AlexanderB - AX 16V - Peugeot 309

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Misschien dat die olie ook zn weg in de verdelerkap heeft gevonden en je daarom geen vonk meer overhoudt ...

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

goed mogenlijk, dus die heb ik nu dus op de lijst staan voor morgen.. thnx :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Als het goed is zit er een kering in het onstekingshuis, grote kans dat die na alle jaren maar zoiets heeft van ik ga lekker olie lekken :lol: .

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

nou.. :?
in tussentijd is er heel wat anders gebeurd allemaal, de ax heeft meer dan 2 weken stilgestaan, is van de Albert Heijn afgeduwd (parkeergarage op het dak, hellingaf starten zonder startmotor gaat prima, 10x beter dan duwstarten op een vlak) maar is gelukkig nu weer gemaakt :)

vrijdag eerst de accu vervangen, (dat was t niet, iemand accu kopen?) en de startmotor (en dat was t wel) dus de ax rijd weer lekker :D nieuwe startmotor klinkt wel n beetje als n blender, maar als die ooit stuk gaat weet ik iig nu hoe het uit elkaar moet, daar heb ik dus vrijdag op de minuut af 2 uur op staan kloten, terwijl het allemaal zo simpel is.. (zal nog wat howto schrijven, en misschien dat ik me geroepen voel om de luchtfilter nog ff op te tillen om n foto te maken..)

anyway, nu een hele andere questie, ik heb leuke velgen gekocht, dezelfde 6spaaks als die er ooit al op zaten, maar dan 6J breed.
ik zit echter te twijfelen tussen verschillende maten banden:
-195/45r15 (en dan uniroyal rainsport 2's(€61), vredestein hi-track 3's(€72), ofzo)
-175/50r15 (vredestein hi-trac(€66))

die zijn qua omtrek hetzelfde, de 175 banden passen iets beter bij de velg qua breedte, (195 staat dan net als met mn huidige velgen n beetje bol (soort van het omgekeerde van de 'duitse look') maar aan de andere kant, een 175/50 band ziet dr wel weer n stuk minder sporty uit.. voordeel van de 175 is waarschijnlijk dat ie iets minder rolweerstand heeft, en qua breedte iets beter geschikt is tegen aquaplanen.. argh..

uniroyal rainsport 2:
+goedkoper
+breder = "sportiever"
+hoge scores
+/-staat iets bol, vind persoonlijk niet heel erg
-meer rolweerstand (zelfde als huidig)

vredestein hi-track:
+past beter bij de breedte van mn velg, wang staat rechtop
+mogenlijk minder rolweerstand
+smaller = waarschijnlijk beter tegen aquaplanen
-minder uitterlijk
-ouder model band (?)

ik neig zelf naar de 195 rainsports, maar als iemand met een goed argument komt, wil ik de smallere (oudere type) hi-tracks ook nog n kans geven.. of iemand moet met een nog beter alternatief komen?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Gewoon lekker 195 eronder ;)

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

En toch zou ik voor 175 gaan.. 195 is echt niet fijn op nat. Scheelt ook nog eens in verbruik, ook wel prettig met de huidige prijzen.
AX 11TRE 1988

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Heb zelf 195 breed onder Nigel gehad (Uniroyal) en hoewel dat erg mooi stond was het bij het kleinste beetje nattigheid een groot nadeel.
Dan heb ik het niets eens over rijden op snelheid, zelfs bij een eenvoudig rustige afslag was het al glijden.

Zou het dus 'gewoon' op 175 houden als ik nu weer die keuze moest maken.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Bij gebrek aan 185's in je rijtje zou ik zeker voor 175's gaan!
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

oei.. toch n beetje laat, ik heb een setje 195's op de kop getikt voor een hele schappelijke prijs, mocht het uiteindelijk toch niks zijn, gaan ze voor hetzelfde bedrag weer terug op MP :) noem het een proefsetje, zegmaar..

mocht het niks zijn, kan ik altijd nog 185's of 175's kopen :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

en na n halve dag van winkel naar winkel rijden heb ik eindelijk wielbouten die passen, en de wielen zitten dr op :D (foto volgt)
(brezan --> dealer --> profile tyrecenter --> eenofandere sjohnny tuning zaak 20 km verderop, die had ze)

enige, en waar al voor gevreesd werd, als ik een beetje vlot van n drempel af ga, lopen mn wielen achter aan tegen de bumpersteun/bumper..
ik moet daar ff asap wat aan doen, ik zit sterk te denken om het ding maar gewoon subtiel n cm of 2 te verhogen en evt op zoek te gaan naar bumpstops, ik weet niet hoeveel dr af is tov standaard, maar aardig wat in ieder geval, dus is niet heel erg :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

bumpersteunen aanpassen is de enige echte oplossing helaas, zelfs bij mij met 175 breed zijn ze al aangepast.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

heb je daar toevallig n foto van ofzo? ik heb geen idee hoeveel ik weg kan hakken voor het stuk gaat (of, eigenlijk beter, hoe ik het moet verbouwen om het stevig maar passend te maken) als ik daarmee niet hoef te kloten aan de verlaging, scheelt het waarschijnlijk bergen met werk.

bumper moet dr dan af, en das niet erg, kan ik mooi de trekhaak dr onder hangen.. (ja, ik heb wel eens een aanhangertje nodig)

kortom... pix?
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Terminal
AX Master
AX Master
Posts: 1408
Joined: WedFeb10, 2010 11:26:45 AM
Location: Zutphen

Post by Terminal »

kijken wat er in de weg zit plus een slijptol? :P
AX 11TRE 1988

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

en dan hangt mn bumper straks op half 7 omdat ik de bumpersteunen te dun heb gemaakt? :lol: nja, we kijken morgen wel ff :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Mijn 195's (195-55-13) zaten dan ook op door v/d Mik verbreedde staalvelgen waarvan de ET waarde van tevoren bekend was.
En 13" is natuurlijk ook weer anders dan 14" of 15".
Wel verlaagd maar niet extreem, zo'n 4cm.

Nooit enig aanloopprobleem gehad, behalve bij het naar links sturen omdat door de grote breedte het ruitenwisser-vloeistofreservoir werd geraakt.
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

195/45/15 is toch echt de maat voor die velgjes. uniroyal rainsport hoor ik goede verhalen over. zelfs toyo t1-r ook erg lekker.
let wel in de winter rijd ik op 14 inch winterband 165/65/14
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

nja, voor aanlopen valt volgens mij momenteel nog wel mee, iig niks van gemerkt*, alleen achter n paar keer dat ik met 40-50 over n drempel ging, en toen ik de parkeergarage in/uit reed, dat ie net ff "grrrt" doet.. dat wil ik liefst morgen al opgelost hebben, anders moet ik de hele tijd op de snelweg met 80 rijden en opletten voor randjes (en die zitten dr plenty, ik weet dr al genoeg te vinden door de stugge vering)

*en mocht ie inderdaad tegen de ruitensproeitank aanlopen en die lek maken, dan maak ik wel wat moois dat wel past :)

[edit:] ja, ik heb ook nog n 2e set staal waar binnenkort 165/60r14 winterbanden op komen, maar ik wil niet steeds die dr achter onder hoeven zetten als ik de auto met wat baggage wil gebruiken.. dus aanloopprobleem moet ff structureel verholpen worden :)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

wat voor dempers heb je achter. met koni geel heb je stukke minder of geen last
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

koni geel ja, maar hij is ook achter behoorlijk verlaagd, dus vandaar het idee om m n cm of 2-3 hoger weer te zetten (iets meer richting standaard) maar ik weet niet hoe effectief dat is? en anders moet ik toch maar ff n hoekje uit de steun slijpen... :( (hakken en zagen is wat mij betreft altijd laatste redmiddel, zeker als het prima zonder kan)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter

speedy
Bedreven AX driver
Bedreven AX driver
Posts: 48
Joined: TueMar15, 2011 12:43:29 AM
Location: Beverwijk

Post by speedy »

Hey naamgenoot, leuke auto heb je daar! Misschien had ik mijn nickname AlexanderJ moeten maken:)

Ik zag Naca ducts op de motorkap, gaaf hoor, zeer effectief maar je ziet ze nog weinig. Ik had net een heel stuk geschreven over banden en bandenmaten (weet niet hoe mensen die klik-links maken), staat elders op het forum. Succes met je auto en zie je zondag wel!

http://www.axclub.net/forum_phpbb/viewt ... t&start=40
Last edited by speedy on FriMar18, 2011 9:52:50 AM, edited 1 time in total.
Alexander: Ik behoud mij het recht voor om van gedachte te veranderen..;)

Post Reply