AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by gigawebs »

En we willen natuurlijk ook graag wat foto's zien zodra je lekker bezig bent.
ImageImageImage

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by JBo »

haha flinke lijst alexander, we wachten de foto's rustig af :)
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Image
Out with the old, in with the new!
Image
Zit verschil in,
Image
dus moest er ook een ander afdekplaatje komen. :) (De nieuwe op de foto reeds gemonteerd)
Image
Yeah!

(De oude pijp is een originele 1.5D pijp, de nieuwe pijp is een 1.4D pijp, die dus, met het afdekplaatje van een stalen 1.4 benzine, prima op een 1.5 past. Waarom PSA daar 2 unieke uitlaten voor bedacht heeft als het ook met 1 kan voor beide modellen ontgaat me.. Bij de benzine doen ze het namelijk wel goed, die uitlaat is voor alle 1.4 types hetzelfde, alleen bij de een zit de rand van het blok ertussen, en bij de ander het klosje dat aan dat afdekplaatje vast zit.)

Van t gat voor de ruitensproeiertank ga ik geen foto maken.. het is rond, en het zit op de standaard-locatie. :P
Morgen verder met het onderstel.. :)
______________________________________________________

Image
5 stuks van die verlepte koploze bouten, vooral die links-boven is kl*te, die zit namelijk extragoed ingepakt in een dikke kraag van gehard staal, vlak tegen het terugslagventiel aan dat wel heel moet blijven en door die stalen rand niet los te draaien is..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Gezellig, m'n linker buitenspiegel is van mn auto afgewaaid (120+dikke tegenwind was blijkbaar teveel), morgen ff andere dr op schroeven..
Verder tot de conclusie gekomen dat mn achterbanden echt shit zijn, met 250 kg troep achterin kan ik nogsteeds driftend een afrit nemen.. In een FWD auto.. Ik heb wat te doen deze vakantie.. (ophanging en wielen vervangen)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by q01z »

ik weet niet waar ik me meer over moet verbazen...
dat je een spiegel verliest met 120 (terwijl die door meerdere leden tot +200 getest zijn), zat die wel fatsoenlijk vast? of was het een ducttape project?

en het idee dat je achterkant niet gaat schuiven, als er gewicht ACHTER de achteras ligt.. zeker zoveel, op het moment dat je dan in een bocht remt of je gas los laat (dus niet netjes voor de bocht klaar bent) dan wil dat gewicht nog steeds rechtdoor.. simpele natuurkunde!
Dus als je denkt dat het beter wordt, door MEER gewicht ACHTER je achteras te zetten, kom je vroeg of laat van een koude vangrail thuis denk ik..
zorg dat je lading altijd zoveel mogelijk tussen de wielen verdeeld is, in zoverre mogelijk..
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bas_S »

AlexanderB wrote:Gezellig, m'n linker buitenspiegel is van mn auto afgewaaid (120+dikke tegenwind was blijkbaar teveel), morgen ff andere dr op schroeven..
Lieve Alexander,

Wil je me voortaan niet meer met spuug en kauwgum vastzetten?

Groetjes,

Je buitenspiegel.
Altijd meer PK's dan jou!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

q01z wrote:ik weet niet waar ik me meer over moet verbazen...
dat je een spiegel verliest met 120 (terwijl die door meerdere leden tot +200 getest zijn), zat die wel fatsoenlijk vast? of was het een ducttape project?
Incl mezelf, met de blauwe AX.
Ik weet niet of het origineel zo hoort, maar het glas zat dus met 2 rupsjes kit vast aan het mechanisme, en die zijn losgelaten van het glas.. Doei glas..
Bas_S wrote:
AlexanderB wrote:Gezellig, m'n linker buitenspiegel is van mn auto afgewaaid (120+dikke tegenwind was blijkbaar teveel), morgen ff andere dr op schroeven..
Lieve Alexander,

Wil je me voortaan niet meer met spuug en kauwgum vastzetten?

Groetjes,

Je buitenspiegel.
Ik kan dr niet zoveel aan doen wat (if anything) een van de vorige eigenaren gedaan heeft.. Ik heb dr niet aan gezeten.. :)

q01z wrote:en het idee dat je achterkant niet gaat schuiven, als er gewicht ACHTER de achteras ligt..
Verdeeld tussen de achterbank en de kofferbak, en zelfs een deel op de bijrijdersstoel, maar qua massa betekent dat vooral dat de achteras een stuk zwaarder belast is. op zich niet verkeerd, leeg is de gewichtsverdeling bijna 2/1, voor/achter..
q01z wrote:zeker zoveel, op het moment dat je dan in een bocht remt of je gas los laat (dus niet netjes voor de bocht klaar bent) dan wil dat gewicht nog steeds rechtdoor.. simpele natuurkunde!
Dus als je denkt dat het beter wordt, door MEER gewicht ACHTER je achteras te zetten, kom je vroeg of laat van een koude vangrail thuis denk ik..
Terwijl overstuur door gas-los juist zou moeten gebeuren als je afremt op zo'n manier dat al het gewicht naar de vooras duikt en de achterkant dus z'n grip verliest.. 205GTI is er kampioen in, maar met de rare onbeladen gewichtsverdeling van een AX zou het ook prima moeten lukken..

Onderstuur, overstuur, of beide tegelijk (4wieldrift) zijn me al een aantal keer gelukt de laatste paar weken, het verbaast me meer dat het steeds lukt <50 km/h.. Dat ligt puur aan de banden, want met betere banden kon dat met de blauwe pas bij 90+ op nat met een lege kofferbak, volgeladen nooit gelukt...
q01z wrote:zorg dat je lading altijd zoveel mogelijk tussen de wielen verdeeld is, in zoverre mogelijk..
Yep, ik doe mn best, denk dat ik m eerst leeg ga ruimen van de week, al die extra massa doet niks goeds voor het verbruik..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bas_S »

Misschien ben je gewoon niet zo'n goede chauffeur?

Hoe krijg je 250KG in een AX? Laden kan je in ieder geval wel :twisted:
Altijd meer PK's dan jou!

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by q01z »

ik voorzie een toekomst in de transportwereld!
Image
alvast een ontwerp voor je gemaakt... :P
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Eh, al mn gereedschapskoffers, een compleet onderstel + remschijven + remklauwen, een lasapparaat + toebehoren, 2 aandrijfassen, en wat andere assorti zware meuk, + wat andere dozen met troep.. Hij ligt achter vrijwel op de bumpstops..

Zo, naar de sloop geweest, de auto waar ik de inejctoren uit had willen hebben (en al 3 van de 4 had losgedraaid) is de shredder in gegaan.. Nog geen geschikte kandidaat gevonden (of ja, 1, maar daar moet alle plastictroep nog uit de weg, dat komt de volgende keer wel). Alternatief is mn verlies nemen, en nogmaals betalen, voor n setje van ebay..

Wel wat andere goodies gescoord:
-een 16V aandrijfas met tusselager
-een 16V stabistang voor (kijken wat makkelijker om de uitlaat past, AX GTI of saxo 16v)
-een sproeipompje, kijken of het dat is, of de bedrading
-een Remus einddemper (volledig RVS, incl alle lasnaden, omdat t origineel is..) VROEM VROEM :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Losroyos »

Hoe krijg je 250kg in een AX dat is niet zo moeilijk.. ik krijg 500kg in de kattebak van een polo en dan was de bank nog niet plat ook dat +5 man in de auto :P

dus 250 is een eitje ;)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by citrofenwick »

250 kg is gewoon met 4 passagiers niet zo moeilijk om te halen. Maar als de druk op achteras desdanig hoog is dat hij bijna op de bumpstops hangt is er al flink wat extra druk op de achterwielen, en dan wil hij naar mijn ervaring zeker niet sneller oversturen. Hij zal veel eerder geneigd zijn naar onderstuur. Als je een beetje normaal rijdt en rekening houdt met je lading (een ax dweilt enorm met dat gewicht er in) snap ik echt niet hoe je per ongeluk overstuur kan krijgen...
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Met goedkope roadstone banden die niet weten wat het verschil is tussen nat asfalt en ijs.. Als ik t gas dr van t begin van de bocht op houd (ja, lomp enzo) dan onderstuurt ie als n boot.. Als ik op de motor remmend de bocht inkom, en en rukje aan het stuur geef, (ook lomp gedrag ja) dan gaat de achterkant naar buiten... en als ik niet wil glijden, moet ik onder de adviessnelheid blijven..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Terminal »

Niet vervelend bedoelt, maar zulk gedrag met zo'n gewicht achterin is gewoon vragen om problemen. Dan kun je nog zulke goede banden eronder hebben liggen, ook die kun je laten uitbreken. De TRE rijd ook op oude plastic china inc. bandjes, en daar moet ik wel zo verschrikkelijk lomp mee doen wil ik daarmee de achterkant laten uitbreken, terwijl dat die leeg is.
Als je dat ''lompe'' gedrag achterwegen laat kun je ook met meer dan de toegestane snelheid de afrit halen zonder te glijden.
Op die manier krijg je met elke band voor elkaar om de achterkant te laten glijden... ik zou eerst aan het weg gedrag werken voordat je de banden de schuld geeft IMHO.
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Het verschil is dat ik er geen moeite voor hoef te doen, ik moet juist moeite doen om langzaam en vloeiend te rijden bij elke bocht die ik tegenkom, zo soepel mogelijk sturen en met de pedalen omgaan, om maar de grip niet te verliezen, als ik als de gemiddelde nederlander had gereden, dan had ik al lang naast de weg gelegen..


Link


Vergelijkbaar, zo hard rijd ie niet naar mijn mening..

Anyway, ik heb geen zin om m'n wel of niet goed rijden hier te verdedigen, punt blijft dat de banden gewoon k*t zijn en geen fatsoenlijke grip hebben op nat wegdek om watvoor reden dan ook, dr komen anderen onder, en daarmee is de kous af..

Ik heb n nieuwe spiegel gevonden en gemonteerd, kan weer rijden.. Zal morgen ff pix uploaden van de destructie, maar het lijkt dr op dat de coating die de spiegel een spiegel maakt gewoon is losgelaten van t glas, die zit namelijk nog aan de kit in het huisje van de spiegel, en het glas is weg..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Bossie »

Wat ik nog het ergste vind is dat je er mee blijft rijden. Die auto is op deze manier een gevaar op de weg. Het is een kwestie van tijd dat het fout gaat. Dat je jezelf in gevaar brengt vind ik nog tot daar aan toe (al hoop ik dat je je beseft dat het voor jezelf ook erg slecht af kan lopen), maar je brengt een ander er ook mee in gevaar.

Het is ook niet de eerste keer dat je hier op het forum aangesproken bent op het rijden in een auto die technisch niet veilig is, maar je doet het elke keer weer. Ik hoop het niet voor je, maar als je zo doorgaat, gaat het een keer fout.

Edit door bestuur
Image Image Image

User avatar
beefy
Roltabak
Roltabak
Posts: 457
Joined: WedJun25, 2008 12:33:02 PM
Location: belgie "staden"

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by beefy »

oversturen met 250kg gewicht in je AX dat is leuk.
Naar mijn weten is een ax meer overstuurd als je geen gewicht op de achteras hebt. Je moet maar eens met een gestripte ax de baan op.
dus beste Alexander; wees eens verstandig op de openbare weg!
ik en mijn ax zijn even oud :D
ax GT 5deurs,
GT LM velgen, Brembo remschijven, Ferodo remblokken, Bilstein B8 rondom suspension
, spaghettie uitlaatcollecteur. Sparco veerpootbrug,

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by MNM(tm) »

AlexanderB wrote:
q01z wrote:ik weet niet waar ik me meer over moet verbazen...
dat je een spiegel verliest met 120 (terwijl die door meerdere leden tot +200 getest zijn), zat die wel fatsoenlijk vast? of was het een ducttape project?
Incl mezelf, met de blauwe AX.
Ik weet niet of het origineel zo hoort, maar het glas zat dus met 2 rupsjes kit vast aan het mechanisme, en die zijn losgelaten van het glas.. Doei glas..
Bas_S wrote:
AlexanderB wrote:Gezellig, m'n linker buitenspiegel is van mn auto afgewaaid (120+dikke tegenwind was blijkbaar teveel), morgen ff andere dr op schroeven..
Lieve Alexander,

Wil je me voortaan niet meer met spuug en kauwgum vastzetten?

Groetjes,

Je buitenspiegel.
Ik kan dr niet zoveel aan doen wat (if anything) een van de vorige eigenaren gedaan heeft.. Ik heb dr niet aan gezeten.. :)

???? :shock:

Dat wsa toch gewoon de buitenspiegel die al aan het portier zat en dat portier is toch behouden (dus het originele witte portier)?
Geen idee of het inderdaad standaard af-fabriek is of het glas met twee rupsjes kit gemoteerd zit, maar ik heb er in al die jaren dat ik met de witte diesel heb gereden, echt NOOIT problemen mee gehad en ook nooit de indruk gehad dat 't een beetje los zat ofzo. Ik weet wel dat als je 't glas bewust en met opzet uit de houder wilt halen, dat de kans op breken zeer groot is. En bij spontaan loslaten ben je 't ook kwijt, dat heb je zelf al ondervonden. Trouwens, als bij mij het glas los was gaan zitten, had ik sowieso geen dure pot kit gaan kopen, maar gewoon op de sloop een andere spiegel gaan halen. ;) En al had ik het wel met kit vastgezet, dan had ik je dat destijds wel verteld. (En dan was dat avontuur sowieso al een keer beschreven in mijn wie=wie. ;))
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by AlexanderB »

Oh, ik geef jou absoluut niet de schuld, jij hebt die auto toch ook weer van iemand anders gekocht? :)
Daarbij, zoiets kan gewoon gebeuren na meer dan 16 jaar in weer en wind..

Heb de spiegel van de paarse deur bewaard, dus die kon ik dr zo op schroeven.. Beter dan het was, want nu heb ik n spiegel die zn instellingen nog beter vasthoud ook.. :) (oude verloor zn instelling bij harde tegenwind, het mechanisme zal ook wel gewoon versleten zijn geweest)

Nadere inspectie van de kapotte spiegle levert trouwens op dat het glas af-fabriek vastzat met 4 rupsjes kit.. 2 dr van waren helemaal uitgedroogd en los, 2 dr van waren nog "vers" (en een andere kleur, dus mogelijk opnieuw vastgekit, not sure.)
Anyway, de kit was op zich nog goed, maar de coating achter op het glas liet los, die zit namelijk nog aan de kit..
AlexanderB wrote:Ik heb n nieuwe spiegel gevonden en gemonteerd, kan weer rijden..
Ik had die van de paarse deur bewaard (om de bovengenoemde reden, veermechanisme in betere staat) dus dat kwam goed uit.. :) Problem solved..

Edit: Dat is waarom ik in een AX rijd, als het stuk is kost het allemaal peanuts om weer te repareren... :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: AlexanderB AX 1.5D

Post by Ceristimo »

Banden maken inderdaad een verschil. Bruinwitje (mijn eerste AX'je) kon ook altijd heel fijn oversturen. Daar zaten wel nieuwe banden onder, maar ook de goedkoopste die te vinden waren. Het niet hebben van een stabilisatorstang hielp denk ik ook niet mee.

Als je bij een rotonde rechtdoor moest, dan dook je 'dr in met een felle tik naar rechts, waardoor ze dan enorm naar links begon over te hellen. Dan met een felle tik naar links sturen. Bruinwitje probeerde dan abrupt om op't rechterspiegeltje te gaan liggen, en hoppatee: de achterkant ging ervan door, want bleef naar rechts glijden. Dan weer iets naar rechts sturen en dan gleed je de rotonde uit.

Waarschijnlijk zag dat er van buiten lang zo spectaculair niet uit als dat het ín de auto voelde, maar leuk was 't wel. Heb dat met de twee Plaisir's nooit meer kunnen evenaren, die onderstuurden alleen. Maar die hadden bredere banden en niet die minuscule 13" pepermuntjes waar Bruinwitje 't mee moest doen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Post Reply