Marc aka q01z, GTI '92, Twingo 1.5 '12, GSA 1.3, C5 2.0Break
Moderator: webmasters
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Ziet er goed uit!
Altijd meer PK's dan jou!
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Nou vooruit! iets uitgebreider dan
mijn Saxo is hardhandig afgekeurd, de matige techniek verbaasde me niet zoveel en viel me ook mee;
-werking handrem
-koplamp niet af te stellen
-draagarm op t randje
-band op t randje
-remschijven verroest (die wist ik niet, was binnenzijde)
echter de roest viel absoluut niet mee! zo goed had ik er nog niet naar gekeken, maar dit was buiten alle proporties.....
-dorpel rechts 50cm doorgeroest (zat plaatje overheen gebakken door de handelaar)
-draagarm bevestigingspunten waren krokant
-gaten in de kofferbak
dusssss.. opzoek naar wat anders!
via de whatsapp vond ik al snel een 106 1.4automaat uit '98, echter zonder 1.4 en zonder automaat! die hadden ze zelf nodig..
plan werd gesmeed;
- schakelsysteem uit de Saxo halen -> pedalbox, schakelstangen, pook, koppelingskabel, schakelmechanisme
- 1.6 uit het schap pakken, 1.1 bak met lange 5 uit het schap pakken
rest van de onderdelen (koppeling e.d.) was uiteraard ook voorradig in het magazijn in Lisse
ik op een zaterdagmiddag in de trein met 2 grote weekendtassen vol met onderdelen en vloeistoffen, bij elkaar een 35kg, op naar het Noorden!
alles voorspoedig, met wat handigheid ging het eigenlijk beter als gepland! Alle verwachte tegenslagen (pedalbox en koppeling e.d. inbouwen) vielen mee omdat Paul zo handig is met een trappenboor en lasapparaat.
en toen, was het zondag rond een uur of 18.00... en startte het beestje niet!
'paniek', we hadden tenslotte alles goed gedaan! evaluatie van de ombouw gaf nog een mogelijke oorzaak;
- de originele auto was van een automaat, de kabelboom dus ook... en een automaat start alleen in 'park'! dus dat moest even gehotwired worden..
nog niet starten.. dus maar gaan multimeteren op alles wat op een kabeltje leek..
conclusie; de Bosch5.2 kabelboom die op het motorblok lag had weliswaar dezelfde stekker aansluiting aan auto-zijde als de originele Magnetti kabelboom, maar alle kabels in de stekker zaten op een andere plek
s'avonds erg laat de AX-automaat maar geleend en meegenomen naar huis, Paulus de hele week tot in de vroege uurtjes met zweet op zn bakkes en een peuk in zn smoel met een multimeter in de hand bezig geweest... donderdag startte die!
Dus vrijdagavond de AX-automaat maar weer ingesprongen naar Lisse, op naar de nieuwe 106!
daar aangekomen nog maar even alles nagelopen samen met Paul, nog wat laatste dingen aangesloten en testgereden!
Uiteraard was alles in 1x perfect! op uhh een licht slippende koppeling (vettige plaat, niet goed schoongemaakt) en aanlopen van de 15" wielen na..
plaatjes;
massive wielen, liepen wel een beetje aan in t begin
aangezien de 106 eerst gesloopt zou worden, had Paul de bumper er met een slijptol afgehaald (boutjes zaten vast).. dat moest dus gehecht worden!
interieur is nog erg netjes! het rekje vd radio moest ik nog even opzoeken, daarom heeft Cin het zo opgelost
en het blok waar het allemaal om ging, een 90pk ECO blokje met een lange versnellingsbak erachter.. als dat niet zuinig wordt! (eerste tank 1:15,2 en dat was veelal niet de maximum snelheid... uitschieters tot einde teller)
mijn Saxo is hardhandig afgekeurd, de matige techniek verbaasde me niet zoveel en viel me ook mee;
-werking handrem
-koplamp niet af te stellen
-draagarm op t randje
-band op t randje
-remschijven verroest (die wist ik niet, was binnenzijde)
echter de roest viel absoluut niet mee! zo goed had ik er nog niet naar gekeken, maar dit was buiten alle proporties.....
-dorpel rechts 50cm doorgeroest (zat plaatje overheen gebakken door de handelaar)
-draagarm bevestigingspunten waren krokant
-gaten in de kofferbak
dusssss.. opzoek naar wat anders!
via de whatsapp vond ik al snel een 106 1.4automaat uit '98, echter zonder 1.4 en zonder automaat! die hadden ze zelf nodig..
plan werd gesmeed;
- schakelsysteem uit de Saxo halen -> pedalbox, schakelstangen, pook, koppelingskabel, schakelmechanisme
- 1.6 uit het schap pakken, 1.1 bak met lange 5 uit het schap pakken
rest van de onderdelen (koppeling e.d.) was uiteraard ook voorradig in het magazijn in Lisse
ik op een zaterdagmiddag in de trein met 2 grote weekendtassen vol met onderdelen en vloeistoffen, bij elkaar een 35kg, op naar het Noorden!
alles voorspoedig, met wat handigheid ging het eigenlijk beter als gepland! Alle verwachte tegenslagen (pedalbox en koppeling e.d. inbouwen) vielen mee omdat Paul zo handig is met een trappenboor en lasapparaat.
en toen, was het zondag rond een uur of 18.00... en startte het beestje niet!
'paniek', we hadden tenslotte alles goed gedaan! evaluatie van de ombouw gaf nog een mogelijke oorzaak;
- de originele auto was van een automaat, de kabelboom dus ook... en een automaat start alleen in 'park'! dus dat moest even gehotwired worden..
nog niet starten.. dus maar gaan multimeteren op alles wat op een kabeltje leek..
conclusie; de Bosch5.2 kabelboom die op het motorblok lag had weliswaar dezelfde stekker aansluiting aan auto-zijde als de originele Magnetti kabelboom, maar alle kabels in de stekker zaten op een andere plek
s'avonds erg laat de AX-automaat maar geleend en meegenomen naar huis, Paulus de hele week tot in de vroege uurtjes met zweet op zn bakkes en een peuk in zn smoel met een multimeter in de hand bezig geweest... donderdag startte die!
Dus vrijdagavond de AX-automaat maar weer ingesprongen naar Lisse, op naar de nieuwe 106!
daar aangekomen nog maar even alles nagelopen samen met Paul, nog wat laatste dingen aangesloten en testgereden!
Uiteraard was alles in 1x perfect! op uhh een licht slippende koppeling (vettige plaat, niet goed schoongemaakt) en aanlopen van de 15" wielen na..
plaatjes;
massive wielen, liepen wel een beetje aan in t begin
aangezien de 106 eerst gesloopt zou worden, had Paul de bumper er met een slijptol afgehaald (boutjes zaten vast).. dat moest dus gehecht worden!
interieur is nog erg netjes! het rekje vd radio moest ik nog even opzoeken, daarom heeft Cin het zo opgelost
en het blok waar het allemaal om ging, een 90pk ECO blokje met een lange versnellingsbak erachter.. als dat niet zuinig wordt! (eerste tank 1:15,2 en dat was veelal niet de maximum snelheid... uitschieters tot einde teller)
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
haha netjes gedaan hoor, mooie combinatie van onderdelen ook. En nu ook stuurbekrachtiging zie ik?!
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
De combinatie saxo motorkabelboom + 106 auto past niet 1 op 1, stiekem wist ik dat wel...
Altijd meer PK's dan jou!
-
- Moeder Overste
- Posts: 2176
- Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
- Location: Beekbergen/axclubforum
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
mooie samenvatting van een toch heel gezellig weekend.
Was alleen later dat ie niet startte, denk 22.00 uur ofzo.
Was alleen later dat ie niet startte, denk 22.00 uur ofzo.
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
nah de eerste poging was al eerder toch? om 22.00u hadden we het toch al opgegeven?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Dat brengt opheldering!
Die saxo was inderdaad de moeite niet meer om op te knappen. Het lijkt er op dat je goed vooruit bent gegaan qua vervoer
Goed geklust heren en dame
Die saxo was inderdaad de moeite niet meer om op te knappen. Het lijkt er op dat je goed vooruit bent gegaan qua vervoer
Goed geklust heren en dame
AX-kopen is verslavend.
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Als je die velgen nog kwijt wil Verder wel een gaaf ding leuk kleurtje.
-
- Moeder Overste
- Posts: 2176
- Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
- Location: Beekbergen/axclubforum
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
das waar Marc.....
Velgen hebben even op marktplaats gestaan, toen er werd besloten de auto niet te slopen zijn ze er snel weer af gegaan
Velgen hebben even op marktplaats gestaan, toen er werd besloten de auto niet te slopen zijn ze er snel weer af gegaan
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Chique leeuw hoor!
Dus als de bumper er weer af moet, moeten de hechtingen worden uitgehaald?
En hoe rijdt dat nou, zo'n AX automaat?
Dus als de bumper er weer af moet, moeten de hechtingen worden uitgehaald?
En hoe rijdt dat nou, zo'n AX automaat?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Mooi verhaal
Maar dat is een nette 106 hoor.
Maar dat is een nette 106 hoor.
-
- AX liefhebber
- Posts: 342
- Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
- Location: A'foort
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Frankenstein bumper...
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Mooie actie Marc!
Mijn wie=wie
Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
update time?
nog niets spannends!
De 106 doet het nog steeds, al moet ik es een rondje loszittende boutjes gaan doen denk ik.. er rammelt af en toe wat bij stationair dat ik niet thuis kan brengen. Klinkt als de onderste motorsteun, maar die was goed toen hij eronder ging.
en de AX? gisteravond een nieuwe brandstofpomp ontvangen! dus wellicht donderdag even sleutelen
nog niets spannends!
De 106 doet het nog steeds, al moet ik es een rondje loszittende boutjes gaan doen denk ik.. er rammelt af en toe wat bij stationair dat ik niet thuis kan brengen. Klinkt als de onderste motorsteun, maar die was goed toen hij eronder ging.
en de AX? gisteravond een nieuwe brandstofpomp ontvangen! dus wellicht donderdag even sleutelen
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
JAAAAAAA!!!
het startte!!
de nieuwe brandstofpomp was 'de druppel'!
de startmotor gaat nog steeds zwak rond (zelfs met overstarten), maar toen hij eenmaal rondging sloeg hij ook gelijk aan!
Link
Link
filmpjes zijn donker, met iphone geschoten.. en omdat alles nog los lag en de helft niet gemonteerd, heeft hij maar heel kort stationair gelopen en heb ik dus ook niet met het gas gespeeld (toerental schommelt door inlezen ECU)
paar kleine foto's;
hij bleek nog in de garage te staan! nadat ik het merendeel had uitgegraven toch maar even een fotootje gemaakt..
met dank aan Dennis een andere brandstofpomp, 205GTIpowerrrrr
deze is iets spannender... en daaraan kan je ook gelijk zien dat hij toch wat sensoren mist om een juiste timing en mengsel bij elkaar te verzinnen... het spruitstukje had het nogal warm!
het startte!!
de nieuwe brandstofpomp was 'de druppel'!
de startmotor gaat nog steeds zwak rond (zelfs met overstarten), maar toen hij eenmaal rondging sloeg hij ook gelijk aan!
Link
Link
filmpjes zijn donker, met iphone geschoten.. en omdat alles nog los lag en de helft niet gemonteerd, heeft hij maar heel kort stationair gelopen en heb ik dus ook niet met het gas gespeeld (toerental schommelt door inlezen ECU)
paar kleine foto's;
hij bleek nog in de garage te staan! nadat ik het merendeel had uitgegraven toch maar even een fotootje gemaakt..
met dank aan Dennis een andere brandstofpomp, 205GTIpowerrrrr
deze is iets spannender... en daaraan kan je ook gelijk zien dat hij toch wat sensoren mist om een juiste timing en mengsel bij elkaar te verzinnen... het spruitstukje had het nogal warm!
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Ah joh, is het spruitstuk weer schoon gebrand! Succes met het tot leven wekken van de hulkenstein.
AX 1.1i Volcane Rood
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
ik heb gereden!! even naar het industrieterein en terug..
echter; 1x beetje op het gas was gelijk motorstoringslampje en niet heel veel later zo'n mooi rood lampje bij mn koelvloeistoftemperatuur...
ergens gaat er dus iets nog niet goed! maar dat was ook te voelen, volgas was ongeveer 80pk (op gevoel) ennuhm das gewoon niet veel..
ik vermoed dat mn MAPsensor dood is, gelukkig heb ik er nog 1 op reserve.. ook heb ik eigenlijk de verkeerde ECU eraan hangen; een standaard exemplaar terwijl hij toch echt wat meer inspuiting en een andere timing nodig heeft.. foutje!
Verder zat er voor mijn gevoel nog iets niet lekker in de ophanging, dat het kreng zwaar stuurt is bekend.. maar onderstuur was toch niet echt iets waar hij last van had.. nou heb ik wel een paar vermoedes;
-wellicht veer naast de schotel geschoten
-bandendruk zal wel ergens rond de 0bar zitten...
en verder rij ik natuurlijk dagelijks in een 106 met stuurverkrachtiging en een beetje veel toe-in en zonder belachelijk camber.. dus ik zal weer even moeten wennen dat ik 2x zo hard een bocht in moet duiken om er uberhaubt uit te kunnen komen.
het was wel heerlijk om even in te rijden.. de puurheid.. de hardheid.. het schakelen wat voelt en klinkt als een echte racewagen, het gejank van de versnellingsbak.. het remmen alsof je een anker uitgooit..
wel mooi trouwens.. ding is natuurlijk geschorst en zonder APK.. rij ik hier de straat uit.. precies een politiebusje! gelukkig zwaaide ze vriendelijk en reden ze door, algehele controle had ik niet leuk gevonden;
-knipperlicht l.v. bleek het niet te doen
-nauwelijks profiel op de binnenkant van mijn voorbanden
-geen APK uiteraard..
-owh en geen ruitenwisser gemonteerd! wat tijdens het testritje niet handig bleek, aangezien het begon te regenen en er natuurlijk een dikke laag stof op de voorruit lag
almetal; het was weer een veilig en verantwoord testritje...
echter; 1x beetje op het gas was gelijk motorstoringslampje en niet heel veel later zo'n mooi rood lampje bij mn koelvloeistoftemperatuur...
ergens gaat er dus iets nog niet goed! maar dat was ook te voelen, volgas was ongeveer 80pk (op gevoel) ennuhm das gewoon niet veel..
ik vermoed dat mn MAPsensor dood is, gelukkig heb ik er nog 1 op reserve.. ook heb ik eigenlijk de verkeerde ECU eraan hangen; een standaard exemplaar terwijl hij toch echt wat meer inspuiting en een andere timing nodig heeft.. foutje!
Verder zat er voor mijn gevoel nog iets niet lekker in de ophanging, dat het kreng zwaar stuurt is bekend.. maar onderstuur was toch niet echt iets waar hij last van had.. nou heb ik wel een paar vermoedes;
-wellicht veer naast de schotel geschoten
-bandendruk zal wel ergens rond de 0bar zitten...
en verder rij ik natuurlijk dagelijks in een 106 met stuurverkrachtiging en een beetje veel toe-in en zonder belachelijk camber.. dus ik zal weer even moeten wennen dat ik 2x zo hard een bocht in moet duiken om er uberhaubt uit te kunnen komen.
het was wel heerlijk om even in te rijden.. de puurheid.. de hardheid.. het schakelen wat voelt en klinkt als een echte racewagen, het gejank van de versnellingsbak.. het remmen alsof je een anker uitgooit..
wel mooi trouwens.. ding is natuurlijk geschorst en zonder APK.. rij ik hier de straat uit.. precies een politiebusje! gelukkig zwaaide ze vriendelijk en reden ze door, algehele controle had ik niet leuk gevonden;
-knipperlicht l.v. bleek het niet te doen
-nauwelijks profiel op de binnenkant van mijn voorbanden
-geen APK uiteraard..
-owh en geen ruitenwisser gemonteerd! wat tijdens het testritje niet handig bleek, aangezien het begon te regenen en er natuurlijk een dikke laag stof op de voorruit lag
almetal; het was weer een veilig en verantwoord testritje...
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Haha hebben ze daar politie dan.
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Haha nice!
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs
Re: Marc Bomer aka q01z, GTI '92, AXantia 1.8 16v '96, 106 1
Had je wel een verzekering dan? En het wordt weer eens tijd voor een algehele foto update.