Laurent (AX 1.1 Volcane) Lengte aandrijfassen?

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Jurjenz »

Dat is balen :-( Hoe ben je uiteindelijk thuis gekomen?

Het lijkt mij ook een lek in een van de slangen. Ik hoop dat het een easy fix is!
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Laurent »

Jurjenz wrote:Dat is balen :-( Hoe ben je uiteindelijk thuis gekomen?
Mijn pa gebeld en die heeft me weggesleept. Na het bellen direct maar de sleepkabel geplaatst (en het sleepoogkapje eraf gehaald, verliezen we die iig niet). Das wel handig, halve gereedschapskoffer en andere tools als een sleepkabel en dergelijke in de auto hebben liggen.
AX 1.1i Volcane Rood

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Jurjenz »

Inderdaad! Ik heb ook genoeg zooi achterin liggen om in ieder geval voor de kleine dingen niet de ANWB te hoeven bellen.. :)
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Laurent »

Even voor mijn eigen zoektraject:
Waar zit de sensor van het temperatuurmetertje op je dash (Volcane) en het rode lampje in die meter? Mijn KVS uit de radiator was namelijk nog koud, maar deze meter stond hoog. Dan heb ik een extra beginpunt voor het zoeken naar het lek.
AX 1.1i Volcane Rood

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Jurjenz »

Image

De blauwe stekker, wel lastig bij te komen :-(
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Laurent »

Nu kan ik alleen even niet deze sensor plaatsen. Mijn gevoel zegt voorkant van het blok (als je voor de auto staat), maar de preciese plaats...
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by AlexanderB »

Zijkant van het blok, boven de koppeling. :)

Overigens zit er achter die sensor geen KVS, die meet droog het metaal van de kop.

Het blok kan prima kokend heet worden en volledig droogkoken zonder dat de radiator opwarmt, als de thermostaat niet open ging, of het kvs-peil te laag was om de thermostaat nog open te krijgen..

Ik zou iig beginnen met gewoon een emmer water dr in, en starten maar, en dan kijken waar het vandaan komt.. :) als ie niet uberhaupt drooggekookt is omdat ie slecht ontlucht was (Dat deed m'n GT toen ie nog een monopoint was 2x achter elkaar..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

REV1
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: FriOct25, 2013 9:04:43 PM

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by REV1 »

Als ie slecht ontlucht is hoor je (meestal?) het water stromen of klotsen in de kachelradiateur.

Ik heb een paar weken geleden op precies dezelfde manier stil gestaan, en bij mij was de slang tussen onderkant thermostaat behuizing en kachel iets gescheurd. (net iets onder de slangklem)

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Laurent »

We vrezen momenteel toch voor de kop of koppakking. Voor het geval dat, just in case, iemand die een goede, vlakke 1.1 monopoint (PH2, 60 PK 94er) kop heeft liggen en deze niet meer nodig heeft?
AlexanderB wrote:Ik zou iig beginnen met gewoon een emmer water dr in, en starten maar, en dan kijken waar het vandaan komt.. :) als ie niet uberhaupt drooggekookt is omdat ie slecht ontlucht was (Dat deed m'n GT toen ie nog een monopoint was 2x achter elkaar..)
Ik denk dat ik daar dan wel eerder last van zou hebben gehad. Geintje met mijn slangenzooi naar de kachelradiator heb ik in februari 2011 gehad. De D riem is in juni 2011 gedaan en daarna nooit meer iets hoeven bijvullen. In de tussentijd echter wel flink wat gereden met het wagentje, o.a. naar Oberhausen waar het laatste stuk continue 160+ is gereden op de Duitse snelweg, vorig jaar nog de meeting in Geldermalsen en ga zo maar door. Denk dat ik dan wel wat eerder e.e.a. had moeten merken.
REV1 wrote:Als ie slecht ontlucht is hoor je (meestal?) het water stromen of klotsen in de kachelradiateur.

Ik heb een paar weken geleden op precies dezelfde manier stil gestaan, en bij mij was de slang tussen onderkant thermostaat behuizing en kachel iets gescheurd. (net iets onder de slangklem)
Dat was toevallig de slang die ik hier beschrijf?
AX 1.1i Volcane Rood

REV1
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 21
Joined: FriOct25, 2013 9:04:43 PM

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by REV1 »

Laurent wrote:
REV1 wrote:Als ie slecht ontlucht is hoor je (meestal?) het water stromen of klotsen in de kachelradiateur.

Ik heb een paar weken geleden op precies dezelfde manier stil gestaan, en bij mij was de slang tussen onderkant thermostaat behuizing en kachel iets gescheurd. (net iets onder de slangklem)
Dat was toevallig de slang die ik hier beschrijf?
Inderdaad die slang. Ik heb er een paar cm af laten snijden en de slang weer vastgezet. (stond in het weekend in Belgie langs de snelweg, dan moet je wat)

Heb er nog geen nieuwe slang voor omdat ik bij Mister auto niet goed kon zien welke slang ik moet hebben. Plan is om op de sloop te gaan kijken voor een slang, en als ik jouw bericht zo lees moet ik dus op zoek naar een slang van een Saxo.

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Bossie »

Ik zou deze gewoon bij de dealer bestellen (heb ik 6 jaar geleden gedaan). Weet je zeker dat je de goede slang hebt en ook een goede.
Image Image Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Jurjenz »

Laurent wrote:Voor het geval dat, just in case, iemand die een goede, vlakke 1.1 monopoint (PH2, 60 PK 94er) kop heeft liggen en deze niet meer nodig heeft?
Heb ik, voor het geval dat :)
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Laurent »

REV1 wrote:
Laurent wrote:
REV1 wrote:Als ie slecht ontlucht is hoor je (meestal?) het water stromen of klotsen in de kachelradiateur.

Ik heb een paar weken geleden op precies dezelfde manier stil gestaan, en bij mij was de slang tussen onderkant thermostaat behuizing en kachel iets gescheurd. (net iets onder de slangklem)
Dat was toevallig de slang die ik hier beschrijf?
Inderdaad die slang. Ik heb er een paar cm af laten snijden en de slang weer vastgezet. (stond in het weekend in Belgie langs de snelweg, dan moet je wat)

Heb er nog geen nieuwe slang voor omdat ik bij Mister auto niet goed kon zien welke slang ik moet hebben. Plan is om op de sloop te gaan kijken voor een slang, en als ik jouw bericht zo lees moet ik dus op zoek naar een slang van een Saxo.
Ik heb hem zelf uit een saxo gehaald die aardig wat jonger was. Zat ook een beschermkous omheen. Bij de dealer kan ook, maar ik vond het verschil tussen 10 euro en 85 euro nogal groot.
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Laurent »

Jurjenz wrote:
Laurent wrote:Voor het geval dat, just in case, iemand die een goede, vlakke 1.1 monopoint (PH2, 60 PK 94er) kop heeft liggen en deze niet meer nodig heeft?
Heb ik, voor het geval dat :)
Dat is mooi. Wagentje is al even in de familie en mijn pa had het erover dat zo'n 50 tot 60.000 km terug, de koppakking ook al vervangen is. We gaan dus even gedegen te werk om erachter te komen waar het probleem zit.

Even algemeen: Kopbouten: eenmalig gebruik of vaker te gebruiken?
AX 1.1i Volcane Rood

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by JBo »

Je kunt de kopbouten nog wel een keer gebruiken als ze er netjes uitzien, maar vervangen is beter.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Laurent »

Blijkt pa er van de week al naar gekeken te hebben:
- Ging 3 liter koelvloeistof in. Ik heb er zelf wel wat uitgegooid dankzij het openen, maar zoveel?
- Motor warm laten draaien (90 graden)
- Voorzichtig van druk af laten gaan.
- Aangevuld, weet niet zeker of ie toen nogmaals gelopen heeft, dacht van wel.
- Systeem dus weer onder druk
- Geen lekkages aan de buitenkant
- Nacht laten staan/afkoelen
- Volgende dag nog steeds alles onder gasdruk, wat niet zou mogen. Het systeem zou weer nagenoeg drukvrij moeten worden door afkoeling.
Is dus de kop of koppakking. Daarbij mijn gevoel dat ik al meerdere keren op 3 poten aan het starten was, wat na een dotje gas over was en onregelmatig de kop op stak sinds ca. half december. 100% zeker weten doe ik het niet, het klonk als een heel erg onrustige loop terwijl het motortje normaal als een naaimachinetje liep. Heel rustig en heel regelmatig. Wat ons nu zorgen baart, is het feit dat de kop er zo'n 50k geleden ook al af is geweest voor een toen lekke koppakking. Wij vragen ons af of het wel echt de koppakking was en of niet de kop zelf ergens schade heeft.
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Laurent »

I sink dis is e not e hunderd percent rigt :P

Image
Nummer 4 is dus nat, nummer 2 heeft een andere kleur.

Met de lekke band paar weken terug had ik het slangetje dat op de kleppendeksel zit, los gemaakt en schoon gemaakt. Haalde het nu los en de mayo viel eruit.
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Laurent »

Onderblok, kop is er hier net af:
Image

Cilinderkoppen, D riem zijde onderop:
Image

Koppakking in zijn geheel:
Image

Detailshot van het probleem:
Image
AX 1.1i Volcane Rood

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by Laurent »

Momenteel ligt de kop bij de vlakker. Voor iedereen die mij nog niet op facebook heeft:
Image
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Laurent (AX 1.1 Volcane) Panne

Post by AlexanderB »

Die is zo te zien een keer heeel matig gevlakt..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply