Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Holländer »

hahah. Ik wissel nu wat van auto (dan in ax, dan in Swift) en het zal je verbazen hoe snel je aan die stuurbekrachtiging went! Als je dan weer in de ax stapt moet je écht hard aan 't stuur trekken!

Groot voordeel van geen stuurbekrachtiging is dat je de auto veel beter aanvoelt. Met stuurbekrachtiging heb je toch minder contact met de weg zegmaar... Ach die Swift is toch niet zo snel dat je er sportief mee kunt rijden. Ook is de automaat waardeloos om mee te scheuren. Normaal rem je voor de bocht, en halverwege de bocht geef je weer gas. Met de automaat gaat dat niet. Je weet nooit wat die precies gaat doen, of wanneer die het gaat doen of überhaubt in welke versnelling...

Als het goed is is de Swift verkocht. hij komt zaterdag kijken. Ik moet dus van te voren nog snel ff een radiateur regelen en deze inbouwen...

@ Ceristimo: 17.5sec naar de 100? en dat kopen mensen om in te rijden? 90% van de diesels is nog sneller! maar goed, ik ga er niets meer aan doen, zeg gewoon tegen de koper dat die het beste ook nog ff langs de garage kan gaan om de onsteking te laten afstellen.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Ceristimo »

@Holländer
Da's mooi snel geld verdienen dan!

En ja, automaten zijn waardeloos. Ga er maar 'ns mee in een heuvelachtige omgeving rijden: frustratie alom, met dat voortdurende op- en terug schakelen op compleet willekeurige momenten. Rotdingen zijn 't.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Holländer »

hahah dit is wel een adaptive versnellingsbak. Dus de ene keer (veel gas) schakelt die op 6000RPM, de andere keer (weinig gas) op 3000. Dat had die Chevrolet Silverado van jou niet. Dus dit maakt het nog iets beter, maar inderdaad, je hebt geen idee wat die gaat doen of wanneer die het gaat doen.

maar ja, een handbak heeft ook zo zijn nadelen, zeker als je er mee in Alaska je rijexamen gaat doen ;-)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Ceristimo »

Dat deed de Silverado ook, hoor. Gas half intrappen was één versnelling terugschakelen, driekwart was twee terug, en volledig intrappen was doortrekken tot aan de toerenbegrenzer. Maar 't blijft waardeloos.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 569
Joined: FriMar31, 2006 8:51:39 PM
Location: Rotterdam

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by JBo »

Het is ook een kwestie van voorkeur, ik vond het in amerika altijd heerlijk om die automaat te zieken.
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by gigawebs »

Ik vind het ook heerlijk om er mee te zieken, maar dat is meestal niet echt goed voor het verbruik. :/
ImageImageImage

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Wheelnut »

De automaat die ik had (een drietraps, heeft die Swift geloof ik ook) reed wel lekker hoor! Maar dat verbruik... 1:7... Bij een oma-rijstijl...
Die regelde z'n schakelmomenten af op de hoever je het gaspedaal intrapte.
De kickdown werkte pas als je het gaspedaal vloerde, door de weerstand aan het eind van de pedaalslag heen.
Als je het gaspedaal een tikkie liftte, dan schakelde hij op.

En nee, dat was géén elektronica. Die bak die was van 1987... Had niet eens brandstofinjectie...
Het ging allemaal mechanisch met oliedruk. Hadden autofabrikanten nooit mee moeten klooien...

Maar goed. Een automaat moet je even aan wennen, en weten hoe je er ongeveer mee moet rijden.
Wist je dat je ook zelf een tandje terug kunt schakelen door de keuzehendel in "2" te zetten, in plaats van in "D"?
Misschien even in het instructieboekje kijken of het ook werkelijk kan bij de jouwe, maar bij de mijne kon dat gewoon tijdens het rijden.
Het zou logisch zijn als dat bij alle automaten zo is, aangezien het wel prettig is als je bergaf een beetje op de motor af kunt remmen...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by NextGenAX »

Even een vraagje...kwam soort an "haar" uit mn uitlaat...is dat isolatie van de demper ofzo??!
Moest vet lachen met een maatje, want leek net een kattenstaart hahaha!!! ;-)

Maar was/ben even benieuwd!!!
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by AlexanderB »

dat is inderdaad de dempingswol van je uitlaatdemper :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Ceristimo »

@Wheelnut
Denk inderdaad dat alle automaten dat hebben; 'k heb er nog nooit één zonder gezien. Echt schakelen is het trouwens niet, het enige wat je doet is de automaat vertellen in welke versnelling hij maximaal mag schakelen. Als de automaat het daar niet mee eens is, dan negeert hij dat gewoon.

Rij maar 'ns 80 en zet de automaat in z'n 1 (of z'n achteruit): hij gaat dan niet schakelen. :P. Of als je 'm bij een viertraps in z'n drie zet, dan trekt hij bij een stoplicht niet op in z'n drie. Vaak trekken ze wel op in de tweede versnelling als die geselecteerd staat; da's voor wanneer je in de sneeuw of modder vastzit, zodat de bandjes wat minder makkelijk gaan spinnen.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by NextGenAX »

Hahahaha, zoiets dacht ik al...uitlaatje zit er toch al 17jaar onder hahaha!
Kan het kwaad dat het loslaat?!

Thnx voor de snelle reactie trouwens!!! :D
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by AlexanderB »

Nou, echt optimaal is het niet natuurlijk, dat betekent dat (in ieder geval een deel van) de dempende werking verloren is gegaan.. :) maar verder boeit t niet zo, de rest van de uitlaat roest dr vanzelf wel onderuit :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Holländer »

Laatst toevallig een dempertje open geslepen van de ax. Deze rammelde nogal en had een iets diepere brom (was klaar verrot dus ging toch naar 't oud ijzer)

Image

Zoals je kunt zien zit er behoorlijk wat dempwol in. In die dempwol zit een pijp met heeeel veel gaatjes. Hierdoor dempt die. Waarschijnlijk is dat pijpje bij jou stuk gegaan, die van mij was nauwelijks meer terug te vinden zo verrot (je kunt het pijpje nog zien rechts onderin de demper)

Kan opzich geen kwaad, je doorstroming zal misschien iets minder worden (iets meer tegendruk) en hij zal wat meer herrie maken, maar valt nog mee hoor.
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by NextGenAX »

Herrie valt idd reuze mee (nog haha).
Enige wat ik nog wel heb is dat hij bij koude motor wat inhoud als ik optrek...maar dat lijkt me vrij normaal en niks te maken te hebben met de uitlaat, toch?!

Thnx mannen voor de uitleg en over de foto...hoop dat mijne (nog) niet zo erg is!!!
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Holländer »

Dat probleem met het optrekken zal ergens anders aan liggen. Mijn ax heeft het ook, ik geef de powerfilter de schuld.

Vandaag voor de laatste keer met de Swift bezig geweest. Nieuwe :!: radiateur gekocht voor de Swift voor €80,- (in verband met de ingebouwde oliekoeler voor de automaatolie) en deze ingebouwd. Ging gewoon zoals het hoort, maar natuurlijk wel weer in de plensende regen... ik haat herfst/winter!

Anyway, de Swift doet het dus weer naar behoren. Morgen komt er iemand kijken, die hem waarschijnlijk direct meeneemt. We'll see.

Nog ander nieuws: vanochtend moest ik (samen met mijn vriendin) afrijden voor het motorexamen. Beide zijn we gelaagd! (Theorie, bijzondere verrichtingen & praktijk in 1x!). De carburateurs van de motor heb ik losgehad en schoongemaakt, moet nu nog de benzine uit de tank halen (6 jaar oud, zou de ax er nog op rijden als ik 't bijmeng met gewone? zit nog wel een liter of 8 in volgens mij), nieuwe accu plaatsen en de motorolie vervangen. Ben benieuwd hoe die rijd!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

gekkeax
AX driver
AX driver
Posts: 30
Joined: WedMay09, 2012 3:40:53 PM
Location: Bodegraven, Zuid-Holland

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by gekkeax »

Gefeliciteerd!!

NextGenAX
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 162
Joined: TueJun12, 2012 2:42:53 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by NextGenAX »

Niceeeeeeeeee!!!Ga je dr een beetje een nette prijs voor vangen?!
Laat maar even weten of je hem verkocht hebt...GEFELI en/of nog succes met de verkoop haha!
Trotse bezitter van een Citroën AX 1.1i Spot (1995) (54.578km! NAP)
Student, levensgenieter, idioot, ruwe bolster...blanke pit!

Wheelnut
AX Master
AX Master
Posts: 1385
Joined: SatApr16, 2011 3:07:26 PM
Location: Dordrecht

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Wheelnut »

Ceristimo wrote:@Wheelnut
Denk inderdaad dat alle automaten dat hebben; 'k heb er nog nooit één zonder gezien. Echt schakelen is het trouwens niet, het enige wat je doet is de automaat vertellen in welke versnelling hij maximaal mag schakelen. Als de automaat het daar niet mee eens is, dan negeert hij dat gewoon.

Rij maar 'ns 80 en zet de automaat in z'n 1 (of z'n achteruit): hij gaat dan niet schakelen. :P. Of als je 'm bij een viertraps in z'n drie zet, dan trekt hij bij een stoplicht niet op in z'n drie. Vaak trekken ze wel op in de tweede versnelling als die geselecteerd staat; da's voor wanneer je in de sneeuw of modder vastzit, zodat de bandjes wat minder makkelijk gaan spinnen.
-Automaat negeert terug schakelen bij een te hoge snelheid: klopt
-in stand "3" trekt hij niet in z'n drie op: klopt
-trekken op in twee als "2" geselecteerd staat: klopt niet. Daarvoor moet je de bak in de winterstand zetten. De bak schakelt dan ook niet verder dan z'n drie.

De "2" stand doet hetzelfde als de "3" stand. Namelijk niet verder schakelen dan de aangegeven versnelling.
Wel is het zo dat modernere automaten met meerdere overbrengingen, of auto's met meer vermogen, standaard in de tweede versnelling optrekken, tenzij de kickdown gebruikt wordt. Maar dat had m'n ouwe barrel met z'n elektronicaloze drietraps achter een 90pk-tjes allemaal niet...
Die trok gewoon op in z'n 1... Spinnende bandjes ging je alleen tegen met een rustige rechtervoet...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by Rio97 »

Gaaf!
Gefeliciteerd met je motorexamen! :)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Holländer AX1.1i'96, AXhanger, YamahaXS500 & Swift1.0AUT

Post by grietje »

Gefeliciteerd met je motorexamen!

Verhaal met swift is geniaal, goed bezig geweest :D Hij ziet er goed uit.

Automaten tja. Ik ken het :D Nu heb ik gelukkig geen echte automaat; maar desalnietemin ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply