Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
j0achim
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 497
Joined: TueApr12, 2011 9:25:20 AM
Location: Schoonhoven
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by j0achim »

-40?? Zo ver gaat mijn thermometer niet eens. Dat noemen we dus echt gaatjesweer...
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

onvoorstelbaar zijn de verhalen die je verteld! elke keer lees ik het weer graag. Wat een avontuur om daar te wonen.

Denk je dat een ax het (met de juiste verwarmingen in het blok en de accu) had volgehouden?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@J0achim
ROFLOL!

@Holländer
Tsja, d'r is geen enkele normaal verkrijgbare auto die voorbereid is op deze weersomstandigheden. 't Is een hard leven. Maanden lang in de ijzige kou op spiegelgladde wegen moeten rijden, jaar in en jaar uit, is niet iets waar ze in de fabriek op getest worden natuurlijk. Zijn ze niet voor ontworpen.

Maar als onze Mazda 't hier momenteel nog volhoudt (en deze auto is echt serieus totaal ongeschikt voor Alaska), dan moet 't met een AX ook kunnen. Al vraag ik me wel af wat die extreme kou met de koppakking gaat doen, omdat er ineens zo'n 130 graden verschil zit tussen een koude en warme motor.

Een voorwielaangedreven auto is hier niet ideaal, maar voorwielaandrijving is in elk geval altijd nog een stuk beter dan achterwielaandrijving qua wegligging op beijzelde wegen. Als de auto éénmaal in beweging is gaat het wel, maar vooral bij kruispunten en stoplichten - waar duizenden auto's vóór jouw op hetzelfde stukje weg hebben geremd en opgetrokken - is het spiegelje-spekglad. Om dan vanuit stilstand vooruit te komen heeft even tijd nodig (altijd standaard optrekken in z'n 2...) , omdat de voorwielen geen grip kunnen vinden; dat gebeurt bij werkelijk iedere kruispunt, ieder stop-bord en ieder stoplicht. En dan zit er natuurlijk altijd weer zo'n 4x4-pickup truck op je achterbumper te hangen, omdat je met vierwielaandrijving geen problemen qua optrekken hebt.

Ik denk dat als je een AX met blok-verwarming, olie-verwarming en versnellingsbak-verwarming hebt je hier prima rijden kunt. Al vrees ik wel wat voor de koppakking en de toch al ietwat zwakke aandrijfasjes, omdat bij -40 de homokineten ook vrijwel ongesmeerd hun werk moeten doen. Die van de Mazda maken dan bij elke bocht een akelig schurend/gierend geluid. Gelukkig is dat geluid bij warmere temperaturen niet meer aanwezig.
En ik zou niet weten waar je banden kunt krijgen in 13- of 14-inch.

Lijkt me toch wel ontzettend spannend: In een AX door Alaska. Al overleef je in die door ons zo geliefde kreukelzone op wielen nooit een aanrijding met een pick-up of een eland.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

joop
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 357
Joined: MonJan18, 2010 10:57:59 AM
Location: Eindhoven

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by joop »

Hey dude, wat een toffe verhalen! Krijg je volgende winter je eigen Discovery Channel serie? ;)
Ik zou wel liever die mazda dan een AX daar hebben, want als er wat stuk gaat bij -20 kan je niet 'even gauw opkrikken en vervangen', wat op een AX toch wat vaker nodig is :P .

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by TvL »

Een AX 4x4 dan maar? En dan eentje uit Scandinavië, die hebben als het goed is al motorverwarming :wink:

Echt enorm gaaf om je verhalen over Alaska te lezen! En dan vooral hoe die auto het met veel moeite toch volhoudt bij -40. Hoe warm kan het daar in de zomer eigenlijk worden?
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Een ax 4x4 is misschien niet eens zo'n slechte optie! weegt niks, en heeft 4x4. Dan 15" velgen d'r onder, kun je ook nog banden vinden in de juiste maat!

Ceristimo: ik zeg doen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by degene »

Super goed idee :D

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Zo'n 4X4 AX is toch een beetje knudde, in de zin van dat de aandrijfstang naar de achterwielen op een droog wegdek snel stuk gaat?:P

@TVL
's Zomers kan het kwik bijna de 30 graden wel halen en is het hier heel aangenaam. Behalve dan dat het hier 's zomers stikt van de muggen.

Nou, wie doet er een 4X4 AX op de post richting mijn huis? :D.

De mazda rijdt trouwens op de buiternkant van de voorbanden, want die slijten fors harder dan de binnenzijde, en de auto trekt tijdens rijden licht naar rechts en tijdens optrekken fors naar rechts. Roept u maar: dat duidt op?.....draagarmen, fuseekogels, draagarmrubbers, uitlijning? Wie weet het?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by degene »

Links een zachte band en rechts een nog zachtere band?

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Uitlijning, maar merkbaar verschil komt meestal alleen van kromme onderdelen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Nee, mijn banden zijn perfect. Vanwege de extreme temperatuur verschillen verliezen ze veel lucht (als het -40 is zijn ze zo hard als cement, en als het dan weer warmer wordt zijn ze zo ineens een bar kwijt), en ik werd zat van 't steeds langs een tankstation moeten rijden. Heb dus m'n eigen luchtcompressor met drukmeter, dus kan de bandjes wekelijks op m'n eigen oprit controleren.

Uitlijning zat ik ook te denken, maar verklaart niet dat de auto harder trekt aan 't stuur tijdens optrekken.

Denk dat ik maar 'ns een garage ga bellen voor een diagnose. Minimale speling zelf vaststellen is lastig. Als ze 'm op zo'n trilbank gooien is 't veel makkelijker te zien.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

uitlijningsfouten worden zeker wel merkbaarder icm gas geven, dat verandert de belasting op de ophanging en bussen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

uitlijningsfouten worden zeker wel merkbaarder icm gas geven, dat verandert de belasting op de ophanging en bussen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Aah, zie, ik dacht dat het feit dat de belasting op de ophanging merkbaar verandert (trekt harder aan het stuur bij optrekken en rijden met hoge (+100km) snelheid)) dat bij voorbaat al wil zeggen dat er ergens speling is waar het niet zou mogen zitten.
Maar dat hoeft dus niet persé zo te zijn?

Dacht dat verkeerde uitlijning de auto altijd continu met dezelfde kracht aan 't stuur zou blijven trekken, of (zoals ik bij m'n AX had) de auto perfect rechtdoor gaat maar wel de zijkanten van je banden wegvreet. Dat laatste heeft de Mazda ook wel last van trouwens, hij rijdt echt op de buitenkant van de banden.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Als ie perfect rechtdoor gaat en de banden worden opgevreten, dan staat de toe in/out verkeerd.
Trekt ie de hele tijd 1 kant op, dan is er iets anders krom, waardoor de auto min of meer asymetrisch geworden is.. Dat kan iets simpels als een versleten rubber zijn, verkeerd afgesteld camber links/rechts, of zelfs ongelijke bandendruk, maar ook een compleet aan gort gereden chassis, of kromme draagarmen/schokdempers/etc... Voordat het ding bij de uitlijntoko op de machine staat weet je dat niet echt..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Juist. De auto heeft beide; de banden slijten snel aan de buitenkant en auto trekt aan 't stuur. Zal maar 'ns een garage gaan bellen en 'ns zien wat eraan scheelt ;)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Banden die aan de buitenkant verslijten = teveel toespoor (toe-in) meestal, maar kan ook een teveel aan positief camber zijn.
Maar dat moet je als het goed is zo kunnen zien. De wielen hellen dan naar buiten.

Dat naar rechts trekken: Ik denk dat de ophangrubbers van je voorste draagarmen teveel speling hebben, of zelfs gescheurd zijn (kan zomaar met die kou).
Daardoor bewegen je wielen naar voor en naar achter ten opzichte van de auto, en krijg je dat asymetrische chassis waar AlexanderB het over had.

Nu ik er zo over nadenk, kunnen versleten draagarmrubbers ook zorgen voor teveel toe-in tijdens het rijden.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Jurjenz
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 822
Joined: TueAug21, 2012 12:10:58 PM
Location: Groningen

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Jurjenz »

Hey Cerestimo! :D

Ken je deze nog? :oops:
Image

Ik kwam hem tegen op de sloop en heb gelijk je voorbumper maar meegenomen, weliswaar zonder mistlampen maar in ieder geval gaat je bumper weer heel wat kilometers zien! :D

Image
Last edited by Jurjenz on FriFeb15, 2013 11:26:15 PM, edited 1 time in total.
Image

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by JBo »

It's a small world after all
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by grietje »

Heerlijke ervaringen beschrijf je. Ik zou écht never nooit niet met je willen ruilen, want dit:
Ceristimo wrote: Voeten:
- Normale sokken
- Ski sokken
- Thermo boots

Benen:
- Thermisch ondergoed/panty
- Dikke broek

Bovenlijf:
- Hemd
- Longsleef met col
- T-shirt (eventueel een tweede...)
- Trui met capuchon
- Fleece vest
- Winterjas

Handen:
- Een paar handschoenen
- Een paar wanten met extra isolatie (de wanten dus óver de handschoenen aantrekken)

Hoofd:
- Capuchon van je trui
- Geïsoleerde capuchon van je jas
Heb ik bij -5 al aan :oops:

Desalniettemin, zou ik zeggen, hou nog even vol, het is bijna Maart ;-)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply