Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
Moderator: webmasters
Ernst aka CitrAxer (AX 10E '88)
Hallo allemaal,
Ik ben Ernst en al vele jaren hebben wij een AX in ons bezit.
Aangeschaft in '92, destijds 4 jaar oud met ongeveer 68.000 km ervaring.
De Ax is jarenlang onze enige auto geweest, maar toen ons gezin zich had uitgebreid tot 5 personen, en er op vakantie ook nog een vouwwagen mee moest, werd het duidelijk dat er toch iets anders (bij) moest komen.
Onze "X" heeft toen gezelschap gekregen van een Hyundai H100 bus. Deze diesel deed alle langere ritten en de AX de kortere.
Inmiddels is de H100 ingeruild voor een Dacia Sandero, maar de AX is steeds gebleven.
De oorspronkele rode kleur veranderd langzaam in roze, op sommige plaatsen is hij licht gebutst, maar rijden doet hij nog steeds.
De KM-stand is inmiddels opgelopen tot ruim 222000, zonder grote problemen.
We proberen om hem nog lang rijdend te houden.
TF-92-RV
Ik ben Ernst en al vele jaren hebben wij een AX in ons bezit.
Aangeschaft in '92, destijds 4 jaar oud met ongeveer 68.000 km ervaring.
De Ax is jarenlang onze enige auto geweest, maar toen ons gezin zich had uitgebreid tot 5 personen, en er op vakantie ook nog een vouwwagen mee moest, werd het duidelijk dat er toch iets anders (bij) moest komen.
Onze "X" heeft toen gezelschap gekregen van een Hyundai H100 bus. Deze diesel deed alle langere ritten en de AX de kortere.
Inmiddels is de H100 ingeruild voor een Dacia Sandero, maar de AX is steeds gebleven.
De oorspronkele rode kleur veranderd langzaam in roze, op sommige plaatsen is hij licht gebutst, maar rijden doet hij nog steeds.
De KM-stand is inmiddels opgelopen tot ruim 222000, zonder grote problemen.
We proberen om hem nog lang rijdend te houden.
TF-92-RV
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Ben ik eigenlijk alleen nog benieuwd naar de ORGA-code, de viercijferige productiecode die in geel, zwart of groen op je rechterbinnnenscherm staat vlak bij de veerpootbevestiging...
Dan kun je met behulp van deze site (klik!) de werkelijke productiedatum van je AX achterhalen.
Dat is dus niet de datum waarop het kenteken is afgegeven....
Dan kun je met behulp van deze site (klik!) de werkelijke productiedatum van je AX achterhalen.
Dat is dus niet de datum waarop het kenteken is afgegeven....
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
Keertje goed poetsen zal wel flink helpen denk ik.
Verder een erg leuke AX!
Ook altijd leuk om te lezen over een AX die al jaren still going strong is.
Verder een erg leuke AX!
Ook altijd leuk om te lezen over een AX die al jaren still going strong is.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage

Het lijkt erop dat er nu een definitief einde komt aan onze AX
De APK keurmeester was gisteren vrij duidelijk in zijn oordeel. Het is nu echt gebeurt.
Wat mankeert eraan:
Doorgeroeste delen in de balken bij de achterlichten en de benzine vulslang
Doorgeroeste delen achter de koplampen, vooral achter de linker.
Rechterdorpel vallen ook gaten in.
Rechterachter-rem was niet goed.
Daarnaast zit de distributieriem er bijna 7 jaar om, zou dus eigenlijk ook vervangen moeten worden, maar is uiteraard geen afkeur punt.
Met nog 4 dagen tot de APK datun, zit er dus waarschijnlijk niets anders om dan begin volgende week aan de laatste rit te beginnen.
De APK keurmeester was gisteren vrij duidelijk in zijn oordeel. Het is nu echt gebeurt.
Wat mankeert eraan:
Doorgeroeste delen in de balken bij de achterlichten en de benzine vulslang
Doorgeroeste delen achter de koplampen, vooral achter de linker.
Rechterdorpel vallen ook gaten in.
Rechterachter-rem was niet goed.
Daarnaast zit de distributieriem er bijna 7 jaar om, zou dus eigenlijk ook vervangen moeten worden, maar is uiteraard geen afkeur punt.
Met nog 4 dagen tot de APK datun, zit er dus waarschijnlijk niets anders om dan begin volgende week aan de laatste rit te beginnen.

-
- AX super weirdo
- Posts: 4781
- Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
- Location: Delft
erg jammer idd, maar wat ik me wel afvraag.. dat klinkt echt niet als roest van 1 jaar, hoe is dat de voorgaande jaren door de apk gekomen dan?
en roy, ik heb n lasapparaat, geen schuur?
minstens zo onhandig..
behalve restaureren om de nostalgische waarde, zijn dr echt nog wel wat leuke dingen die je dr van kan maken (geen U9 --> alle carb blokken gewoon op kenteken te krijgen, lichtste van alle ax'en, etc..)
en roy, ik heb n lasapparaat, geen schuur?

behalve restaureren om de nostalgische waarde, zijn dr echt nog wel wat leuke dingen die je dr van kan maken (geen U9 --> alle carb blokken gewoon op kenteken te krijgen, lichtste van alle ax'en, etc..)
AX 1.6 16V circuit speeltje ---- Peugeot 309 1.4i ---- Elektrische Scooter
Mjaw, welke ax niet, daar kan die nog wel ouder mee wordenCitrAxer wrote:Het lijkt erop dat er nu een definitief einde komt aan onze AX
De APK keurmeester was gisteren vrij duidelijk in zijn oordeel. Het is nu echt gebeurt.
Wat mankeert eraan:
Doorgeroeste delen in de balken bij de achterlichten en de benzine vulslang
zelfde... als ie daar nu pas last van heeft, is 't nog een harde ook!Doorgeroeste delen achter de koplampen, vooral achter de linker.
iets jammerlijker, maar als het alleen het begin van de dorpel is....Rechterdorpel vallen ook gaten in.
typisch ax kwaaltje, remcilindertje...Rechterachter-rem was niet goed.
met iemand die een beetje kan lassen moet dit toch voor paar 10tjes opgelost worden. Als dat alles is??
D riemetje, spulletjes op EBAY kopen en dan ben je ook voor 40 tientjes klaar...... Vervangen is zo gepiept.
Ik zeg, zonde, voor het geld om deze APK waardig te maken ga je echt geen andere vinden....
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik zie zo snel niet waar je woont, alleen een FRL-sticker....
Maar van de genoemde afkeurpunten wordt ik persoonlijk niet warm of koud, en als dit toch een trouw familielid is...mmm...
In Hoogeveen zit CitRoy die aardig vertrouwd is met oude(re) Cit's, mocht je zelf niet kunnen of willen lassen.
Wat ik lees moet in een dag te doen zijn tegen vrij geringe kosten (afhankelijk van uurtarief/ hoeveelheid werk).
Voor dit jaar moet mijn '87-er 1.0E ook wederom het nodige laswerk aan de dorpels krijgen om haar weer APK-klaar te krijgen, maar goed: ik rij er dagelijks mee rain, snow-salt or shine...
Ik zou er nog eens goed over nadenken, waar vind je zo'n karaktervol en goedkoop gebakje weer?
Type I's zijn aan het uitsterven...
Maar van de genoemde afkeurpunten wordt ik persoonlijk niet warm of koud, en als dit toch een trouw familielid is...mmm...
In Hoogeveen zit CitRoy die aardig vertrouwd is met oude(re) Cit's, mocht je zelf niet kunnen of willen lassen.
Wat ik lees moet in een dag te doen zijn tegen vrij geringe kosten (afhankelijk van uurtarief/ hoeveelheid werk).
Voor dit jaar moet mijn '87-er 1.0E ook wederom het nodige laswerk aan de dorpels krijgen om haar weer APK-klaar te krijgen, maar goed: ik rij er dagelijks mee rain, snow-salt or shine...
Ik zou er nog eens goed over nadenken, waar vind je zo'n karaktervol en goedkoop gebakje weer?
Type I's zijn aan het uitsterven...
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
De stikker klopt nog wel. We wonen vlak boven Leeuwarden
Het klopt ook dat dit alles niet in 1 jaar doorgeroest is.
Vorig jaar liet de APK keurmeester al doorschemeren dat het wel eens het laatste jaar kon zijn.
De onderkant en linksvoor waren toen ook al behoorlijk aangetast. De onderkant heb ik toen hersteld (een van mijn eertste keren CO2 lassen).
Een paar jaar daarvoor is er ook al aan de onderkant gelast.
Maar dit jaar moet er aan alle kanten gelast worden, wat we bijna niet zien zitten, temeer daar je er niet goed bij kunt.
Daar komt nog bij dat we eigenlijk helemaal geen 2e auto nodig hebben, meestal staat hij maar wat op de oprit.
Maar goed, dit weekend zullen we de knoop doorhakken.
O ja, de orga code heb ik ook kunnen ontcijferen: 4102, wat een productiedatum oplevert van 1 feb 1988.
Het klopt ook dat dit alles niet in 1 jaar doorgeroest is.
Vorig jaar liet de APK keurmeester al doorschemeren dat het wel eens het laatste jaar kon zijn.
De onderkant en linksvoor waren toen ook al behoorlijk aangetast. De onderkant heb ik toen hersteld (een van mijn eertste keren CO2 lassen).
Een paar jaar daarvoor is er ook al aan de onderkant gelast.
Maar dit jaar moet er aan alle kanten gelast worden, wat we bijna niet zien zitten, temeer daar je er niet goed bij kunt.
Daar komt nog bij dat we eigenlijk helemaal geen 2e auto nodig hebben, meestal staat hij maar wat op de oprit.
Maar goed, dit weekend zullen we de knoop doorhakken.
O ja, de orga code heb ik ook kunnen ontcijferen: 4102, wat een productiedatum oplevert van 1 feb 1988.
We gaan proberen onze X weer op te lappen.
Gisteravond , na de voorlopig laatste rit, is hij geschorst.
Aangezien ik geen ervaren lasser ben en ik ook niet zwem in de hoeveelheid vrije tijd, zal de reparatie wel enige tijd in beslag nemen.
Voorlopig moeten we het dus even met 1 auto doen.
OP dit moment staat hij nog op de oprit, ben bezig ruimte vrij te maken in de garage.
Als er een keer een ervaren lasser in de buurt is, is hij/zij welkom om mij met raad (en daad) bij te staan.
Gisteravond , na de voorlopig laatste rit, is hij geschorst.
Aangezien ik geen ervaren lasser ben en ik ook niet zwem in de hoeveelheid vrije tijd, zal de reparatie wel enige tijd in beslag nemen.
Voorlopig moeten we het dus even met 1 auto doen.
OP dit moment staat hij nog op de oprit, ben bezig ruimte vrij te maken in de garage.
Als er een keer een ervaren lasser in de buurt is, is hij/zij welkom om mij met raad (en daad) bij te staan.