Tjerk aka TvL (AX 1.4i TZX & AX-aanhanger) 170 o'clock P22

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Tjerk aka TvL (1.1i Harmonie & 1.1i Allure) Nieuwe AX! P

Post by q01z »

wat een geweldige kleur... :)
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Tjerk aka TvL (1.1i Harmonie & 1.1i Allure) Nieuwe AX! P

Post by Rio97 »

TvL wrote:Rogier, ik ga zaterdag inderdaad met de Allure naar de CiFo-meeting. Kom jij ook met de AX?
Dat is wel de bedoeling.
Ik heb nog een paar van die oranje ICCCR 2016 stickertjes, zal ik voor je meenemen. (In Engeland zijn er 5000 stickertjes doorheen gegaan.)
Zolang je Harmonie nog voor de deur staat kun je ook onderdelen uitwisselen.
Toch allebei aan de magneti marelli?
Injectiehuis, gaskleppositiosensor, tempsensor...
Als je de tank echt helemaal hebt leeg gereden is een nieuw brandstoffilter ook wel aan te raden.

Wijziging van auto al doorgegeven aan Gies? ;)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by TvL »

Dat gaan we nog doen! Heb heel veel zin om de Presse met deze auto te rijden. Viel me tijdens de trainingsdag al op dat zo'n AX'je toch wel erg fijn is als je om moet keren of als je de berm in moet. Klein, wendbaar, licht, pittig en comfortabel, dus ideaal voor al die smalle weggetjes! :D En die uitlaat wil ik best wel even lenen Rogier, zou je die morgen ook mee kunnen nemen?

Vanochtend wilde ik weer met de Allure naar stage, maar dat is niet doorgegaan... Ze startte al erg moeilijk en toen ik net de straat uit was begon ze alweer te schokken en inhouden :( Meteen weer geparkeerd en toen maar met de Harmonie gegaan. Een volle tank was dus helaas niet de oplossing van de problemen. Nou ontbreken er onder de motorkap een paar buizen en slangen, kan het daarmee te maken hebben? Dat ze te koude of te warme lucht krijgt? Of kan ik het injectiehuis hiervoor ook als verdachte aanwijzen?

Verder is mijn eerste autootje, de Harmonie, zojuist opgehaald door haar nieuwe eigenaar... Had er wel even moeite mee, maar de Allure is gewoon een betere basis om mee verder te gaan. Ik heb bijna 3 maanden en 2000 kilometer met veel plezier in de Harmonie gereden. Ze zal als donor gebruikt gaan worden, maar dan leeft ze in elk geval voort in andere AX'jes!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by Jurjenz »

Vervelend van de problemen! Heb je misschien een foto van het motorcompartiment? Ongetwijfeld lui op het forum die een goede diagnose kunnen stellen. Brandstoffilter en bougies al vervangen en het injectiehuis al gereinigd? Succes in ieder geval!
Image

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by TvL »

Vandaag probleemloos op en neer naar Den Bosch geweest met de Allure :D Daar is ook de ecu gereset, hopelijk gaat dat een beetje helpen. M'n vader heeft er vanmorgen ook nog even in gereden, dat ging eerst zonder problemen maar bij het parkeren sloeg de AX af... Morgen maar eens een flinke dosis remmenreiniger in het injectiehuis mikken. Als dat niet helpt gaan we het ding wat grondiger schoonmaken.

Foto van het motortje komt eraan, goed idee! Benzinefilter en bougies zijn nog niet vervangen.
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by MBa@NL »

TvL wrote:[..] Daar is ook de ecu gereset, [..]
Je hebt zeker niet de ECU ook nog even uitgelezen? Alsnog niet verkeerd om eens te doen, misschien eens kijken of de ECU je iets te vertellen heeft.

Verder zou ik slecht lopen wel in een injectiehuis gaan zoeken maar echt afslaan heeft meestal met andere zaken te maken (of hij moet echt dicht zitten met olie en condens wat weer "mayo" wordt). Draai er eens een bougie uit (beter nog alle 4 (onthoudt uit welke cilinder ze komen! Niet echt belangrijk maar wel handig bij een goede diagnose.)) en controleer aan de hand daarvan de verbranding eens. In de Haynes staan dacht ik afbeeldingen met uitleg van hoe een bougie er wel en niet uit moet zien met informatie wat er aan de hand kan zijn.

Er zit in deze AX een Magnetti-systeem toch? Eentje met een MAP-sensor welke op vacuüm reageert dus... Zitten alle luchtslangetjes rond het gasklephuis en injectiehuis nog vast en zijn ze lekdicht? Als je het gasklephuis en injectiehuis toch gaat reinigen vervang dan ook gelijk de voetpakking van het gasklephuis. Voor die pakking kun je naar de dealer, zelf snijden van pakkingpapier of naar de koelkast lopen en het pak melk even leegmaken en daar wat van gaan snijden... Je zit namelijk aan de "koude" kant van de motor... als uitlaatpakking uiteraard niet geschikt. ;-)

Ook kun je nog controleren of de lamdasonde niet dicht zit met roet. Probeer eventueel een leenexemplaar en kijk hoe de motor dan reageert.

Wat je ook nog kunt doen is de watertemperatuursensor uitwisselen of doormeten met een ohm-meter. Als je de waarden bij de juiste temperatuur wilt weten nadat het voorgaande geen oplossing is geweest zal ik de werplaatshandboeken er wel eens bijpakken voor je.

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by TvL »

Bedankt voor je uitgebreide reactie Michel! De ecu is inderdaad nog niet uitgelezen, en volgens mij is het er inderdaad eentje van Magnetti Marelli. Volgens de vorige eigenaar zijn de bougies en temperatuursensor net vervangen (in tegenstelling tot mijn vorige reactie, ik bedoelde dat ik ze nog niet vervangen heb), maar er kan natuurlijk tussen de nieuwe onderdelen eentje met een productiefout zitten...
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by Losroyos »

Gefeliciteerd met de nieuwe AX, Mooi kleurtje met intressante kleur velgen staat hem goed ;)

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by TvL »

Dankje!

Inmiddels zijn de chevrons omgekeerd, zitten er gele lampen en een luxe hoedenplank in, en zijn er nog wat extra stickertjes achterop geplakt. Verder was het gister heerlijk sleutelweer, dus ook even de kleppen gesteld en het injectiehuis met remmenreiniger volgespoten. Maar de motor tikt nog steeds een beetje, en ze loopt met koude motor nog steeds slecht. :| Vanochtend was het weer hetzelfde liedje, ze startte heel moeilijk, bleef alleen lopen als ik gas gaf, en walmde als een gek. Toch geprobeerd weg te rijden, en uiteraard sloeg ze meteen weer af. Toen maar de XM V6 van pa gepakt, ook geen straf, maar de AX moet natuurlijk wel betrouwbaar zijn... Het probleem heeft inmiddels 3 keer de kop opgestoken en tot nu toe alleen maar 's ochtends met koude motor. De AX is dus nogal gevoelig voor de vrij lage ochtendtemperaturen, want daarnet heb ik nog een stukje met koude motor gereden en dat ging perfect.

@ Bossie: Je hebt een PM :)
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by JBo »

Een XM lijkt me ook geen straf ;-) Hoe zijn de bougies van je AX eraan toe?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by TvL »

Die zien er prima uit! Naar de kabels heb ik niet echt goed gekeken, zal ik nog doen als ik eraan denk :wink:
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

PvL
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuApr04, 2013 9:08:05 AM

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by PvL »

We gaan vanavond de ECU proberen uit te lezen. Eens kijken of er foutmeldingen opgeslagen zijn...

Als mogelijke oorzaken zie ik (in volgorde van waarschijnlijkheid):
- vuil injectiehuis / stappenmotor
- watertemperatuursensor defect
- MAP sensor defect
- brandstoffilter vuil
- vacuumslangetjes lek
- lambdasensor vuil/defect (is het een verwarmde sensor?)
- bougiekabels slecht

Zie ik dingen over het hoofd? :?

Trouwens, het te hard stationair draaien is gewoon de gaskabel of gaspedaal die blijft hangen. Als je het pedaal met je voet omhoog trekt, dan gaat hij op een keurig stationair toerental draaien.

To be continued!

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by TvL »

En daarnet even de ecu uitgelezen. De volgende foutmeldingen kwamen eruit:

41 Krukaspositiesensor/motortoerentalsensor
42 Injector/brandstofpomp

Zijn de krukaspositiesensor en motortoerentalsensor aparte sensoren? En is er 1 BDP sensor of zijn er twee? En is dat die sensor op de versnellingsbak?

Na het resetten van de ecu bleven de foutmeldingen er trouwens in zitten, ook zonder de motor opnieuw te starten...
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

PvL
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuApr04, 2013 9:08:05 AM

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by PvL »

Nog ff toelichting van mij op dat laatste. De ECU op 2 manieren gereset:
Eerst met het knipperkastje waarmee we ook hebben uitgelezen, door de schakelaar langer dan 25 sec in te drukken.
Toen de foutcodes er nog in bleken te zitten, hebben we de ecu gereset door de connector los te halen. Ook daarna zaten de foutcodes er nog in.

Heel vreemd, nog nooit gezien dat foutcodes in een ecu blijven zitten bij resetten. Tenzij ze natuurlijk meteen weer terug komen. Maar ook dat lijkt me vreemd als de motor niet loopt... :?

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by Rio97 »

De AX nog een keer uitlezen terwijl de motor draait. Best kans dat code 41 er dan niet meer is.
Code 41 is in principe gewoon de toerental- alias bdp sensor die op de bak zit, zegmaar onder het thermostaathuis ongeveer. En daar is er gewoon eentje van. Het is geen CX ;)
De meeste AX'jes hebben die sensor echter niet. Waardoor ze altijd code 41 geven, behalve als de motor draait...
De wondere wereld van AX monopoint injectie.

Hebben jullie de vraagbaak?
Hierin worden de codes wat specifieker voor het magnetti marelli systeem uitgelegd, inclusief een uitleg hoe de diverse sensoren zijn te controleren met een multimeter.
Als het niet al te druk is draai ik morgen wel even een scan op mijn werk.
De uitleg in het uitlees-topic op dit forum is meer een algemene, universele lijst.

Misschien is de ECU uitwisselen voor een andere?
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

PvL
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 6
Joined: ThuApr04, 2013 9:08:05 AM

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by PvL »

Maar dit is een AX met een DIS bobine dus dan gebruikt hij toch zeker de BDP sensor?
We zullen eens uitlezen met draaiende motor.
Scans over de foutcodes worden zeer gewaardeerd Rogier! :)

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Nieuwe AX! P12

Post by TvL »

De AX doet het inmiddels anderhalve week probleemloos :) Ik denk dat het met de hogere temperaturen te maken heeft. Uiteraard moet ze met koud weer ook gewoon starten en rijden, dus we gaan tzt wel verder met het opsnorren van het probleem. Maar veel haast heeft het gelukkig niet meer. Ze rijdt verder nog steeds prima! Ook blijkt dit autootje elke 14 kilometer een liter peut te drinken. Niet zo zuinig als ik hoopte, maar toch een heel stuk beter dan de 1 op 11,6 die de Harmonie reed...

Verder denk ik dat zwarte velgen erg gaaf zouden staan, maar zwarte steelies zijn lelijk, dus vorige week een setje lichtmetaal opgehaald:

Image

Gisteren 2 velgen geschuurd, gestaalborsteld en schoongemaakt, en vandaag heb ik ze gespoten:

Image

Image

Niet slecht dacht ik zo! Binnenkort de andere 2 velgen onder handen nemen, zodat ik ze daarna met nieuwe bandjes onder de AX kan planten :) Wordt vervolgd dus!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Update 21-4 P13

Post by JBo »

Daar ben ik zelf nooit opgekomen zwarte "first" velgjes, maar het ziet er best leuk uit!
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Update 21-4 P13

Post by Losroyos »

idd ziet er wel lekker uit, Nou nog even afwachten hoe dat onder de auto staat. :D

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Tjerk aka TvL (AX 1.1i Allure) Update 21-4 P13

Post by Jurjenz »

Ik ben ook erg benieuwd! :D
Image

Post Reply