sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 1995
Moderator: webmasters
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 69
- Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM
sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 1995
Hallo allemaal,
Na een tijd niet meer hier geweest te zijn omdat ik geen AX meer had, ben ik nu weer terug, mét een AX uiteraard. Het is een 1.1i First Impression uit 1995 met nog net geen 170.000 km op de teller die ik een paar dagen geleden voor €200 heb overgenomen van de tweede eigenaar die hem al 12 jaar in bezit had.
Dit is het snoepje:
Eigenlijk doet alles het, en hij rijdt ook prima. De banden zijn top, het interieur netjes en de algemene staat van lak en carrosserie is gewoon goed te noemen. Wel wat bekende AX roestpuntjes maar ach…
Er moet natuurlijk ook wel wat aan gebeuren:
- beide aandrijfassen zijn gaar, dus komen andere/nieuwe op
- slot rechtervoordeur ontbreekt
- ruitenwissermotor voor zit speling op
- beurtje geven: vloeistoffen, filters, bougies, kleppen stellen, injectiehuis schoonmaken etc.
Verder ga ik hem gewoon een beetje 'eigen' maken, keertje goed schoonmaken, radio met cd speler erin zetten etcetera. Verder heb ik het plan om er een echt zuinigheidswonder van te gaan maken, door middel van wat aanpassingen zoals het verwijderen van de rechterbuitenspiegel, antenne, achterruitenwisser, grille deels dichtmaken, achterwielkasten deels dichtmaken. Maar dit zijn toekomstplannen. Met mijn vorige AX 1.0i en 10E haalde ik altijd makkelijk 1 op 18 met gecombineerd stad/snelweg, dat denk ik met deze ook zeker te kunnen halen, zeker omdat hij een vijfbak heeft.
Ik ga proberen hier de voortgang een beetje bij te houden.
Na een tijd niet meer hier geweest te zijn omdat ik geen AX meer had, ben ik nu weer terug, mét een AX uiteraard. Het is een 1.1i First Impression uit 1995 met nog net geen 170.000 km op de teller die ik een paar dagen geleden voor €200 heb overgenomen van de tweede eigenaar die hem al 12 jaar in bezit had.
Dit is het snoepje:
Eigenlijk doet alles het, en hij rijdt ook prima. De banden zijn top, het interieur netjes en de algemene staat van lak en carrosserie is gewoon goed te noemen. Wel wat bekende AX roestpuntjes maar ach…
Er moet natuurlijk ook wel wat aan gebeuren:
- beide aandrijfassen zijn gaar, dus komen andere/nieuwe op
- slot rechtervoordeur ontbreekt
- ruitenwissermotor voor zit speling op
- beurtje geven: vloeistoffen, filters, bougies, kleppen stellen, injectiehuis schoonmaken etc.
Verder ga ik hem gewoon een beetje 'eigen' maken, keertje goed schoonmaken, radio met cd speler erin zetten etcetera. Verder heb ik het plan om er een echt zuinigheidswonder van te gaan maken, door middel van wat aanpassingen zoals het verwijderen van de rechterbuitenspiegel, antenne, achterruitenwisser, grille deels dichtmaken, achterwielkasten deels dichtmaken. Maar dit zijn toekomstplannen. Met mijn vorige AX 1.0i en 10E haalde ik altijd makkelijk 1 op 18 met gecombineerd stad/snelweg, dat denk ik met deze ook zeker te kunnen halen, zeker omdat hij een vijfbak heeft.
Ik ga proberen hier de voortgang een beetje bij te houden.
Last edited by sgtpeppers on SunNov10, 2013 6:28:26 PM, edited 2 times in total.
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 1995
Grappig. Ik heb de LF-SG-96.
Als je echt voor zuinig gaat, achterbank en reservewiel eruit.
Als je echt voor zuinig gaat, achterbank en reservewiel eruit.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 69
- Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 1995
Reservewiel ga ik sowieso lozen inderdaad, de band is ultiem droog dus zelfs als reservewiel onveilig… en zwaar. Achterbank weet ik nog niet, er rijden toch wel eens mensen met me mee namelijk.
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 1995
Tof! Ik heb ook een 1.1i, en rijd nu al zonder moeite 1 op 17. Kleppen moet ik nog stellen, dus kan wellicht nog iets beter. Weet dus niet of dit soort aanpassingen daadwerkelijk nodig zijn dan!
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 69
- Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 1995
Ik wil eigenlijk de 1 op 20 proberen te halen, denk dat het wel gaat lukken.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 1995
Motorisch onderhoud, zorgen dat de ontsteking optimaal werkt en de groene temperatuursensor ook.
Bandenspanning en uitlijning..
Succes.
Bandenspanning en uitlijning..
Succes.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 69
- Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Zojuist twee aandrijfassen besteld, alsmede spullen voor een beurt. Hopelijk is alles snel binnen, dan kan ik aankomend weekend bij vrienden in de garage (met brug) aan de slag.
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 1995
Met de huidige wagen moet dat met harde, smalle banden, lange stukken niet te hard rijden en rustig optrekken ook wel lukken. Ik heb met mijn Volcane (dus dikkere bumper, skirt, spoiler) ook 1:19 gedaan. Ook 1:12,5 trouwens...sgtpeppers wrote:Ik wil eigenlijk de 1 op 20 proberen te halen, denk dat het wel gaat lukken.
AX 1.1i Volcane Rood
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Mijn 1.1i was niet helemaal optimaal, maar op lange afstanden zat ik dus op 1:19.
En dat was met ongeveer 110 constant.
En dat was met ongeveer 110 constant.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Ik snap nog steeds die enorme goede verbruikcijfers niet die iedereen hier schijnt te krijgen. Ik heb drie AX'en gehad (allemaal Type 1's) en die waren niet echt superzuinig te noemen. De eerste AX was een carburateur, en heeft het nooit beter gedaan dan 1:12,5.
Frappant bij die AX was (het is die 5-deurs in mijn profielplaatje) dat het absoluut niet uitmaakte hoe je erin reed. Super-langzaam of steeds vol gas en hoog in de toeren: verbruik was altijd 12.5. Gezien dat ding helaas toch katsverrot was en tegen de tijd dat ik hem kocht hij al niet meer gered kon worden, heb ik er dan ook altijd eh...vlotjes mee gereden...
De tweede was een 1.1 met Bosch-injectie, en deed 1:14. De derde was ook een 1.1 met Bosch injectie en deed 1:13.5/1:14. En dat was met langzaam optrekken, en 110 op de snelweg en veel uit laten rollen (weinig remmen).
Het beste wat ik ooit gedaan heb was Groningen-->Amsterdam heen-en-weer, continu 105 Km/h op de teller. 1:18. En daar moest ik ontzettend moeite voor doen...
Frappant bij die AX was (het is die 5-deurs in mijn profielplaatje) dat het absoluut niet uitmaakte hoe je erin reed. Super-langzaam of steeds vol gas en hoog in de toeren: verbruik was altijd 12.5. Gezien dat ding helaas toch katsverrot was en tegen de tijd dat ik hem kocht hij al niet meer gered kon worden, heb ik er dan ook altijd eh...vlotjes mee gereden...
De tweede was een 1.1 met Bosch-injectie, en deed 1:14. De derde was ook een 1.1 met Bosch injectie en deed 1:13.5/1:14. En dat was met langzaam optrekken, en 110 op de snelweg en veel uit laten rollen (weinig remmen).
Het beste wat ik ooit gedaan heb was Groningen-->Amsterdam heen-en-weer, continu 105 Km/h op de teller. 1:18. En daar moest ik ontzettend moeite voor doen...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 69
- Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Ik haal altijd wel goede verbruikscijfers, met mijn BMW E30 320i/6 reed ik ruim 1 op 12 en met mijn Volvo 440 1.8i dik 1 op 14, beiden beter dan de fabrieksopgave.
Vandaag wel lekkage ontdekt achter de bijrijdersstoel, tapijt zeiknat, bummer. Als het morgen ergens even droog is haal ik het tapijt er denk ik even uit.
Vandaag wel lekkage ontdekt achter de bijrijdersstoel, tapijt zeiknat, bummer. Als het morgen ergens even droog is haal ik het tapijt er denk ik even uit.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Klapraampjes. ff met vaseline aan de gang, dan loopt het water niet meer daar naar binnen.. Dakraam en achterklep ook gelijk doen, en dan is je AX waterdicht voor een jaartje.
(en bij de klep liep het bij mij tussen het rubber en de koets door, dus dat kan je ook nog checken, uiteraard.. )
(en bij de klep liep het bij mij tussen het rubber en de koets door, dus dat kan je ook nog checken, uiteraard.. )
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 69
- Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Thanks! Ga ik doen. Is het tapijt er makkelijk uit te halen?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Niet echt makkelijk, dan moet je echt je halve interieur los:
- Stoelen moeten dr uit (torx)
- Onderste gordelpunten los (dop 17mm)
- Plastic ding rondom de handrem moet dr uit (3 torx schroeven)
- Plastic randen langs de zijkant moeten dr uit. (torx en/of kruiskopschroeven)
- Bakje onderaan de middenconsole moet dr uit, incl bout die onder de auto zit die je niet moet kwijtraken. (torx, en dop 13(?))
- Plastic doppen losdraaien vooraan in de voetenruimte.
en dan kan de mat dr uit.
- Stoelen moeten dr uit (torx)
- Onderste gordelpunten los (dop 17mm)
- Plastic ding rondom de handrem moet dr uit (3 torx schroeven)
- Plastic randen langs de zijkant moeten dr uit. (torx en/of kruiskopschroeven)
- Bakje onderaan de middenconsole moet dr uit, incl bout die onder de auto zit die je niet moet kwijtraken. (torx, en dop 13(?))
- Plastic doppen losdraaien vooraan in de voetenruimte.
en dan kan de mat dr uit.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Kachel tijdje flink hoog (echt dagen) als je rijdt en dan je raampje op een kiertje.
AX 1.1i Volcane Rood
-
- Beginnend AX liefhebber
- Posts: 69
- Joined: SunMay11, 2008 1:27:08 AM
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Ik begin met er morgen een elektrisch kacheltje in te zetten + een vochtvreter
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Vocht moet wel weg kunnen hè.
AX 1.1i Volcane Rood
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Ik zou zo veel mogelijk vocht op deppen met bv. toilet of keuken papier.sgtpeppers wrote:Ik begin met er morgen een elektrisch kacheltje in te zetten + een vochtvreter
Elektrisch kacheltje moet je wel mee uitkijken. Zou niet de eerste auto zijn die op die manier in de brand vliegt.
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
Wat AlexanderB al zei: Het tapijt verwijderen is absoluut niet moeilijk, maar het is vrij veel werk. Je bent er zo een uur aan kwijt.
Ik heb zelf ook tijdens last gehad van lekkage in 1 van mijn AX'en. Als je alles wat AlexanderB al zei hebt opgevolgd (rubbers zijramen en kofferklep) en je hebt nog steeds lekkage, check dan je achterlichten eens. Bij mij kwam het daar naar binnen.
Ik heb zelf ook tijdens last gehad van lekkage in 1 van mijn AX'en. Als je alles wat AlexanderB al zei hebt opgevolgd (rubbers zijramen en kofferklep) en je hebt nog steeds lekkage, check dan je achterlichten eens. Bij mij kwam het daar naar binnen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Re: sgtpeppers | AX 1.1i First Impression 'Eco' 1995
-dubbel post-
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.