Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Das gaaf :D

Hm, iets realistischer, wat kost (rooie) diesel aan de pomp? "winterdiesel" is toch al een mengsel van kerosene en diesel, en sowieso verschillen ze niet zo heel veel van elkaar (behalve dat (zomer)diesel iets eerder "bevriest")
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Dat noorderlicht is wel heel vet ja! kun je daar een filmpje van maken of valt dat niet te filmen?

maar zo'n lichtshow mag ook wel als je €880.- kwijt bent per maand om niet te bevriezen! Ik ben benieuwd hoe het je afgaat met -40°C ik zou er niet tegen kunnen!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@AlexanderB
Je kunt kiezen uit Heating Oil nr1 en nr2. Nummer 2 wordt gebruikt in ondergrondse opslagtanks, omdat het gel-achtig begint te worden bij ongeveer -10

Heating oil nummer 1 begint gel-achtig te worden rond de -40

Nr1 heeft minder BTU's dan nr2 (een liter nr2 brengt meer warmte op dan een liter nr1), maar nr1 brandt veel schoner. Onze toyo-verwarming mág alleen maar nr1 heating oil krijgen, omdat nr2 niet schoon genoeg is. Rooie diesel kan je gebruiken in een kachel die op nr2 loopt, maar niet één die nr1 nodig heeft.

@Holländer
Wordt lastig met mijn camera denk ik. Hetzelfde als sterren fotograferen, praktisch onmogelijk met dat ding van mij.

Vanaf vandaag is de eerste echte sneeuw gevallen. We schijnen iets van 8 centimeter te krijgen vannacht. Nu is de sneeuw nog heel nat en lijkt precies op Nederlandse sneeuw. Van dat fijne plakspul waar je sneeuwballen van kunt maken. Wanneer de winter écht begint (over 2 week), valt er alleen nog maar droge sneeuw, en dat lijkt het meest op wit zand. Je kunt er helemaal niks mee, qua sneeuwballen of sneeuwpoppen maken.
De weg is nu bevroren met een laag ijs, en het is spiegel-spiegel glad. Met dit soort weer zou het nu in Nederland vrij stil liggen, maar hier dus niet.
Gewoon met een vaartje of 30 glibberen over de snelweg, en met de Mazda in z'n 2 of 3 bij een stoplicht wegtrekken. In z'n 1 komt 'ie nu niet meer van z'n plek...

En het is potverdikkie nog maar 15 oktober!
Last edited by Ceristimo on TueOct16, 2012 3:45:01 AM, edited 1 time in total.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

-Dubbel post
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Je had je dr al in verdiept zie ik.. :) Oke, als de kachel het niet lust gaat het over ja. :)

Ijs is de moeilijkste ondergrond, als er sneeuw ligt, echte sneeuw, dan gaat t wel weer..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

AlexanderB wrote:Je had je dr al in verdiept zie ik.. :) Oke, als de kachel het niet lust gaat het over ja. :)

Ijs is de moeilijkste ondergrond, als er sneeuw ligt, echte sneeuw, dan gaat t wel weer..
Tja, je moet je er wel in verdiepen, hè..Je ontkomt er niet aan. Heb me al druk ingelezen op het winterklaar maken van de waterleidingen, zodat die ook -40 kunnen doorstaan. Komende dagen maar eens mee bezig, voordat we zonder stromend water zitten.

Als een echte Alaskaan inmiddels ook een grote pot met water bovenop de kachel om iets aan die ontiegelijk droge lucht hier te doen. Je armen en benen gaan er van jeuken en schilferen, je lippen barsten en je hebt voortdurend een droge strot. Tijd om hier een beetje vocht in de lucht te krijgen :lol:


Link
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

De eerste sneeuw op 15 oktober... en dat is dan het begin van de winter! moeilijk voor te stellen als je in het land van de druilerige herfsten en winters woont :lol:

rijden op ijs is echt heel lastig, maar dat hebben we in Nederland natuurlijk niet nodig om het op z'n gat te laten gaan! Een paar blaadjes op de rails of temperaturen van -5°C is voldoende om de hele NS plat te gooien. En bij de eerste herfstregen stonden er hele lange files omdat iedereen ineens benauwd is om te rijden... soms ben ik wel jaloers op je!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by gigawebs »

Blijf het mooi vinden die boom door het dak! Wij genieten ondertussen inderdaad lekker van een druiligere herfst!
ImageImageImage

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Als ik dat zie, ben ik blij dat ik in nederland woon. ik vind het nu al koud :P

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

En toen hadden we geen stromend water meer. Shit.

De pijpen zijn ergens bevroren geraakt, vermoedelijk onder het huis. In de garage heb ik de waterpijpen al geïsoleerd met warmte-draad en daaroverheen isolatiemateriaal. Maar ik vraag me af of dat überhaupt wel genoeg is.

't Heeft hier de afgelopen drie weken al onafgebroken gevroren, en momenteel komt het kwik niet echt meer boven de -15 uit overdag. Het is nu 9 uur 's ochtends, en 't is momenteel -20.5 graden buiten. Brr!

Geen stromend water is wel lastig. Ik wilde de afwas doen. Dat gaat niet door. Douchen wil ook niet. Zelfs de waterbak van de kat bijvullen wordt 'n lastig karweitje zo.

Sneeuw smelten is geen optie, want in de sneeuw hier zit vrijwel geen water meer. Als je een grote pan sneeuw smelt hou je net een bodempje water over.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Wow... En hier is het dik in de dubbele cijfers boven nul...
Nog niet eens koud genoeg voor winterbanden...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Kan je geen kortsluiting door je leiding jagen om hem zo te ontdooien?
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Wheelnut
't Is een kwestie van relativeren. Als je hier zou wonen en je herhaald tegen jezelf iedere dag hoe erg je de kou haat, dan gaat de winter vervelend worden.
Maar als je -20 kunt relativeren, omdat het over een maand of twee -40 zal zijn...Och, dan valt 't wel mee. Stond vanmiddag toen ik bij iemand aan 't werk was met een trui en opgestroopte mouwen buiten. Bij -16c. Niet dat ik nou zo rauwdouwer ben, maar relativeren is 't sleutelwoord.

Momenteel geen stromend water. Da's k*t. Maar in elk geval een kachel, dus we zitten er warmpjes bij. 't Kan altijd erger. <<-- Eventjes het waterprobleem wegrelativeren.

In Alaska is 't misschien niet altijd even fijn, maar in Afrika is 't ook niet alles alhoewel daar aan zonlicht geen gebrek is. <<--huppatee, even Alaska gerelativeerd...

Ik zag vanavond een enorme optimist bij 't winkelcentrum vanaf de parkeerplaats naar binnen lopen. In een korte broek! 't Was toen -18c. Gewoon geen ene moer geven om de kou hebben de mensen hier tot ware kunstvorm verheven.

De sneeuw komt dan wel tot je kuiten, maar dan trek je gewoon je sokken wat hoger op. 't Kan altijd kouder, en 't is potverdikkie oktober, dus áán die korte broek!

:D

;-)

@Laurent
Dat kan. Maar aangezien de waterpomp en de CV-ketel elektrisch zijn en de koperen leidingen om de zoveel meter via een kabel aan de aarde hangen kan dat hele vervelende gevolgen hebben voor vrijwel alles wat hier aan 't stroomt hangt. Lijkt me niet zo handig.
Daarbij komt dat meer dan de helft van 't leidingwerk in dit huis uit plastic leidingen bestaat, dus helaas zal 't zo simpel niet gaan.

Heb momenteel onze propaanverwarming in de kruipruimte gezet, maar na een half uur nog steeds geen stromend water. Ga zometeen maar de kou onder 't huis trotseren en met de verfstripper aan de gang. *zucht*.

Heb wel betere dingen te doen om 10 uur 's avonds, zoals naar bed gaan...Maar ik wil toch echt graag nog even douchen als 't kan...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Losroyos »

Bah bah das mooi balen, De temperaturen maar ook vooral de waterleiding.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Als het koperen leiding was, had je hem heel eenvoudig kunnen ontdooien. Laurent had het goede idee, maar je moet een transformator gebruiken, zodat er geen netstroom op de leiding komt te staan, maar een "losse" spanningsbron. Je hebt daarvoor speciale kastjes, maar het is eigenlijk gewoon een electromagneet met een gat dr doorheen, als je dr een kabel doorheen haalt, heb je een transformator gemaakt, en komt er een spanning op de kabel te staan.. Een paar wikkelingen is genoeg om de hele waterleiding van voor tot achter te ontdooien, en er komt dus geen netstroom op, dus geen kortsluiting met de pomp..

Maargoed, alleen voor metalen leidingen.. Dus.. Succes met de verfstripper. :)

Rare sneeuw trouwens, geen water.. Is het daar ook zo onwijs droog heel de dag dan? al bakjes water op de kachel enzo.. of valt dat nog mee?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Ik heb nergens gezegd dat het de 220 moet zijn. Heb wel eens iemand gehoord die een jumpstarter op de leiding gezet heeft. Hoe het afgelopen is weet ik niet, maar met een extra stuk startkabel kwam die een aardig eind.
AX 1.1i Volcane Rood

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Laurent
220 volt heb ik hier niet.

Overigens, ik blijf erbij: dat zijn wellicht allemaal hele leuke ideeën voor de korte, koperen leidingen in Nederland, maar de pijpleidingen hier bestaan voornamelijk uit plastic (die in de garage zijn wel koper), en we hebben 't over ongeveer 70 meter aan leidingen totaal. Da's best een eind.

Enniewee, voor de geïnteresseerden:
Ik heb weer stromend water. De leidingen in de kruipruimte waren volledig bevroren, dus daar heb ik de propaan kachel 4 uur vol-gas laten stoken. Onder de keukenkastjes waren de leidingen ook bevroren. Ze lopen dicht tegen de buitenmuur aan, en als 't buiten -22 graden is, is dat kennelijk koud genoeg om de leidingen in het huis te bevriezen.

In de garage waren de leidingen bevroren precies op de plek waar ze de "tunnel" in verdwijnen. De leidingen lopen vanaf de garage, door de onderkant van de garagemuur door een dikke plastic pijp die een meter of wat onder de oprit ligt richting het huis, en komen in 't huis via de muur in de kruipruimte binnen.

Morgen weer opnieuw onder 't huis kruipen en alles isoleren. Voor vannacht hoop ik dat het warmtedraad genoeg zal zijn.

De afvoer is nog wel steeds een probleem. Of onze septische tank is vol of dood, of er is nog ergens een leiding van de afvoer bevroren of de ontluchtingspijp van de afvoer die naar 't dak van 't huis loopt zit verstopt. Een bevroren leiding kan haast niet, want dat is een enorme dikke pijp, die vanaf de badkamer langs de muur van de woonkamer loodrecht naar beneden de kruipruimte ingaat, onder 't hele huis doorloopt in een neergaande hoek, en vervolgens parallel aan onze oprit naar de tank loopt. In die pijp blijft geen water staan, en die pijp is nog nooit bevroren geweest.

Blijft over een verstopte ontluchting (best mogelijk), of een dooie of volle tank. Ook best mogelijk. 't Huis heeft immers jaren leeg gestaan. Morgen maar uitzoeken. Nu slapen...:)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by degene »

Een paar liter wodka toevoegen bij die maandelijkse fill-up van de watertank zou misschien helpen om het vriespunt wat te verlagen? Onder de douche werkt het ook nog eens extra reinigend en de aanmaak-limonade houdt iedereen langer warm.
Alleen die septictank zal het niet leuk vinden waarschijnlijk.
Lastig zeg, dat draaiende blijven houden van een huishouden bij -30C.
Dat warmtedraad is een soort electric tracing stel ik me zo voor? Als je daar die 70m pijp mee afgewerkt hebt zou je er geen omkijken meer naar moeten hebben toch?
En, eigenlijk al nieuws op het gebied van rijbewijs/green card?
Als je deze winter weet te overleven scoor je natuurlijk wel weer dikke plusjes bij die (schoon)Pa. Kan niet anders dat Alaskanen ook hun soort vuurproeven hebben om import aan de tand te voelen.
Succes iig!

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Degene
Tja, bevroren waterpijpen horen erbij. Op dit moment hebben we nog steeds stromend water, maar de temperatuur in de garage is inmiddels onder 't vriespunt geraakt dus de watertank begint behoorlijk te bevriezen nu. Dat zal nog wel een paar dagen tot een week goed gaan, maar dan is de tank veranderd in een blok ijs.

Je kunt wel een verwarming krijgen voor zo'n watertank, maar dat gaat klauwen met geld aan elektriciteit kosten. Geen goed plan, dus.
Dit huis heeft een ondergrondse watertank van zo'n 8000 liter. Helaas is die tank verroest. Er wordt echter een soort synthetisch doek gemaakt voor metalen tanks, waarmee je de binnenkant kunt bekleden om de boel weer waterdicht te maken.

Ik had dus de twijfelachtige eer om een paar dagen geleden de ondergrondse watertank in te klimmen om de boel op te meten. Geen pretje, als je jezelf door een gat in de garagevloer moet laten zakken waar je met je lijf nét doorheen past, in een tank die twee meter hoog is (ik ben 1.81).
Dat was gewoon ronduit eng... Vervolgens UIT de tank klimmen was ronduit rampzalig, maar 't is gelukt. Nu dus zo'n doek bestellen, en dan wederom in de tank klauteren en de boel hopelijk weer waterdicht maken.
Omdat de tank ondergronds is bevriest het water daar niet, en zijn we hopelijk qua watervoorziening winterbestendig maken helemaal klaar :).

Terug naar de Mazda:
Vandaag de olie laten vervangen voor synthetische 5w30 bij de Peterbilt garage (Peterbilt zijn die enorme Amerikaanse trucks) in Fairbanks. Ik ben blij dat ik vrijwilligerswerk voor het theater hier ben gaan doen, want zo leer je mensen kennen. En dat is altijd fijn. Via het theater iemand ontmoet met een antiekwinkel, waar ik nu af en toe ook wat meehelp. Het houdt je bezig. :)

Maar dat olie vervangen dus. Via het theater iemand ontmoet die de shop manager is bij Peterbilt. En die wilde mijn olie wel gratis vervangen. Ik mocht het niet zelf doen daar, vanwege "liability" en dat soort gezever. Ik vind het dikke prima, als ik er geen vieze vingers van krijg.
Dus, iemand bij Peterbilt heeft 'ns even onder de Mazda gelegen en de olie en 't filter vervangen (en ik stond erbij en keek ernaar...), en ook gelijk de koelvloeistof gecontroleerd met een speciale tester. Lijkt op een soort microscoop. De koelvloeistof is nog goed tot -65 fahrenheit (-53 celcius), en zou dus goed genoeg moeten zijn voor de winter hier.
Hopelijk start de auto met de dunnere olie in de ochtenden nu een stukje beter bij -25...:)

Image

Heel fijn als je na een paar maanden eindelijk wat sociale contacten begint te krijgen. Ben daar echt heel gelukkig mee, want af en toe kan 't wat eenzaam zijn hier. En ook al is Candice de beste vrouw ter wereld, af en toe tegen iemand anders aan kunnen lullen is echt heel fijn :)
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by gigawebs »

Hmmm lastig allemaal met die bevriezende dingen. Kan me voorstellen dat het allemaal nog een beetje als vakantie aanvoelt met die tempraturen en maatregelen die je moet treffen.
Fijn dat je lekker bezig bent, lekker sleutelen in je garage zal er wel niet inzitten met deze tempraturen.

Keep us posted!
ImageImageImage

Post Reply