Holländer (BMW K1100LT & AX 1.1 first '93 5d)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Holländer
AX Master
AX Master

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i93

Post by Holländer »

AlexanderB wrote:waarom niet gelijk de hele kabelboom meenemen, dan kan je die thuis binnen eerst netjes maken, voeg je eventuele aanpassingen voor het LPG systeem netjes toe, en bouw je dan de hele boel weer in. :)
Ik ben student, zit 5 dagen in de week op school, en in het weekend werk ik 2 dagen. Ik heb geen tijd (om maar te zwijgen over de ruimte) om een hele kabelboom aan te gaan passen, in- en uit te gaan bouwen. Bovendien ben ik technisch best sterk, maar electrisch is het vaak een beetje lalala...

Ik zit het nog niet goedkomen als ik de hele kabelboom eruit trek... Dus ik denk toch dat ik alleen voor de hoog nodige stekkertjes ga (en anders kunnen we er misschien eens een dagje van maken?)

@Citrofenwick: De kofferruimte valt inderdaad nog best mee! Als je de achterbank plat gooit kun je ook gewoon nog lange dingen meenemen. Er gaan dan ook maar 36ltr in hea ;-)

Hopelijk kan ik de ax meenemen naar de volgende meeting (11 dec)
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

de kabelboom van de motor is.. n meter lang? en zit met n stuk of 10 stekkers vast, waarvan je de helft wilt losknippen en meenemen.. waarom maak je die andere 5 niet ook los, en neem je het hele ding mee :) inbouwen is echt n eitje, en anders wil ik je dr best n keer mee helpen, ik ben best goed met kabelbomen :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

ow ja.. je hebt natuurlijk alleen de motorkabelboom. Das een stuk beter te doen. Ik zal bij de sloop eens kijken of dat lukt, kom ik er niet uit dan weet ik je te vinden!

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

AAAAARG!

vandaag nog eens met Mr. Krabs bezig geweest. Aan die auto is wat afgeprutst, onvoorstelbaar! Alles wat een draadje heeft zit of met kapotte kabels, of met kroonsteentjes, of hoe dan ook verkeerd vast.

Maar er is ook goed nieuws: er zijn weer een aantal apk punten opgelost :D

Vanochtend eerst de koplampen er maar eens uitgehaald en op de kachel laten drogen, zodat er geen vocht meer in zit . Zonder koplampen ziet de ax er wel meteen uit als een sloopauto :(

Image

Hier is goed te zien dat de blanke lak begint te verweren op mijn motorkap. Weet nog niet hoe ik dat aan moet pakken
Image

Daarna ff mijn tellerbak eruit gehaald om wat lampjes te vervangen
En meteen even naar het contactslot gekeken, omdat die het zo slecht deed. Daar kwam ik ook weer wat electrisch gepruts tegen...
Image

Nadat dit klaar was deed ik alles even testen, en deed mijn knipperlicht het achter niet meer. Ik de kap eraf gehaald... En het was weer feest...

Image

Image

Image
Ook hier was een vorige eigenaar lekker aan het pielen geweest, geen idee wat die er bij dacht toen die dingen zo heeft aangesloten... Zal binnenkort een nieuw binnenwerk moeten komen voor mijn achterlicht, en de kabelboom van de linker naar de rechterlamp, want zo laat ik het natuurlijk niet.

Hier trouwens nog even een foto van hoe veel die rookt en hoe nat de vloer word als de auto 10min heeft gedraaid.
Image

De lamda zit trouwens ook niet meer origineel aangesloten, maar met kroonsteentjes. Hier zou het probleem van het stationair kunnen lopen ook wel eens kunnen liggen...
Image

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by Losroyos »

Ziet er behoorlijk beun uit allemaal succes met het opknappen mag ik toch wel zeggen.

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by AlexB »

Motorkapje is het makkelijkst als je een andere nette zoekt denk ik.
Voorlopig nog zat te klussen hieraan!

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

Het is inderdaad een behoorlijke beunhaas geweest ja... Ik ga er (in de loop van de tijd) iets moois van maken. Nu wil ik alleen dat die door de apk komt, dan kunnen we 'm in ieder geval gebruiken :wink:

morgen 'n dagje ontspannen, hopelijk dinsdag kachel radiator inbouwen!

Henk Bats
Drempelkiller
Drempelkiller

Post by Henk Bats »

Door de jaren heen al heel wat gebeun aan elektrische installaties van auto's gezien maar dit slaat echt alles.

Volgens mij is er maar één oplossing de complete kabelboom vervangen, opzich helemaal niet moeilijk, zoek op de sloop een gelijk exemplaar en demonteer netjes alle kabelbomen.

Succes met de renovatie.

Groetjes, Henk
Image

Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd

Post by Mastenhose »

De kabelboom is vrij dramatisch inderdaad... Maar wel gaaf dat je 't autootje ondanks z'n km.stand etc. nog wel een kans geeft! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

Ik wilde graag een ax op LPG en dit was mijn kans. De hoge km stand vind ik wel grappig, ga proberen om een half miljoen km's te rijden met deze ax. Maar ik betwijfel of dit de échte km stand van deze auto is. Er zitten geen slijtplekken op de bestuurdersstoel, de auto roest helemaal niet bij de wielkasten...

Misschien is er ooit een andere teller ingezet, die veel hoger stond dan de originele km stand.

Eigenlijk weet ik maar heel weinig van deze ax qua historie. Het zou ook zo maar kunnen dat dit al niet meer het originele motortje is (343.000km op gas, kan dat überhaubt met een ax motortje?). Sterker nog, ik weet niet eens wanneer de laatste distributiewissel is geweest... Nu heb ik wel een foto van de D-riem, en die ziet er behoorlijk versleten uit...

Image

Ziet die er erg versleten uit? ik had het idee van wel. En je wilt voor €40,- niet het risico lopen dat je hele motor in de soep draait...

Helaas is er behoorlijk gebeund aan deze auto jah, heb het ook nog nooit zo erg gezien. Ik weet nog niet of ik de hele kabelboom ga overzetten. Mechanisch ben ik wel sterk, maar electrisch niet zo. Ben bang dat ik het nooit weer rijdend krijg als ik een maal die kabelboom eruit heb getrokken. Maar misschien lijkt het moeilijker dan dat het is. Ik zorg in ieder geval dat die apk heeft, dan kunnen we altijd nog kijken of ik in een vakantie of een vrij weekend niet eens een kabelboom wissel kan doen ;-)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo

Post by AlexanderB »

zoals ik al zei.. je bent hier altijd welkom, kabelbomen kan ik wel, dat gaat helemaal goedkomen :)
inderdaad.. wat een ontzettende zooi heeft de vorige eigenaar dr van gemaakt, mee eens: alles van een sloper netjes demonteren en meenemen de enige juiste optie, en alles wat aan deze zit gewoon wegpleuren, kapotter dan dit gaat haast niet meer. (oke, t kan ook nog kortsluiten en affikken.. maar als je hier niks aan doet is dat waarschijnlijk het volgende stadium..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

JBo
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by JBo »

Je wilt bijna de politie bellen als je het werk van de vorige eigenaar ziet lol. Maar met de hulp en kennis hier moet het wel goedkomen :wink: Ik vind het een leuk wagentje zo op lpg, succes!
Citroën AX GT '90 & Citroën Saxo 1.4 SX Tropical 5-deurs

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

Het is inderdaad crimineel slecht gedaan. Maar goed, we gaan er vol goede moed mee bezig, en wie weet rij ik wel naar Delft voor wat hulp.

Eerst even zorgen dat de APK erop zit, dan kijken we verder.

Kachelradiator zou vandaag binnen moeten komen (net nog ff gebeld) dus hopelijk is de post vroeg vandaag, dan heb ik de hele dag nog om er mee te stoeien. Zal 't gat achter het achterlicht ook ff dichtlassen, is wel zo netjes, misschien dat ze het dan ook niet zo goed controleren bij de apk als het al dicht zit.

foto's volgen, als ik met de ax bezig ga kom ik vast wel weer wat dingen tegen :wink:

joop
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by joop »

Je moet niet zo bang zijn voor l'electrique inderdaad. 'T zijn een eindig aantal stekkers met kabeltjes ertussen, geen magie , dus als je nou gewoon ff labeltjes gebruikt om jezelf ervan te overtuigen dat je hem ook weer goed aansluit.. En kabelbomen willen altijd 'ongeveer' in de vorm gaan zitten zoals ze eruit kwamen, m.a.w. ze willen bijna vanzelf op de goeie plek gaan zitten.

Ik denk dat je achteraf denkt: pff, was dit nou alles..

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

't is dat ik er geen tijd voor heb, anders was ik NU naar de sloop gereden, had ik een kabelboom uit een ax getrokken en dit stuk ellende uit mijn auto getrokken. Ben net een uur bezig geweest om mijn remlicht achter te maken, en hij doet het nog niet! Kan ik slecht tegen.

ben er ff mee gestopt om af te koelen, anders ga ik dingen slopen ;-)

kachelradiator nog steeds niet binnen :(

joop
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by joop »

Ik ken het gevoel..gelukkig heb je een nog andere AX :) en je zal alle frustratie snel weer vergeten zijn zodra alles weer werkt! Dus verman je en probeer het deze week vol goede moed nog eens!!

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

hahah je slaat de spijker op z'n kop ja. Zo gaan we het maar aanpakken, denk idd dat dat de beste manier is.

tnx voor de steun :)

pakketje nog steeds niet binnen :( dat wordt :argue met PostNL!

Holländer
AX Master
AX Master

Post by Holländer »

Eindelijk, om kwart over 3 deze middag werd het pakketje afgeleverd. Daar was mijn kachelradiator dan :D

eerst de 3-dubbele verpakking verwijderd
Image

En toen had ik een gloednieuwe, met losse pijpjes kachelradiator!
Ik dus vrolijk begonnen (toen nog in de veronderstelling dat het een makkie zou worden) om vast alle KVS uit mijn auto te laten lopen. Ik dacht "maak ook gelijk mijn thermostaathuis even open, kijken hoe het daar mee staat. Toen ik mijn thermostaat eruit haalde, miste ik geloof ik een paar onderdelen. Dit trof ik aan
Image
DIt is toch geen complete thermostaat of wel? hij kan zo toch niks openen/sluiten?
Naja zal maar een nieuwe voor bestellen dan...

Alle KVS was eruit, dus het was tijd om mijn oude kachelradiator eruit te slopen. Eerst moesten de pijpjes eraf, omdat deze geen losse pijpjes had, dus moest dat met "gepast geweld" (mijn grote favoriet :D ) Ik had geen zaag die paste, dus maar met een kniptang in de weer geweest
Image

DIt ging vrij goed. Ook de kachelradiator verwijderen was geen probleem. Hij zag er niet meer uit, met een wereld aan dennenaalden erop
Image

ik schoot alleen ff uit, m'n kleine pinkje kapot :(
Image

Toen ik de kachelradiator scheef hield stroomde er een plas water uit, écht heel lek!
Om weer frisse lucht in te kunnen ademen wilde ik ff een doekje door het kachelhuis halen. Daar stond alleen 10cm water in... Dus als een oude benzinedief dat water er maar uitgelaten
Image

Zo maar op straat? nee hoor, er stond een bakje onder, maar die was doorzichting dus die zie je niet op de foto :wink:

Daarna alsnog het doekje erdoor gehaald, en de montage van de nieuwe kon beginnen.

Ik de nieuwe kachelradiator heel voorzichtig in dat gat geduwd, ging allemaal redelijk. Maar de laatste cm wilde voor geen meter! Ik duwen, stukje dr uit, nog eens duwen... geen beweging in te krijgen. Ik al denken dat de verkeerde geleverd was. Dus ik 't hele ding er weer uit, kijken of die 't zelfde was als de oude. Bleek dat ik het zwarte platic kapje vergeten was wat de pijpjes onderaan de radiator beschermd :oops: Die eraf gehaald, en het paste perfect! :D

Toen de pijpjes, die waren een stuk lastiger!
na heel veel gezeik had ik ze zo ver dat ze er redelijk recht voorzaten, maar 't wilde er maar niet in.

Uiteindelijk bleek dat ik 't bovenste pijpje onder had gedaan en andersom. De inkepingen paste dus niet. Daarna was het trouwens nog een heel gepruts om alles goed vast te krijgen, zo dat de O-ringen er ook goed in bleven zitten. Maar, na een goed uur werk zat de radiator er dan in.

alles weer aangesloten en geen probleem. Toen ik het ontluchtingsboutje op het thermostaathuis wilde opendraaien met mijn imubs... zag ik dit
Image
een gewoon boutje, half rot gedraaid, zonder groef erin om te ontluchten... zucht.

Maar uiteindelijk is alles weer goed gekomen, is de auto onlucht, en heb ik zelfs een testritje gemaakt (voor het eerst warm in deze auto! :D ) We zijn weer een stapje dichterbij dagelijk gebruik!
Last edited by Holländer on TueNov29, 2011 8:12:11 PM, edited 1 time in total.

pocketmech
AX liefhebber
AX liefhebber

Post by pocketmech »

HULDE! Bloed, zweet en tranen (zou je een liedje van kunnen maken). Goeie foto's ook. Maken het een stuk duidelijker. En leuk om te lezen uiteraard......
AX lid in ruste bij gebrek aan een AX :-(

AlexB
AX liefhebber
AX liefhebber

Re: Mark aka Holländer (Spotje) 1.1i'96 & (Mr. Krabs)1.1i'PG

Post by AlexB »

:D goed bezig!
Dat wat jij beschrijft had ik ook, dat beschermkapje op het einde eraf vergeten te halen.

Hopelijk blijft de kvs nu netjes op pijl dan :)

Post Reply