Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - motorproblemen verholpen

Post by Jurjenz »

Iets te voorbarig geweest. Motor loopt nog steeds niet naar behoren (geen verschil met eerst, behalve dat hij niet meer afslaat..) :-( Met gasgeven blijft de motor 'aanhouden' - alsof 1 cilinder niet helemaal meedoet. Af en toe 'pakt' de motor het wel. Het moet aan de ontsteking liggen? Nu maar nieuwe bougiekabels en bougies bestellen. Hopen dat het dan wel opgelost is!

Ik zie op winparts dat er verschillende bougiekabelsets zijn. Welke moet ik precies hebben?

DR-SF-77
http://www.winparts.nl/1180/ontsteking/bougie-kabels
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - motorproblemen verholpen

Post by AlexanderB »

Als ie hapert bij gas geven loopt ie of arm, of de ontsteking is gaar inderdaad, kan prima aan de bougiekabels/bougies/rotor-verdelerkap liggen. :) Haal anders eerst die kap eens los (alleen de 2 schroefjes van de kap, niet de schroeven warmee het verstelmechanisme zit) en kijk of die pinnetjes nog een beetje heel zijn en t rotortje ook..
En bekijk de bougies eens..

Het verschil is dat de ene set voor verdelerkap is, en de andere set voor DIS ontsteking. Gezien je bouwjaar durf ik wel te gokken dat dr nog een verdelerkap in zit, en dan moet je deze set hebben..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92

Post by Jurjenz »

Begin er nu toch een beetje klaar mee te raken :? Vandaag de remmerij en aandrijfassen onder de rode weggehaald. Ging lekker snel, als je eenmaal weet hoe het moet.. :) Iig is nu alles 'van waarde' er vanaf. Komende week ga ik de sloop bellen of ze hem komen afhalen. Toch blijf ik wel een beetje chagrijnig over de witte. Gisteren mee naar Bremen geweest en hij rijdt prima, behalve dat hij op soms op 3 cilinders loopt (vooral bij laag in de toeren en bij warme motor?). Ik hoorde ook dat bij 100 km/u de wiellager rechtsvoor begint te zingen. Ook zit er veel speling in de versnellingpook. Ik heb onder de auto gekeken naar het schakelmechanisme en ik vermoed dat het komt door speling op dit geval:
Image
Voorbeeld is afkomstig van het blok in mijn kelder. Het voorbeeld is gelast, maar hoe zit het normaal vast? Is dit makkelijk te maken? Ik kon het niet goed zien..

Ik wil een eigen garage... :roll:
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - veel speling schakelpook

Post by AlexanderB »

Dat zit normaal met een pin (van letterlijk een paar cent) vast, maar vastlassen kan ook, dan kan alleen de versnellingsbak niet meer zo makkelijk uit elkaar voor revisie. (En kun je ook niet meer bij die seal, mocht ie ooit daar gaan lekken..)

Die pin is eenvoudig genoeg te vervangen, en gewoon bij de dealer verkrijgbaar..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - veel speling schakelpook

Post by JBo »

Ik zou het donor blok met bak er eens in gaan hangen. Als de lagers in de donor nog goed zijn, zou je je veerpoten ook kunnen overzetten. Dan zou je van al je problemen af zijn.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - veel speling schakelpook

Post by Jurjenz »

JBo wrote:Ik zou het donor blok met bak er eens in gaan hangen. Als de lagers in de donor nog goed zijn, zou je je veerpoten ook kunnen overzetten. Dan zou je van al je problemen af zijn.
Ja idd, maar helaas zijn de lager in de donor ook naar de gallemoer. Pech! :(
Image

Wesley
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 66
Joined: ThuOct10, 2013 11:33:50 PM

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - veel speling schakelpook

Post by Wesley »

Die speling op de gaffel van de bak is op meerdere manieren op te lossen.

Je haalt een nieuw pinnetje, kost niet zoveel, maar dan is hij over x kilometers weer ingesleten en begint het van voren af aan.
Je haalt het pinnetje eruit, boort het gat op naar m8 (is nu m7), tapt er schroefdraad in en draait er een m8 bout in met zelfborgende moer op het eind
Je last de gaffel vast, zoals bij de bak in de kelder. Maar alleen niet zo extreem. Een paar puntlasjes zijn voldoende, heb ik bij mijn Rallye ook gedaan. Mocht de bak ooit uit elkaar moeten, dan dremel je de puntlasjes zo weer weg. :)
Peugeot 106 phase 1 Rallye 1.6 16v 1996 - Hobby.
Citroën Xsara Coupé phase 1 1.6 8v 1999 - Daily.

AX 1.6 16v GTi 1992 - DV-ZH-58
AX 1.1i 8v Volcane 1995 - LF-SG-96 (verkocht)
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - veel speling schakelpook

Post by Jurjenz »

Thanks voor de tips allemaal!
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - ontsteking

Post by Jurjenz »

Nou, met nieuwe, maar verkeerde bougiekabels kom je natuurlijk ook niet veel verder.. Dat wordt dus terugsturen. Verder heb ik de stroomverdelerkap opengetrokken. Wat zeggen jullie op het oog?
Image
Image
Image

Stroomverdeler kan ik er gewoon vanaf trekken?
Image
Image

Versleten??
Image

Welke stroomverdelerkap moet ik precies hebben (mister auto?) of maakt het geen zak uit?
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - veel speling schakelpook

Post by AlexanderB »

Eh? Hadden ze de verkeerde opgestuurd, of klopte mijn identificatie van de kabels niet? (iig niet de set voor DIS-bobine)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - veel speling schakelpook

Post by Jurjenz »

AlexanderB wrote:Eh? Hadden ze de verkeerde opgestuurd, of klopte mijn identificatie van de kabels niet? (iig niet de set voor DIS-bobine)
Ik heb ze uiteindelijk bij MisterAuto besteld, ik dacht dat beide sets overeen kwamen, niet dus...
Image

j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - stroomverdeler

Post by j0achim »

Hoe gaat het nu met de witte? Heb je al een leuke fotoserie van hoe hij er nu bij staat?
Ik kwam trouwens nog wat foto's tegen van je oude rode, misschien wel leuk.
Image
Meer op: http://www.mxbode.nl/ax/?p=601" onclick="window.open(this.href);return false;

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - bak overzetten

Post by Jurjenz »

Haha ja! Wat een heerlijke wagen was dat toch! :D Ik vind het nog zo ontzettend jammer dat hij straks naar de sloop gaat... Mooi bruggetje:

Ik had problemen met de ontsteking en aangezien ik er nu redelijk klaar mee ben (figuurlijk) heb ik hem gisteren naar mijn garage gebracht. Ik had drie dingen:
-ontsteking
-uitlijnen
-speling schakelmechanisme.

Hert probleem met de ontsteking is verholpen, het was inderdaad de stroomverdelerkap & rotor. Hij rijdt nu als een malle! Uitlijnen is ook gebeurd, was ook echt nodig. Alleen, en nu komt het verhaal. De speling in het schakelmechanisme zit voor 95% zekerheid in de versnellingsbak zelf. De 'gaffel' heeft niet alleen speling 'in-uit', maar ook nog in de 'as' - zwiebert dus alle kanten. Revisie is geen optie (lees kosten), maar het overzetten van mijn oude versnellingsbak kan natuurlijk wel. Dus dat gaan ze maandag fixen (jammer dat de KDY in stukken ligt, hadden ze mooi mee kunnen nemen..). Koppelingsplaten doen ze ook en de 'oude' nieuwe aandrijfassen nemen ze gelijk mee. Wel balen dat het allemaal weer veel geld kost. Met de kennis van nu had ik Heidi dus mooi niet gekocht, maarja dat is achteraf..

Dan op een ander moment het wiellager vervangen en dan kan ze er weer tegenaan (hoop ik!). Tot op heden is het nog steeds een wit gedeukt barrel, maar wel met een bad ass spoiler en gele lampen. Dat dan weer wel. Ook dit weekend een skirtset ophalen in Limburg (rechte wielkasten). Krijgt ze een rokje, hehe

Maandag meer nieuws!
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - bak overzetten

Post by Rio97 »

Bakje en koppeling laten vervangen gaan wel wat uurtjes inzitten inderdaad.
Maar goed, weet je straks wel wat je hebt ;)

Niet te lang wachten met het wiellager.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - bak overzetten

Post by Laurent »

Rio97 wrote:Bakje en koppeling laten vervangen gaan wel wat uurtjes inzitten inderdaad.
Het is een pokkeklusje, maar echt heel moeilijk is het niet. Zeker als je het vliegwiel laat zitten. Ik zou de garage overigens kritisch laten kijken naar de keerringen op je bak (pri as). en motor (krukaskeerring), als het toch los ligt. Tientjeswerk om het nu als onderdeel mee te nemen.
AX 1.1i Volcane Rood

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - bak overzetten

Post by Jurjenz »

Vandaag 600 km gereden om een skirtset op te halen. Score op de snelweg:
- 5x ZX
- 2x DS
- 1x eend
- 2x H Van (!)

Geen AX'jes helaas.. Ook alvast de rode richting de garage gebracht. Morgen de grote dag!
Image

Ook vreemd, tijdens het rijden met de witte 'plopt' om de zoveel tijd een bougiekabel van de bougie af. Geen idee hoe dat kan.. :?
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - kabelboomprobleem

Post by Jurjenz »

Vandaag meegeklust in de garage. Vooral goed, maar ook slecht nieuws. Uit de rode hebben we het motorblok uit de rode gewipt. Ging behoorlijk snel. De V-bak was inderdaad helemaal gaar en er zat flink wat slijpsel bij de olieplug. Niet best. Vervolgens de bakken verwisseld, schakelt weer als vanouds :-) Ook nieuwe aandrijfassen geplaatst en het rijdt weer heerlijk. Slechte nieuws is de elektronica. Garage en ik snappen er niks van.. Dus ik hoop dat jullie kunnen helpen!

Bij het aansluiten van de kabelboom op de sensoren wisten we niet meer wat waar precies op moet. Bij de kabelboom op de rode auto waren de stekkers gekleurd. Bij de kabelboom van de witte is dit niet het geval en meerdere stekkers passen op meerdere aansluitingen. Wij zijn er volgens ons zeker van dat we nu de goede aansluitingen hebben: dash geeft geenmotorstoring maar het mistlichtlampje brand niet. De motor loopt dan stationair 3000 touren. Niet de bedoeling dus.
Sluiten we de boel zodanig aan dat het motorstoringslampje wel brandm dan loop de motor prima en stationair zoals het hoort. Dit kan alleen als we een stekker lostrekken.

Lang verhaal kort te maken, we komen er vooralsnog niet uit. Hebben jullie misschien een voorbeeld/foto hoe de aansluitingen moeten zijn en misschien hebben jullie een verklaring voor de problemen? Zou heel fijn zijn! :)
Last edited by Jurjenz on MonOct21, 2013 6:00:09 PM, edited 1 time in total.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - bak overzetten

Post by Laurent »

Welke aansluitingen bedoel je? Ik wil wel een fototje maken in mijn motorruimte?
AX 1.1i Volcane Rood

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - kabelboomprobleem

Post by Fruit »

Weet niet of het kan maar waarom niet de kabelboom overzetten?

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '92 - bak overzetten

Post by Jurjenz »

Laurent wrote:Welke aansluitingen bedoel je? Ik wil wel een fototje maken in mijn motorruimte?
Het zijn de aansluitingen om en nabij de versnellingsbak. :)

Ik neem morgen iig de kabelboom van het 1.4 blok mee, hopen dat het werkt!
Image

Post Reply