AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

Lekker bezig, ben benieuwd hoe de velgjes staan! Hier trouwens ook een (niet zo,n actieve forum) tweaker. ;)
Last edited by gigawebs on WedApr24, 2013 1:10:39 PM, edited 1 time in total.
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Nummer 1 ziet er nu zo uit, met wielbouten en naafkapje:
Image

Heb ze ff uitgeknipt en op een witte AX GTI geplakt, word ongeveer zo iets:
Image

En heb een paar houdertjes binnen voor de extra meters, nou ff kijken waar ik ze neerplak :P (Zit sterk te denken aan links van de tellerbak, net boven het ventilatieroostertje)
Image
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

je velg ziet er netjes uit!
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Gniels
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: TueApr02, 2013 3:48:09 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Gniels »

AlexanderB wrote:Yep, dat ben ik :) Zijn meerdere GoT'ters met een AX, maar de meeste zijn niet echt (of echt niet) actief in de huiskamer, dus mijn idee om een keer het volgende deel van het "show je auto topic" te openen met allemaal foto's van verschillende AX'jes is nog niet echt van de grond gekomen..

Ben wel benieuwd, wanneer krijgen we foto's van jouw AX? ;)
Geinig idd! Ik heb zelf ook geen HK toegang op GoT. Wat betreft ben ik wel een vrij actieve Tweaker, maar post ik niet veel op het forum. Als ik weer eens een plezier ritje ga maken met de AX zal ik ff foto's maken voor m'n topic. Foto's doen het altijd goed. Je velgen worden ook netjes btw.! Lekker origineel houden maar wel netjes.

Fruit
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 346
Joined: WedJan18, 2012 11:32:19 AM
Location: Zeeland/Axel

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Fruit »

Hier nog een tweaker met een ax , helaas geen toegang tot de hk.

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Ik dacht dat je geen voorstander was van puisten op je dashboard?
Of was dat alleen tegen puisten in het midden, ter hoogte van je radio?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Ik ben geen fan van mensen die de halve kabelboom vervangen door 1 kleur draad, met kroonsteentjes, tape en overal en nergens zekeringen..

Verder ben ik geen van van metertjes aan de A-stijl, dat is zo vaak gedaan dat ik t niet meer leuk vind, en ik wil daar zo min mogelijk hebben hangen, want dat vergroot de dode hoek.
Beste plaats voor de meters is in de middenconsole, maar die zit bij een AX al vol (of ik moet de radio deleten) of juist wel boven de radio op het dash, maar daar heb ik m'n tomtom al zitten..

Dus, ik heb iets anders gedaan:
Image

'Jammer' dat ik een volcane dash heb, anders had ik 2 ronde gaten in het dash gemaakt, was nog handiger geweest, maar daar zit bij mij nu m'n luxe luchtroostertje.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

.. dat nu bijna volledig afgeschermd wordt door twee metertjes-puisten...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Dat inderdaad nu inderdaad vrijwel nutteloos is door 2 theekopjes van m'n meters ja :P maar ik gebruikte die roosters toch niet zo vaak. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by TvL »

Kan je dat rooster niet vervangen voor een kapje uit een standaard dash?
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Maybe, en dan een soort hybride dash maken, bestuurderskant standaard dash met gaten dr in voor de meters, passagierskant een gewoon volcane dash.. Het heeft geen haast, en dit werkt ook, die mod kan later nog wel.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Losroyos »

Het begint steeds meer ergens op te lijken. Ga zo door :D

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Wheelnut »

Wat ook niet zo handig is, is dat je puistjes ook voor dat bovenste mini-roostertje zitten. Diegene die ook in standaard dashes zit.
Die zijn toch echt wel handig voor het ontwasemen van je zijruitje. (nou ja, ter hoogte van je spiegel ongeveer...)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Lijkt zo, maar daar heb ik specifiek naar gekeken, is geen probleem.. :) (Ze zitten verder naar voren dan het lijkt)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zo, nieuwe koolborstels gemonteerd in de dynamo (a €22.28), hopelijk blijft ie het nou weer een tijdje doen. De sleepringen zagen er ook niet al te fantastisch uit (ingesleten), dus wellicht dat ik binnenkort alsnog toe ben aan een 2ehands dynamo, danwel een revisie.. :) maar voorlopig in ieder geval geen acculampje dat aangaat..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

Ahh goedzo! Toch wel prettig een werkende dynamo. Waar heb je de koorborstels nou uiteindelijk gehaald?
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Zeker prettig. :)

http://www.aedelft.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

En dat prettige gevoel duurde 300 km, en toen brandde het lampje weer.. :/ Blijkbaar zijn de sleepringen toch te ver heen (en hebben ze de nieuwe koolborstels dus binnen notime weer gesloopt), dus tijd voor revisie..

Helaas moet ik nog ff 4 dagen wachten op voldoende geld, kan ondertussen wel ff uitvissen hoe ik die dynamo los krijg (zit anders vast dan bij de meeste AX'jes..)

Verder dan maar een klusje gedaan dat geen geld kost, heb 2 relais + voetjes besteld en heb een hele nette kabelboom gemaakt, die ik straks *in* de isolatie-mantel van de originele kabelboom erbij stop. Alle draden in originele kleurtjes, alle relais en zekeringen op de originele plek, etc.. :) enige wat helaas ff anders moet, is dat de doorvoer van de mistlampen-aansturing door de koets niet aanwezig is op die kabelboom, maar de stekker is gegoten, dus kan er niet een extra pin bij steken.. dat wordt dus een losse spade-connector, helaas..
Voor de mistlampen en de H2 verstralers van de morettes dus. :) (en in die laatste komen nog eens 100W lampies in tzt, dus daar heb ik dikker draad voor gebruikt.)

Kabelboom OCD :D
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

Als je weet hoe de dynamo vast zit, is het eigenlijk een vrij eenvoudige klus.

Gister toevallig bij mijn dieseltje de dynamo eruit gehaald, dus ik kan je wel beschrijven wat je moet doen.

Image
  • maak de kabel aan de - pool van de accu los
  • maak de twee draden aan de dynamo los. De grote moer met dop 13, de kleine met dop 8
  • verwijder de rechter koplamp
  • draai de twee inbus borgbouten [31] van de spanrol los, maar er nog niet helemaal uit
  • ontspan de multiriem door de stelbout [6] helemaal omhoog te draaien, tot er nog een halve cm over is
  • verwijder de twee inbus bouten
  • verwijder de spanrol (waarbij je de multiriem moet kantelen)
  • draai de moer los bij punt A (de moer zit aan poelie-zijde, de bijbehorende bout aan body-zijde) en verwijder de bout
  • met een offset ringsleutel 22 de grote bout [7] los draaien (gaat het gemakkelijkst via het gat waar de koplamp in zit)
  • als de grote bout los is, deze zo'n 4 cm eruit trekken, daarbij de dynamo ondersteunend!, waardoor de open ring van het voorste bevestigingsgat over het nu smallere deel van de bout geschoven kan worden. (het achterste bevestigingsgat heeft schroefdraad, waarmee de grote bout vast gedraaid wordt)
  • als alles goed is gegaan, kun je nu (met een beetje kantelen en draaien) de dynamo onderlangs verwijderen.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

MNM(tm) wrote:Als je weet hoe de dynamo vast zit, is het eigenlijk een vrij eenvoudige klus.
Dat idee had ik ook, het hielp niet echt dat het steeds regent als ik tijd heb om aan de auto te klussen.
MNM(tm) wrote: [*] met een offset ringsleutel 22 de grote bout [7] los draaien (gaat het gemakkelijkst via het gat waar de koplamp in zit)
*dat* was het stukje informatie wat ik miste, ik dacht ahv. het plaatje dat het om een torx bout ging, maar kon de bijbehorende kop op de tast onder de auto liggend niet vinden.. Thanks! :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Post Reply