Eindelijk, om kwart over 3 deze middag werd het pakketje afgeleverd. Daar was mijn kachelradiator dan
eerst de 3-dubbele verpakking verwijderd
En toen had ik een gloednieuwe, met losse pijpjes kachelradiator!
Ik dus vrolijk begonnen (toen nog in de veronderstelling dat het een makkie zou worden) om vast alle KVS uit mijn auto te laten lopen. Ik dacht "maak ook gelijk mijn thermostaathuis even open, kijken hoe het daar mee staat. Toen ik mijn thermostaat eruit haalde, miste ik geloof ik een paar onderdelen. Dit trof ik aan
DIt is toch geen complete thermostaat of wel? hij kan zo toch niks openen/sluiten?
Naja zal maar een nieuwe voor bestellen dan...
Alle KVS was eruit, dus het was tijd om mijn oude kachelradiator eruit te slopen. Eerst moesten de pijpjes eraf, omdat deze geen losse pijpjes had, dus moest dat met "gepast geweld" (mijn grote favoriet
) Ik had geen zaag die paste, dus maar met een kniptang in de weer geweest
DIt ging vrij goed. Ook de kachelradiator verwijderen was geen probleem. Hij zag er niet meer uit, met een wereld aan dennenaalden erop
ik schoot alleen ff uit, m'n kleine pinkje kapot
Toen ik de kachelradiator scheef hield stroomde er een plas water uit, écht heel lek!
Om weer frisse lucht in te kunnen ademen wilde ik ff een doekje door het kachelhuis halen. Daar stond alleen 10cm water in... Dus als een oude benzinedief dat water er maar uitgelaten
Zo maar op straat? nee hoor, er stond een bakje onder, maar die was doorzichting dus die zie je niet op de foto
Daarna alsnog het doekje erdoor gehaald, en de montage van de nieuwe kon beginnen.
Ik de nieuwe kachelradiator heel voorzichtig in dat gat geduwd, ging allemaal redelijk. Maar de laatste cm wilde voor geen meter! Ik duwen, stukje dr uit, nog eens duwen... geen beweging in te krijgen. Ik al denken dat de verkeerde geleverd was. Dus ik 't hele ding er weer uit, kijken of die 't zelfde was als de oude. Bleek dat ik het zwarte platic kapje vergeten was wat de pijpjes onderaan de radiator beschermd
Die eraf gehaald, en het paste perfect!
Toen de pijpjes, die waren een stuk lastiger!
na heel veel gezeik had ik ze zo ver dat ze er redelijk recht voorzaten, maar 't wilde er maar niet in.
Uiteindelijk bleek dat ik 't bovenste pijpje onder had gedaan en andersom. De inkepingen paste dus niet. Daarna was het trouwens nog een heel gepruts om alles goed vast te krijgen, zo dat de O-ringen er ook goed in bleven zitten. Maar, na een goed uur werk zat de radiator er dan in.
alles weer aangesloten en geen probleem. Toen ik het ontluchtingsboutje op het thermostaathuis wilde opendraaien met mijn imubs... zag ik dit
een gewoon boutje, half rot gedraaid, zonder groef erin om te ontluchten... zucht.
Maar uiteindelijk is alles weer goed gekomen, is de auto onlucht, en heb ik zelfs een testritje gemaakt (voor het eerst warm in deze auto!
) We zijn weer een stapje dichterbij dagelijk gebruik!