Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Andere accu heb ik ook al getest, probleem blijft. Daarom dus als voglende stap de bekabeling controleren.
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by q01z »

en als je nou es een extra massa trekt vanaf je dynamo montage naar de koets?
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Wheelnut »

Okee, ik weet niet zeker hoe het zit, dus ik probeer even te redeneren...

De dynamo maakt massa op het motorblok, correct?
Zitten er nog massa-aansluitingen op het blok? (waar het blok dus massa maakt?)
En zo ja, waar? En hoeveel? Ik dacht namelijk dat dat een idee zou kunnen zijn?

(Als wat ik schreef het probleem zou kunnen zijn, dan zou qoiz z'n fix het moeten verhelpen.)
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by citrofenwick »

Ja. En het blok neemt massa aan de koets via het kabeltje dat tussen de vbak en het chassis loopt. Ergens achter de batterij.
AX-kopen is verslavend.

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Holländer »

De massa kabel van de accu bestaat inderdaad uit 2 kabels. één die naar het blok gaat, en één naar de carrosserie. Misschien dat de kabel geen goed contact meer maakt op het blok, zou best logisch zijn.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Dynamo hangt er weer in. Proefritje gemaakt en het lampje gaat niet meer branden :) Waarschijnlijk is de spanningsregelaar toch niet helemaal lekker geweest. Heb nog even de weerstand gemeten tussen de dynamo en de koets, die is verwaarloosbaar, ik heb dus geen extra massa-kabels gelegd.
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by q01z »

helemaal goed :)

mooi nieuws!
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Zojuist even heerlijk kunnen genieten van de bureaucratie bij de RDW. De Peugeot gaat niet meer op de weg en is nu officieel het land uit. (mocht iemand nog onderdelen zoeken, er is nog het nodige beschikbaar ;) )

Image

De GT loopt momenteel niet helemaal lekker, het lijkt of de carburateur wat kuren vertoont. De 2e trap komt er regelmatig niet lekker in en het lijkt of de carb wat brandstof lekt. Een dezer dagen dat ding maar weer eens demonteren en aan een onderzoekje onderwerpen.
Image Image Image

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by q01z »

geexporteerd? handig!

moest wel op locatie geloof ik he? opsturen papieren gaat alleen bij sloop in eigen beheer toch?
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Geëxporteerd ja. Auto is te jong voor slopen in eigen beheer (moet ie 15 jaar zijn, hij is 13 en een beetje). Je moet hiervoor met je legitimatie, autopapieren en kentekenplaten naar een keuringsstation. Formuliertje invullen (die je op 1 doorslag na ook mee krijgt, is gelijk je vrijwaring), kentekenplaten inleveren en stempeltjes op je autopapieren en klaar.
Image Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Browny »

en wat kost dat?

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Image
Image Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Browny »

Das niet duur

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Zo, even stof afblazen. GT staat nog heerlijk aan de overkant in de sneeuw. Nog een weekje en dan mag die lekker binnen staan, vanaf 1 februari heb ik de beschikking over een garagebox :) Daar kan de GT en een zooitje onderdelen mooi naar toe verhuizen en kan de garage aan huis lekker worden opgeruimd. De garagebox zit lekker in de buurt, nog geen 200 meter bij huis vandaan.

Vandaag de dealer een bezoekje gebracht om een paar onderdeeltjes op te halen. Ten eerste een nieuwe temperatuursensor voor het blok. Hopelijk loopt ie hier koud ook goed mee. Daarnaast ook een mooi nieuw knopje voor de aanjager gehaald, die was nog gewoon nieuw leverbaar :)

Image
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

De GT heeft zijn mooie droge plekje gekregen.

Image
Image Image Image

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller
Posts: 3709
Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Henk Bats »

Mooi plekje voor de GT, vooral omdat het ook lekker dicht bij huis is.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by citrofenwick »

Gefeliciteerd Jan :) Je ax zal dit zeker leuk vinden
AX-kopen is verslavend.

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by JBo »

Mooie plek!
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Ik ben ook erg blij met dit plekje :) Lekker dicht bij huis en genoeg ruimte. De eerste stellingkast staat al in elkaar en komend weekend volgt de tweede. Alles aan onderdelen in de garage naast huis kan dan hier naartoe verhuizen. Dan heb ik in de garage naast huis tenminste weer lekker de ruimte om te kunnen klussen. :)
Image Image Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, AX First '94)

Post by Bossie »

Gisteren eindelijk weer eens lekker aan de klus geweest. Deze keer was de 5-deurs aan de beurt. Afgelopen week al een begin gemaakt met het fixen van de toerenteller en de koelwatertemperatuurmeter. De vorige eigenaar had er wel een andere tellerbak ingezet, maar de bedrading nooit in orde gemaakt. Dus wph erbij voor de schema's en aan het meten geslagen. Uiteindelijk bleek dat de bedrading tot achter het dashboard aanwezig was, alleen vanaf de stekker daar tot aan de tellerbak ontbraken de draden. Ik heb daarom 2 nieuwe stekkers aan de kabelboom gesoldeerd achter de tellerbak en de ontbrekende draden naar de grote witte stekker onder het dashboard doorgetrokken. De koelwatertemperatuurmeter doet het nu :) helaas de toerenteller nog niet. Hoogstwaarschijnlijk doet het printje achterop de toerenteller het niet meer. Wie er nog 1-tje over heeft voor een verdelerkap ontsteking, ik hou me aanbevolen :)

Gisteren de 5-deurs meegenomen naar de dealer en daar de tellerbak weer fatsoenlijk monteren, voor zover mogelijk. De nodige schroefjes ontbraken al bij demonteren en een deel van de schroefjes is niet meer te monteren omdat de plaatjes waar ze in vastdraaien ontbreken. Gelukkig ging het monteren aardig voorspoedig :)

Daarna was het injectiehuis aan de beurt. De auto reed koud niet lekker, ging veel te hoog in toeren en bij een beetje gas geven bij koude motor hield hij erg in. Het vervangen van de temperatuursensor bracht geen verbetering, dus zocht ik de oorzaak bij het injectiehuis. Van q01z had ik een injectiehuis overgenomen en die er nu dus ingeschroefd. Resultaat: motortje loopt weer zoals het moet :) Waarschijnlijk heeft het oude injectiehuis een gaskleppotentiometer die niet meer helemaal lekker is.

De onderste motorsteun was ook slecht, dat merkten we al toen we het blok in de auto hingen. Een vervangend exemplaar lag al geruime tijd te wachten op montage en nu ik op de brug kon, was dit het juiste moment. Nu zit er een mooie nieuwe onder, waardoor het blok nu minder kantelt.

Ik had van q01z ook een kachelmotor overgenomen. Degene die erin zat, daarvan werkt alleen stand 3 nog. Dashboardkastje gedemonteerd en de kachelmotor vervangen. Nu doen ook stand 1 en 2 het weer :)

Als klap op de vuurpijl de auto ook even gewassen. Dat was wel nodig, sinds de auto in ons bezit is, is die niet meer gewassen. Wat een verschil, hij glimt zowaar weer een beetje.
Image Image Image

Post Reply