AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by degene »

AlexanderB wrote:Zeker prettig. :)

http://www.aedelft.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier. :)
Uitzonderlijke werknemers daarzo die 'the extra mile' lopen zonder het zelfs in rekening te brengen. Eerstvolgende keer dat ik daar kom ga ik die gasten een fooi geven.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

We gaan het vrijdag zien, dan zou ik weer cash moeten hebben voor reparatie of revisie, en tzt is het vast wel weer droog weer. :D

Vandaag nog ff onder het dashboard gedoken om m'n relais99 te installeren, kwam een losse stekker tegen (maar heb nogsteeds de contrastekker niet gevonden), maar wel gevonden waarom de kachelventilator en de brandstofmeter geen aarde hadden, dus per zometeen (heb ff een contrastekker-naar-aardpunt verloopje gemaakt) heb ik een werkende brandstofmeter.. Dat heeft slechts driekwart jaar geduurd? :P Ohja, en relais99 dus ingebouwd. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

Nice, moet ik ook nog eens gedaan doen. :)
ImageImageImage

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

AlexanderB wrote:
MNM(tm) wrote: [*] met een offset ringsleutel 22 de grote bout [7] los draaien (gaat het gemakkelijkst via het gat waar de koplamp in zit)
*dat* was het stukje informatie wat ik miste, ik dacht ahv. het plaatje dat het om een torx bout ging, maar kon de bijbehorende kop op de tast onder de auto liggend niet vinden.. Thanks! :)
Je kunt er ook een Torx in kwijt, maar aangezien die bout best stevig vast kan zitten, zou ik het risico op afbreken bitje of doordraaien niet nemen. Met een ringsleutel is die kans nul. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bas_S »

Zit die turbo er al op?
Altijd meer PK's dan jou!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nope, ben bijna blut, heb net wat geld binnen gekregen, dus ik kan nu m'n dynamo laten fixen, dat staat ff bovenaan de prioriteitenlijst..

Daarna eerst een weekeinde spenderen om m'n onderstel op orde te maken, m'n distributie + spanrollen + waterpomp + de turbo-compatible pomp installeren, en die pomp afstellen op m'n motorblok.

Als daarmee alles op orde is, het 'loodgieterswerk'* voor de turbo kopen, pas maken en installeren.. :)
*inlaat, uitlaat, boost-slangen, olieaanvoer, olieretour, en alle flenzen en adapters die daar bij komen kijken..
MNM(tm) wrote:
  • verwijder de rechter koplamp kan ook prima zonder. (ik was het vergeten :lol:)
  • draai de moer los bij punt A (de moer zit aan poelie-zijde, de bijbehorende bout aan body-zijde) en verwijder de bout met steeksleutel en dop-ratel kan je dr ook van boven bij, ging prima. Met de koplamp dr uit gaat het waarschijnlijk wel makkelijker, das waar.. :)
  • met een offset ringsleutel 22 21 de grote bout [7] los draaien (gaat het gemakkelijkst via het gat waar de koplamp in zit) gaat nog beter gewoon van onder.
Paar kleine correcties. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Browny »

Is het niet slim die pomp te installeren en af te stellen na montage van de turbo?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nope, want de pomp heeft dus extra instellingen zodat ie zowel zonder als met turbodruk goed werkt, en daarom wil ik 'm dus eerst zonder turbo goed afstellen, de extra instellingen voor als de turbo erbij komt zijn maar 3 van de 14 ofzo stelschroeven of andere instelmogelijkheden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by citrofenwick »

Ik ben benieuwd naar je bevindingen en ervaringen. Succes er mee.
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

:) will do, ik documenteer het meeste hier, en over de turbo-gerelateerde zaken zeker. Momenteel ben ik voornamelijk bezig om de auto helemaal in orde te maken, zodat ik een goede basis heb om mee te werken. :)


Oh, heel iets anders, ik kreeg nog een herinnerings-mailtje. Blijkbaar zijn er nog plaatsen bij de 3-daagse internationale puzzelrit vanuit m'n oude studievereniging.
We sturen dit mailtje omdat de Leeghwater Rally volgende week vrijdag alweer van start zal gaan en we nog een aantal plekken over hebben! Het voorrijweekend zit er alweer op, de wegen zijn getest en we kunnen garanderen dat het episch wordt. De Ardennen, de Eifel en Luxemburg zijn puur genot om doorheen te rijden. Schrijf je dus snel in op leeghwater.nl/lustrumrally. Voor 70 euro krijg je een super vet weekend inclusief schulties, BBQ, feest, overnachtingen en de zeer illustere eindbestemming welke een feest is voor menig autoliefhebber!
Nou is dat een beetje dubbel-op met de kampeermeeting een week later, (die ook een (kortere) puzzelrit heeft,) maar als iemand zin heeft om mee te gaan.. :D Ik vind puzzelritten echt enorm gaaf.. :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, dynamo is weer thuis, de schade: Sleepringen waren compleet weggesleten, lagers waren ook aan vervanging toe, en na beide vervangen bleek de stator ook nog eens kortsluiting te maken, dus die is ook vervangen.. Totale schade, €79. :) dat valt alleszinds mee.. :) Nou nog ff terug op de auto schroeven.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bossie »

Voor dat geld had ik er persoonlijk een nieuwe ingehangen (al helemaal als ik krap bij kas zou zitten)

Image
Image Image Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Hm, interessante korting, daar had ik niet eens aan gedacht. :) Maar ik weet in ieder geval nu wat ik heb, een Valeo dynamo, die met nieuwe (origineel Valeo) onderdelen is gereviseerd, door een bedrijf wat een goede reputatie heeft. Als ik "Bölk" bestel, weet ik nog niet of ik toevallig een NOS Valeo, een gereviseerde, of een cheape kopie krijg voor dat geld.

De "Bölk" aandrijfassen vertrouw ik in elk geval niet meer, ik krijg daarbij sterk het gevoel dat het gewoon om 2ehands assen met een likje verf en nieuwe ashoesjes gaat, na een aantal gevallen waarin ze binnen een paar 100 km na montage beginnen te rammelen.. (precies wat reeds rammelende aandrijfassen doen als je er nieuw vet en een nieuw ashoesje op zet, dan rammelen ze eventjes niet, en dan gaan ze vrolijk weer verder..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Rio97 »

AED in Delft heb ik ook wel goede ervaringen mee.
Anderhalf jaar geleden de dynamo van de CX laten reviseren. Alleen of het originele onderdelen zijn betwijfel ik sterk.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Geen idee.. maargoed, het is nou eenmaal zo. :)

Heb ff wat research gedaan naar aansluitmateriaal voor m'n turbo.. Wil eigenlijk van die hele mooie aluminium aerospace fittingen hebben, ipv gewoon bronzen aansluitmateriaal + slangklemmen, maar die shit is echt heel erg duur. :| What to do, what to do..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by degene »

Brons?!?!
Waarom niet gewoon carbon steel, d'r zit toch nauwelijks druk achter (voor staal begrippen).

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

degene wrote:Brons?!?!
Waarom niet gewoon carbon steel, d'r zit toch nauwelijks druk achter (voor staal begrippen).
Carbon steel is voor de uitlaatbochten.. Ik heb het over olieleidingen, dat word staalomvlochten slang..

Image
Dit soort spul.. Alleen dat kost zegmaar makkelijk €10 per koppelstuk, en ik heb dr wel een aantal van nodig..

Lijstje:
Spoiler Tuning:
van M16x1.5 naar AN-4
haakse bocht AN-4
side-port stukje
nieuwe oliedruk-schakelaar omdat die M16x1.5 niet meer past,
slangaansluiting
1m slang
slangaansluiting
banjobout met restrictor
flensje olieretour AN8
slangaansluiting
1/2M slang
haakse slangaansluiting (of slangaansluiting + haakse bocht)
las-aansluiting op de carterpan.
Incl verzendkosten is dat minstens €150 aan spullen.. :( Maargoed, het kan dus goedkoper als ik niet van die fancy spullen zou gebruiken, maar dat wil ik eigenlijk niet laten varen.. dus heb een compromis:
Spoiler Tuning:
T-stukje M16x1.5 naar M16x.15 Female met een 1/8NPT aansluiting aan de zijkant (brons, helaas, maar scheelt heel wat poen tov al die andere koppelstukjes en een nieuwe sensor)
1/8 NPT naar AN-4
AN-4 slangaansluiting
1m slang
AN4 slangaansluiting
banjobout met restrictor
flensje olieretour AN8 (male)
Staalomvlochten slang 50cm met reeds aangekrompen connectoren AN8 female (scheelt 20 piek tov losse aansluitingen)
haakse bocht AN-8 male-female (die doet dan weer 10 euro af aan de winst van de slang hierboven)
las-aansluiting op de carterpan. (male)
In totaal ongeveer €100 incl verzenden. veel goedkoper gaat het niet worden..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Image
Ondertussen toch nog maar ff een volkswagen onderdeel op m'n auto geinstalleerd, lol. Nou hoef ik iig niet meer tegen m'n carterpan aan te kijken als ik voor de auto sta.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Ceristimo »

Staat 'm goed!
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by TvL »

Nice!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Post Reply