Na een tijd niet meer hier geweest te zijn omdat ik geen AX meer had, ben ik nu weer terug, mét een AX uiteraard. Het is een 1.1i First Impression uit 1995 met nog net geen 170.000 km op de teller die ik een paar dagen geleden voor €200 heb overgenomen van de tweede eigenaar die hem al 12 jaar in bezit had.
Dit is het snoepje:

Eigenlijk doet alles het, en hij rijdt ook prima. De banden zijn top, het interieur netjes en de algemene staat van lak en carrosserie is gewoon goed te noemen. Wel wat bekende AX roestpuntjes maar ach…
Er moet natuurlijk ook wel wat aan gebeuren:
- beide aandrijfassen zijn gaar, dus komen andere/nieuwe op
- slot rechtervoordeur ontbreekt
- ruitenwissermotor voor zit speling op
- beurtje geven: vloeistoffen, filters, bougies, kleppen stellen, injectiehuis schoonmaken etc.
Verder ga ik hem gewoon een beetje 'eigen' maken, keertje goed schoonmaken, radio met cd speler erin zetten etcetera. Verder heb ik het plan om er een echt zuinigheidswonder van te gaan maken, door middel van wat aanpassingen zoals het verwijderen van de rechterbuitenspiegel, antenne, achterruitenwisser, grille deels dichtmaken, achterwielkasten deels dichtmaken. Maar dit zijn toekomstplannen. Met mijn vorige AX 1.0i en 10E haalde ik altijd makkelijk 1 op 18 met gecombineerd stad/snelweg, dat denk ik met deze ook zeker te kunnen halen, zeker omdat hij een vijfbak heeft.
Ik ga proberen hier de voortgang een beetje bij te houden.