stan's unieke 5drs en z'n xantia 1.8x cituning

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

HattoriHanzo
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 64
Joined: MonOct17, 2011 9:25:07 PM
Location: Hoofddorp

Re: stan's unieke 5drs

Post by HattoriHanzo »

Keurig bakkie! Veel plezier ermee
AX-loos

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: stan's unieke 5drs

Post by stan »

Gisteren de auto opgehaald en voor het eerst met een ambulance achter de auto gereden zat persies aan het max trekgewicht 500kg aanhanger en 700kg van de ax max trakkracht 1200kg :D

Ik kwam er achter dat de ditributieriem al 18jaar op de auto zit dus die moet heel snel vervangen worden, is deze klus zelf goed te doen bij een 1.1 ik heb het nog nooit gedaan, als er iemand in de buurt woont die dit voor een leuk prijsje op korte termijn kan doen hoor ik het graag.

Vandaag de bpm aangifte gaan regelen en dan morgen naar de rdw :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: stan's unieke 5drs

Post by citrofenwick »

proficiat! Kben benieuwd hoe snel je hem kan inporteren. Moest je hem exporteren in belgie? Nee zeker?

En is het al injectie?
AX-kopen is verslavend.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: stan's unieke 5drs

Post by Losroyos »

Gefeliciteerd met de nieuwe auto.

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: stan's unieke 5drs

Post by stan »

citrofenwick wrote:proficiat! Kben benieuwd hoe snel je hem kan inporteren. Moest je hem exporteren in belgie? Nee zeker?

En is het al injectie?
In Belgie hoef je hem niet te exporteren daar krijg je gewoon alle papieren mee en daarmee ga je naar de rdw voor het nederlands kenteken, wat wel wat lastiger is de bpm aangifte voor de douane Er kan nl rest bpm op zitten en daar moet je een aanvraag en calculatie kunnen overleggen daar heb je de meeste kopzorgen van.

Morgen naar de rdw voor de keuring en de douane voor de import, daarna gaat ie naar de dealer voor de distributieriem en een beurt met apk keuring en dan komende week het kenteken Dan kan gelijk de apk worden afgemeld.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: stan's unieke 5drs

Post by citrofenwick »

wat is bpm? tax?
In ieder geval, alles verloopt hier van zodra de auto wisselt van eigenaar, behalve een "keuring voor verkoop'', maar dat is hier niet van toepassing.
En waarom moet apk dan worden afgemeld?
(ben nieuwsgierig sorry :P)

Wel leuk voor jullie dat importeren bij jullie wel op een normale manier kan. Succes ermee :)
AX-kopen is verslavend.

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: stan's unieke 5drs

Post by stan »

Hier is een uitleg van wat bpm is: In belgie hebben ze dat idd niet maar als er in Nederland een nw wagen gekocht word zit daar btw en bpm op, naar gelang de leeftijd van de auto krijg je dus een rest bpm heffing over en na 15 jaar is deze in veel gevallen 0€.
Hier zijn dus tabellen voor waar je een geleerde moet zijn om er aan uit te komen omdat de co² uitstoot tegenwordig ook meespeelt.
Ik mijn geval ben ik naar een locale autohandelaar gegaan die de aanvraag voor mij heeft geregeld.

Wij betalen dus eigenlijk over een nw auto belastingen en invoerrechten (bpm) daar om zijn bij ons in nederland de nw auto's ook zo duur.

En mbt de apk dat is dus de periodieke keuring, die kan pas "afgemeld" worden zodra de auto een kenteken heeft heeft ie dat niet bij ontvangst van het kenteken dan krijg je daar automatisch een boete voor thuis na 2 weken.

Dus naar de toelatingskeuring van vandaag gaat ie gelijk naar de dealer om het onderhoud te plegen en alvast de keuring te doen, zodra het kenteken binnen is dat kunnen ze de apk direct melden zodat deze dan geregistreed is en ik geen boete krijg wegens het niet hebben van een keuring.

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: stan's unieke 5drs

Post by Losroyos »

ahha, weet ik dat ook. Ooit moet ik nog een auto importeren vanuit belgie of frankrijk :P

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: stan's unieke 5drs

Post by stan »

Zow alles gekeurd en nu staat ie bij de dealer voor een apk, groot onderhoud en een nw distributieriem.

Je kan het beste de volgende stappen doorlopen als je een auto wil invoeren vanuit belgie of frankrijk (duitsland heeft weer
andere stappen).
* bij aankoop zorgen dat je een aankoopbewijs hebt die door beide getekend is , je het roze papier erbij hebt dit is nl het eigendomsbewijs van de auto hiermee kan je hem dus invoeren bij de rdw.en een keuringsbewijs. (ik hoorde vandaag dat die ook geldig is in nederland sinds kort dus die kan je afgeven en heb je gelijk de apk erop, dit duurt alleen 2 weken)
*zorg dat je (als je de auto hebt) je bpm aangifte in orde hebt dit kan je gemakkelijk doen via autotelex bv kost 16,75 maar bespaart je een hoop ellende want bij de douane aangifte helpen ze je niet ze nemen alleen de formulieren in en controleren ze deze kloppen ze niet dan heb je pech .
*Bij de rdw keuringsdag alle papieren meenemen en je rijbewijs, je kan evt een eendagkenteken aanvragen om naar het station te gaan met de auto.

Met deze stappen heb ik mijn ax ingevoerd.

En toen had ik nog wat tijd over en heb met snelle poetsmiddelen m'n huidig project ff snel gepoetst.
dit is een xantia 1.8 x waar binnen niet al te lange tijd een uitbouwset op gaat komen let op under constrution!!!!!!:

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Re: stan's unieke 5drs

Post by Losroyos »

Geweldige xant, Kleur is te gek en die velgen staan hem super.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: stan's unieke 5drs

Post by Mastenhose »

Mooie Xantia, moet ik eenzelfde bodykit als die van Collin (was het Cituning?) verwachten?
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: stan's unieke 5drs

Post by stan »

Thank voor de reacties op de xantia
Mastenhose wrote:Mooie Xantia, moet ik eenzelfde bodykit als die van Collin (was het Cituning?) verwachten?

Het is de body van die xantia.
Ik heb rokkie gedemonteerd puur vanwege de bodykit, deze is erg bijzonder omdat ie in nederland bijna niet verkocht is en stoer maar toch ingetogen is.
Rokkie was voor mij persoonlijk niet goed genoeg vanwege de hoge km-stand en missende airco, vandaar dat ik dus een opvolger heb gezocht en dat is deze geworden een 1.8 16v met 109.000km op de teller.

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Re: stan's unieke 5drs

Post by Mastenhose »

Vet hoor! Ik ben benieuwd!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Re:

Post by kick-it »

Pgoddijn wrote:Klopt, zuinige auto hoor ;-). Als mijn GTI al 1 op 13 rijdt moet jouw TGS al een stuk zuiniger zijn. En op de snelweg al helemaal, langste versnellingsbak van allemaal ;-)
Wat zijn de verhoudingen eigenlijk van een TGS bak?
Image
Auke aka Kick-it (AX GTI '92 - BX Sport '86)

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: stan's unieke 5drs

Post by stan »

en we hebben het kenteken binnen.:

het leuke is dat de registratie 11-11-2011 is echt gaaf :D
https://ovi.rdw.nl/VoertuigDetails.aspx

Nu nog ff 2 platen halen en de apk erop knallen, dit is een iets groter probleem want de achterremmen hadden een verschil van meer dan 50% en de achterdemper was verroest, maar verder waren er geen problemen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: stan's unieke 5drs

Post by AlexanderB »

achterremmen verschil.. vaak is het 1 van de 2 handremkabels die is vastgerot..
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: stan's unieke 5drs

Post by stan »

Kleine update,

de auto staat nog steeds bij de dealer voor de distributieriem en de achterrem revesie omdat er bmerk onderdelen ingezet worden moet ik er wat langer op wachten.
Zelf heb ik op de sloop een zgan uitlaat en koplamp gescoord want deze waren kapot.

Ik hoop maandag met de auto te kunnen gaan rijden, dan gaan we haar met enige voorzichtigheid los rijden.

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: stan's unieke 5drs

Post by stan »

en we rijden er inmiddels in 8)
Het heeft wel ff geduurd maar dan heb je ook wat.
Er is dus gedaan:
achterrem revesie,
Uitlaat demper vernieuwd,
koplamp vernieuwd door een tijdelijk optiek (met een dublolamp hoe verzin je het)
nw distributieriem met waterpomp,
een goede beurt,

Verder heb ik een radio ingebouwd met 13,5 cm speakers in de deuren en is er een nw mattenset in gegaan.

Nu moet er tzt nog een centrale vergrendeling worden ingebouwd en een spoiler op de achterklep.

Maar ik moet helaas alles doen iom de vrouw want ze is van haar!!!! anders zouden er nog wel meer mods plaatsvinden :)

Holländer
AX Master
AX Master
Posts: 1152
Joined: SunDec23, 2007 3:10:28 PM
Location: Ooltgensplaat

Re: stan's unieke 5drs

Post by Holländer »

KLinkt goed allemaal, maar heb je ook foto's? daar houden we van hier bij de club.

Ben heel benieuwd hoe die er nu uitziet.

Je kunt in ieder geval weer een jaartje rijden :-) Wat heeft het hele invoeren je nou gekost voor de ax? is dat nog een beetje een leuke prijs, of is het eigenlijk veel te duur?
kijk ook eens op mijn Wie is Wie
als 't niet kan zoals het moet, moet het maar zoals het kan!
Wat in Fries ienkear yn it hert sluten hat, is der min wer út te krijen

stan
Beginnend AX liefhebber
Beginnend AX liefhebber
Posts: 86
Joined: WedNov04, 2009 6:24:47 PM
Location: Hoogerheide/ noord brabant

Re: stan's unieke 5drs

Post by stan »

Het totale invoeren was:

Huur ambulance 2x 30€
Invoeren 105€
En de verplichte apk en onderhoud daar laat ik de prijs buiten want dat is maar net hoe je dat zelf invult

Dus zo'n 165€ totaal

Dus goed betaalbaar mits de aanschaf intressant is.

Ik zal dit weekend eens wat foto's maken.

Post Reply