Nick Dijkhuizen aka N2cX (Citroen AX Volcane 1.1i '95)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

User avatar
N2cX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: MonNov08, 2010 8:30:55 PM
Location: Leusden

Nick Dijkhuizen aka N2cX (Citroen AX Volcane 1.1i '95)

Post by N2cX »

Hallo allemaal,

Ik stel me bij deze voor op het AX forum

Ik ben Nick Dijkhuizen,
Een autofanaat die sinds 3 dagen trotse eigenaar van een Citroën AX Volcane is, die bij aanschaf 165002 kilometers op de teller heeft
De auto is bij Citroën dealer Rovam in Amersfoort gekocht
Omdat er geen historie van is, doe ik gelijk maar een complete grote beurt uit voorzorg! kan nooit kwaad lijkt mij
:evil: :roll:
Wat ik er aan gedaan heb:

-Ruiten vegers voor en achter vervangen

13-11-2010

-Motorbeurt(Luchtfilter, Bougies, Brandstof filter, Olie filter, Motorolie(3.25L 10w40), Koelvloeistof(0.25L), Ruitencleaner(1L)
-Thermostaat vervangen
-Rem vloeistof verversen (0.5L)
-Claxon Vervangen, klinkt te zacht(Nu giga hard)

19-11-2010 tot 21-11-2010

-Spoiler Gemonteerd (dankjewel Dirk)
-Luchtgeleider naar het luchtinlaathuis toe plaatsen
-Hoedeplank maken voor mijn speakers
-Speakers inbouwen, werkend maken en draden wegwerken
-Hoedeplank drager rechts vervangen
-Antennespriet vervangen
-Daklijstjes vervangen
-Led kentekenverlichting, interieurverlichting
-Xenon look H4 lampen gemonteerd+led stadslichten

08-10-2011
-Koppakking Vervangen
-Distributieriem en V-Snaar Vervangen
-Hoedeplank gestoffeerd
-Laguna Splitter Gemonteerd
-Koelvloeistof Ververst

Hoop meer info over dingen hierboven te krijgen en veel plezier met het lezen

Overzichts foto's:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Detail foto's:

Image

Image

Image

Image

Image

Image

Het Hart van de AX, Oftewel De 1.1i Motor(Nog schoon te maken, Iemand een idee hoe? niet met de hoge druk spuit neem ik aan.. :P )

Image

Onderdelen etc voor mijn auto!

Image

Update 1:

Grote beurt uitgevoerd
Claxon vervangen
Thermostaat vervangen

Update 2:

Naar de sloop geweest,
Spiegels, daklijstjes, Hoedeplankdrager, antennespriet en andere kleine dingetjes gehaald, en gemonteerd
Speakers ingebouwd op zelfgemaakte hoedeplank, oude is nog heel :D
Foto's komen binnenkort!!

Meer Updates en foto's van de voortgang volgen!!

Update 3: Zie de te doen lijst en gedaan lijst, Foto's volgen deze week ergens

Update : Nieuwe foto's
Last edited by N2cX on TueJun09, 2015 11:31:09 PM, edited 14 times in total.
AX Power!

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Welkom! :)


- Massa lichten: achterlichten? en ze knipperen mee met je richtingaanwijzer? Massa eens schoonmaken/schuren, als dat niet helpt kun je een nieuw massapunt maken (ik heb zelf de aansluiting van de gordel gebruikt).
- Inlaatspruitstuk: bedoelde je collega niet injectiehuis schoonmaken? Dat helpt namelijk wel vaak, er zit nog wel eens olieprut in.. zonder die prut loopt ie natuurlijk beter :) Er is zelfs een HOWTO voor (even zoeken op 't forum).


Mooi verkleuren kan dat rood he? :-)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Welkom, Op je vragen weet ik geen antwoorden, Maar Wel leuk dat je meteen een foto post. 8)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Welkom hier.

Zo te lezen eerst maar 's lekker het motortje verwennen met een stevige onderhoudsbeurt.
Niet gewoon nieuwe draagarmen eronder hangen?
Voor dit type AX zijn ze volgens mij niet zo duur bij online onderdelen bedrijven.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

Allereerst, gefeliciteerd met je AX!

Je zegt dat de distributie riem geen slijtage vertoond, maar zodra je dat gaat zien is die ook wel zo ver heen... Beter dus vervangen mocht je de geschiedenis niet kennen. Zo duur is het niet (ebay.co.uk ;) ), en als je wat handig bent gemakkelijk zelf te doen. Pak je er direct de spanrol en waterpomp bij en je bent klaar voorlopig :).

Succes iig!

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Welkom hier!
Mijn ervaring met het reinigen van het injectiehuis is dat het geheel allemaal net wat lekkerder/rustiger ging lopen, en voor de kosten hoef je het al helemaal niet te laten (1 bus remmenreiniger en een pakking (of een pak melk, 't is maar hoe je 't bekijkt...;))

Leuk dat er weer een Volcane bij is! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

User avatar
N2cX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: MonNov08, 2010 8:30:55 PM
Location: Leusden

Update!!!(09-11-2010 19:16)

Post by N2cX »

Nieuwe Foto's :D

Zie Post #1 :wink:
AX Power!

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Ziet er goed uit. Alleen der mag een een doekje rond in het motor ruim, beetje een stof boel daar :oops:

Maar mooi ding :D

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

Welkom hier!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

Blok kan je op zich voorzichtig schoonspuiten, wel een beetje bij de luchtinlaat en de ontsteking wegblijven, en uiteraard schoonspuiten met draaiende motor, als ie wat begint te horten, even stoppen tot ie weer regelmatig loopt.

Na het afspuiten het blok even goed droog en warm rijden, dan moet het gewoon goed gaan.

Pascal
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 796
Joined: ThuOct12, 2006 8:39:46 PM

Post by Pascal »

Op een auto die altijd heeft gedraaid op minerale of halfsynthetische olie kun je beter GEEN volsyntheet gooien...vinden pakkingen en keerringen niet vein.
Bovendien kun je grote problemen krijgen als oliekoekresten ineens oplossen en loskomen -> verstoppingen -> geen olietoevoer -> auw!
Dus gewone 10W of 15W halfsyntheet erop.
Geef dat ding eerst eens wat fatsoenlijke TLC inderdaad, ziet er niet uit zo...
Massaproblemen oplossen door massa-aansluitingen los te nemen en goed schoon te maken.
Injectiehuis schoonmaken, en blok afspuiten (draaiende motor!).
Succes!
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82

User avatar
N2cX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: MonNov08, 2010 8:30:55 PM
Location: Leusden

Update!!

Post by N2cX »

Update: Nieuwe foto, van de onderdelen die ik morgen bij de grote beurt ga uit voeren:D
AX Power!

User avatar
N2cX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: MonNov08, 2010 8:30:55 PM
Location: Leusden

Update!!

Post by N2cX »

Update: Zie einde van openingspost!!!

En een vraagje, Bij mijn mistlapmen hoor je bij het relais als ik de schakelaar indruk wel een klik, en de zekering is heel, maar de aansluitingen van het relais naar mijn lampen toe zijn geoxideerd, dan ligt het aan de aansluitingen of dan zit het in de mistlamp units? of is het nog iets anders??

Alvast bedankt :)
AX Power!

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Massa?

Of anders gezegd, een negatieve pool?
Als je de klik hoort, zal het met de plus wel goed zitten. (Kan je ff nameten natuurlijk)

Ik heb een koplamp die het niet deed zonder goede massa. Dus heb een draadje getrokken van de massa pin van de lamp naar iets waarvan je zeker weet dat het massa heeft (zoals een massa punt bijvoorbeeld, niet yo mamma :P ) en dan kijken of het werkt.

De officiele massapunten van de voorlampen zijn vaak twijfelachtig, maar die op het motorblok (rechtsachter de kleppendeksel, onder de gaskabel) en die op de carosserie achter de accu zijn goed op te schuren en daarmee betrouwbaarder te maken.

User avatar
N2cX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: MonNov08, 2010 8:30:55 PM
Location: Leusden

Update: Foto's

Post by N2cX »

Hallo allemaal,

Ik heb weer een paar foto's voor jullie!

Image

Wat is er bij deze foto hierboven anders dan bij de vorige foto's??^^

Image

Image

Image

Image

Image

Motor ruimte zo mooier??

Image

Met de lampjes aan!^^

Meer updates volgen vanzelf ;)
AX Power!

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Wat er anders is, Der ligt ijs op de motorkap :lol:

Ziet er goed uit dat autotje 8)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Ik heb buiten de witte spoiler en de hoedenplank nog geen verschillen gevonden... :oops:

Wel een leuke Volcane om te zien! (Y)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

User avatar
N2cX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: MonNov08, 2010 8:30:55 PM
Location: Leusden

Post by N2cX »

Koplamp en knipperlicht rechts zijn vervangen en de motorruimte is een beetje gepoetst niet opgevallen?:P

Linker koplamp en knipperlicht word t volgende, samen met velgjes en banden, hoe of wat zien jullie vanzelf!:P

Mvg. Nick Dijkhuizen
AX Power!

User avatar
N2cX
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: MonNov08, 2010 8:30:55 PM
Location: Leusden

Re: Nick Dijkhuizen aka N2cX (Citroen AX Volcane 1.1i '95)

Post by N2cX »

Vandaag hard gebikkeld en de Koppaking Vervangen en de Distributie Riem + V-Snaar vervangen

Ook heb ik de hoedenplank gestoffeerd

Foto's komen ergens deze week nog tevoorschijn
AX Power!

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: Nick Dijkhuizen aka N2cX (Citroen AX Volcane 1.1i '95)

Post by grietje »

Goed bezig!!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Post Reply