AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by Bossie »

AlexanderB wrote: En als laatste vervolg daarop een 1.9 XU dr in, waardoor ik totaal over de 150 pk uitkom, en alsnog zuiniger dan nu rijd :)
Al eens gekeken naar het gewicht van een 1.9 XU? Een alu en gietijzeren onderblok van een TU schelen al 30 kg. Ik weet niet hoeveel een XU (meer) weegt, maar als die nog zwaarder is, dan zal dat je stuur- en weggedrag aardig beïnvloeden. (en dan heb ik het nog niet over de ruimte die je nodig hebt voor een XU onder de motorkap en over de ophanging van een XU, dat weet je vast wel op te lossen)
Image Image Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by Bas_S »

AlexanderB wrote:Change of plans! (again.) LPG ga ik wel gebruiken :) word een mooi en complex verhaal :P

Diesel
+lpg als hulpbrandstof (=amper/niet aan regels gebonden, alleen apk eisen (basically: niet lek))

Daarna
+turbo
+meters
+intercooler

Als vervolgstap een viergaats onderstel, 205D assen, en een BE bak.

En als laatste vervolg daarop een 1.9 XU dr in, waardoor ik totaal over de 150 pk uitkom, en alsnog zuiniger dan nu rijd :)
Image
Altijd meer PK's dan jou!

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 342
Joined: FriMay15, 2009 7:45:44 PM
Location: A'foort

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by pocketmech »

We hebben nog wat overtollige leopard tanks met 1400 PK, multifuel (loopt zelfs op aftershave) en automatische versnellingsbak. Kweet alleen niet hoe lpg erop aan te sluiten :) Ik ga eens wat opzoeken over de XU, maar ik voel nattigheig 8)
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by AlexanderB »

2Black wrote:Naar diesel met lpg heeft BS-Autotune ook zitten kijken.
Maar echt eenvoudig is het natuurlijk niet..., wordt kennelijk met name bij vrachtwagens wel gebruikt meen ik me te herinneren.
Toch denk ik dat het dan goedkoper is om gewoon een jonge diesel te kopen... :)
de enige reden dat het ingewikkeld is/kan zijn, is op moderne diesels, omdat je eigenlijk het gas na de LM-bepaling erin wil gooien (om de diesel-ecu niet in de war te helpen, gas is immers geen zuurstof). het beste zou zijn, na de turbo, multipoint te injecteren net voor de kleppen, maar dan moet je dus met overdruk gaan injecteren, en dan heb je al een beste (G3-onderdelen-gebaseerde) installatie te pakken die je dan nog moet modificeren om iets anders te doen qua injectiehoeveelheden dan normaal.

met een mechanische diesel is het extreem eenvoudig.
redneck-methode: bbq-fles op de passagiersstoel, slang in de luchtinlaat, klaar. dom idee, maar het werkt, en zo is het ook "uitgevonden"

juiste methode: G1-style installatie zodat je fatsoenlijk controle hebt over je gasmengstel (G1 is uiteraard verdamper met stelschroef nr 1, stelschroef nr 2 in de lagedrukleiding, en een venturi-gasring, geen computer) en een afsluiter die je zo aansluit dat ie bij n bepaald toerental of pedaalstand gas inspuit. hell, je kan de gas-stelschroef/ven elektrisch laten, ik kan wel n printje maken en programmeren om die aan te sturen, volledige controle van achter het stuur.

en t mooie is, ik heb eigenlijk alles nu toch al liggen.

en de truc is dat je met n paar% tov de hoeveelheid diesel (dus ver onder het normale mengsel) al genoeg hebt voor het verbrandings-verbeterende effect. (iets meer pit, en een aardige verbetering in km/liter, en minder roet, wat ook doorwerkt in het geval je aan de brandstofschroef van de dieselpomp gaat lopen draaien) en je op cruise-snelheid verder best ergens rond de 20-25% van je diesel door gas kan vervangen, wat de €/kilometer behoorlijk gunstig maakt (maar daarmee moet je wel echt oppassen met temperaturen en drukken, alles met mate dus, (en met metertjes op je dash :lol:))

anyway, eerst een fatsoenlijk lopend 1.5D blok regelen..
Bossie wrote:
AlexanderB wrote: En als laatste vervolg daarop een 1.9 XU dr in, waardoor ik totaal over de 150 pk uitkom, en alsnog zuiniger dan nu rijd :)
Al eens gekeken naar het gewicht van een 1.9 XU? Een alu en gietijzeren onderblok van een TU schelen al 30 kg. Ik weet niet hoeveel een XU (meer) weegt, maar als die nog zwaarder is, dan zal dat je stuur- en weggedrag aardig beïnvloeden. (en dan heb ik het nog niet over de ruimte die je nodig hebt voor een XU onder de motorkap en over de ophanging van een XU, dat weet je vast wel op te lossen)
daar heb ik inderdaad naar zitten kijken, en dat valt ook zeker onder het "optionele" deel van dit hele plan.

de alu en stalen TU's schelen inderdaad een kilo of 30, een XU 1.9TD doet daar incl turbo enzo nog eens 25 bovenop*. ruimte en montage maken is inderdaad de grootste uitdaging, gelukkig is er al iemand (2 zelfs) in de UK die het gedaan hebben, en die hebben een net bouwverslagje waarin alles mooi toegelicht staat. hij word wel een beetje neus-zwaar ja, maargoed, accu naar achter (-10kg voor +10 achter), lpgtank standaard achterin (+45 kg achter) en de hoeveelheid zooi die ik toch wel achterin heb liggen en t klopt wel weer redelijk, hoop ik. maargoed, dat ligt nog ver ver in de toekomst. :)

*volgens de kerel van dat bouwverslag
Last edited by AlexanderB on TueMar27, 2012 2:46:17 PM, edited 1 time in total.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by Bas_S »

Gaat een hoop wegenbelasting kosten...
Altijd meer PK's dan jou!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by AlexanderB »

met de hoeveelheid kilometers die ik rijd, haal ik dat dr wel uit aan brandstof. :) en anders was t gewoon een interessant project voor die 3 tientjes per maand extra vaste lasten..
Bas_S wrote:Image
"What The Fu*BOOOOOOOOOOM*" :P
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by 2Black »

Misschien kun je een subsidie-aanvraag doen voor een of andere innovatie-stimulerings-regeling... :wink:
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by AlexanderB »

Image
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by Bossie »

2Black wrote:Misschien kun je een subsidie-aanvraag doen voor een of andere innovatie-stimulerings-regeling... :wink:
De sloopregeling was toch afgelopen? :jump:
Image Image Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by Losroyos »

Mooie Foto :D

TvL
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 588
Joined: TueDec13, 2011 8:10:41 PM
Location: Hilversum

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by TvL »

Leuke foto Alexander!
Mijn wie=wie

Image

Nu: AX 1.4i TZX DH-RP-44 / AX aanhanger
Ex: AX 1.1i Harmonie PZ-BL-99 / AX 1.1i Allure LD-LR-40 / ZX 1.8i 16V Audace Break XR-RN-08

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by AlexanderB »

:) thnx. ik had dr zelf ook wel bijgewild, had ik ook weer wat als profielfoto, maar dr was niemand om n foto te maken..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by Mastenhose »

AlexanderB wrote::) thnx. ik had dr zelf ook wel bijgewild, had ik ook weer wat als profielfoto, maar dr was niemand om n foto te maken..
Nee, zonder is beter! :lol: ;)
Mooie foto! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by AlexanderB »

Nou, daar gaat ie dan.. Te koop aangeboden, eens zien of dr iemand interesse heeft in de auto als geheel, dan kan ik een 2e AX van de grond af (hopelijk) net zo mooi maken. Anders ga ik door voor de ombouw naar diesel.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Laurent
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 815
Joined: TueNov16, 2010 10:29:33 PM
Location: O.d.r.v. Alkmaar

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by Laurent »

Je hebt lef gozer, je hebt lef. Troetelkindje in de verkoop zetten.
AX 1.1i Volcane Rood

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by Rock's »

Ik kan me het drama nog herinnenren van een clublid die zijn auto wou ombouwen naar diesel .... uiteindelijk ging hij in onderdelen de deur uit dus ik denk dat je een verstandige keuze maakt om hem in zn geheel te verkopen.

wel een ongeloofelijk mooie ax hoor ... 8)
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

JPG-slalom-racing
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 340
Joined: SatApr21, 2012 1:09:47 PM
Location: Schaffen, Diest, België

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by JPG-slalom-racing »

Mooie wagen, met pijn in't hart, zou ik denken.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by AlexanderB »

ja... dat zeker.. maargoed, hij is nog niet weg, ik heb nog geen beslissing genomen, en ik heb ook nog geen echt bod gekregen.. kan dus nogsteeds zijn dat ie omgebouwd wordt naar diesel, dat word wel n aardige klus..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by AlexanderB »

Nou, het mooie nieuws is dat de 160.000 kilometer gepasseerd is :)

Het mindere nieuws is dat er iets redelijk mis is met mn voor-ophanging, waarschijnlijk kapotte toplager rechts, of iets met de schokdemper, dus hij gaat zo snel mogenlijk (deze week) de brug op. :)

On other news: 1.5D project verkeert nogsteeds in de fase: "geld sparen voor.." maar hopelijk snel meer nieuws daarover. :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

wilfred
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 210
Joined: SunMar28, 2004 10:14:03 AM
Location: Arnhem

Re: AlexanderB (AX 1.4GTI)

Post by wilfred »

Mooie ax Alexander, hebben elkaar 2 tellen gesproken bij aankomst toen je naast me parkeerde, zijn toen gelijk naar binnen gegaan naar wat vrienden vanuit Citrosport. Later je auto nog even goed bekeken, maar zoals ik al zei weet je zeker dat je daar afstand van wil doen. Krijg je spijt van denk ik.

Post Reply