Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Goed nieuws! Daar worden we blij van! :D

Succes met de werkzaamheden!
Image Image

CitrAxer
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: WedSep03, 2008 7:18:15 PM

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Post by CitrAxer »

Inmiddels is er een begin gemaakt met het oplappen van onze 10E.
Eerst veel tijd kwijt met het opruimen van de garage, zodat er plaats kwam waar er aan gewerkt kan worden. Hij staat met 1 kant tegen de muur. Als de linkerkant klaar is, draai ik hem om en doe dan de rechterkant.
Linksvoor begonnen, flex erin gezet, roterende staalborstel op de boormachine, en daarna kijken wat er over blijft.
Image

Vervolgens een aantal stukken erin gezet.
Image

Dit herhaald zich nu min of meer linksachter, maar daar is het lastiger, omdat ik er bijna niet bij kan.

Op een of andere manier valt het altijd weer wat tegen. Ook de bodem linksvoor heeft een zwakke plek. Moet ook nog wat aan gebeuren.

Wordt vervolgd.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Post by AlexanderB »

goed bezig! :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Post by Mastenhose »

Leuk dat de AX gered gaat worden!! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Post by Pascal »

Dat het altijd erger is gesteld dan je eerst voor mogelijk hield is meestal standaard: dat wat je ziet is de top van de ijsberg.
Laswerk ziet er goed uit, probeer wel goeie laspunten te zetten om de 2 cm (wettelijk verplicht).
Daarna met een Womi-carrosseriekit de naden afstrijken, zodat het één geheel wordt.
Houd moed; beginnen is het moeilijkst en dat heb je al achter de rug!

En oh ja: de 'E' in 1.0E staat voor "Économique", omdat dit de zuinige uitvoering naast de gewone 1.0 was (die overigens niet in Nederland leverbaar was).
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Post by Ceristimo »

Het oude carbje wordt van de sloop gered? Wat fijn! :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Post by gigawebs »

Goed bezig! Leuk dat hij weer opgelapt wordt!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Post by AlexanderB »

eh.. die e staat gewoon voor essence, oftewel benzine ;)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Post by MBa@NL »

Pascal wrote:En oh ja: de 'E' in 1.0E staat voor "Économique", omdat dit de zuinige uitvoering naast de gewone 1.0 was (die overigens niet in Nederland leverbaar was).
Dat staat inderdaad hier ergens op het forum maar zoals Citroën zelf ooit eens heeft aangegeven zeggen die letter eigenlijk helemaal niets... Het eniste wat je er dan nog van kan maken is "Essence" voor de "E" en "Diesel" voor de "D". Dat het "Économique" zou zijn is naar mijn idee onzin... net zo goed als dat de "S" (in bijvoorbeeld TZS/TRS) voor "Sport" zou staan.

Maar zoals gezegd heeft Citroën zelf al eens verklaard dat deze letters geen afkorting betreffen en ook geen directe betekenis hebben wel indirect om de mate van luxe aan te geven en dat hebben ze ook gelijk getrokken tussen de verschillende modellen uit die tijd.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Post by 2Black »

Maar dat ging wel met vertraging tussen de diverse landen.
Hier kochten we nog de CX 20 Athena terwijl de fransen de CX 20 TRE kochten...
Eigenlijk altijd wat lastig geweest, aanduidingen als Club, Pallas, Athena, Super, Special waren ook niet echt duidelijk.
Maar inderdaad, vanaf ca, 1982 gingen ze over op aanduidingen zoals RE, TRE, TRS, RD, TRD etc.
Destijds bij de CX, BX, Visa en ietsjes later de AX.

Ikzelf begrijp nu dus nog steeds niet hoe ik aan de type-aanduiding kan zien of een BX wel of niet stuurbekrachtiging heeft... is het nu de TZi of de TGi?
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Post by raoel »

TZi :)

CitrAxer
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 24
Joined: WedSep03, 2008 7:18:15 PM

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)

Post by CitrAxer »

Eindelijk was het dan zover. Na diverse tegenvallers (meer roest dan verwacht, vastzittend linkerachterwiel, terwijl hij met de linkerkant tegen de muur aan geparkeerd stond, elektrische probleempjes etc) en andere zaken was de AX dan eindelijk zover dat hij weer eens gestart kon worden.
Eerst maar eens wat benzine erin gegoten, en na zo'n 10 minuten starten kwam het motortje weer tot leven.
Na 10 keer de oprit op en neer een afspraak gemaakt voor de APK
Een jankend/gierend bijgeluid op de heenreis deed mij al vermoeden dat er toch iets niet helemaal in orde was.
Inderdaad mankeerde er nog 1 ding, een wiellager moest nog vernieuwd. Kennelijk slijten die ook als je stilstaat.
Maar verder weer in goede staat, dus nu weer een nieuwe APK :D

Voordat er er echter weer mee de weg opgaan, wil ik nog de distributieriem vernieuwen (zit er nu 8 jaar om). Daarnaast wil het rechterraam niet meer op en neer.
Daarnaast ziet hij er niet echt mooi meer uit. Diverse kleuren rood en hier en daar wat krassen en butsen. Misschien rol ik hem nog wel eens over met hammarite, om in ieder geval de kleur weer egaal te krijgen.

Post Reply