De standaard kabelboom van een AX (in elk geval van de Type I) is inderdaad fabrieksaf al een triest zaakje. Draden die met klemmetjes bij elkaar gefrot worden, en spontaan van de ene kleur in de andere overgaan. Lastig zoeken, want een draadje dat grijs begint, hoeft vervolgens niet persè in grijs te eindigen. Ook worden (bij de verlichtingskabelboom) de kleuren voor min en plus omgedraaid. Wat dus als de pluskleur de stekker ingaat komt er als de minkleur uit. Fijn sleutelen, die Franse zooi!
Tel daar dan een vorige eigenaar of twee bij op die, gewapend met een hoop kroonsteentjes, er zelf het één en ander bij geknoopt hebben en het resultaat is inderdaad om te huilen.
Daarom behoort de standaard AX-reparatieset uit behalve bandenplakkers, kauwgum, en onconventionele maten torx- en imbusbitjes, óók te bestaan uit een goede multimeter. Dát, of een 12V gloeilampje om uit te kunnen proberen wat min en plus is.
Charmed, van harte welkom bij de club en succes met de doffe ellende die AX heet.

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
