Ceristimo - Myrla de Mazda - Protegé ES 2.0 2001

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Whahaha wat een verhaal heb je weer! te hard achteruit rijden, handrem gebruiken en onnodig rechts rijden? :lol: :lol: :lol:

Dat gaat inderdaad nergens over! maar met alleen theorie mag je dus rijden, maar nu je het gehaalt heb mag je niet meer rijden :?:

jij woont in een vaag land! Wil dat nu zeggen dat je nog 2 maanden ofzo moet wachten totdat je weer auto mag rijden? dat zou zuur zijn!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Dat je met alleen het halen van je theorie een jaar zou mogen rijden was gewoon volstrekte onzin van de telefoonmiep die ik toen sprak. Dat dacht ik toen overigens al. Morgen het immigratiebureau bellen om te zien hoe het nu werkelijk zit qua rijbewijs en benodigde papieren enzo....Maar toch grote kans dat ik op de Greencard wachten moet en ik heb geen idee hoelang dat nog duren gaat.

Aangezien ik wel gewoon met mijn Nederlandse rijbewijs een autoverzekering heb afgesloten en ik soms op plekken moet zijn waar Candice niet hoeft te zijn, zit er niks anders op dan toch af en toe zelf te rijden. Zorgen dat ik dus niet aangehouden wordt....
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

en stel dat je nou toch aangehouden wordt, krijg je dan punten (aftrek) op je amerikaanse rijbewijs?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Wheelnut »

Ik zei toch dat een Nederlandse rijstijl en een handbak punten zou kosten?

Dat "83V" zijn trouwens de ladings- en snelheidsindex.
83 (loadindex): kan ik even niet vinden, maar 82 betekent een maximale last van 487kg, en 84 betekent een last van 500 kg.
83 zal daar ergens tussenin zijn...

V (snelheidsindex): Goedgekeurd tot een maximale snelheid van 240 Km/h.

Verschillende bandenmaten voor/achter maakt niet uit, verschillende maten links/rechts wel.
Dus zolang er twee dezelfde banden op één as zitten is het goed.

Overigens zou ik de beste banden, in verband met weggedrag, achterop zetten.
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Wheelnut
Thanks voor de informatie betreffende banden. Ga ik op zoek naar twee 205 banden, en zet ik de nieuwe banden op de achteras, en de banden die nu achter zitten op de vooras.

@Holländer
Ja, dan krijg ik puntenaftrek, omdat ik dus nu officiëel zonder geldig rijbewijs rondrijdt. Dus het maakt niet uit wáár ik voor aan de kant gezet wordt; op het moment dat een agent mij om m'n rijbewijs vraagt heb ik nu dus een probleem.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by degene »

Kun je bij die locale DMV niet een 'Notice of Advancement' aanvragen?
Dus een papiertje met stempel waar op staat dat je je toets met goed gevolg hebt gehaald en je je rijbewijs af kan halen wanneer de naturalisatie dienst je GreenCard klaar heeft?
Dan kan je bij een eventuele staandehouding dat briefje laten zien en je NL rijbewijs.
Als mister officer dan zegt; "This ain't 'Nam.. there 'r rules here" ... dan ben je gewoon fucked, maar wat is die kans ..

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Degene
Nee, dat willen ze dus niet doen. Ook de notice of advancement van de greencard willen ze niet accepteren als bewijs dat de greencard eraan komt, maar er nu nog niet is.
't Zijn stugge bureaucraten... :P
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

Heb je die examinatrice niet gevraagd om de dingen die jij verkeerd deed, even voor te doen? Zodat je in het vervolg weet hoe het wel moet? Had je vast kunnen lachen (en wellicht nog een keer kunnen komen).

Maar alleen je Nederlandse rijbewijs is niet genoeg? Dat is toch nog gewoon geldig?
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Dat zou wel leuk geweest zijn, ik ben ook wel nieuwsgierig hoe.. :P

Nederlands rijbewijs is (zoals ik het lees) alleen geldig ICM een geldige tijdelijke verblijfsvergunning, die dus na 90 dagen verlopen is.. Hij heeft nu n "vodje papier" waar op staat dat zn permanente verblijfsvergunning onderweg is, dus hij mag blijven, maar hij heeft nu dus geen van beide, en dat is blijkbaar het hele probleem.. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Laurent »

En hoe moet je dat dan als toerist doen?
AX 1.1i Volcane Rood

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Na 3 maanden toeristen weer oprotten naar je eigen land :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Ach, hoofdzaak is dat ik 'm gehaald heb. Dat puntenaftrek is verder niet zo erg, want dat wordt toch niet op je rijbewijs vermeld. Maar raar is het wel.

@AlexanderB
Mooi uitgelegd :). Dat is inderdaad het hele probleem.

@Laurent
Als je hier als toerist komt heb je vanuit Westerse landen zoals Nederland geen toeristenvisum nodig. Je moet op internet de ESTA invullen (kost je ook nog eens 12 dollar, en kan alleen met creditcard), en dan mag je naar de VS reizen.

Het Visa Waiver Program geeft je de mogelijkheid hier 90 dagen te verblijven. Dat is mits die gozer aan de andere kant van de grens wiens IQ de gemiddelde temperatuur van een badkamertegel niet overstijgt jou binnen willen laten. Maar als je dan éénmaal binnen bent, mag je 90 dagen blijven. Net zolang als je rijbewijs dus geldig is. Oftewel, geen probleem.

Als je langere tijd als toerist wilt verblijven moet je een echt toeristenvisum gaan regelen via het consulaat. En hoe het dan na die 90 dagen met je rijbewijs moet, weet ik ook niet.
Eeh, zorgen dat je in een staat verblijft waar je een jaar lang op een buitenlands rijbewijs rijden mag?...;)

Of wellicht is er voor mensen met een toeristenvisum waardoor ze langer dan 90 dagen kunnen blijven wel een uitzondering op de regel betreffende het rijbewijs?

Maar in die categorie val ik niet, dus ik ben de Sjaak.

Om toch even bij auto's te blijven:

Wie wil eens een gokje doen wat er gebeurt met de versnellingsbakolie als het buiten -45c is? Zou je dan nog kunnen schakelen?
Zit erover na te denken om zo'n oliecarter-verwarmingsding op de versnellingsbak te monteren...Weet alleen niet of dat onzin is of niet...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Holländer »

Heb even voor je gezocht op google, maar kan er werkelijk niets over vinden... Hoe duur is zo'n ding? kan me niet voorstellen dat die meer dan een paar 10tjes is, en dan zou ik het risico zeker niet nemen! gewoon kopen en inbouwen, zit je altijd save! (ik neem aan dat ze een themostaat bevatten? zodat die je olie niet gaat koken als die een hele nacht aanstaat?)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Er zat toch al een blokverwarming op? Dan is het blijkbaar voor de vorige eigenaren nooit een probleem geweest dat de bak niet apart verwarmd was.. :)

Maar als het niet veel kost, kan je het uiteraard voor de zekerheid doen, maar volgens mij werkt een schakelbak nog wel bij -45, zij het wat stroever dan normaal, omdat de olie dikker is..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Terminal »

AlexanderB wrote:Er zat toch al een blokverwarming op? Dan is het blijkbaar voor de vorige eigenaren nooit een probleem geweest dat de bak niet apart verwarmd was.. :)

Maar als het niet veel kost, kan je het uiteraard voor de zekerheid doen, maar volgens mij werkt een schakelbak nog wel bij -45, zij het wat stroever dan normaal, omdat de olie dikker is..
Roep dat niet te hard, paar jaar geleden toen het zo idioot vroor konden we alleen in de 1 weg rijden, en pas 2 straten verder wou die wel in de volgende versnelling vallen.
Denk alleen dat de wagen er al wel op is aangepast en er iets dunnere bakolie inzit :).
AX 11TRE 1988

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

@Holländer
Thanks! Ik kon zelf ook niks vinden.

@AlexanderB
Nee, geen blokverwarming helaas. Er is een verwarming voor het oliecarter en een druppellader voor de accu. De verwarming voor het oliecarter is een soort sticker die aan de onderkant tegen het carter zit geplakt, en die kneiterheet wordt als je de stekker in 't stopcontact steekt. Als dat ding een minuutje aan staat kan je 'm met de hand niet meer aanraken.
Ik heb zelf eergisteren nog een verwarmde deken om de accu gewikkeld. Die wordt warm (niet heet), als je 'm aanzet.

Ik heb 't idee dat deze auto altijd in de garage heeft gestaan, omdat hij er na 11 jaar Alaska nog zo goed uitziet en de auto in vier jaar tijd slechts 16000 mile (25000km) gereden heeft.

Zo'n verwarmingssticker kost iets van 30 á 40 dollar, maar ik weet dus inderdaad niet of dat de olie in de bak zou verbranden. Ze hebben geen thermostaat.

Moet nog even het koelwater laten testen of dat wel tot minimaal -60 gaat, omdat het koelwater dus helaas niet verwarmd is.

Ook nog de motorolie vervangen voor een dunnere versie. Ik ga er 5w30 ingooien.

Een blokverwarming is door Mazda wel geleverd geweest voor de Protegé, maar is nu niet meer aan te komen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Yes, we hebben een kachel! Zou ook tijd worden overigens, omdat het ook overdag niet meer boven het vriespunt uitkomt nu. De winter gaat beginnen, en tot aan maart/april zal de temperatuur niet meer boven vriespunt uitkomen.

De afgelopen dagen zat ik met een jas aan en stijve vingers en knieën in een huis van rond de 10 graden. 't Is hier nu een heerlijke 18.5 graden in huis. Wat een verwenning!

Deze hebben we nu in huis:
Image

Een Toyo 60-AT, met instelbare en programmeerbare temperatuurinstellingen. De kachel loopt op kerosine, wat je hier bij sommige benzinepompen kopen kan.

Op dit moment staat achter het huis een 55 gallon (ong 210 liter) vat, wat via zwaartekracht en een koperen leiding de brandstof door de muur naar de kachel voert.
Een gecombineerde uit- en inlaat (een 3/4" pijp met een kleinere binnenpijp als uitlaat) steekt ook door een gat in de muur naar buiten, zodat we hier niet stikken :)
'
We zijn er echter nog niet. Omdat schoonpa denkt dat ik een enorme kluns ben mag ik in dit huis dus niks zelf doen, ook al ben ik ervan overtuigd dat ik het beter kan dan hem.
De in- en uitlaatpijp loopt door een stuk van de muur wat NIET van boomstammen is gebouwd. Deze muur bestaat uit twee houten schotten (één aan de buitenkant en één aan de binnenkant van 't huis), met een holle ruimte hiertussen die volgepropt zit met isolatiemateriaal.

Dat isolatiemateriaal heeft hij er nu allemaal uitgetrokken. Waarom, geen idee...Maar die muur is dus niet meer geïsoleerd. Verder is het gat voor de brandstofleiding veel te groot, dus ik moet met iets van plamuur in de weer gaan om dat weer af te dichten.

Ook nog iets verzinnen voor het bijvullen van de die 210 litertank die we nu gebruiken. Kerosine kost $3,91 per gallon als je 't zelf koopt, en $4,12 als je het laat bezorgen. Maar ze bezorgen niet onder de 200 gallon, dus we zullen 't zelf moeten halen.

Wordt dus nog even investeren in een paar tanks die in de kofferbak van onze auto passen, en in een pomp om het van de ene, naar de andere tank te kunnen pompen.

Zodra de temperatuur hier in de -40c lopen gaat is de verwachting dat we per week door zo'n 100 liter brandstof gaan. 't Zal dus ongeveer 400 piek per maand kosten om het warm te houden. Daarbovenop komt dan nog iets van 250 per maand voor elektriciteit, want daarvan ga je ook meer gebruiken in de winter. Ten eerste omdat de auto 's nachts ingeplugd moet staan en aan ongeveer 500watt staat te gebruiken, en omdat de verwarming die rond de waterleidingen zit ook aangezet moet worden. Daarbovenop komt dan nog een te installeren verwarming voor het watervat, expansievat, en waterpomp. Als dat laatste er überhaupt ooit nog van komen gaat. Mijn verwachting is in elk geval dat we de hele winter zonder stromend water zullen zitten. :wall

Tel bij die totale 650 dollar nog ongeveer 100 dollar per maand voor water op, plus 70 dollar voor televisie en 60 voor internet en je zit aan zo'n 880 dollar per maand aan vaste lasten.
Ze moeten eens gaan opschieten met die greencard, want ik moet echt hard opzoek naar werk. 't Gaat krapjes worden, zo. Hoe mensen hier in Alaska toch een huis kunnen huren (rond de 12 á 1500 dollar per maand, vaak exclusief stroom, water en brandstof) is mij een compleet raadsel. Met één inkomen kan dat haast niet.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by AlexanderB »

Als de isolatie glaswol of steenwol was, had het gewoon kunnen blijven zitten..

Een stuk of wat 20 liter / 4gal. jerrycans kosten toch niet zoveel? Als je ze 2ehands vinden kan koop je fraaie stalen, anders nieuw plastic.. (en die zijn te tillen, dus zonder opvoerpompje over te hevelen) en anders kijken of je van die kleine 60 liter vaatjes vind, cheap, en een zwengelpompje dr bij..

Zo dan, das een fraaie energierekening..

Succes!
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by Ceristimo »

Rij je 's nachts naar huis, zie je het Noorderlicht overal in de zwarte hemel om je heen. Gewoon, op weg van Fairbanks naar je huis. Coooool! :D
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: Ceristimo - Mazda Protegé ES 2.0 2001

Post by degene »

Kun je die kerosine niet bijmengen met hout? Ik zie zo voor me dat er qua bossen wel genoeg staat daar in Alaska.
En dan kun je nog tv gaan kijken over je internetverbinding. Scheelt weer 70E.
en de diepvries heb je ook niet meer nodig

Post Reply