AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D [ Leveranciers.. :/ ]

Post by gigawebs »

Nice Alexander! Remmetjes zien er goed uit!
ImageImageImage

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D [ Leveranciers.. :/ ]

Post by Johannus »

Ziet er goed uit!
Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB AX 1.5D [ Leveranciers.. :/ ]

Post by Bas_S »

Die rode verf, is dat niet teveel pk's voor een diesel? :music

Wat zijn dit nou voor remblokjes? En wat kosten ze? :P
Altijd meer PK's dan jou!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [ Leveranciers.. :/ ]

Post by AlexanderB »

Net zo snel (van 100 naar 0) als een GTI :P

Textar, 34 euro ofzo voor de set.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB AX 1.5D [ Leveranciers.. :/ ]

Post by Bas_S »

Koopje, nog een goed merk ook
Altijd meer PK's dan jou!

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: AlexanderB AX 1.5D [ Leveranciers.. :/ ]

Post by citrofenwick »

Ziet er goed uit! Doezovoort :)
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [ Leveranciers.. :/ ]

Post by AlexanderB »

:D
Bas_S wrote:Koopje, nog een goed merk ook
Dat was het idee ;)

[kleine update:] De rechter deur heeft weer een deurvanger, en ik heb beide raamslingers vervangen door niet-verkleurde exemplaren.. Het zijn de kleine dingen.. :) Oh, en nieuwe ontluchtingsnippels voor mn nieuwe remklauwen. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by AlexanderB »

Zo, nieuw record zuinigheid gezet, over een afstand van 344.3 km, 13.03L diesel, a €15.38 verbruikt. dat wil zeggen, 1: 26,42, en een kleine 4.5 cent aan brandstof per km. Dit alles door 80~90 te rijden, en een paar stukjes 100 waar het anders niet tof was voor de mensen achter me (op een 1baans 100 weg.)

Wat is dat slaapverwekkend traag trouwens.. Dan rij ik liever gewoon wat harder, ook al kost het iets meer brandstof..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:Dan rij ik liever gewoon wat harder, ook al kost het iets meer brandstof..
Hoi, echt niet aan jouw gericht hoor, maar als ik al die mensen in hun xxx, en xxxxxxxx, ook xxxx (om bij de duitse merken te blijven)zie voorbij sjezen aan 150, aan 90 of zelf 120 verbruik je dus met elke wagen een pak minder+ het scheelt je nauwelijks een minuut op al vele tientallen kms... Als dagelijkse wagen heb ik een Ford Mondeo, 2.0 TDCI (115pk, 2004), met intelligent op de airco, en niet boven de 140, scheelt het me 1,5 liter... ofte 21% verbruik!!!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by AlexanderB »

Nouja, aan het andere uiterste, toen ik gisteren naar vroemdag ging heb ik hele stukken 120-130 gereden, en om mee te komen met de 1.6'jes (stuk 130-140+) heb ik letterlijk tientallen km's lang het pedaal op de vloer moeten houden, en toen kwam ik nog op 1:20.5 uit.. Dus dat is 23% meer brandstof ofzo, maar dan zou ik dr in 2/3 van de tijd zijn geweest. dus ja, het is een afweging. :) Ik hou het voortaan weer lekker bij 100-120, dan doet ie "maar" 1:23 ofzo, ik vind het wel best.. :)

Oh, en waarom al dat rijden vandaag, eerst naar een PSA-sloperij geweest, niet gevonden wat ik zocht + heeel duur.. Dus ook mn "dat hebben ze zeker weten wel" onderdelen heb ik daar maar laten zitten, want waren duurder dan nieuw. :shock:
Daarna een GT1544 opgehaald :P Maar die gaat nog ff in een doosje in de kast.. :)
Last edited by AlexanderB on WedOct24, 2012 10:01:58 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:toen kwam ik nog op 1:21.5 uit..:)
1:21,5 is een verbruik dat je echt zelden bij een nieuwe wagen tegenkomt, (wat doet een C3 diesel?), en dan ben jij al aan het sjezen, man wat een luxe :dance
Daarna een GT1544 opgehaald :P Maar die gaat nog ff in een doosje in de kast.. :)
Past dat ook op een 1.4 carb? :-) Dit project(je) ga ik volgen hoor!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by AlexanderB »

Ow, excuus 20.5, niet 21.5.. Maar dan nog :P

Ja, met enige modificaties zou dat op zich wel moeten kunnen.. Of het betrouwbaar is en blijft weet ik niet.. :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:Ow, excuus 20.5, niet 21.5.. Maar dan nog :P

Ja, met enige modificaties zou dat op zich wel moeten kunnen.. Of het betrouwbaar is en blijft weet ik niet.. :P

Ken nog niet zoo veel van AXjes, maar ik denk dat het enige probleem de koppakking is (en dan weet ik niet of diesels hetzelfde hebben). Dus, een Turbotje erbij, moet lukken (maar haal er geen 135pk uit als je wil :-) )

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by AlexanderB »

Koppakking is het grootste probleem, ook op de diesel.. Dus ik zal de turbodruk in 1e instantie erg laag houden, ik zoek ook maar een relatief bescheiden vermogenswinst (van 58-ofzo naar 80~90, ofwel een 40-50% dr bij, eigenlijk best veel. :lol: ) Dat moet met <0.5 bar boost wel haalbaar zijn zonder dikke rookwolken uit de uitlaat te trekken, en hopelijk is 0.5 bar haalbaar zonder de kop of koppakking te slopen, maar waarschijnlijk koop ik voor de zekerheid voor die tijd al een decompressieplaat..

Voor een benzine moet je verder ook nog rekening houden met het octaangetal van je brandstof, als je de compressie (dus zowel mechanisch, vermenigvuldigd met je turbodruk) te hoog maakt, dan ontploft de brandstof spontaan (en te vroeg) met destructieve resultaten voor de binnenkant van je motorblok.
Kortom, bij een benzine-blok zal je eigenlijk gelijk al moeten gaan denken aan een decompressieplaat (een aluminium plaat van een paar mm dik in de vorm van een koppakking, met aan beide kanten een koppakking dr tussen..) en/of zuigers met een kuiltje dr in gedraaid. (Die zijn er trouwens af-fabriek, maar ik weet ff niet zeker wel 1.4 blok die nou ookalweer had.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:Koppakking is het grootste probleem, ook op de diesel.. Dus ik zal de turbodruk in 1e instantie erg laag houden, ik zoek ook maar een relatief bescheiden vermogenswinst (van 58-ofzo naar 80~90, ofwel een 40-50% dr bij, eigenlijk best veel. :lol: ) Dat moet met <0.5 bar boost wel haalbaar zijn zonder dikke rookwolken uit de uitlaat te trekken, en hopelijk is 0.5 bar haalbaar zonder de kop of koppakking te slopen, maar waarschijnlijk koop ik voor de zekerheid voor die tijd al een decompressieplaat..

Voor een benzine moet je verder ook nog rekening houden met het octaangetal van je brandstof, als je de compressie (dus zowel mechanisch, vermenigvuldigd met je turbodruk) te hoog maakt, dan ontploft de brandstof spontaan (en te vroeg) met destructieve resultaten voor de binnenkant van je motorblok.
Kortom, bij een benzine-blok zal je eigenlijk gelijk al moeten gaan denken aan een decompressieplaat (een aluminium plaat van een paar mm dik in de vorm van een koppakking, met aan beide kanten een koppakking dr tussen..) en/of zuigers met een kuiltje dr in gedraaid. (Die zijn er trouwens af-fabriek, maar ik weet ff niet zeker wel 1.4 blok die nou ookalweer had.)

Ik probeer voorlopig geen turbo, heb vooralm'n koppel nodig... maar 80 uit dat blokje van jou, daar zou je blij mee moeten zijn, en het lijkt me haalbaar zonder al te veel levensduurvermindering (wat een woord)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by AlexanderB »

Tja, koppel.. Tamme nokkenas en een turbo, en anti-lag inbouwen :P

(Anti-lag is trouwens gewoon met opzet de brandstof te laat ontsteken bij gas-los, daar worden de uitlaattemperaturen hoger van, en een turbo werkt in principe op de temperatuur van de uitlaatgassen. (en dat is dus de reden dat je rallywagens met turbo zo hoort knetteren en knallen als ze het gas loslaten (meer dan gewone opgevoerde blokken in ieder geval), zit gewoon een stukje software in dat ie dat doet.)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by JPG-slalom-racing »

AlexanderB wrote:Tja, koppel.. Tamme nokkenas en een turbo, en anti-lag inbouwen :P

(Anti-lag is trouwens gewoon met opzet de brandstof te laat ontsteken bij gas-los, daar worden de uitlaattemperaturen hoger van, en een turbo werkt in principe op de temperatuur van de uitlaatgassen. (en dat is dus de reden dat je rallywagens met turbo zo hoort knetteren en knallen als ze het gas loslaten (meer dan gewone opgevoerde blokken in ieder geval), zit gewoon een stukje software in dat ie dat doet.)
Als je dat allemaal al weet (ik dus helemaal niet, had er zelfs nooit van gehoord), veel succes met de 110 pk die je zonder twijfel uit je dieselblok zal puren :-)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by AlexanderB »

Als dr 110 uitkomt doe ik iets niet goed.. :P (of té goed, maar dan schroef ik m toch echt terug, voor de betrouwbaarheid, naar 100 of minder) maar thanks. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

CitroenZetiX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 259
Joined: WedOct19, 2011 8:34:45 AM
Location: Den Haag Zuid-Holland/ Normandië Frankrijk

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by CitroenZetiX »

Ik zou het een geweldige prestatie vinden als je inderdaad dadelijk met de enige AX turbo diesel rondrijdt.
Citroën! What else? Image

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: AlexanderB AX 1.5D [Records gebroken]

Post by Wheelnut »

Okee, wat is een "GT1544"? Klinkt snel...

Verder heeft diesel een cetaangetal. Is zo'n beetje het tegenovergestelde van het octaangetal bij benzine.
Hoe hoger het cetaangetal, des te makkelijker ontbrandt de diesel bij inspuiting.
Als je compressiedruk dus te hoog is, kan de diesel te snel verbranden, en krijg je alsnog motorklop...
(Stom eigenlijk: Als het klopt, is het niet goed!)

En hoe ben je dat anti-lag eigenlijk van plan? Zoals je zei is het bij een benzinemotor de ontsteking die je vertraagt,
maar is dat ook toe te passen op de inspuitvertraging van je inspuitpomp? Dan moet dat ding toch uit elkaar, of niet?
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Post Reply