degene (AX 1.4i TRS, AX 1.4i TRS, MERC W115, MERC 409)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by AlexanderB »

heerlijk he :D lekker knallen!
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

pcrodent
Moderator
Moderator
Posts: 4047
Joined: SatJun26, 2004 5:53:29 PM

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by pcrodent »

Valt mee toch?
Zo te lezen heb je het meeste ervan met een nieuwe achteras al wel opgelost... Heb je nieuwe ankerplaten, remmen + remdrukverdeler, een paar stukken nieuwe remleiding (iig bij de remdrukverdeler), handremkabels kun je dan ook meteen doen (kosten toch zowat niks), reservewiel kieper je er gewoon onderuit voor de keuring, wat was er dan nog over? :)

Als je wilt valsspelen breng je 'm naar een ander bedrijf voor de nieuwe keuring, dikke kans dat die niet zeuren over je koplampen en/of achterlichten, en soms willen andere keurmeesters ook nog wel eens anders tegen roestige remleidingen aankijken. Nu zou ik normaal gesproken niemand adviseren te beunen aan z'n remmen, maar ik heb jou een keer een proefrit zien maken zonder remmen dus ik heb er alle vertrouwen in dat je dit er ook wel heelhuis vanaf brengt :D

(en 195mm banden zonder aanlopen mag inderdaad een prestatie heten. (Y) Neem aan dat die wielkasten onder de skirts zijn weggezaagd achter?)
Kijk uit, een Cactussssss

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Nop! Helemaal onaangeroerd gelaten. En nee het is daar ook niet doorgerot :P
Heb wel twee spacertjes er tussen zitten, dat ie niet tegen kofferbak schraapt, maar weet niet eens of dat het geval zou zijn zonder die dingen.
Ja, een nieuwe as zou wel ff makkelijk zijn.
Ik heb mezelf 10x voor mn hoofd gemept. Want had een compleet 4gaats (schijven) onderstel met alles erop en eraan gereserveerd staan maar omdat die keuring zo ellendig laat pas gepland kon worden is ie in de tussentijd naar iemand anders gegaan.
Ik breng hem denk ik niet naar een ander keuringsbedrijf. Heb nu toch alvast voor een herkeuring betaald dus kan ik het net zo goed ff oplossen.
Een nieuwe ankerplaat heb ik trouwens al. Maar die dingen zijn krengen om los te krijgen omdat die torxjes of dol draaien, of je bit doormidden breken. En als ik ze doorslijp (wat ik voor de andere zijde heb moeten doen) hou ik geen boutjes meer over :P

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by citrofenwick »

Voor 2 verschillende achterlichten keuren ze zelfs in België niet af :P
remeidingen zou ik goed fixen!

Succes met de APK :)
AX-kopen is verslavend.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by AlexanderB »

nee, dat vind ik ook bullshit, hoezo, omdat de ene het mistlicht en de ander het achteruitrijlicht heeft? dat is nog nooit afkeur geweest, nergens.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Ceristimo »

Bedoelt de keurmeester niet sterk verschillend qua lichtsterkte? Dat je linker goed brand, en die rechter als een gloeiende spijker?...

Enneh, coole tellerbak. Die heb ik ook. Inclusief niet-werkende verlichting voor de benzinmeter en temperatuurmeter. Maar een ferme klap bovenop de tellerbak laat het allemaal weer branden als een kerstboom... :lol:
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Rio97 »

Weer een lekker lijstje.
Gaat toch wel weer wat tijd en geld in zitten.
Maar goed, eenmaal gefixed moet je qua achteras wel weer jaren vooruit kunnen!

(Na een paar investeringen 4 en 5 jaar geleden komt mijn AX sindsdien zonder opmerkingen over de remmen door de apk)
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

@ Timo; heb net even mn achterlichten bekeken op een stuk zonder straatlantaarns. Maar nee, gewoon dezelfde lichtsterkte, en héél miniem een meeknipperend achterlicht. Echt aanstelleritus van die keurmeester. Ik blíjf massapunten bijboren...

@ Rogier, Heb vorig jaar de achteras ook al vervangen :P. De wielen stonden er daarna weer recht onder, maar de ankerplaten en de remleidingen verstieren het feestje deze keuring.
Denk dat ik maar zo'n fels setje aan moet schaffen.
Alleen, hoe kom ik aan wartels?

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Pgoddijn »

Oude wartels pakken of gewoon naar Eurami. Verder moet je ook niet naar de Kwikfit, dat weten we allemaal wel inmiddels...
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Als ze even slecht keuren als dat ze onderhoud plegen, vind ik het alleenmaar prima.
Maar dan trekken ze oppeens een kritische meester uit een blik en schiet ik er nog niks mee op.

Ceristimo
AX Master
AX Master
Posts: 1559
Joined: SunOct25, 2009 2:40:25 PM

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by Ceristimo »

Kwikfit houdt je auto niet echt fit, nee. Aan de andere kant, Kwikfit is wel de garage die bijna alleen maar van die twintig jaar ouwe roestbakken binnenkrijgt die al 14 eigenaars hebben gehad en alleen het minimale onderhoud, waar ontiegelijk aan gebeund is en waar je alleen nog maar met het betere beuk- en ramwerk en een gasbrander moeren kunt losdraaien. De gemiddelde AX, zeg maar. :P

Google maar eens op Kwikfit en APK-keuring. Je leest dan toch regelmatig over afkeur wat niet klopt. Tja, ze wille wel aan je verdienen. En afkeur vanwege twee verschilldende achterlichten? Dat heeft zelfs een modernere Polo nog...
Ik zou'm ergens anders laten herkeuren.
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Image

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Zo, om in de beschikbare tijd maar wat te gaan doen aan de APK puntjes, wat gereedschap gekocht.
Heb afgekeken bij de Batsjes; hun setje behapt metrische maten (op de 4¾mm na) dus ik ga er van uit dat mijn setje ook voldoet.

Image

Ik lijk wel een wijf, want toen ik het pakketje uitpakte bleek dat ik ook nog eens had gekocht;

Een slagschroevendraaier setje, een poelietrekker set, een B-merk Dremel met accesoire doos, een striptang en open ringsleutels in 4 (verkeerde) maten. Verkeerde, want ik heb maat 11 nodig en net die maat slaat ie over.
Spoiler Tuning:
Image

Image

Image

Image

Image

Image
Wilde nog een 5m rol koperen remleiding halen maar die ging 42,- kosten :shock:
Dus heb nou 2m gehaald met warteltjes.
Morgen ochtend kijken of het een beetje mee wil zitten allemaal.

Oh en die dremel is helemaal niet om een -nog iets- groter gat in mn dak te zagen hoor.
Orgineel electrisch dakraam ligt klaar om ingebouwd te worden. Maar eerst eens de APK zaken zien te turfen.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by grietje »

succes Ard!

Leidingsleutels heb je idd nodig in 11, 12 en 13 (afhankelijk van de gebruikte wartels..) Ben ze alledrie al eens op een AX tegen gekomen.

Ipv massa punten achter bij maken, kan je beter eens de kabel die van links naar rechts loopt controleren. Bij veul, heel veul axen is die beschadigd en daarom knippert dan het licht mee. Ik heb het met alle 4 gehad en met alle 4 een nieuw massakabeltje van links naar rechts getrokken. Anders gewoon oude massapunt opschuren.

Die ankerplaat bouten zijn K*T dingen idd. anders gewoon nieuwe boutjes halen (bouwmarkt oid, zolang het schroefdraad maar gelijk is) en linkse tappen of kapot slijpen.

Overigens: Ik ben altijd met mn stalen leidingen naar automaterialen gegaan en die hebben voor mij koper leidingen op maat met goede wartels gemaakt. Ik heb de ervaring via Marc dat dat zelf doe setje vaak ' cheap' is en dan vervolgens 9 v/d 10 keer niet goed werkt, waardoor je telkens weer een stukje van je leiding af moest knippen en dan nog maar moest hopen dat je genoeg overhield. Ik was voor nieuwe leidingen naar en op achteras 40 euro kwijt...

Nouja, ik hoop dat je snel weer met apk rond tuft!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Check die lastafhankelijke remdrukverdelings tuning dan!

Image

Heb ff getest en 't wiel was geen kant meer op te krijgen met rempedaal in. (ging er maar van uit dat het dan aan de andere kant ook niet het geval zou zijn)
Laat de APK maar komen =)
Dankzij AlexB nog ff een Valeo achterlicht links gemonteerd. Dat was daarvoor een Cibie lamp en die heeft een iets andere licht uitstoting en is daarmee apk afkeur (icm met 1 valeo... 2x cibie is ook goed natuurlijk)

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by AlexanderB »

en mooie nieuwe koperen leidingen :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Vette blingbling tuning.
Succes!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Mocht niet baten!
Weer te weinig remkracht achter om ook maar een score neer te zetten.
Heb daar buiten ook m'n twijfels bij die rembank. Op de voorwielen eerst 3% verschil, en deze keer 19%.. zonder ook maar íets aan de voorwielen/remmen gedaan te hebben.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by AlexanderB »

simpele oplossing: ander apk station.
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

gigawebs
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 720
Joined: FriOct08, 2010 7:55:56 PM
Location: Weesp
Contact:

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by gigawebs »

Eentje zonder remmenbank. :)
Hij remt verder wel recht voor jouw gevoel?
ImageImageImage

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Re: degene (AX 1.4i TRS)

Post by degene »

Net op een andere remmenbank geweest.
Die kreeg er wel een meting uit.
Voor: 0% verschil, links en rechts 4800 'remeenheden'
Achter: 16% verschil, links 180 rechts 160 De monteur had het gevoel dat de remkrachtverdeler of een beetje stuk was of te strak stond ...
Nuja dan zet ik hem maar losser en probeer ik het nog een keer.

..Jammer van de vrije dagen allemaal. 'tis voor een goed doel denk ik dan maar.

Post Reply