Hoi,
Ik ben Mark en heb een Peugeot 106 1.1 op LPG G3 uit 1999.
Nu hoor ik al wat geroezemoes (wat moet een Peugeot hier)
Veel dingen op een 106 en een AX komen overeen zeker omdat ik een 3 gats onderstel heb.
Ik heb al flink wat dingetjes weten te vinden hier op het forum en na lurken dacht ik het is eens tijd om mijzelf hier aan te melden.
Zeker omdat ik binnen afzienbare tijd (maandje ofzo) mijn Koppakking wil vervangen en gelijk de Klepseals mee wil nemen! (als ik de kop er af trek, heb ik dan alsnog een tooltje nodig? De distributie riem lukt wel zonder tooltje toch, gewoon met 2 vingers 90 graden kunnen draaien niet meer niet minder.)
Bij naderinzien was het vervangen van de koppakking niet nodig gelukkig! De klepseals zijn nog wel droog maar dat lossen we wel op door regelmatig wat olie bij te vullen.
Helaas is de nieuwe update dat m'n Katalysator waarschijnlijk kapot is, maar dat is allemaal te vervangen.
Verder ben ik master student (Inustrieel ontwerpen) dus dan is een 106 op LPG natuurlijk ideaal door de lage wegenbelasting (niets extra's tov Benzine), betrekkelijk eenvoudige techniek, relatief goedkope onderdelen en lage verzekering.
Mark
GoldenSample - Peugeot 99 1.1 LPG
Moderator: webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 1
- Joined: SunMay20, 2012 11:02:43 PM
GoldenSample - Peugeot 99 1.1 LPG
Last edited by GoldenSample on FriSep20, 2013 12:03:28 PM, edited 1 time in total.
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Re: GoldenSample - Peugeot 99 1.1 LPG
Welkom, ik heb ook een 106, dus je bent niet de enige
In mijn vorige 106 stond een motor die uit een ax vandaan kwam deze motor heb ik op dit forum gekocht.
Voor het vervangen van de koppakking heb je wel wat speciaal gereedschap nodig hoor, een grote momentsleutel, deze moet groot zijn vanwegen het aantal graden dat de kopbouten moeten worden doorgetrokken, met een gewone ratel moet je te veel kracht zetten.
Een graden schijf, ik heb deze uitgeprint, dit ging prima :
En een klepverentang voor het lichten van de klepveren, let er hierbij op dat je dit soort tang aanschaft of leent, het andere soort (lijkt op lijmtang) past niet in je kop !
Met deze spullen zou je op een zaterdag middag zonder problemen je pakking moeten kunnen vervangen !
Wat betreft je snaar, zoek hier op het forum even op hoe dat het beste gaat, het liefst even het stukje gereedschap maken met de melkfles is nog geen 10 werk om te maken en dat gaat het zeker goed, houd er vooral rekening mee dat de spanrol TEGEN de klok in gespannen moet worden en dat je zeker 3 keer een paar slagen draait en na spant, dit had ik laatst niet gedaan omdat ik dacht dat het wel goed zat, maar gelukkig kwam ik er 3 dagen later achter dat mijn snaar veel te los was gekomen en er bijna af liep !
Mocht je de aanhaal gegevens niet hebben, laat het even weten en dan geef ik je ze, tevens heb ik de hannes hier, dus als andere info nodig hebt pm je maar !
In mijn vorige 106 stond een motor die uit een ax vandaan kwam deze motor heb ik op dit forum gekocht.
Voor het vervangen van de koppakking heb je wel wat speciaal gereedschap nodig hoor, een grote momentsleutel, deze moet groot zijn vanwegen het aantal graden dat de kopbouten moeten worden doorgetrokken, met een gewone ratel moet je te veel kracht zetten.
Een graden schijf, ik heb deze uitgeprint, dit ging prima :
En een klepverentang voor het lichten van de klepveren, let er hierbij op dat je dit soort tang aanschaft of leent, het andere soort (lijkt op lijmtang) past niet in je kop !
Met deze spullen zou je op een zaterdag middag zonder problemen je pakking moeten kunnen vervangen !
Wat betreft je snaar, zoek hier op het forum even op hoe dat het beste gaat, het liefst even het stukje gereedschap maken met de melkfles is nog geen 10 werk om te maken en dat gaat het zeker goed, houd er vooral rekening mee dat de spanrol TEGEN de klok in gespannen moet worden en dat je zeker 3 keer een paar slagen draait en na spant, dit had ik laatst niet gedaan omdat ik dacht dat het wel goed zat, maar gelukkig kwam ik er 3 dagen later achter dat mijn snaar veel te los was gekomen en er bijna af liep !
Mocht je de aanhaal gegevens niet hebben, laat het even weten en dan geef ik je ze, tevens heb ik de hannes hier, dus als andere info nodig hebt pm je maar !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
Re: GoldenSample - Peugeot 99 1.1 LPG
Welkom op 't forum!
je bent zeker niet de enige met een 106, we zullen je er niet raar om aankijken
veel succes met de reparaties, en wij houden van veel foto's, dus kom maar op!
je bent zeker niet de enige met een 106, we zullen je er niet raar om aankijken
veel succes met de reparaties, en wij houden van veel foto's, dus kom maar op!
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Re: GoldenSample - Peugeot 99 1.1 LPG
Sorry voor het ontbreken van de foto's van mijn kop revisie, kreeg toen met geen mogelijkheid enige foto online, kwam er pas vorige week na lang zoeken achter dat je dat via deze link moet doen : http://uploadjefoto.axclub.nl
Dus voor jou zou ik zeggen, sla hem op naast de link van dit forum en het komt helemaal goed !
Dus voor jou zou ik zeggen, sla hem op naast de link van dit forum en het komt helemaal goed !
Techniek is simpel zolang je het snapt !
Re: GoldenSample - Peugeot 99 1.1 LPG
Moeten is dwang. Ik gebruik photobucket, en dat gaat ook goed. Ik moet alleen zorgen dat de foto niet te groot is, want dit forum resized dus niet...
Saxo, AX. Zwart, wit. 3-deurs, 5-Deurs. Top-motor, basismotor. Vijbak, vierbak. Elkaars tegenpolen.
Re: GoldenSample - Peugeot 99 1.1 LPG
Een moment sleutel om kopbouten aan te trekken? Zou dat toch maar even niet doen, een wringijzer is waar je naar opzoek bent!
Momentsleutel heb je alleen nodig om het eerste aanhaalmoment gelijk te zetten op 25Nm, en dat kan ook prima met je goedkope 20euro momentsleutel omdat het niet zoveel uitmaakt of het nou 23, 25 of 27Nm is, zolang het maar voor allemaal gelijk ligt.
Gradenboog kun je uitprinten, kopen voor op de ratel of gewoon zelf met een stuk karton tekenen. En ook weer het zelfde als hierboven, 5graden meer of minder maakt niet uit, zolang het maar gelijk is voor allemaal.
Succes met het vervangen!
Momentsleutel heb je alleen nodig om het eerste aanhaalmoment gelijk te zetten op 25Nm, en dat kan ook prima met je goedkope 20euro momentsleutel omdat het niet zoveel uitmaakt of het nou 23, 25 of 27Nm is, zolang het maar voor allemaal gelijk ligt.
Gradenboog kun je uitprinten, kopen voor op de ratel of gewoon zelf met een stuk karton tekenen. En ook weer het zelfde als hierboven, 5graden meer of minder maakt niet uit, zolang het maar gelijk is voor allemaal.
Succes met het vervangen!
AX 11TRE 1988
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: GoldenSample - Peugeot 99 1.1 LPG
en hoi
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- AX liefhebber
- Posts: 300
- Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
- Location: Bovenkarspel
Re: GoldenSample - Peugeot 99 1.1 LPG
Mijn moment sleutel had ik op op zijn zwaarst staan en deze heeft geen 'klik' gezegt dus kan prima dan hoor ik heb er een gebruikt die tot 250 Nm gaat, dit ging erg mooi maar ja, als je die niet hebt of kan lenen maakt het niet uit nee wat het is, als de arm maar lang genoeg is en je hem stabiel genoeg kunt houden om je knap aan het aantal graden te houden, ik heb het ook eens met een ratel en stuk pijp geprobeerd, dit was slecht werken
Techniek is simpel zolang je het snapt !