Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

hahaha zit je nu in Texas, Maak je nog een beste trip.

Maar goed om te lezen dat nederland weer even beviel. En misschien moet je de mensen volgend jaar maar naar jou moeten laten komen.

Op dit moment zou ik er trouwens een moord voor doen een beetje van die koele lucht uit fairbanks hier te krijgen. me termosstaat geeft 31.0 aan namelijk

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ik las online dat het nu inderdaad superheet is in Nederland! Sterkte daarmee..:)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

We zijn weer veilig thuis. Kwamen rond middernacht Fairbanks-tijd (dinsdagochtend 10 uur Nederlandse tijd) aan. Zijn gelijk naar bed gegaan. Met Nina de kat gaat alles goed, en 't huis was netjes achtergelaten door die student die er twee maanden in gewoond heeft.

Heb vanochtend de Mazda tussen de bomen uitgetrokken. Alle banden waren nog netjes op 2.2 bar! Had ik niet verwacht. De accu had ook nog genoeg prut om de motor te starten. Had de accu losgekoppeld voordat we vertrokken.

Wel heeft de accu nu overal witte poederprut zitten. 't Komt uit de zijkant bij de naad, en aan de negatieve kant is de aansluiting helemaal wit uitgeslagen. Vraag me dus wel af hoelang die accu het nog blijft doen.

Image
Net na het starten. Zo stond 'ie erbij.

Van twee maanden je auto in een bos zetten wordt 'ie er trouwens niet schoner op. Hij is van voor tot achter bedekt in een soort groene algen-laag... Nouja, misschien nu toch maar 'ns een keertje wassen. :D

Image
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Ceristimo wrote:Wel heeft de accu nu overal witte poederprut zitten. 't Komt uit de zijkant bij de naad, en aan de negatieve kant is de aansluiting helemaal wit uitgeslagen. Vraag me dus wel af hoelang die accu het nog blijft doen.
Dat komt door de vorming van loodsulfaat, zoek maar op op google wat dat doet..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Lead sulfate is toxic by inhalation, ingestion and skin contact. It is a cumulative poison, and repeated exposure may lead to anemia, kidney damage, eyesight damage or damage to the central nervous system (especially in children). Some lead salts may cause reproductive defects and cardiovascular disturbances. It is also corrosive - contact with the eyes can lead to severe irritation or burns. Typical threshold limit value (above which the substance is harmful) is 0.15 mg/m³..

Gewoon niet aanraken of aan likken, dus... Thanks trouwens AlexanderB. :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

oh, het is meer dat loodsulfaat niet meer oplosbaar is in de chemie van de loodaccu, en dus gewoon betekent dat de accu minder capaciteit heeft naar mate er meer gevormd wordt.. en het gebeurt voornamelijk door langdurig niet gebruiken van de accu.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Thanks. Dat had ik inderdaad ook al gevonden. Ik was toch al van plan om deze accu vóór de winter te vervangen, omdat met de lichten aan de accu na 20 minuten leeg is. Tóch heeft 'ie 't de afgelopen winter prima gedaan, maar aan de andere kant: ik heb wel een druppellader onder de motorkap zitten die werkt als de auto ingeplugd is, dus dat kan ook de reden geweest zijn dat hij qua starten nooit problemen heeft gegeven.

Nouja, er is een klein lijstje aan "to-do" dingen voordat de winter valt, en daar zal ik ook een nieuwe accu bij opschrijven.

Todo:
  • V-snaren
  • Kachel radiator schoonspoelen
  • Accu
  • Nieuwe stekker. Éën van plastic in plaats van metaal...
  • Kabel brandstofklep
  • Krokodillenbekken van de druppellader
  • Mogelijk nieuwe schokdempers achter (of ik wacht er nog een jaar mee)
We hebben weer wat te doen, dus...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by JBo »

Leuk lijstje, hoelang heb je nog tot de winter begint?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Denk hooguit een paar weken voor het begint te sneeuwen :P

Maar misschien heb ik het gemist ofzo, hoe zit het daar met de APK?

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Jurjenz »

Nog een paar weken en dan alweer sneeuw? Damm... :P
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Nee, de zomer gaat nog ongeveer 6 weken duren. Gemiddeld valt de eerste sneeuw eind september, en de 'snow pack' (de sneeuw die niet meer verdwijnt) rond 10 oktober. Dus we hebben nog even. 't Is hier nu heerlijk zomerweer.

Enneh, APK? Aan die malle Europese uitvinding doen ze hier niet. :) Je auto wordt hier nooit gekeurd. Maar goed ook, want de Mazda heeft voor Nederlandse begrippen wel wat afkeurpunten. Achterste schokdempers lekken olie als een malle (maar hij veert nog prima, dus maak me nog niet te druk), en het 'check-engine' lampje brandt altijd vanwege een defecte luchtsensor bij de katalysator.
Ook van wegenbelasting hebben we hier nog nooit gehoord. Behalve brandstof en autoverzekering kost het hebben van een auto hier niets.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ook frappant: De Mazda wilde gisteren niet starten. Geen lege accu. Er gebeurde gewoon niks toen ik het contactslot omdraaide. Alleen een duidelijke hoorbare tik van het relais, alle lampjes op het dashboard bleven gewoon branden.

Auto aangeduwd (yaay voor handgeschakeld!) en reed prima. Later uitgezet, en weer hetzelfde probleem. Alles heeft stroom, alleen startmotor draait niet rond.

Je zou dan denken dat alle lampjes op het dashboard en dergelijke ook moeten dimmen (zoals gebruikelijk wanneer je de auto start), dus het lijkt wel alsof de startmotor gewoon in 't geheel geen stroom krijgt. Enfin, na 20 keer het contact aan- en uit startte hij ineens weer, en heeft het sinds toen probleemloos gedaan.

Vaag niet?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Startmotor die gewoon ff slecht contact maakte intern.. Kan gebeuren, kan daarna weer een hele lange tijd wegblijven (of snel weer gebeuren..)

Ik zou het nog ff aankijken, maar je loopt het risico dat je t ding binnenkort moet vervangen als ie dat steeds vaker gaat doen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ja, ik was er al bang voor. We zullen zien hoe 't gaat...ik hoop dat áls de startmotor stuk gaat hij in elk geval vóór de winter stuk gaat. Dan kan ik 'm nog zelf vervangen.

Vandaag deed 'ie 't in elk geval ook probleemloos.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Nja, bij mij was het ook gelijk klaar, hij deed het na duwstarten nog 1x wel, en daarna wéér niet, dus toen heb ik m vervangen. Van andere mensen hoor ik juist weer wisselende ervaringen, sommige hetzelfde als ik, sommige waarbij het 1x gebeurt en daarna een jaar wegblijft voordat het weer gebeurde, etc..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

In ander nieuws: we zijn voorzichtig op zoek naar een tweede auto. Niet dat we nou zoveel geld te besteden hebben, maar met slechts één auto is het ontzettend lastig om alles te combineren. Omdat lopen of fietsen hier volstrekt uitgesloten is en we 12 kilometer buiten de stad wonen komen we al snel in de problemen als we allebei op een andere tijd moeten werken (en dat is nogal vaak zo, omdat ik onregelmatige tijden werk).
Ik ben dus voortdurend van jan en alleman auto's aan het lenen om op 't werk te kunnen komen.

Nou is de vraagprijs voor tweedehands barrels hier nogal belachelijk hoog. Voor een roestige en ietwat gedeukte Subura Impreza uit '94, handgeschakeld en alles handmatig vraagt men zonder blikken en blozen 4000 dollar. Tsja, dat is mijn inziens de helft daarvan nog niet eens waard. Voor minder dan 1500 koop je doorgaans geen auto die loopt. Dan hebben ze vaak transmissie- of motorproblemen. Veel goedkope tweedehands auto's hebben een zwaar tikkende motor. Zal wel door de kou komen 's winters dat dat allemaal stuk gaat.

Maargoed, kom ik ineens deze tegen:
http://fairbanks.craigslist.org/cto/3972841202.html" onclick="window.open(this.href);return false;

En ik zweer, ik heb er niet specifiek naar gezocht, ook al is hij identiek aan wat we nu hebben. Maar enfin, 1000 dollar + een radiator. En die kan je voor de automaat voor 50 dollar inclusief verzendkosten op Ebay krijgen.
Heb de eigenaar een mailtje gestuurd. Eens zien of hij reageert. Als hij er verder goed uitziet, de automaatbak goed schakelt en de motor niet tikt, dan neem ik 'm.
Hebben we een groene en rode. Mag Candice de rode hebben, want die wil liever een automaat, kan ik in de groene blijven sjeezen. ;-)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
We zullen zien. Als hij het nog één keer laat afweten ga ik 'm gelijk vervangen. Weet alleen niet of er verschil zit tussen een startmotor voor een automaat en een handgeschakelde auto?

EDIT:
Ja, zit schijnbaar een verschil in. Gelukkig lijkt het makkelijk te zijn om aan een startmotor voor de handgeschakelde Protege te komen. Zit je op ongeveer 72 dollar inclusief verzendkosten. Valt dus REUZE mee... :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Heb die rode Protegé laten zitten. Als ik geen testritje kan maken, dan hoef ik 'm niet. Omdat ik vanaf vandaag eindelijk een full-time baan heb, hadden we wel heel snel een tweede auto nodig. En omdat we al een groene 2001 Mazda Protegé 2.0 ES hebben, wilden we nu natuurlijk wel iets totáál anders...
Spoiler Tuning:
Kijk, heel anders. Deze is namelijk grijs! :D
Image
Image
Image
Image

De grijze is een automaat:
Image
Toen we 'm kochten deed de verwarming het helemaal niet. Heb er maar op gegokt dat dat niks ernstigs was, want kon er zo op locatie niet veel aan ontdekken. Thuis het dashboard uit elkaar gepield en de boel weer gerepareerd.

Afgelopen zondagmiddag bezig geweest wat kleine dingen op te lossen.
- Nieuwe lamp voor de koplamp (H4)
- Beide H-3 lampjes voor de mistlampen vervangen.
- Markeringslampjes vervangen
- Kentekenplaatverlichting vervangen
- Mistlampenbedrading aangepast zodat de lampen nu ook met alleen het parkeerlicht aankunnen, in plaats van alleen met de koplampen.
- Kachelknop gerepareerd.
- Luchtselector knop gerepareerd (die waarmee je 'm op je voeten of je hoofd enzo kunt richten)
- Knop voor de A/C weer aangesloten
- Bedrading voor de aftermarket radio weer in orde gemaakt zodat alle speakers het doen, en de radio niet steeds alles vergeet als je 'm uitzet
- Bobines vervangen
- Bougie-kabels vervangen

Deze auto is (op de kleur, de automaat en de radio na) identiek aan de groene Mazda.

En dat is af en toe wel vervelend. Wanneer je ermee rijdt heb je namelijk totaal niet door in welke je nou rijdt, en ik heb al een paar keer gehad dat ik in de grijze rij en tijdens het stoppen voor een stoplicht met m'n linkervoet een denkbeeldige koppeling intrap. Dat heb ik in andere automaten nog nooit gehad, omdat je dan in een compleet andere auto rijdt en er rekening mee houdt. Maar als je op de weg rijdt en je zit achter 't stuur, dan wil je nog wel eens vergeten of je nou in de groene of de grijze zit... :P

Stationairloop is wel een beetje ruk. Vervangen van de kabels en bobines hielp niks. ECU ook al gereset. Loopt nog steeds een beetje rot stationair. Rijdt verder wel prima.
Morgen laat ik het wiellager rechtsvoor vervangen, want die bromt behoorlijk en van 't weekend ga ik 'm winterklaar maken. Hij is helemaal niet gewinteriseerd, en dat moet hier helaas wel. Anders gaat 'ie bij -40c nooit niet starten... :roll:

Voor de rest is de grijze nooit goed onderhouden geweest (daar was de prijs dan ook naar), maar het is toch wel interessant om te zien wat onderhoud met een auto doet. Waar de groene Mazda hartstikke strak en direct rijdt, is die grijze er sponzig. De schokdempers zijn allemaal maar 'zo-zo', er zit wat speling op het stuur en ook de rem moet dieper ingetrapt worden. Veel rammeltjes in het interieur, en de stoelen zijn iets uitgezakt. Ga ik allemaal niks aan doen, want dit is een tijdelijke auto. Wiellager moet wel even, dat is veiligheid, en de rest laat ik zitten. Als ik de stationairloop op kan lossen is dat fijn, maar ga voor deze auto niet teveel moeite doen. Is 'ie ook niet meer waard.

Aan de andere kant: waar de groene Mazda nu 180.000 kilometer gelopen heeft zit de grijze nu op bijna 300.000, dus het geeft niks dat hij een beetje moe geworden is. :wink:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by JBo »

Leuke update. Moet daar nu ook een blokverwarmer in?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@JBo
Jep. Met het winteriseren ga ik volgende week bezig.

Iets anders:
Mazda dealer belde: Zegt dat beide wiellagers vóór vervangen moet worden en de auto ijzer op ijzer remt.

Ik heb zelf beide lagers vóór gechecked. De "fool-proof" methode is (volgens mij) de auto op de krik, in z'n vrij gooien, en terwijl je een hand op de veerpoot houdt een slinger aan 't wiel geven. Als je trillingen in de veerpoot voelt is het wiellager stuk. Heb ook gecontroleerd op speling.

Op geen van beide wielen speling. Aan de bestuurderskant veel getril voelbaar in de veerpoot, aan de passagierskant niet. Als ik én geen speling voel, én niks voel als ik het wiel rondslinger én niks hoor aan die kant tijdens het rijden, dan kan ik toch vrij zeker stellen dat er met dat lager niets aan de hand is?

Bij de remmen ook m'n twijfels. Ik vertrouw eigenlijk die hele Mazda-dealer nooit, want die vinden iedere keer van alles stuk aan een auto. Hun referentiekader is natuurlijk een gloednieuwe wagen net uit de showroom. Bij de groene Mazda werd vorig jaar ook beweerd dat de waterpomp lekte en beide remklauwen áchter vervangen moesten worden wegens lekkage van remvloeistof.
Dat was beide gewoon niet waar. Toen ik dat dan ook tegen de hoofdmonteur zei en me afvroeg hoe die lekkage vastgesteld was werd er gezegd dat dat gedaan was door een collega die nét effe de deur uit was. Ja, tuurlijk.

Ik snap natuurlijk ook wel dat die lui zoveel mogelijk geld proberen te verdienen, maar iedere keer als Candice de auto wegbrengt proberen ze ons een oor aan te naaien. Enfin, wat dat wiellager dus betreft: geen speling, geen getril in veerpoot, geen geluid: goed lager?...

Remblokjes ga ik zelf nog even bekijken, en eventueel zelf vervangen dan. Heb ik in elk geval een reden om een goede krik en as-steunen te kopen...Heb ik namelijk nog steeds niet :evil:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply