Johannus (AX GTI - DS3 e-HDI92)
Moderator: webmasters
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Re: Johannus - AX First 1.4 MPI :D
Die KdFi is wel leuk speelgoed ja, wellicht voor de toekomst
Verder nog een vraagje, een universele ashoes, trek je die over de oude heen, of snij je de oude weg? Omdat er dus al vet uit die oude gelopen is bij mij. Ik ben bang dat als je hem eroverheen trekt dat er vet tussen de 2 hoezen in gaat zitten, klopt dat?
Verder nog een vraagje, een universele ashoes, trek je die over de oude heen, of snij je de oude weg? Omdat er dus al vet uit die oude gelopen is bij mij. Ik ben bang dat als je hem eroverheen trekt dat er vet tussen de 2 hoezen in gaat zitten, klopt dat?
Re: Johannus - AX First 1.4 MPI :D
voor zover ik weet verwijder je de oude altijd en krijg je bij nieuwe ashoesen ook vet (anders ff bijkopen). Dan kun je er nieuw vet indoen en moet die weer jaren meegaan!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Oude losknippen, nieuwe er omheen, vet erin, zorg dat de rand beetje schoon bleeft. Dan zo,n funky speciale klem die meegeleverd is strak trekken en klaar ben je.
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Wauw, heerlijk bezig geweest !!
Oude ashoezen inderdaad altijd verwijderen Je moet die nieuwe (universele) soms wel op maat knippen, in de zin dat je te grote ring zegmaar moet verwijderen zodat ie goed past en niet aangaat lopen op andere ophanging delen
Oude ashoezen inderdaad altijd verwijderen Je moet die nieuwe (universele) soms wel op maat knippen, in de zin dat je te grote ring zegmaar moet verwijderen zodat ie goed past en niet aangaat lopen op andere ophanging delen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Momenteel lukt het voor geen meter
Krijg niet genoeg rek in die dingen om ze over een colafles of over de als heen te trekken, ook niet met een föhn...
Krijg de aandrijfas ook niet uit de veerpoot... Die moer is zo uberdegelijk geborgd, dat die met geen mogelijkheid meer los wil...
Dubbelk*t dus
Krijg niet genoeg rek in die dingen om ze over een colafles of over de als heen te trekken, ook niet met een föhn...
Krijg de aandrijfas ook niet uit de veerpoot... Die moer is zo uberdegelijk geborgd, dat die met geen mogelijkheid meer los wil...
Dubbelk*t dus
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Gelukkig wel pas het eerste onderdeel van het project dat echt niet wil lukken...
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Als die moer echt niet los wil zijn is er wel een truukje...
Je kunt (als je met 2 personen bent) de 1 hard op de rem laten trappen, en de ander met een hele lange buis (2mtr ofzo) aan je ratel de moer losdraaien. Ben je maar alleen dan kun je een hoekprofiel door een gat van je wiel vastzetten met een bout en de rest van het hoekprofiel op de grond laten rusten.
succes ermee!
Je kunt (als je met 2 personen bent) de 1 hard op de rem laten trappen, en de ander met een hele lange buis (2mtr ofzo) aan je ratel de moer losdraaien. Ben je maar alleen dan kun je een hoekprofiel door een gat van je wiel vastzetten met een bout en de rest van het hoekprofiel op de grond laten rusten.
succes ermee!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Het is inmiddels gelukt remmen zijn trouwens niet aangesloten, dus dat ging hem niet worden...
Het probleem zat hem echt in de borging van de moer, niks wat de dremel uiteindelijk niet aankon
Vanavond foto's...
Iemand nog tips om die hoezen op te rekken?
Het probleem zat hem echt in de borging van de moer, niks wat de dremel uiteindelijk niet aankon
Vanavond foto's...
Iemand nog tips om die hoezen op te rekken?
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
hoes ff laten opwarmen in (heet/warm) water, dan word ie soepeler, en dan zou t icm n beetje vet op de colafles moeten lukken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Zo deed ik het altijd:
Colafles of conische koker of whatever je gebruikt goed invetten, aandrijfas rechtop (dus verticaal) vastzetten op een werkbank of iets dergelijks, zodat alleen het gedeelte waar de ashoes overheen moet boven de werkbank uitsteekt. Dan colafles over het uitstekende deel van de as zetten, en met twee man ONTZETTEND HARD die ashoes naar beneden sjorren. Dat lukt dan milimeter voor milimeter.
Zorg er trouwens voor dat je de ashoes binnenste buiten hebt geklapt vóórdat je 'm over die fles schuift! Dan begin je namelijk met het brede gedeelte. Nadat je de ashoes met veel moeite, gevloek, gewring en geouwehoer eindelijk over de as hebt, klap je 'm weer terug.
Nog een tip:
Vóórdat je de ashoes vastzet, zoveel mogelijk lucht eruit knijpen en de tiewraps/klemmetjes vastzetten met de as in een volledig ingestuurde positie. Als je de ashoes vastzet terwijl je as recht staat heb je kans dat 'ie binnen een paar weken weer lek is, omdat 'ie dan teveel gaat wringen als je stuurt (had ik ook, kun je 4 weken later wéér een hoes staan te vervangen...).
Trouwens, wat die naafmoer betreft: je velgen hebben toch een naafgat? Auto op de grond, in de versnelling laten, wringijzer gebruiken in plaats van je ratel, en rammen maar. Schuif er eventueel een buis ofzo overheen, zodat je veel kracht kan zetten.
Van tevoren met een kleine, platte schroevendraaier zoveel mogelijk die moer uit de borging tikken helpt ook.
Oh, en overigens:
Wat ontzettend gaaf! Gefeliciteerd met de 1.4! Hij klinkt lekker op dat filmpje. En mooie blauwe luchtfilterbuis. Toch zéker weer 5PK extra met al dat blauw, of niet?
Colafles of conische koker of whatever je gebruikt goed invetten, aandrijfas rechtop (dus verticaal) vastzetten op een werkbank of iets dergelijks, zodat alleen het gedeelte waar de ashoes overheen moet boven de werkbank uitsteekt. Dan colafles over het uitstekende deel van de as zetten, en met twee man ONTZETTEND HARD die ashoes naar beneden sjorren. Dat lukt dan milimeter voor milimeter.
Zorg er trouwens voor dat je de ashoes binnenste buiten hebt geklapt vóórdat je 'm over die fles schuift! Dan begin je namelijk met het brede gedeelte. Nadat je de ashoes met veel moeite, gevloek, gewring en geouwehoer eindelijk over de as hebt, klap je 'm weer terug.
Nog een tip:
Vóórdat je de ashoes vastzet, zoveel mogelijk lucht eruit knijpen en de tiewraps/klemmetjes vastzetten met de as in een volledig ingestuurde positie. Als je de ashoes vastzet terwijl je as recht staat heb je kans dat 'ie binnen een paar weken weer lek is, omdat 'ie dan teveel gaat wringen als je stuurt (had ik ook, kun je 4 weken later wéér een hoes staan te vervangen...).
Trouwens, wat die naafmoer betreft: je velgen hebben toch een naafgat? Auto op de grond, in de versnelling laten, wringijzer gebruiken in plaats van je ratel, en rammen maar. Schuif er eventueel een buis ofzo overheen, zodat je veel kracht kan zetten.
Van tevoren met een kleine, platte schroevendraaier zoveel mogelijk die moer uit de borging tikken helpt ook.
Oh, en overigens:
Wat ontzettend gaaf! Gefeliciteerd met de 1.4! Hij klinkt lekker op dat filmpje. En mooie blauwe luchtfilterbuis. Toch zéker weer 5PK extra met al dat blauw, of niet?
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Die beugeltjes van de remslangen zijn voor 1.1, hé? Controleer eens of ze passen met het GTI-onderstel. Ik geloof dat je daar problemen mee kunt hebben bij ombouw...
AX-kopen is verslavend.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
ik zou wel graag een keer die van 1.1 en GTI naast elkaar willen zien voor het verschil, inderdaad.. (want met 1.1 beugeltjes komen de steunen van de droplinks (op de veerpoten) tegen die beugeltjes aan)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Even een sneak preview omdat ik zometeen weg moet, vanavond meer foto's en het verhaal
Moer uiteindelijk nog wel los gekregen...
Ik was die colafles op een gegeven moment zo beu.... BRING OUT THE BIG TOOLS!
Die metalen beugeltjes zijn ook niet te doen, slangklemmen werken prima
Moer uiteindelijk nog wel los gekregen...
Ik was die colafles op een gegeven moment zo beu.... BRING OUT THE BIG TOOLS!
Die metalen beugeltjes zijn ook niet te doen, slangklemmen werken prima
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Daar was ik inmiddels achter gekomen, maar bedanktcitrofenwick wrote:Die beugeltjes van de remslangen zijn voor 1.1, hé? Controleer eens of ze passen met het GTI-onderstel. Ik geloof dat je daar problemen mee kunt hebben bij ombouw...
Die stond voor vanavond op de planning, maar vooruit, u vraagt, wij draaien:AlexanderB wrote:ik zou wel graag een keer die van 1.1 en GTI naast elkaar willen zien voor het verschil, inderdaad.. (want met 1.1 beugeltjes komen de steunen van de droplinks (op de veerpoten) tegen die beugeltjes aan)
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Aha. Ik zal op de sloop eens kijken of ik zo iets onder een 4gts 106'je of saxo vandaan kan trekken voor mn eigen project. Weet ik nu waar ik naar zoek.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Jep kloptgigawebs wrote:Remmen van een 106 Gti zo te zien?
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
De moer zat dus enorm goed geborgd... Onderin zie je dat ik in het gat een metalen torx tool gedaan heb om het draaien van de remschijf e.d. tegen te gaan.
Die is alleen niet helemaal recht gebleven
Dat is hier heel duidelijk te zien...
Met de dremel kwam de moer er als volgt af
Uiteindelijk 2 aandrijfassen los
Waarbij er bij een gewoon een olie-achtige toelie uit kwam lopen
De andere heeft nog gewoon vet wat wat vaster van vorm is.
Na het eindeloos kloten met colaflessen, heet water, fohn, vet, enz. enz. was het echt tijd voor de powertools. Gelukkig hadden de overburen die
Daarmee was het zo geregeld
2 nieuwe hoesje erop
As weer in de auto.
En zo ziet de witte AX er dan uit met 4 gaats voorpoten
Last edited by Johannus on ThuAug23, 2012 10:50:48 PM, edited 1 time in total.
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Nice, goed bezig! Dat moet wel lekker gaan scheuren straks!
Wel raar dat vloeibare vet wat er uit die as kwam, nog nooit gezien zo.
Wel raar dat vloeibare vet wat er uit die as kwam, nog nooit gezien zo.
-
- AX Master Spammer
- Posts: 2000
- Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
- Location: Eindhoven
- Contact:
Re: Johannus - AX First 1.4 - It's Alive!!! [video p47]
Nee, ik had het ook nog nooit gezien dat vet/olie spul maar was wel een goede indicator dat de hoes lek was
Vandaag de juiste vlechttang gevonden en toch maar de bijgeleverde beugels gebruikt ipv de slangklemmen, net wat netter
Nieuw beugeltje voor de oil-catch-tank gemaakt.
Versnellingsbakolie erin
En zo ziet het er dan uit onder de motorkap als alles er compleet in zit
Vandaag de juiste vlechttang gevonden en toch maar de bijgeleverde beugels gebruikt ipv de slangklemmen, net wat netter
Nieuw beugeltje voor de oil-catch-tank gemaakt.
Versnellingsbakolie erin
En zo ziet het er dan uit onder de motorkap als alles er compleet in zit