AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Holländer »

dat is wel een accu in slechte staat ja!

over de velgen: kun je niet gewoon lichtgrijs nemen zoals LM velgen eruit zien? dat past altijd overal bij, is niet zo besmettelijk als wit en heeft geen winterbandenlook.

anders antraciet is wellicht ook leuk!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

Haha, tja.. Voor dagelijks gebruik doet ie t verder nog prima, er hoeft niet a-la-minute een nieuwe in, maar inderdaad, in gevallen waar ik meer dan de bovenste 15% van de accu nodig heb, faalt het. :) Helaas kan ik geen productiedatum ontdekken, ben wel benieuwd hoe oud die accu ondertussen is..

Yep, lichtgrijs-zilverachtig-metallic, wat marc ook al zei..
Antraciet zou kunnen, weet nog niet of ik het zelf echt mooi vind, scheelt te weinig met vies-zwart, maar donkergrijs zou kunnen..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by Laurent »

Niet nog ergens anders een oude accu liggen die je erbij kan zetten voor het starten?
AX 1.1i Volcane Rood

joop
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by joop »

mwa heb je normaal met een goeie niet nodig toch? Na dat akkefietje met de mijne heb ik hem nog heel lang proberen te starten, 1.4km naar huis geduwd met de lampen aan, toen 3 weken ofzo in de vrieskou gestaan en hij deed het meteen weer. Wat ik wel met slechte accu's in andere auto's had is dat ze het vaak zonder problemen doen, maar je zo nu en dan ' opeens' laten staan. Zou lekker een nieuwe halen ;)

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

Er zit nogal een verschil tussen een diesel rond slingeren en een 1100 benzine :P

Tip voor de volgende keer, draai de aanvoerleiding op je brandstofpomp los en ga dan ontluchten met het pompje en pas als daar echt puur diesel uitkomt hem dichtdraaien dan start die gewoon met een paar slagen. Wil die dan nog niet, verstuiverleidingen los, paar slagen laten maken en bij sputteren dicht.
Dan krijg je hem in no time aan het lopen, want zoals je gemerkt hebt vind je accu het niet fijn, en je startmotor vind langdurig gebruik ook niet fijn.
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

Terminal wrote:Er zit nogal een verschil tussen een diesel rond slingeren en een 1100 benzine :P
800 of 1100w startmotor v/s 1400w startmotor.. + whatever de gloeipluggen trekken
Terminal wrote:Tip voor de volgende keer, draai de aanvoerleiding op je brandstofpomp los en ga dan ontluchten met het pompje en pas als daar echt puur diesel uitkomt hem dichtdraaien dan start die gewoon met een paar slagen. Wil die dan nog niet, verstuiverleidingen los, paar slagen laten maken en bij sputteren dicht.
Dan krijg je hem in no time aan het lopen, want zoals je gemerkt hebt vind je accu het niet fijn, en je startmotor vind langdurig gebruik ook niet fijn.
Dat deed ik, en de accu was dus al leeg voor dat ie liep. :( "leeg" 12.7v dus, alles werkte nog prima, maar de startmotor ging geen slag meer rond. Ding heeft blijkbaar gewoon een veel te hoge interne weerstand..

De volgende dag, met vers opgeladen accu (die binnen notime ook alweer merkbaar leeg was + parallel aangekoppelde 2e accu (die waarschijnlijk beter is, ook al komt ie uit een benzine-AX) en met remmenreiniger in de inlaat (dat is een vrij lompe, maar effectieve manier om een diesel aan te krijgen), kreeg ik m gestart..

Hij loopt net als de vorige keer, nogal onregelmatig stationair, waarschijnlijk zit er nog een belletje lucht in een van de leidingen.. Ik ga van de week wel ff met lopende motor die injectors nog n keer ontluchten..

Wheelnut
AX Master
AX Master

Post by Wheelnut »

Ik denk dat je het bij het rechte eind hebt wat betreft die startmotor. Als je met twee accu's dat ding niet rond krijgt, klopt er iets niet helemaal.
Doen die gloeipluggen het überhaupt?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

Oh, hij gaat nu wel rond, maar na 3x 30 seconden doorstarten (vorige week toen ie niet wou aanslaan) niet meer.. Na even wachten zat er toch gewoon nog 12.7v op de accupolen, wat min of meer aangeeft dat ie nog vol zou zijn (12.8v in rust is vol, 12.0v in rust is leeg, maar bij stroomvraag van meer dan n paar lampies en de radio, viel de spanning gewoon als n kaartenhuis in elkaar. Accu gaar dus.

Met een 2e accu dr aan via dunne cheapo startkabels (en de 1e vers opgeladen), sloeg ie na 2x 30 sec doorstarten + wat hulp wel aan.. en sindsdien slaat ie weer gewoon aan binnen 2 slagen.

Gloeiboegies doen het, hoewel ik het vermoeden heb dat 1 dr van een beetje zwakjes is, staan op de nominatie om vervangen te worden. :)

Wheelnut
AX Master
AX Master

Post by Wheelnut »

Dat een accu genoeg spanning (=volts) levert, betekent nog niet dat de accu ook nog voldoende stroom (=ampères) geeft.
Vooral de benodigde startstroom is flink. En aangezien je zelf al zegt "de accu is gaar", zou ik toch eerst die accu vervangen. Kan nooit kwaad...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Terminal
AX Master
AX Master

Post by Terminal »

Accu voltage in rust moet je lekker vergeten, al vaak genoeg gehad dat een accu 84volt in rust aan gaf, en vrolijk naar 30volt inzakt zodra je hem belaste..
Als er een cel defect is kan de spanning in rust prima zijn, maar door de enorm hoge weerstand van een defecte cel kan de boel enorm inzakken. Een 80Volts accu is 40 cellen, en 1 cel veroorzaakte dat specifieke geval, laat staan 1 cel als je er al maar 6 hebt ;)
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

Ik heb ook zo'n vermoeden inderdaad.. Maargoed, ik ga eerst die 45AH accu die hier staat ff proberen, en anders koop ik tzt een nieuwe.. :)

wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by wilfred »

Kun je hier wat mee, kwam het net tegen.

http://www.ax-club.de/axforum/showtopic ... adid=19619

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

Kijk, das handig. :) Ja, die tellerbak zoek ik nog, haha. Leuk om te zien dat ik niet de enige ben met dat idee.. :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

Nooooooo!

Motor loopt heel onregelmatig stationair, en produceert een hoop rook.. Heb de injectors nogmaals ontlucht, daar ligt het niet aan (ze dragen alle 4 evenveel bij aan het lopen van de motor) dus er is iets anders stuk..

Dat wordt binnenkort fijn het blok uit elkaar trekken, waarschijnlijk koppakking naar de vaantjes.. En tot die tijd, niet autorijden. :(

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by JBo »

bah, dat zijn de mindere berichten! Gelijk een leuke klus voor het weekend, soort van...

Misschien kun je wel gelijk een stalen koppakking plaatsen met het oog op de toekomstige projecten?
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

Heb dr al een liggen. :) dat is het enige voordeel..

Ik begin eerst wel met een compressietest en ff met de 4gastester in de uitlaat, dan heb ik in ieder geval een idee *wat* er mis is, voor ik shit uit elkaar ga slopen..
Laten we hopen dat t op zn ergst de koppakking is.. In het uiterste geval ben ik een veeltal 100 euro verder aan revisie-onderdelen (verbrande of gescheurde kleppen, zuigerveren, who knows wat nog meer).. Of ik moet een donor-blok kopen..

Ceristimo
AX Master
AX Master

Post by Ceristimo »

Bah, da's goed k*t! :(
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

das wel minder!

een donorblok vinden voor een 1.5 diesel zal ook niet mevallen ben ik bang. BOvendien weet je dan ook niet wat je koop...
succes met de operatie!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

Donorblok vinden is niet moeilijk, maar inderdaad, dan weet je nog niet wat je koopt, dat is ook het probleem..

Als ik een donorblok koop, is het voornamelijk om tijdelijk mee te rijden terwijl ik m'n huidige blok reviseer.. (of voor reserve-onderdelen die niet los te koop zijn)

M'n conclusie tot nu toe is dat het haast wel iets van ongelijke compressie moet zijn, de grote vraag is meer, waar lekt het weg.. Koppakking, kleppen of zuigerveren..

Wheelnut
AX Master
AX Master

Post by Wheelnut »

Uhm, zijn de openingsdrukken van die injectors allemaal hetzelfde?
Als er één te vroeg of te laat opent, dan loopt die motor ook k*t natuurlijk.

Post Reply