Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Ceristimo wrote:Het aantal ongelukken is bizar, helemaal omdat je zou denken dat "men" hier toch beter weet?...
Men is er zo aan gewend dat men gewoon raar blijft doen. Ingecalculeerd risico lijkt wel, datzelfde gedrag is me bij de locals in bijv. Oostenrijk of in de Franse Alpen ook al eens opgevallen.
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Laurent
Echt waar? Wat raar, zeg...

Overigens kan ik me na vandaag het aantal ongelukken met al die grote auto's iets beter voorstellen. Omdat er gigantisch veel sneeuw is gevallen staat de Mazda inmiddels volledig ondergesneeuwd vast op onze oprit. Morgen proberen om 'm er met de Jeep van schoonpa uit te trekken.
Enfin, we hadden dus vandaag weer die pick-up van schoonmoeder te leen, en toen viel me iets op: ook al heb je dan een vierwiel-aangedreven auto, omdat zo'n pick-up zó ontiegelijk zwaar is maar al dat gewicht voornamelijk op de vooras hangt kan de achterkant ineens spontaan gaan beginnen te glijden. Bij het achteruit van de oprit rijden begon de achterkant ook ineens te glijden, omdat de oprit schuin afloopt, en als dat eenmaal gebeurt dan stop je dat niet meer. Dat was effe een pijnlijk moment, omdat aan de zijkant van de oprit een boom staat. Gelukkig stopte de auto op ongeveer anderhalve meter afstand van de boom met glijden.

Vervolgens stonden we toen de zijkant van de pickup een uur lang uit te graven, omdat hij door het zijdelingse glijden een enorme muur van sneeuw had opgeworpen, zodat beide wielen aan de linkerzijde volledig in de sneeuw waren verdwenen.

Ik blijf het zeggen: pick-ups zijn in de sneeuw waardeloze auto's om mee te rijden, en ik snap dan ook niet waarom meer dan de helft van de mensen hier in zo'n monster rijdt?...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Goedkoop? Stoer?
Ik had van de week hier hetzelfde, Pick up busje, dubbellucht achter, aanhanger van anderhalve ton erachter en laadbak leeg (dus geen gewicht op de aangedreven wielen). Bruggetje over, klein bruggetje en halverwege de oprit voel ik zo de achterwielen gaan spinnen, wat ik ook terug zie op de toeren. Terugweg weer het bruggetje over, maar eerst bochtje. Voorkant ging keurig de hoek om, aanhanger had een andere mening en zo stond ik met de achterwielen tegen de stoep aan. Waardeloos.

En over dat rijgedrag: wat doen we zelf? Smalle slingerweggetjes in de polder waarop prut licht waar we ook gewoon met de maximale snelheid of harder overheen rijden? We weten niet beter, het is voor ons normaal. Voor mensen die veel in de sneeuw zitten is die sneeuw normaal. Om die Oostenrijkers maar weer aan te halen: De diverse taxibedrijven die ik daar zie rijden knallen, ook als het sneeuw, gewoon met 80 of 90 over een 60 weg door in de avond, zelfs met kettingen.
AX 1.1i Volcane Rood

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Bossie »

Datzelfde zag ik een paar jaar terug in Finland ook. In de zomer rijdt iedereen netjes 100 km/u op de snelweg. 's Winters, met een dik pak sneeuw op de snelweg rijden ze ook netjes 100 km/u. Nou moet ik zeggen dat ze daar allemaal verplicht met winterbanden rijden en dat zeker 80% met spikes rijdt.
Image Image Image

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Tijmen »

Tsja, eerst doe je rustig aan maar even later ken je het ook wel weer en ga je langzaamaan steeds iets harder rijden. Tot het een keer (bijna) mis gaat, dan begint t weer opnieuw.

Bijvoorbeeld in Zweden op die gravelwegen, dat is even eng, maar na 10 km gaat t gas er wel op. De mensen in Oostenrijk kunnen trouwens nog wat leren van Marokkanen, wat een gekkenhuis op de weg daar zeg.

Maar jullie huis ziet er superknus uit zo in de sneeuw!
AX GTI '91

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Hoeveel dekbedden heb je op je bed bij -43? of heb je een vuurkorf in je slaapkamer staan? hahahaha

Lijkt me echt het ergste van daar wonen die kou :O

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Losroyos
Het is hier ín huis niet koud, hè. Als we thuis zijn staat de thermostaat op 18 graden, en als we weg zijn (of 's avonds gaan slapen) gaat 'ie op 13 graden. De kachel verbruikt namelijk aanzienlijk meer brandstof als de thermostaat 's nachts op 16 graden staat, maar opwarmen van 13 naar 18 graden duurt niet zolang omdat ons huis zo klein is.

Ik was gisteren vrij lang buiten bij -40c en dat is goed te doen, zolang je je maar goed aankleed in lagen. Warm blijven is overigens veel belangrijker dan er stijlvol uitzien, dus vergeet je coole witte sneakers en je button-down shirts maar. Ook gewoon een spijkerbroek aantrekken met niks eronder gaat heel snel heel pijnlijk worden aan je benen...Die ervaring heb ik inmiddels wel.

Voeten:
- Normale sokken
- Thermische sokken
- Dikke laarzen
- Extra isolatiemateriaal in de laarzen

Benen:
- Lange boxershort
- Thermisch ondergoed
- Geïsoleerde spijkerbroek

Bovenlijf:
- Hemd
- T-shirt (eventueel een tweede...)
- Dikke trui met capuchon
- Dikke "arctic grade" jas met veren-vulling en extra isolatie aan de binnenzijde die 20% van je lichaamswarmte terugkaatst

Handen:
- Een paar handschoenen
- Een paar wanten met extra isolatie (de wanten dus óver de handschoenen aantrekken)

Hoofd:
- Gezichtsbeschermer (soort bivakmuts ding)
- Capuchon van je trui
- Geïsoleerde capuchon van je jas

Image

Zo bleef ik bij -40 wel warm, al wil je dan nog steeds geen uren buiten gaan staan. Ik kreeg gisteren na verloop van tijd wel nog steeds last van koude en gevoelloze vingertoppen. Denk dat ik andere handschoenen nodig heb die meer "ademen".

En onthoudt dat ook al zijn handschoenen erg irritant, je ze niet even snel uitdoet om iets buiten beet te pakken, vooral als hetgeen je vast wilt pakken van metaal is (de deurklink bijvoorbeeld).
Die fout heb ik nu al een paar keer gemaakt, en dat is pijnlijk. Metaal is bij -40 zó koud dat wanneer je het aanraakt het voelt alsof het super heet is. Je huid trekt direct samen, en het voelt alsof het brandt. Belangrijk eerst dus éérst denken, dan doen...:P

Erger dan de kou vind ik zelf het feit dat hier nu vrijwel steeds donker is. We zien de zon amper meer. Meer daglicht dan in die foto krijgen we nu haast niet... :(
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

ongelovelijk die belevenissen met -40! eens in de zoveel tijd ga ik er echt even voor zitten om te lezen wat je allemaal weer beleefd heb!
nog gefeliciteerd met je verblijfsvergunning! heb je al werk kunnen vinden nu je mag werken?

keep us posted! altijd interessant en leuk om te lezen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Holländer
Nee, nog steeds geen werk gevonden. Dat ligt hier helaas niet aan het oprapen. Ik ga vandaag een sollicitatiebrief + CV persoonlijk langs komen brengen bij de bank, want daar zijn ze op zoek naar een "teller". Eigenlijk een soort veredelde kassier, dus. Dat is helemaal geen werk wat ik wil doen, maarja...Je moet iets...
Ik zag ook nog een vacature voor een "audio/video technician", en daar ga ik vandaag ook nog even langs. Dat is echter alleen part-time, maarja: "beter een half ei...".

Heb gisteren wederom geleerd dat je in de kou verd*md goed moet uitkijken. Had gisterochtend een koplamp die stuk ging. In de extreme kou gaan ook halogeenlampen blijkbaar niet zolang mee, want er rijden ontzettend veel auto's rond met maar één koplamp. Ik dus in de middag naar de automaterialenzaak om een nieuw lampje te halen, en die er gelijk bij -41c in gezet. Zonder handschoenen, omdat het priegelen met zo'n H4-lampje lastig is met handschoenen aan.
Nou, na twee minuten ben je al het gevoel in je handen dan dus volledig kwijt, en je huid is volkomen verschrompeld. Daarna ontstond er een donkerblauw plekje op een knokkel van m'n rechterhand, en een donkerblauwe plek op mijn linkerhand: schijnt dus "frost nip" te zijn, en dan zit je niet ver meer van "frost bite" af.

Deed me toch ook een partijtje zeer, zeg! Nu een dag later is't vrijwel allemaal weggetrokken (op wat lichtrode en gerimpelde stukjes op m'n rechterhand na), en voor zover ik kan beoordelen is er niks beschadigd. Weer een les geleerd...

Had overigens vanochtend (half uurtje geleden) de Mazda overdwars op de autoweg staan... Gelukkig was de maximum-snelheid daar slechts 70, en was er geen achteropkomend verkeer omdat ik de laatste was die nog door 't oranje licht van 't verkeerslicht ging.
De auto vóór mij remde af (en die trok al scheef), en toen moest ik ook remmen. Maarja, er gebeurde niks toen ik 't rempedaal indrukte. Dus ik begin héél dicht bij de achterkant van de auto vóór mij te komen, terwijl ik 't stuur goed vast hou en "shit, shit, shit, shit, f*ck!" loop te roepen, want veel meer kan je niet doen in zo'n geval. :roll:
En vlak voordat ik die auto vóór mij een kusje zou geven raakte 't rechtervoorwiel van de Mazda een sneeuw- of ijsklomp of whatever en zwierde de achterkant zo mooi naar links waardoor ik dwars op de weg stond.

Tweede les geleerd: Het is hier altijd en overal spiegelglad, en daar doen ook je dure Blizzak bandjes helemaal niks aan. Gelukkig liep het dus met een sisser af, maar we hadden bijna de voorkant in de kreukels liggen. :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Browny »

Prachtig leesvoer! Wat een avontuur.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Leef je nog wel of ben je al dood gevroren?

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Winterslaap...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by gigawebs »

Zit met handschoenen en snowboots bij het haardvuurtje te mopperen over dat hij z,n AX nooit weg had moeten doen...
ImageImageImage

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by raoel »

Er gaan wel bits over de lijn, maar ergens onderweg vriezen ze vast..

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

'88 AXjes zouden ondertussen straatlegaal zijn daar.. :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ik leef nog steeds, maar we hebben de afgelopen tijd wel een gigantische kou-periode gehad.

Image

En dat was nog niet het koudste, hij gaf op een gegeven moment -41,9 graden aan. Tsja, met die temperatuur doe je niet zoveel meer. Buiten zijn kan, mits goed ingepakt, wel maar comfortabel is anders. Met zulke temperaturen gaat iedere graad die het warmer of kouder wordt merkbaar schelen.

In huis kunnen we het dan niet veel warmer stoken dan een graad of 15,5, maar dat voelt dan ineens wel heel warm aan. De kachel brandt continu op de allerhoogste vlam (dat betekent een liter peut per uur, á 85 eurocent de liter = zo'n 20 euro per dag aan stookkosten), de vloer in huis is zó koud dan zonder schoenen rondlopen er niet bij is, want dat doet gewoon zeer. Iedere miniscule kier rond deur of raam veroorzaakt een ijzige harde tocht, waarbij de randen van raam- en deurkozijnen dan bevriezen. Raar gezicht als je allemaal ijs aan de binnenzijde van je huis hebt hangen. De kou drukt echt als een zware last op je huis, en 't is knokken om 't warm te houden.

Ik wil overigens niet weten hoeveel slijtage dit aan je auto oplevert, want wat heeft die arme Mazda toch te lijden, zeg! Bij -40 is het starten ontiegelijk moeizaam. Dit komt omdat de motorolie dik is en de startmotor moeite heeft het blok rond te slingeren, de accu geen vermogen heeft en de motor te koud is om benzine te laten ontbranden.

In pogingen die elk een seconde of vijf duren lukt het vaak na 5 of 6 keer wel om de motor te laten lopen, maar hij loopt dan de eerste paar tellen ontzettend rauw en praktisch ongesmeerd. Omdat bij deze temperaturen de motor ontiegelijk snel weer helemaal afkoelt, zet je 'm dan dus niet meer uit.
Kost ontiegelijk veel brandstof (we reden afgelopen week gemiddeld 1:5), maar het spaart je auto tenminste wat. 's Ochtends starten en gewoon niet meer uitzetten. Tijdens het boodschappen doen, tijdens het tanken, tijdens het uit eten gaan blijft de auto gewoon stationair op de parkeerplaats reutelen.
Wel moet je dan om het uur even naar buiten om al het ijs uit je uitlaat te schoppen, want de uitlaat gaat compleet dichtzitten. Ook nog nooit meegemaakt.

De versnellingsbakolie is zó dik dat als de auto in zijn vrij staat, en je laat de koppeling opkomen het stationaire toerental van +2000RPM heel rauw naar 1200RPM terug valt en de auto met een schokje naar voren gaat. In z'n vrij!!
Mijn theorie is dat de stroperige bakolie alle omliggende tandwielen gewoon een stukje mee kan slepen. Ongelooflijk. De auto moet gewoon serieus 25 minuten stationair draaien 's ochtends voordat je überhaupt een functionerende versnellingsbak hebt.

Ontkoppelen doet de auto wel goed, maar de koppeling intrappen vereist bij -40c behoorlijk wat kracht. De koppeling is hydraulisch, en om die ijskoude sludge door de leidingen te trappen moet je even goed kracht zetten. Veel weerstand en koppeling duwt ontzettend hard terug. Maar wanneer je de koppeling loslaat, komt hij vrij traag op.
Tijdens het stationair draaien warmt de auto op, al blijft de kachel lauwe lucht blazen, maar tijdens het rijden koelt de auto bij -40c dus gewoon doodleuk weer af. En ik heb de hele gril dichtgepropt met karton. Tijdens het rijden zakt de temperatuur weer bijna naar het minimum en doet de kachel ook niet zoveel meer. Omdat hier al maanden sneeuw ligt en dat onder je schoenen blijft zitten en je dus iedere keer dat je in de auto stapt een beetje sneeuw op de vloer gooit, ligt er inmiddels een laagje ijs in de voetenbak en rond de pedalen. En dat betekent met een verwarming die alleen lauwe lucht blaast dus IJSKOUDE voeten!
Om maar niet te spreken van je vingers, want dat ijskoude stuur gaat na verloop van tijd ook door je handschoenen heen. En dat stuur moet je goed vasthouden, omdat de stuurbekrachtiging het ook maar half doet met de kou. De Mazda stuurt dan zwaarder als een AX...

Ahoewel de autostoelen wel degelijk heel stug worden bij -40 worden ze gelukkig niet zo hard als cement, zoals ik andere mensen hier wel heb horen beweren. Wél wordt de auto veel oncomfortabeler, doordat de schokdempers heel stijf zijn en de auto amper veert, en de autobanden kneiter-knoeterhard zijn. Zit geen enkele vering meer in, en het feit dat ze de eerste 500 meter ovaal zijn omdat de auto een poos heeft stilgestaan helpt ook niet mee.

Enfin, momenteel is het weer warm. Nu slechts -24 graden. En dat klinkt wellicht nog steeds erg koud, maar geloof me: na een paar dagen -40 is -24 écht een heerlijke verademing!
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Pfu, klinkt goed koud..

Toch maar investeren in betere isolatie voor t huis volgend jaar..?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by JBo »

jeetje wat een ervaring. Het erge is dat je het de volgende winter weer mee mag maken lol
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB

Wanneer de temperatuur beneden de -40 duikt valt er gewoon niet zoveel meer te isoleren. 't Huis is overal geïsoleerd, vooral de kruipruimte en de onderkant van de vloer , maar 't houdt een keertje op. Bij de schoonouders (die wonen in een normaal, groot vrijstaand huis), krijgen ze 't dan in huis niet warmer dan 13 graden. Die gebruiken dan van die kleine elektrische blowers die je op de koffietafel kunt zetten en dan op de bank kunt richten.

Maar voor 1500watt per blower zijn wij niet bereid daar de elektriciteit voor neer te tikken :-P. Gelukkig duren die extreem koude temperaturen vaak maar een paar dagen, dus het is wel uit te zingen.

@JBO
Maar het goede nieuws is dat het eind maart weer opwarmt, en we dan 4 maanden een heerlijke zomer hebben met in juni/julie 24 uur per dag zonlicht. Helaas daarna wel weer bijna 8 maanden donkerheid en kou...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Je moet daar dus niet naartoe verhuizen als je hier in de winter al licht terapie nodig hebt :P

Maar -40 kanonne, jezelf net als in rusland warm houden met zelf gestookte wiskey of vodka ? hahaha.

Mooi om te lezen ook hoe de auto reageert op die tempraturen. denk idd ook niet echt dat het goed is voor de auto, Maar dat die het daar blijft doen houdt wel in dat die betrouwbaar is :D

ik heb opt dit moment van schrijven niks te klagen met wat bewolking en een graad of 10 a 12 boven 0 :P

Post Reply