JPG: AX "slalomspecial" +'biemer' vervangauto

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?

Post by JPG-slalom-racing »

Ok, het seizoensbegin is toch verzekerd. een nieuwe cardan (@72€), een nieuw druklager (@10€)( wist je dat ze die niet apart meer verkopen?), en wat hulp van schoonpa , en de eerste slalom is verzekerd. Ik hoop op 20 mei de witte klaar te hebben. Thx voor de nuttige info, Browny,die kan ik zeker gebruiken voor een volgende reparatie!

Image
Last edited by JPG-slalom-racing on SunMar03, 2013 9:53:23 PM, edited 1 time in total.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?

Post by citrofenwick »

Mooi zo! Gelukkig is het opgelost geraakt. Succes!
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: gebroken differentieel?

Post by JPG-slalom-racing »

Weer een dagje suetelen achter de rug. streefdoel voor de witte is nu 20 mei, ben met de blauwe heel wat tijd verloren, bovendien was er zowiezo te veel werk aan. Vandaag enkel leuke dingen gedaan : bumpertjes eens op de wagen gepast, snelsluitingen op het kofferdeksel geinstalleerd, de "hermetische" doos ronde het racetankje ingelast, dan roostertjes in plaats van koplampen/knipperlichten gemaakt. Die wordt vet, ik toon jullie gauw nog wat fototjes...

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: blauwe rijdt, witte nog niet

Post by JPG-slalom-racing »

Enkele nieuwe fototjes. het was gister te koud om veel te doen.
Wat zie je : enerzijds ben ik de skirts wat aan het monteren, ik vraag me af of ik het ozetdeel voor de deuren wel zal monteren,

anderzijds, roostertjes gemaakt die de koplamp/richtingaanwijzer vervangen. Het is vaag op de fotojes, het is dan ook een rooster. Bedoeling is om de grille ook door een rooster te vervangen, en samen met de luchtopening onder in de bumper, en de mistlampopeningen die ook door roostertjes worden gevuld, zal er wel genoeg rooster zijn om wat frisse lucht binnen te halen :-)

Image

Image

Image

Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer enkele fototjes p7.

Post by JPG-slalom-racing »

Morgen de eerste wedstrijd van het seizoen! Er wordt wel sneeuw verwacht, maar dat houdt ons enthousiasme niet tegen. Fototjes volgen!

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer enkele fototjes p7.

Post by JPG-slalom-racing »

JPG-slalom-racing wrote:Morgen de eerste wedstrijd van het seizoen! Er wordt wel sneeuw verwacht, maar dat houdt ons enthousiasme niet tegen. Fototjes volgen!
het verslagje van gisteren:
Ik kan kort zijn, want dat was de wedstrijd ook, aangezien na 250 meter de nieuwe cardan in stukken uit elkaar spleet. Einde wedstrijd.
zucht...

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: weer enkele fototjes p7.

Post by q01z »

AI! dat is geen fijn begin van het seizoen :(
Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer enkele fototjes p7.

Post by JPG-slalom-racing »

q01z wrote:AI! dat is geen fijn begin van het seizoen :(
Het was en is balen. We hebben in totaal zes uur op weg geweest gister door sneeuw en wind, om dan 20 seconden te rijden... Blijkbaar, de camber van de wagen werd aangepast door de driehoeken verder naar buiten te monteren. Op deze manier trekken de cardans iets verder oen, wat blijkbaar tot gevolg heeft dat zelfs een nieuwe het niet aankan...

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: weer enkele fototjes p7.

Post by citrofenwick »

Ai, dat is niet fijn! Het verbaast mij wel dat een aandrijfas zo snel breekt bij aangepaste camber. Als je een ax fel verlaagt komt er ook aardig wat camber bij, maar dat betekent niet dat de assen direct sneuvelen.
Welke koppeling en kant is gebroken? Heb je een uitlijning gedaan en eventueel een rapport?
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer enkele fototjes p7.

Post by JPG-slalom-racing »

citrofenwick wrote:Ai, dat is niet fijn! Het verbaast mij wel dat een aandrijfas zo snel breekt bij aangepaste camber. Als je een AX fel verlaagt komt er ook aardig wat camber bij, maar dat betekent niet dat de assen direct sneuvelen.
Welke koppeling en kant is gebroken? Heb je een uitlijning gedaan en eventueel een rapport?
Het verbaasde mij ook. Het is de korte kant(links dus) die is gebroken op de kant van het differentieel. De behuizing is gewoon open gespleten.
Kijk, de vorige eigenaar had me idd gezegd dat de camber was aangepast (wat je ook duidelijk ziet), en dat hij daarvoor een messing ring op de cardan had geschoven (kant wiel), alsook dat hij een bijkomende behuizing had gemaakt. bij het vervangen van die cardan, vond ik enerzijds er weinig verschil was tussen de behuizing van de 'versterkte' cardan, en die van de nieuwe, leek mevrij sterk. die ring was een 8 mm dik, en het leek dat deze de montage van het ophanglager in de driehoek tegenwerkte. Aangezien een cardan echt wel wat meer kan verlengen dan 8 mm, dacht ik dat het wel goed was zonder die ring. Niet dus...

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: weer enkele fototjes p7.

Post by AlexanderB »

En daarom camber veranderen door de bovenkant van de veerpoten naar binnen te zetten, niet de onderkant naar buiten..? :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer enkele fototjes p7.

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:En daarom camber veranderen door de bovenkant van de veerpoten naar binnen te zetten, niet de onderkant naar buiten..? :)
:-) Ik heb daar eens heen gekeken, erg veel ruimte heb je niet daar... ik denk dat de vroegere eigenaars 1 de eenvoudige oplossing hebben gekozen, 2 de spoorverbreding die het gevolg is ook wel leuk vonden, en 3 ook met mijn probleem werden geconfronteerd... :-)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: weer enkele fototjes p7.

Post by citrofenwick »

JPG-slalom-racing wrote:
citrofenwick wrote:Ai, dat is niet fijn! Het verbaast mij wel dat een aandrijfas zo snel breekt bij aangepaste camber. Als je een AX fel verlaagt komt er ook aardig wat camber bij, maar dat betekent niet dat de assen direct sneuvelen.
Welke koppeling en kant is gebroken? Heb je een uitlijning gedaan en eventueel een rapport?
Het verbaasde mij ook. Het is de korte kant(links dus) die is gebroken op de kant van het differentieel. De behuizing is gewoon open gespleten.
Kijk, de vorige eigenaar had me idd gezegd dat de camber was aangepast (wat je ook duidelijk ziet), en dat hij daarvoor een messing ring op de cardan had geschoven (kant wiel), alsook dat hij een bijkomende behuizing had gemaakt. bij het vervangen van die cardan, vond ik enerzijds er weinig verschil was tussen de behuizing van de 'versterkte' cardan, en die van de nieuwe, leek mevrij sterk. die ring was een 8 mm dik, en het leek dat deze de montage van het ophanglager in de driehoek tegenwerkte. Aangezien een cardan echt wel wat meer kan verlengen dan 8 mm, dacht ik dat het wel goed was zonder die ring. Niet dus...
Het lijkt mij nog steeds sterk dat door dat beetje de cardanas zo snel sneuvelde. Die koppelingen zelf kunnen toch iets meer afwijking dan dat verdragen en de as zit niet vastgeschroefd in de bak, dus als ze opeens te kort is zal ze er eerder wat uit loskomen dan breken. Dat denk ik toch...

Bovenaan kan je trouwens ook wel wat camber winnen hoor. Ik wil er binnenkort ook mee gaan experimenteren.

Hoe is de extra camber onderaan trouwens bekomen? Sleufgaten in het subframe? Als je het zo doet, moet je om het echt goed te doen ook het punt onder je voeten ook een beetje naar buiten zetten. (ivm caster)
AX-kopen is verslavend.

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: weer enkele fototjes p7.

Post by JPG-slalom-racing »

Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: 1 fototje nieuw:p7.

Post by degene »

Snelle stuuractie! Ziet er vrij onnatuurlijk uit met die overhelling naar de verkeerde kant

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: JPG-slalom-racing: 1 fototje nieuw:p7.

Post by AlexanderB »

Lijkt haast wel een powerslide met deze hoek inderdaad..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: 1 fototje nieuw:p7.

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:Lijkt haast wel een powerslide met deze hoek inderdaad..

:-) geen power, aangezien de cardan net was gebroken. De foto is het einde van een 180° met de handrem. stuur naar links om de "zwiep" te stoppen, handen staan al gepositioneerd om wielen terug recht te laten komen...

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: 1 fototje nieuw:p7.

Post by JPG-slalom-racing »

'k heb zo nog een fototje:

Image

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: JPG-slalom-racing: 1 fototje nieuw:p7.

Post by JPG-slalom-racing »

Enkele fototjes van afgelopen we.

Image

Image

Image

Image

PS: wil je de concurrentie ook bekijken? : http://vdwracing.e-monsite.com/pages/sl ... -2013.html

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: JPG-slalom-racing: fototjes slalom 14/04 : p.7

Post by citrofenwick »

leuke foto's alweer

Wat voor as zit er nu in?
AX-kopen is verslavend.

Post Reply