Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Jurjen AX 1.1i First '92

Post by JBo »

Slangetje loopt naar de paddestoel op de stroomverdeler. Even loshalen en aan de slang zuigen, de paddestoel zou vacuüm moeten trekken. Anders heb je een vacuümlek en mis je ontstekingvervroeging, zou h.e.e.a. kunnen verklaren.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92

Post by Jurjenz »

Bedankt voor de tip! Ik ga het vandaag controleren :)

Waar is de ontstekingsvervroeging eigenlijk voor bedoeld? (behalve vervroegen van de ontsteking :P)

Edit

Het zal toch niet waar zijn :shock: Hier moet lijkt mij ook een slang op? Zo ja, waar moet de andere uiteinde dan aan bevestigd worden?
Image
Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '92

Post by q01z »

nee nee nee, daar moet geen slangetje op!
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92

Post by Jurjenz »

Zo, de nieuwe bougiekabels zitten er eindelijk op. Ik heb nog geen last gehad van een inhoudende motor, fingers crossed. Vandaag heeft Heidi met haar grote broer BX GTI een vriend helpen verhuizen. Supermooi! :D

Image
Het was even passen en meten maar de bumper zit er ook weer op. Quick pic:
Image

Volgende stap is het opnieuw spuiten van de ruitenwisser, achterbumper (zwart), skirts en het witten van mijn oude voorschermen. Ik heb mijn weekje vakantie iig goed besteed...
Image

Wesley
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: ThuOct10, 2013 11:33:50 PM

Re: Jurjen AX 1.1i First '92

Post by Wesley »

Grappige foto. Die aanhanger is bijna net zo groot als de AX :lol:
Peugeot 106 phase 1 Rallye 1.6 16v 1996 - Hobby.
Citroën Xsara Coupé phase 1 1.6 8v 1999 - Daily.

AX 1.6 16v GTi 1992 - DV-ZH-58
AX 1.1i 8v Volcane 1995 - LF-SG-96 (verkocht)
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '92

Post by Johannus »

Haha :) Goeie foto! Brings back memories! :D
Spoiler Tuning:
Image
Image Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92

Post by Jurjenz »

Nice Johan! :lol:

Na het volladen van de aanhanger toch maar besloten om de BX de kar te laten trekken... 8)
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - stotteren motor

Post by Jurjenz »

behhh, motor issues zijn nog steeds niet verholpen :( Nieuwe bougiekabels en bougies schelen wel, maar de motor loopt nog steeds niet lekker. Bij het gasgeven doet hij het prima, geen inhouden. Als je echter het gas terug neemt stottert de motor licht, alsof de 4 cilinders niet dezelfde kracht leveren. Wat kan dit nu toch zijn? Bougies, kabels, stroomverdeler en rotor zijn nieuw. Kan het liggen aan onstekingsmodule, bobine of verkeerd afgestelde kleppen? Eerste twee heb ik nog liggen en kan ik vervangen. Kijken wat het doet. Bij het verwisselen van de v-bak hebben we het extra kabeltje bij de temperatuursensor niet terug geplaatst. Ik heb begrepen dat hier een extra weerstand is ingebouwd om een constanter signaal te ontvangen voor de stappenmotor. Maakt het kabeltje wel of geen verschil? (theoretisch). Ik ga proberen wat het doet als ik het terugplaats. Vacuümvervroeger moet ik ook nog controleren. Kleppen stellen moet ook gebeuren, ik heb het alleen nog niet eerder gedaan.

Of zit het in de motor zelf? compressieverlies in de cilinders? (hoop zo dat dit niet het geval is..)

Zijn er nog dingen die ik over het hoofd zie?

zucht.. :?
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by Jurjenz »

De kleppen zijn opnieuw gesteld maar de problemen met stationair lopen zijn nog steeds niet verholpen. De motor blijft vooral bij gas terugnemen bokken, niet heel erg, maar wel irritant. :evil:

Het ligt dus waarschijnlijk aan dit mechanisme? Ik zie dat je het geheel kan verschuiven via de bouten. Wat gebeurt er als dit niet goed staat? Foto's komen van de 1.1
Image
Image

Ik ben er nu zo ontzettend klaar mee..
Last edited by Jurjenz on FriNov01, 2013 5:56:23 PM, edited 1 time in total.
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by MBa@NL »

Trek dat ding er eens af en kijk eens hoe de koolbanen er na 20 jaar trouwe dienst uitzien.
Grote kans dat die doorgesleten zijn... Noem het Duitse (Bosch) degelijkheid. ;-)

Ze zijn nieuw te koop, zoektermen:
NL: Gaskleppotentiometer
GB: Throttle Body Position Sensor
D: Drosselklappenpotentiometer
FR: Potentiometer Papillon

Of op de sloop gaan zoeken in moderne PSA-bakken en dat gelijk voor een bruine variant gaan! Deze zijn sowieso nieuwer maar lijken ook nog eens minder slijtgevoelig. Vooral te vinden in SAXO's en 106'en.
Voor het afstellen moet ik weer even opzoek gaan dus PB me maar tegen de tijd dat je een vervanger hebt... of neem een multimeter mee naar de sloop en meer daar de weerstandwaarden voor je hem eraf haalt, uit mijn hoofd moet 1 van de waarden precies 1000 ohm zijn (of héél dicht daar in de buurt). Let wel dat je bij het meten met een volledig gesloten gasklep moet meten en dus de stappenmotor los moet schroeven of naar nul moet draaien.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by Jurjenz »

Bedankt voor de tips!

Ik had twee dezelfde foto's gepost. De koolbanen van de 1.1 zien er op deze nog goed uit? (1.4 injectiehuis zit nu in de auto, beige gekleurde versie).

Vanmiddag ook nog aandachtig geluisterd naar het stationair toerental: schommelt. Ik heb de tussenstekker (met een soort van weerstand heb ik begrepen om een constanter signaal door te geven aan de ECU) teruggeplaatst aan de temperatuursensor. Maakt geen verschil, zelfs als ik de temperatuursensor loskoppel gebeurt er niks met de stationairloop. Gek lijkt me?
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by MBa@NL »

Jurjenz wrote:Ik had twee dezelfde foto's gepost. De koolbanen van de 1.1 zien er op deze nog goed uit? (1.4 injectiehuis zit nu in de auto, beige gekleurde versie).
Wat is er zo van zie lijkt het of hij toch wel aardig versleten is... zie wat witte plekjes en daar is hij er dan doorheen (of het vertekend op de foto)...
Jurjenz wrote:Vanmiddag ook nog aandachtig geluisterd naar het stationair toerental: schommelt. Ik heb de tussenstekker (met een soort van weerstand heb ik begrepen om een constanter signaal door te geven aan de ECU) teruggeplaatst aan de temperatuursensor. Maakt geen verschil, zelfs als ik de temperatuursensor loskoppel gebeurt er niks met de stationairloop. Gek lijkt me?
Weerstanden en condensatoren zijn twee verschillende dingen... Maar als je richting de watertemperatuursensor een weerstand parallel hebt zitten met een tussenkabel dan kun je deze het beste laten zijn. Moet me weer even inlezen waar het precies voor was maar er is in het verleden iets mee op gelost en ik dacht om een stabielere waarde te creëren.

Heb je al eens gecontroleerd of je geen valse lucht aanzuigt? Heb je bijvoorbeeld een nieuwe pakking tussen inlaatspruitstuk en gasklephuis geplaatst (eventueel goed zelf te snijden uit een melkpak (karton))?
Hoe is de afstelling van de stroomverdeler? en dus de ontsteking... Heb je deze op 0 graden gezet of op de juiste waarde?
Hoe is je vacuümvervroeger er aan toe?
Het magneetklepje waar de vacuümvervroeger mee "geschakeld" wordt werkt ook nog en staat niet misschien continue open?

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by Jurjenz »

Weerstanden en condensatoren zijn twee verschillende dingen... Maar als je richting de watertemperatuursensor een weerstand parallel hebt zitten met een tussenkabel dan kun je deze het beste laten zijn. Moet me weer even inlezen waar het precies voor was maar er is in het verleden iets mee op gelost en ik dacht om een stabielere waarde te creëren.
Ik ben heel benieuwd! :)
Heb je al eens gecontroleerd of je geen valse lucht aanzuigt? Heb je bijvoorbeeld een nieuwe pakking tussen inlaatspruitstuk en gasklephuis geplaatst (eventueel goed zelf te snijden uit een melkpak (karton))?
Met het monteren van het 1.4 systeem heb ik nieuwe inlaatspruitstukpakkingen gebruikt en een melkkartonpakking tussen het injectiehuis en inlaatspruitstuk. Valse lucht heb ik niet ontdekt. Ik heb in de fora (ergens) gelezen dat de remvacuümslang ook de boosdoener kan zijn. Moet ik me nog in verdiepen
Hoe is de afstelling van de stroomverdeler? en dus de ontsteking... Heb je deze op 0 graden gezet of op de juiste waarde?
De garage heeft de stroomverdeler gesteld, dus als het goed is op de juiste waarde.
Hoe is je vacuümvervroeger er aan toe?
Ga ik morgen gelijk controleren!
Het magneetklepje waar de vacuümvervroeger mee "geschakeld" wordt werkt ook nog en staat niet misschien continue open?
Dat is dit geval?
Image

Thanks voor het meedenken! :)
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by Jurjenz »

Ik heb gekeken of de paddestoel vacuüm trekt, doet ie niet!
Image
1) ik heb aan de slang gezogen bij de ontsteking -> geen vacuüm
2) ook gezogen aan de slang die verbonden zit aan het injectiehuis -> geen vacuüm.

Dit betekent dus een vacuümlek? Dit lek zit dus in het injectiehuis. Toch de melkpakpakking of iets anders?
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by MBa@NL »

Jurjenz wrote:
MBa@NL wrote:[..]
De garage heeft de stroomverdeler gesteld, dus als het goed is op de juiste waarde.
Het zal niet de eerste garage zijn die hem afstelt met de vacuümvervroeger aangesloten en hem dan op 0 graden zet...
Jurjenz wrote:
MBa@NL wrote:[..]
Ga ik morgen gelijk controleren!
Makkelijkste is om het slangetje van je magneetklepje te halen (de rechtste, geel) en daar aan te zuigen. Kun je blijven zuigen dan is hij lek. Kun je je tong op het slangetje zetten dan is hij goed (je hoort dan ook als je hem weer loslaat dat hij terugklapt).
Jurjenz wrote:
MBa@NL wrote:[..]
Dat is dit geval?
Spoiler Tuning:
Image
Die inderdaad...

Ik bedenk mij nu ook ineens iets gelezen te hebben over een nieuwe/andere stroomverdeler... Heb je wel de goede? Kijk even wat het typenummer is of - als je het kunt zien - wat de C en D waarden zijn. Ik vermoed dat je een HDZ motorcode hebt en dat hoor je bijboorbeeld een "C061 D046" te hebben. Volgens mij maakt het voor het gevoel vrij weinig uit maar om dingen uit te sluiten is het misschien wel een idee om de goede te hebben. Je zou dan eventueel de oude terug kunnen zetten en als de vacuümvervroeger lek is de slang even afdoppen. bij stationair-loop is de magneetklep normaal toch dicht.

EDIT: Ik zie ineens een nieuw bericht en heb geen zin alles aan te passen... :-P

Als de vacuümvervroeger lek is dan is die lek en niet iets anders. ;-) Overigens zou die niet het probleem mogen zijn met stationair-loop maar kun je wel wat tekort komen tijdens acceleratie.
Het magneetklepje controleren is ook nog een optie. Staat deze open dan heb je wel een continue-lek. Trek het slangetje rechts er eens vanaf en houdt je vinger op het tuitje. Voel je dat je vinger als het ware naar binnen gezogen wordt dan moet je eens de stekker loshalen (de rode voorop) als er dan niets verandert is hij kapot/gaar. Normaal gesproken moet deze klep open gaan als je gas geeft, op dat moment wordt dan dus de vacuümvervroeger aangestoken en verleg je het ontstekingtijdstip iets..

EDIT 2: Die andere slang kun je ook niet vacuüm-zuigen. De ruimte is daar de groot voor en er komt verse lucht via je luchtfilter terug naar binnen. Het vacuüm wat een motor kan creëren is echter groot genoeg om geen last te hebben van het luchtfilter.

Simpel testje voor je remvacuüm is overigens om de motor te starten en dan de rem vrij abrupt en diep in te trappen. Als de motor dan als het ware bijna stikt of hoorbaar in toeren vermindert dan is dat in elk geval op orde.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by Jurjenz »

:)

Met stekker: stationair géén vacuüm
Met stekker: gas wél vacuüm
Zonder stekker: stationair wél vacuüm
Zonder stekker: gas wél vacuüm

Dus hij lijkt het wel te doen?

Na al het geweld van afgelopen dagen ook de ECU opnieuw gereset. Laten inlezen en een kort rondje gaan reden. Bij stationair blijft de motor wisselen in stationair. Ik heb geen toerenteller maar als ik een schatting moet geven schommelt het tussen de 700 - 800. Verdorie.
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by MBa@NL »

Kun je er anders eens een video/geluidsopname van maken? Graag niet met een telefoon want die microfoons zijn zo klein, die pikken als je geluk hebt nog een beetje spraak op maar dan heb je het ook wel weer gehad...

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by Jurjenz »

Ik heb een poging tot een opname gedaan :) . Je hoort het wisselen van toerental vooral vanaf 1:20. (het geluid klinkt wel rauwer dan in werkelijkheid.)

Link


Edit
Waar is eigenlijk dat bovenste stelschroefje voor? Kun je hiermee de stand van de gasklep voor het 'minimum stationairtoerental' stellen?
Image

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by MBa@NL »

Nou is een TU-motor wel licht zenuwachtig bij stationair-loop maar niet zo erg als dit. Het valt mij overigens op dat de gasklep in volle rust is als hij zo zenuwachtig is. Aan de ene kant positief dat het niet de ECU is die raar zit te regelen maar aan de andere kant ook weer raar dat de stappenmotor (die tegen de gasklep duwt) helemaal stil staat. Kijk dit ook eens na... of loopt hij zowel koud als warm vrij regelmatig in de zin van geen overdreven hoge of lage toeren? Het verschil wat je nu hoort lijkt mij inderdaad (afgaande op de video) een verschil van 50 â 100 tpm tussen hoog en laag.

Trek ook eens tijdens koude en warme motor de watertemperatuursonde los en probeer dat ook eens met en zonder die weerstandskabel. Als de motor daar op reageert dan is die sonde in elk geval nog goed.
Je kan hem eventueel ook gelijk meten:
Bij -10ºC
R = 8200Ω-11000Ω
Bij +20ºC
R = 2250Ω-2750Ω
Bij +50ºC
R = 760Ω-910Ω

Brandstoftoevoer is ook de moeite waard om te controleren. Als de gasklep toch intern licht staat te "hobbelen" dan is er een kans dat de ECU onregelmatige waarden krijgt en daarop gaat inspuiten.

Dat "stelschroefje" moet je niet te verstellen. Dit is de uiterste aanslag waarin de "vlinder" van de gasklep echt dicht staat. Om te voorkomen dat hij verder door zou zakken.

EDIT: Ben ook gelijk even door de werkplaatshandboeken aan het bladeren... misschien is het toch de moeite waard om de voetpakking van het gasklephuis nog eens te vervangen... (al dan niet voor een originele om een en ander uit te sluiten)

Controleer ook eens of je uitlaat vóór de lambdasonde niet ergens lekt... als dat het geval is dan krijgt de ECU ook rare gegevens en gaat daarop inspuiten.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - nog steeds motor issues

Post by Jurjenz »

Kijk dit ook eens na... of loopt hij zowel koud als warm vrij regelmatig in de zin van geen overdreven hoge of lage toeren? Het verschil wat je nu hoort lijkt mij inderdaad (afgaande op de video) een verschil van 50 â 100 tpm tussen hoog en laag
.

Bij zowel koud als warm gaat stationair zoals in het filmpje. Hij blijft schommelen.
Trek ook eens tijdens koude en warme motor de watertemperatuursonde los en probeer dat ook eens met en zonder die weerstandskabel. Als de motor daar op reageert dan is die sonde in elk geval nog goed.
Je kan hem eventueel ook gelijk meten:
Bij -10ºC
R = 8200Ω-11000Ω
Bij +20ºC
R = 2250Ω-2750Ω
Bij +50ºC
R = 760Ω-910Ω
Gisteren heb ik bij een koude motor de stekker van de temperatuursensor bij stationair losgehaald. Dit maakte géén verschil in toeren. Theoretisch zou het stationair toerental omhoog moeten gaan want de ECU springt over op de 'noodwaarden'? De sensor is afkomstig van mijn rode en die deed het goed. (maar heb intussen geleerd dat bij een AX alles anders kan..)
Brandstoftoevoer is ook de moeite waard om te controleren. Als de gasklep toch intern licht staat te "hobbelen" dan is er een kans dat de ECU onregelmatige waarden krijgt en daarop gaat inspuiten.
Dit moet ik even bij de garage laten controleren. Het is dus fout als de brandstoftoevoer wisselt qua druk.
EDIT: Ben ook gelijk even door de werkplaatshandboeken aan het bladeren... misschien is het toch de moeite waard om de voetpakking van het gasklephuis nog eens te vervangen... (al dan niet voor een originele om een en ander uit te sluiten)

Ga ik controleren
Controleer ook eens of je uitlaat vóór de lambdasonde niet ergens lekt... als dat het geval is dan krijgt de ECU ook rare gegevens en gaat daarop inspuiten.
Morgen maar is aan de slag met water en zeepsop :)

Wederom bedankt voor het meedenken! :D
Image

Post Reply