Grietje

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Nog geen PB ontvangen? Klopt dat?
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by Tijmen »

Wel verstuurd gister.... Kijk zo thuis nog even!

edit:
Herkansing verzonden!
AX GTI '91

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Helaas, de GT is vandaag gesloopt. Terug op kenteken was teveel gedoe; het had vast gekund maar niet op zijn eigen kenteken en dan is het 't mij niet waard.
Ik heb hem voordat hij geshredderd is wel zo goed als compleet kunnen strippen. Slechts enkele dingen laten zitten, namelijk de 2 draagarmen (wegens zwaar belabberde rubbers, de goede draagarmen liggen bij Tijmen in de schuur) en het dashbord, waar ik nu dan toch beetje spijt van heb, maar goed. Dit omdat deze gescheurd is, tijdens slalom zijn 2 helften over elkaar geschoten. Wel alle losse aanbouwdelen van het dash eraf gehaald en meegenomen. Achterbumper en klep ook laten zitten, waarom? Nou omdat ik toen hij nog in mijn bezig was wel duizend keer heb geprobeerd die klep eruit te krijgen en dat lukt gewoon niet, en die bumper, tja, groen uitgeslagen en we hebben hier nog een mooie liggen... De velgen komt Tijmen halen dus heb ik niet, als je die wilt moet je dus bij Tijmen zijn :)

Verder was de auto helemaal niet zo slecht. Geen roest gezien die afkeur had moeten zijn. Bodem was nog prima. Tis wel een type 1 ntrlk dus hij heeft zijn plekjes wel waarvan sommige wel iets erger waren geworden. maar goed, 2 jaar stilstaan doet nooit goed natuurlijk. Het polyester werk achter de koplampen zat nog super netjes.

Ik miste wel een aantal delen: De kofferbak zijkant afdek plastic zat maar aan 1 kant, de andere was er uit genomen? De CV motor van de achterklep was er uitgehaald? Beide dingen baalde ik wel een beetje van, maar goed.

Ohja, sloopmeneren waren echt super aardig en we hebben wel een gezellige dag gehad, ook al was de toedracht sneu. Lof voor sloperij Zwakhoven :)

Wat wij in ieder geval zelf gaan houden:
- Schroefset (neemt Jelle)
- Spagetti
- Short shift
- Getinte ramen
- Sportstuur
- CV cq slotenset
- Mistlampen
- Voorbumper GT + onderlip
- Bak
- Kleppendeksel

Wat sowieso verkocht wordt:
- Middenpijp met enkel middendemper, past op elke AX behalve GTI (zelfs diesel), nieuw staat
- Einddemper, nieuwstaat
- GT stoelen en achterbank, met 2 nieuwe hoofdsteunen, zeer nette staat
- GT vloermat, redelijke staat
- GT (258 mm) remklauwen
- Motor kaal (incl carb)

De rest is twijfel geval..

Auto was wel super verwaarloost:
Image
Image
Image
Last edited by grietje on WedFeb13, 2013 7:10:00 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Image

Image

Image

Image

Image

En daar ging hij dan :cry: :cry:
Image
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by JBo »

Dat is het nieuwe groene rijden ;) Gelukkig iig dat er geen goede onderdeeltjes in de schredder terecht zijn gekomen :)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by q01z »

Bijzondere plek voor een speaker overigens!


Op de fotos dd geen aantoonbare roest.. T blijft toch zonde, welliswaar geen originele gtcarb, maar toch wel een oude bkende uit de club! En 1 die er altijd ntjes uitzag..

Zat de folie op t dak nog goed trwns? ;
Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Folie op t dak zat echt nog perfect!!! Dat was echt een briljante actie van ons/jou. Je zag nog steeds vrijwel geen verschil tussen lak en folie.

Het was idd miss geen originele GT carb, maar wel een GT en eentje met een kenteken waar je zonder morren een carb van kon maken. Wordt nu toch wel steeds lastiger. Hij had heus wel roest hoor, maar niets wat afkeur had kunnen zijn; en ook niet zo heel ernstig voor een '90er. Raam randen bijv nog altijd roestvrij, bodemplaat en binnen dorpel roest vrij... Ja, ik blijf het zonde vinden.

DIe speaker: HAHA. Die lag los in de auto(?) moest hem even kwijt en het had nogal een zware magneet XD
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by Tijmen »

Tsja, de auto begon zich aan te passen aan de (bos)omgeving. En zoals te zien had ik nog aardig wat laten zitten, dat is alweer een geluk! Helaas heb ik niet de plaats, ruimte en buren om m rustig te kunnen demonteren.

De servo voor de achterklep had ik zelf nodig, die was kapot bij de GTI. Die kap van de kofferruimte heeft er volgens mij nooit vast in gezeten. Die zal wel in m'n schuurtje liggen.

Qua roest; ik heb er vlak na de koop, bij de eerste APK onder gestaan met de keurmeester. Die kon toch aardig wat punten aanwijzen. Wellicht als je handig bent qua lassen dat ie op dat moment nog te redden was.
AX GTI '91

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by Losroyos »

Jammer dat die uitelkaar gegaan is.

Maar goed het is niet anders en gelukkig leven een aantal onderdelen voort in andere auto's

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Ja inderdaad, ik had toch niet echt de plek voor nóg een auto, en nu heb ik hem in delen, misschien is het wel beter zo. Maar goed.

Tijmen: Eerste APK was niet vlak na aankoop, hij had toen nog minimaal 3 kwart jaar. Maar goed, zoals ik al zei, hij was nu nog prima te redden hoor, zeker voor een type 1 GT. Maar goed. Het maakt niet meer uit hij is weg :)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by Browny »

Wat leuk, strippen/slopen op een sloop, aardig dat dat mocht zeg!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by citrofenwick »

Rest in Pieces :( De koets leek op de foto's inderdaad nog te redden, maar sowieso was er wellicht eens een goeie restauratie nodig om hem terug gezond te krijgen.
Als het een schrale troost mag zijn, zn eerste hart en benzinetank leven hier nog een beetje verder :)
AX-kopen is verslavend.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

Dat is zeker een troost fenwick!

Nou eindelijk eens verder gegaan aan de GTI. Smart APK verloopt bijna en ik wil ook weer eens in de AX rijden dus daar werk van gemaakt.

We hebben de klauwen gereviseerd (hij remde aan 1 kant niet meer, dat remt zo scheef *-))
Image
Image
Image
Image

Helpt dus wel, waar er 1 cilinder muurvast zat toen we begonnen (dachten echt dat het niet ging lukken) floepen ze er nu zo uit :P Dat moet je wel merken. Klauwen zelf alleen even schoongemaakt, niet uitgebreid gespoten ofzo, als het maar schoon is.

Vervolgens met nieuwe blokjes, geventileerde schijven en remslangen gemonteerd, ziet dat er even mooi uit!
Aan 1 zijde ook de draagarm en aandrijfas (lange) vervangen voor nieuwe, de andere kant had nog niet zolang een nieuwe draagarm en die aandrijfas is prima.

Remmetjes ontlucht en nieuwe remolie in gedaan. Als ie nu nog niet goed wilt remmen? :P Hopelijk komt de AX nu snel door APK! Het kan natuurlijk zijn dat de achterremme ook niet in orde zijn, grote kans bij een AX.

Smart zal een langer verhaal worden, die heeft gister wel nieuwe remmetjes gehad ook, maar daar mankeert nog wel wat meer aan ben ik bang. We laten hem keuren en ik zie wel.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by Laurent »

Had je ook nieuwe rubbers besteld?
AX 1.1i Volcane Rood

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by q01z »

ziet er netjes uit!
mooi werkbankje ook zo ;) wel slim om het even af te kaderen.. en beter voor je bureau, maar ook wat beter werken!
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by gigawebs »

Laurent wrote:Had je ook nieuwe rubbers besteld?
Jup, doosje met nieuwe rubbers zie je op de eerste foto. :)

@q01z
Normaal doen we zoiets natuurlijk gewoon op de werkbank, maar in de keuken was het warmer. :P
ImageImageImage

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by q01z »

onder toeziend oog van de paashaas
Image

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by Joost »

mooi werk, zover ben ik nog nooit aan klauwtjes begonnen.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by grietje »

q01z wrote:onder toeziend oog van de paashaas
Zoekt de vind ik leuk knop ;-)

Joost: Is eigenlijk echt prima te doen! Enige nadeel was dat in het revisiekitje die rubbers van de twee helften dus niet zitten. Die waren gelukkig nog prima; maar toch.

En Uiteraard hebben we in de zuiger niet die oude rubbers terug gezet :lol: Dat zou wel heel zinloos zijn. Wel pokke werk om nieuw rubber (die nog goed strak is) goed terug te krijgen. Als je het doet, goed opletten dat hij echt 300% zeker weten goed zit aan alle kanten, echt in de riggel.

Nouja, Jelle heeft de GTI vandaag 'afgemaakt' er moet nu alleen nog versnellingsbak olie in en ik ben nog 2 wielbouten kwijt van de originele velgen (de 205 speedlines hebben niet zulke briljante banden voor APK). Hij moet echt snel rijden :)

Smart was inderdaad het een en ander mee, kopzorgen.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Grietje [Smart Roadster & FT Bonito & AX GTI]

Post by JBo »

Ziet er netjes uit. Wat is jullie geheim om die zuiger er netjes uit te krijgen?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Post Reply