Jurjen GTI '91

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Motorblok binnen!

Post by Ceristimo »

Respect dat je dat blok in de kelder hebt gekregen. Eruit wordt inderdaad een lastiger verhaal. Hoe wij 't wel gedaan hebben (niet een trap ermee oplopen trouwens, maar wel uit het vooronder tillen van een 1.3 blok uit een Volvo, en een 1.4 Nissan Sunny) is er een paar autogordels (kunnen erg veel gewicht houden) omheen leggen en daar een dikke houten paal door de lussen steken. Als je de banden zo kort mogelijk houdt en je tilt de paal op je schouder, dan hangt het blok gelijk al vrij hoog.


En dan de schouders eronder met twee (of drie) man en rammen met die handel...Comfortabel is anders en je wilt er de Nijmeegse vierdaagse niet mee lopen, maar je komt best een eind...;-)
Uiteraard nooit en te nimmer met je rug tillen, maar alles met je benen. Soort van dead-liften, zeg maar.

Wat die trillende band betreft trouwens...Wissel die velg dan om met ééntje van achteren. Ik heb zelf ook één band onder de auto die trilt en ervoor zorgt dat de auto aan het stuur trekt als die vóór zit. Zolang 'ie achter zit nergens last van. Soms worden banden niet helemaal 100% nauwkeurig gefabriceerd, en kunnen ze wat trillen en trekken. Hoeft niet te betekenen dat de band gelijk slecht is. Vaak kan 'ie achterop nog jaren mee.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Motorblok binnen!

Post by Jurjenz »

Goede tip van de gordels en de balken! :D Is fitness toch ergens goed voor. Het trillen van het rechtervoorwiel is nog zeer gering. Met de nieuwe bandjes en de nieuwe aandrijfassen rijdt het zo heerlijk, zo maf dat als je niet beter weet, je ook niet wat wat je dan mist..

Wat betreft het blok, ik heb nog niet de tijd gehad om het blok goed te inspecteren. Hele dag visite over de vloer gehad. Wel heel even een bougie uitgetrokken, zag zwart zo verkoold! Ik zal morgen wel even een foto'je maken.

Gebruiken jullie een motormontagesteun en wat zijn hier de ervaringen mee? Wat ik zoal lees op internet is dat het heel handig is, maar hoe krijg je een blok er überhaupt op? Of moet je hiervoor alsnog een motortakel voor aanschaffen :?:
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - Motorblok binnen!

Post by AlexanderB »

Zo'n ding met wieltjes? Tja, met 2 man doen, 1 die het blok optilt (zal een kilo of 75 wegen?) en de ander die de bouten dr in draait..

Je schroeft die in principe op de zelfde 4 gaten vast waar de versnellingsbak ook vast zit..

Ik weet niet of je zo'n ding nodig gaat hebben, iig lijkt me niet om een beetje aan de buitenkant wat seals te veravngen, zolang de carterpan dr niet af hoeft..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by Jurjenz »

Alles gaat eraf :)

Ik ben begonnen met het blok. De buitenkant is bedekt met een flinke laag olie, op sommige plekken ontkom ik er niet aan om een plamuurmes te gebruiken. Ik ben eerst begonnen met het loshalen van het injectiehuis. Vervolgens heb ik het inlaatspruitstuk eraf gehaald. Wat mist er op de foto? Het was blauw...
Image

Kan iemand mij vertellen waar dit doorgekniptje slangetje voor is?
Image

Onderkant laat zien hoe smerig het is..
Image

Dit valt reuze mee, niet eens schoongemaakt!
Image

Ik wilde het restant olie eruit laten lopen, nou, dit was geen restant! Er kwam ruim 6,5 (!) liter motorolie uitlopen, opvangbak stroomde bijna over. Kan dit de/een oorzaak zijn van een lekke koppakking? In de vraagbaak staat dat inclusief oliefilter 3,5 liter voldoende is.. :?:
Image
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by AlexanderB »

Die 3.5L kan je met een korreltje zout nemen, dr past meer in, en blijft het een en ander achter als je alleen de vulplug aftapt.. :) (Bij mij ging er altijd 3.7 liter in, en dr blijft altijd nog wat achter in de kop enzo, wat wellicht wel naar beneden kan lopen als je de motor niet in dezelfde houding houd als dat ie in de auto zit..)

Desondanks, met een lekke koppakking kan er wel kvs bij de olie gekomen zijn, waardoor de hoeveelheid die dr uit komt meer kan zijn.. :) 6.5 is wel rijkelijk veel.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by Jurjenz »

Waar kan ik eigenlijk de motorcode precies vinden? Ik ben met een lamp rond het blok gegaan maar niets dat lijkt op een motorcode, het kan zijn dat het nog bedekt is onder een laag aanslag. Kan iemand misschien met een pijl mij in de goede richten wijzen? :D

Ik ben intussen weer een stuk verder met het demonteren van de losse onderdelen.

Hier zit een gat en je kijkt zo de versnellingsbak in. Dit hoort niet lijkt me, wat mist er? (geen quizvraag, zo heb ik het blok overgenomen :wink:)
Image

Brandschoon ten opzichte van de rest, heerlijk.
Image

Hoop aanslag bij de waterpomp.
Image

Image

Schakelstangbeugel is vastgelast?
Image

Begint eindelijk een beetje 'schoon' te worden.
Image

Wie o wie voor de motorcode :?:
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by AlexanderB »

Motorcode, op het plaatje met de rode circel, op de rand van het blok tussen de circel en de kop in zit een verhoogd, plat stukje, daar staat ie op.

Dat gat, daar hoort een plastic afdekkapje op. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by JBo »

Leuk blokje, die waterpomp is wel aan vervanging toe. Daar bij het vliegwiel hoort inderdaad een plastic kapje, je stel daar namelijk met een stroboscoop de stroomverdeler. Motorcode zal kdx of kdy zijn.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by Jurjenz »

Zenmaster Alexander, u gaat door voor de koelkast. Ik moest wel vijf keer kijken..

Code is KDY :D
Image

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by Johannus »

Dat kapje heb ik trouwens ook niet, zit daar niet een sensor bij een GTI?
Image Image

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by JBo »

Klopt, daar zit de bdp sensor. Maar bij oudere modellen zit daar een kapje om bij het vliegwiel de stroomverdeler te kunnen stellen. De bdp sensor zie je hier aan de zijkant zitten.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by AlexanderB »

Als je een sensor hebt, dan heb je als t goed is nogsteeds een kapje, maar dan met een gat dr in.. :)

Oh, en ja, de sensor aan de zijkant zit dr bij vrijwel alle verdelerkap-blokken op, die kon bij de garage aan een diagnose-apparaat en dan konden ze het toerental meten.. :) (de stekker dr van hangt naast de bobine.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by q01z »

die vastgelaste hevel van de bak, dat komt wel vaker voor.. ze hadden ook voor 40c het spietje kunnen vervangen, maar sommige weten dat niet!
Image

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by Jurjenz »

q01z wrote:die vastgelaste hevel van de bak, dat komt wel vaker voor.. ze hadden ook voor 40c het spietje kunnen vervangen, maar sommige weten dat niet!
Haha dat blijkt dan maar weer :). Hoort het trouwens dat je de hevel in & uit de bak kunt bewegen? Gaat om een halve centimeter? Schoonmaken enzo gaat nu een stuk makkelijk, er is een hoop gewicht af!
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by Laurent »

Ik kon hem bij mijn 1.1 bak ook gewoon bewegen. Niet op gelet of dat ook nog zo makkelijk ging toen de koppeling er weer op zat.

Oja, gratis tip: Als je hem toch uit elkaar hebt liggen, voor inbouw krukaskeerringen, prisaskeerring en koppeling vervangen. Dat zit allemaal tussen je bak en je motorblok en is verder moeilijk te bereiken... (been there, done that een week of 6 terug).
AX 1.1i Volcane Rood

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by Jurjenz »

Bedankt voor de tip!

Intussen bezig geweest met het loshalen van de cilinderkop. Hoe ziet naar jullie mening de koppakking eruit? Ik kan me niet voorstellen dat alle olierommel op het blok via de koppakking naar buiten is gekomen? Versnellingbak zit ook onder en dan is de locatie van de koppakking geen logische plek?
Image
Image
Image

Onderzijde, nog niet schoongemaakt..:
Image

Bougies zwarte aanslag maar na een doekje weer mooi glanzend. Ik heb niet het idee dat deze er lang in hebben gezeten.
Image

De waterpomp krijg ik met geen mogelijkheid los? De twee bouten zijn uiteraard losgedraaid en schriktikjes (scrabble :)) hebben ook niet geholpen, verborgen truc?
Image

Vraag: blok en cilinderblok zijn nu gescheiden, alsvorens ik de D-riem ga plaatsen - dan hoef ik alleen te zorgen dat de blokkeerpunten van de nokkenasriemwiel en het blokpunt van het vliegwiel weer overeenkomen? Want 1 wenteling van de nokkenas is toch gelijk aan 1 wenteling van het vliegwiel?

Vraag: als alle olietroep niet van de koppakking komt, waar is het dan vandaan gekomen? Overdruk in het kleppendeksel en dat de pakking eruit geknald is?
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by AlexanderB »

Koppakking ziet er prima uit..

Vaak gaan ze olie lekker bij de verdelerkap, kijk daar ff..

Waterpomp uit het blok halen.. grotere hamer. (gewoon met een 1.5kg ofzo hamer, en goed hard slaan tegen (het loopvlak van) het 'tand'wiel, om en om onder-boven-onder-boven, dan wrik je m los..)

1 omwenteling van de nokkenas is 2 omwentelingen van het vliegwiel. zolang je beide in het blokkeerpunt hebt, dan staat de boel gewoon goed. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by Johannus »

Je pakt het echt grondig aan! Goed bezig! :)
Image Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by Wheelnut »

"like"
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Jurjen AX 1.1i First '94 - opknappen motorblok

Post by Jurjenz »

Een GT stuur, man wat rijdt dat lekker! :D Ik heb ook nog een tellerbak opgehaald met toerenteller dus zondag maar is wat how-to's napluizen :D Over het motorblok, mijn pas opgeruimde kelder is nu een grote verzameling onderdelen haha. Schoonmaken gaat heel gestaag, niet heel spannend om foto's van de maken. Carterpan wil ik er ook afhalen zodat ik de binnenzijde kan reinigen van aangekoekte motorolieprut. Terugplaatsen gebeurt met een nieuwe vloeibare pakking?
Image

Post Reply