Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
Moderator: webmasters
Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
Inmiddels is er een begin gemaakt met het oplappen van onze 10E.
Eerst veel tijd kwijt met het opruimen van de garage, zodat er plaats kwam waar er aan gewerkt kan worden. Hij staat met 1 kant tegen de muur. Als de linkerkant klaar is, draai ik hem om en doe dan de rechterkant.
Linksvoor begonnen, flex erin gezet, roterende staalborstel op de boormachine, en daarna kijken wat er over blijft.

Vervolgens een aantal stukken erin gezet.

Dit herhaald zich nu min of meer linksachter, maar daar is het lastiger, omdat ik er bijna niet bij kan.
Op een of andere manier valt het altijd weer wat tegen. Ook de bodem linksvoor heeft een zwakke plek. Moet ook nog wat aan gebeuren.
Wordt vervolgd.
Eerst veel tijd kwijt met het opruimen van de garage, zodat er plaats kwam waar er aan gewerkt kan worden. Hij staat met 1 kant tegen de muur. Als de linkerkant klaar is, draai ik hem om en doe dan de rechterkant.
Linksvoor begonnen, flex erin gezet, roterende staalborstel op de boormachine, en daarna kijken wat er over blijft.
Vervolgens een aantal stukken erin gezet.
Dit herhaald zich nu min of meer linksachter, maar daar is het lastiger, omdat ik er bijna niet bij kan.
Op een of andere manier valt het altijd weer wat tegen. Ook de bodem linksvoor heeft een zwakke plek. Moet ook nog wat aan gebeuren.
Wordt vervolgd.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
goed bezig! 

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
Leuk dat de AX gered gaat worden!! 

Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
Dat het altijd erger is gesteld dan je eerst voor mogelijk hield is meestal standaard: dat wat je ziet is de top van de ijsberg.
Laswerk ziet er goed uit, probeer wel goeie laspunten te zetten om de 2 cm (wettelijk verplicht).
Daarna met een Womi-carrosseriekit de naden afstrijken, zodat het één geheel wordt.
Houd moed; beginnen is het moeilijkst en dat heb je al achter de rug!
En oh ja: de 'E' in 1.0E staat voor "Économique", omdat dit de zuinige uitvoering naast de gewone 1.0 was (die overigens niet in Nederland leverbaar was).
Laswerk ziet er goed uit, probeer wel goeie laspunten te zetten om de 2 cm (wettelijk verplicht).
Daarna met een Womi-carrosseriekit de naden afstrijken, zodat het één geheel wordt.
Houd moed; beginnen is het moeilijkst en dat heb je al achter de rug!
En oh ja: de 'E' in 1.0E staat voor "Économique", omdat dit de zuinige uitvoering naast de gewone 1.0 was (die overigens niet in Nederland leverbaar was).
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
Het oude carbje wordt van de sloop gered? Wat fijn! 

Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.

Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
eh.. die e staat gewoon voor essence, oftewel benzine 

AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
Dat staat inderdaad hier ergens op het forum maar zoals Citroën zelf ooit eens heeft aangegeven zeggen die letter eigenlijk helemaal niets... Het eniste wat je er dan nog van kan maken is "Essence" voor de "E" en "Diesel" voor de "D". Dat het "Économique" zou zijn is naar mijn idee onzin... net zo goed als dat de "S" (in bijvoorbeeld TZS/TRS) voor "Sport" zou staan.Pascal wrote:En oh ja: de 'E' in 1.0E staat voor "Économique", omdat dit de zuinige uitvoering naast de gewone 1.0 was (die overigens niet in Nederland leverbaar was).
Maar zoals gezegd heeft Citroën zelf al eens verklaard dat deze letters geen afkorting betreffen en ook geen directe betekenis hebben wel indirect om de mate van luxe aan te geven en dat hebben ze ook gelijk getrokken tussen de verschillende modellen uit die tijd.
Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
Maar dat ging wel met vertraging tussen de diverse landen.
Hier kochten we nog de CX 20 Athena terwijl de fransen de CX 20 TRE kochten...
Eigenlijk altijd wat lastig geweest, aanduidingen als Club, Pallas, Athena, Super, Special waren ook niet echt duidelijk.
Maar inderdaad, vanaf ca, 1982 gingen ze over op aanduidingen zoals RE, TRE, TRS, RD, TRD etc.
Destijds bij de CX, BX, Visa en ietsjes later de AX.
Ikzelf begrijp nu dus nog steeds niet hoe ik aan de type-aanduiding kan zien of een BX wel of niet stuurbekrachtiging heeft... is het nu de TZi of de TGi?
Hier kochten we nog de CX 20 Athena terwijl de fransen de CX 20 TRE kochten...
Eigenlijk altijd wat lastig geweest, aanduidingen als Club, Pallas, Athena, Super, Special waren ook niet echt duidelijk.
Maar inderdaad, vanaf ca, 1982 gingen ze over op aanduidingen zoals RE, TRE, TRS, RD, TRD etc.
Destijds bij de CX, BX, Visa en ietsjes later de AX.
Ikzelf begrijp nu dus nog steeds niet hoe ik aan de type-aanduiding kan zien of een BX wel of niet stuurbekrachtiging heeft... is het nu de TZi of de TGi?
Collin,
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh
Re: Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
Eindelijk was het dan zover. Na diverse tegenvallers (meer roest dan verwacht, vastzittend linkerachterwiel, terwijl hij met de linkerkant tegen de muur aan geparkeerd stond, elektrische probleempjes etc) en andere zaken was de AX dan eindelijk zover dat hij weer eens gestart kon worden.
Eerst maar eens wat benzine erin gegoten, en na zo'n 10 minuten starten kwam het motortje weer tot leven.
Na 10 keer de oprit op en neer een afspraak gemaakt voor de APK
Een jankend/gierend bijgeluid op de heenreis deed mij al vermoeden dat er toch iets niet helemaal in orde was.
Inderdaad mankeerde er nog 1 ding, een wiellager moest nog vernieuwd. Kennelijk slijten die ook als je stilstaat.
Maar verder weer in goede staat, dus nu weer een nieuwe APK
Voordat er er echter weer mee de weg opgaan, wil ik nog de distributieriem vernieuwen (zit er nu 8 jaar om). Daarnaast wil het rechterraam niet meer op en neer.
Daarnaast ziet hij er niet echt mooi meer uit. Diverse kleuren rood en hier en daar wat krassen en butsen. Misschien rol ik hem nog wel eens over met hammarite, om in ieder geval de kleur weer egaal te krijgen.
Eerst maar eens wat benzine erin gegoten, en na zo'n 10 minuten starten kwam het motortje weer tot leven.
Na 10 keer de oprit op en neer een afspraak gemaakt voor de APK
Een jankend/gierend bijgeluid op de heenreis deed mij al vermoeden dat er toch iets niet helemaal in orde was.
Inderdaad mankeerde er nog 1 ding, een wiellager moest nog vernieuwd. Kennelijk slijten die ook als je stilstaat.
Maar verder weer in goede staat, dus nu weer een nieuwe APK

Voordat er er echter weer mee de weg opgaan, wil ik nog de distributieriem vernieuwen (zit er nu 8 jaar om). Daarnaast wil het rechterraam niet meer op en neer.
Daarnaast ziet hij er niet echt mooi meer uit. Diverse kleuren rood en hier en daar wat krassen en butsen. Misschien rol ik hem nog wel eens over met hammarite, om in ieder geval de kleur weer egaal te krijgen.