Bart_AX_Cristal
Moderator: webmasters
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
- Location: Hasselt
Bart_AX_Cristal
Hey!
Ik ben nieuw hier!
Mijn naam is Bart, ik woon in Hasselt (BE) ik ben 20 en ik heb momenteel een AX Cristal (5-deurs) uit 1993 met ongeveer 83 700 km op de teller (geloof ik..).
Ik heb al zowat mijn hele leven in dat auto-tje gezeten, het was namelijk mijn moeder haar auto.
Een paar jaar geleden is hij van mijn zus geweest (waar hij erg vanaf heeft gezien : deuken, krassen, gebogen cilinderstangen... ) en sinds kort is hij dus van mij.
Ik weet niet wat ik hier nog allemaal zou moeten schrijven, maar ik heb dit forum gevonden via google toen ik op zoek was naar meer info over mijn AX.
Ik was vooral op zoek naar de technische specificaties en naar het vermogen van mijn AX'je (want optrekken daar doet hij niet aan ).
En naar wat er nu anders is aan de "speciale uitgave" Cristal.. (Dat het een speciale uitgave is heb ik hier daarnet op het forum gevonden .)
Voor de rest ben ik nog op zoek naar goedkope tips en manieren om mijn AX er wat "stoerder"/"gemener" doen uit te zien (veel geld kan ik er niet aan besteden om de redenen dat ik dat niet heb , en ik niet weet hoe lang hij nog door de keuring gaat geraken (ben nu al aant duimen voor volgende maand ) )
Groetjes!
Bart
Ik ben nieuw hier!
Mijn naam is Bart, ik woon in Hasselt (BE) ik ben 20 en ik heb momenteel een AX Cristal (5-deurs) uit 1993 met ongeveer 83 700 km op de teller (geloof ik..).
Ik heb al zowat mijn hele leven in dat auto-tje gezeten, het was namelijk mijn moeder haar auto.
Een paar jaar geleden is hij van mijn zus geweest (waar hij erg vanaf heeft gezien : deuken, krassen, gebogen cilinderstangen... ) en sinds kort is hij dus van mij.
Ik weet niet wat ik hier nog allemaal zou moeten schrijven, maar ik heb dit forum gevonden via google toen ik op zoek was naar meer info over mijn AX.
Ik was vooral op zoek naar de technische specificaties en naar het vermogen van mijn AX'je (want optrekken daar doet hij niet aan ).
En naar wat er nu anders is aan de "speciale uitgave" Cristal.. (Dat het een speciale uitgave is heb ik hier daarnet op het forum gevonden .)
Voor de rest ben ik nog op zoek naar goedkope tips en manieren om mijn AX er wat "stoerder"/"gemener" doen uit te zien (veel geld kan ik er niet aan besteden om de redenen dat ik dat niet heb , en ik niet weet hoe lang hij nog door de keuring gaat geraken (ben nu al aant duimen voor volgende maand ) )
Groetjes!
Bart
Welkom hier!
Je bent in ieder geval aan het goede adres om meer over de AX te weten te komen.
Er ontbreken nog wel een paar foto's van de AX in je wie is wie
Je bent in ieder geval aan het goede adres om meer over de AX te weten te komen.
Er ontbreken nog wel een paar foto's van de AX in je wie is wie
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
Een gele, een goude en een rooooie.
Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage
-
- Drempelkiller
- Posts: 3709
- Joined: SatOct09, 2004 4:07:33 PM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
Welkom gewenst en veel plezier met je AX, wel snel een paar foto's aan ons laten zien
Groetjes, Henk
Groetjes, Henk
Zie ook eens onze web-site's http://xj-79-zg.batssoft.nl of http://xd-76-gj.batssoft.nl of onze nieuwe
aanwinst http://89-thv-2.batssoft.nl en meld je aan op http://kentekens.axclub.nl
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
- Location: Hasselt
Amai, zo een warme welkom heb ik nog niet vaak gekregen op fora
Gezellige club hier lijkt mij
Ik zal morgen tussen het studeren door wat foto's proberen te maken om hier online te zetten!
Heb echt geen enkel idee van de technische specificaties en dergelijke van mijn AX, ik weet alleen dat mijn moeder zei dat de AX Cristal indertijd het goedkoopste model was dat er was..
(Dus dat voorspelt al weinig goeds )
(Ik gok een 1.0)
Gezellige club hier lijkt mij
Ik zal morgen tussen het studeren door wat foto's proberen te maken om hier online te zetten!
Ik weet eigenlijk niet wat de basis is..raoel wrote: Sneller.. sja, wat is de basis, 1.0 of 1.1? Ander blok erin hangen kan natuurlijk altijd
Heb echt geen enkel idee van de technische specificaties en dergelijke van mijn AX, ik weet alleen dat mijn moeder zei dat de AX Cristal indertijd het goedkoopste model was dat er was..
(Dus dat voorspelt al weinig goeds )
(Ik gok een 1.0)
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
- Location: Hasselt
Hier volgen de foto's van mijn AX'je
(Ik dacht, ik trek meteen langs alle kanten een foto )
Er hangt zoals je ziet momenteel nog een "L" op, maar daar hoop ik over een paar weken voorgoed vanaf te zijn
De blutsen zijn er zoals ik al eerder zei dankzij mijn zus in (auto was in perfecte staat toen ze hem kreeg, en zo als hij nu is kreeg ik hem een jaartje later.. )
Mijn vader heeft toen met de hamer langs binnenuit er wat op gemept om het terug "acceptabel" te maken, maar echt perfect is het nog niet zoals je ziet
Maar ik denk dat ik eerst in de buurt eens ga rondkijken voordat ik helemaal naar de kust ga rijden (Dat is toch een ferm eindje van hieruit )
Maar ik zal het onthouden!
Thanks!
Er moet nog een volledig nieuw rechtervoorlicht in voordat hij naar de keuring gaat (volgende maand).
De kap was ongeveer volledig losgekomen waardoor er water is ingekomen en de reflectoren aan de binnenkant helemaal verdoft zijn.
En het is al te laat om daar zo nog wat aan te doen zei mijn vader, dus moet er een volledige nieuwe lamp in.
En als ik toevallig een linker achterdeur vind in dezelfde kleur dan ga ik die ook vervangen (ben niet van plan met een andere kleur deur rond te rijden of de auto helemaal te herspuiten ).
Voor de rest droom ik er ook nog een beetje van om een nieuwe motor te plaatsen (een 1.1 of als het kan nog een betere ).
Nadat mijn zus de cilinders oververhit had en de cilinderstangen verbogen waren, zijn deze vervangen (nadat ze in de Citroëngarage zeiden dat er niets meer aan te doen was en de auto voor de schroothoop was )
Maar de motor heeft toch een ferme klap gekregen werd er toen gezegd...
(We hadden het thuis over op reis gaan en mijn vader zei "Ik zou met het AXke niet naar Berlijn durven rijden!" en toen zei ik, ach ik wel! ,maar blijkbaar gaat de motor het dan sowieso begeven, en ik zou toch graag met wat meer zekerheid wat langere trips kunnen maken (en tegen wat extra vermogen zeg ik ook zeker geen nee! ))
(Ik dacht, ik trek meteen langs alle kanten een foto )
Er hangt zoals je ziet momenteel nog een "L" op, maar daar hoop ik over een paar weken voorgoed vanaf te zijn
De blutsen zijn er zoals ik al eerder zei dankzij mijn zus in (auto was in perfecte staat toen ze hem kreeg, en zo als hij nu is kreeg ik hem een jaartje later.. )
Mijn vader heeft toen met de hamer langs binnenuit er wat op gemept om het terug "acceptabel" te maken, maar echt perfect is het nog niet zoals je ziet
Ik kan nog wel wat gebruiken jacitrofenwick wrote:
(Hier staat nog een 1.0 cristal in afbraak, moest je iets nodig hebben )
Maar ik denk dat ik eerst in de buurt eens ga rondkijken voordat ik helemaal naar de kust ga rijden (Dat is toch een ferm eindje van hieruit )
Maar ik zal het onthouden!
Thanks!
Er moet nog een volledig nieuw rechtervoorlicht in voordat hij naar de keuring gaat (volgende maand).
De kap was ongeveer volledig losgekomen waardoor er water is ingekomen en de reflectoren aan de binnenkant helemaal verdoft zijn.
En het is al te laat om daar zo nog wat aan te doen zei mijn vader, dus moet er een volledige nieuwe lamp in.
En als ik toevallig een linker achterdeur vind in dezelfde kleur dan ga ik die ook vervangen (ben niet van plan met een andere kleur deur rond te rijden of de auto helemaal te herspuiten ).
Voor de rest droom ik er ook nog een beetje van om een nieuwe motor te plaatsen (een 1.1 of als het kan nog een betere ).
Nadat mijn zus de cilinders oververhit had en de cilinderstangen verbogen waren, zijn deze vervangen (nadat ze in de Citroëngarage zeiden dat er niets meer aan te doen was en de auto voor de schroothoop was )
Maar de motor heeft toch een ferme klap gekregen werd er toen gezegd...
(We hadden het thuis over op reis gaan en mijn vader zei "Ik zou met het AXke niet naar Berlijn durven rijden!" en toen zei ik, ach ik wel! ,maar blijkbaar gaat de motor het dan sowieso begeven, en ik zou toch graag met wat meer zekerheid wat langere trips kunnen maken (en tegen wat extra vermogen zeg ik ook zeker geen nee! ))
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Voor kleine onderdelen ben je idd beter af in de buurt of nieuw. Koplampen bvb kosten niet zoveel.
Een 1.4-blokje maakt hem wel al een stuk sneller, en dat geeft bij het keuren nog geen problemen
Als je handig bent kan je hem ook direct ombouwen naar injectie zodat je geen handchoke meer hoeft te gebruiken.
(dat heb ik destijds ook gedaan met mijn grijze 5 deurs )
Een 1.4-blokje maakt hem wel al een stuk sneller, en dat geeft bij het keuren nog geen problemen
Als je handig bent kan je hem ook direct ombouwen naar injectie zodat je geen handchoke meer hoeft te gebruiken.
(dat heb ik destijds ook gedaan met mijn grijze 5 deurs )
Welkom bij de AX-club, Bart.
Een vijf-deurs AX. Da's haast nog mooier dan een 3-deurs. Op die deuk na een mooi exemplaar
Koplamp kan je, zoals gezegd, het beste nieuw halen.
Kijk maar 'ns hoe zo'n lamp vastzit. Met plastic nokjes, die vastklikken in een paar stangetjes met een bolletje erop. Die plastic nokjes zijn vaak stuk van koplampen op de sloop. In Nederland heb je een gloedjenieuwe imitatiekoplamp voor €25,-. Dat zijn dus ook de kosten niet.
Voor de rest: Keep the carburator alive! Een handchoke is zoveel meer fun dan injectie...
Een vijf-deurs AX. Da's haast nog mooier dan een 3-deurs. Op die deuk na een mooi exemplaar
Koplamp kan je, zoals gezegd, het beste nieuw halen.
Kijk maar 'ns hoe zo'n lamp vastzit. Met plastic nokjes, die vastklikken in een paar stangetjes met een bolletje erop. Die plastic nokjes zijn vaak stuk van koplampen op de sloop. In Nederland heb je een gloedjenieuwe imitatiekoplamp voor €25,-. Dat zijn dus ook de kosten niet.
Voor de rest: Keep the carburator alive! Een handchoke is zoveel meer fun dan injectie...
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
- Location: Hasselt
Ga ik dan best eens rondsnuffelen op autokerkhoven hier in de buurt?
Ik ben helaas (nog) niet handig met aan auto's sleutelen..
Heb erg weinig praktische kennis van zaken, maar aan enthousiasme ontbreekt het me zeker niet
En met wat hulp van mijn opa (die haalt alles uiteen en bouwde allerlei tuinwerktuigen door stukken kapotte motoren te combineren ) of een kennis van de familie krijg ik wel al wat gedaan
Maar ombouwen naar injectie is misschien wat te hoog gegrepen
(En persoonlijk vind ik dat mijn handchoke nog wel zijn charmes heeft )
Ik ben helaas (nog) niet handig met aan auto's sleutelen..
Heb erg weinig praktische kennis van zaken, maar aan enthousiasme ontbreekt het me zeker niet
En met wat hulp van mijn opa (die haalt alles uiteen en bouwde allerlei tuinwerktuigen door stukken kapotte motoren te combineren ) of een kennis van de familie krijg ik wel al wat gedaan
Maar ombouwen naar injectie is misschien wat te hoog gegrepen
(En persoonlijk vind ik dat mijn handchoke nog wel zijn charmes heeft )
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
- Location: Hasselt
Idd, hoe vet is een handchoke!!Ceristimo wrote:
Voor de rest: Keep the carburator alive! Een handchoke is zoveel meer fun dan injectie...
Ik : "Ik heb nog een choke in mijn auto"
Ander : "Een wat?"
Lekker old school en ik hou van het feit dat die auto's nog lekker mechanisch zijn en dat je er zelf nog aan kan beginnen prullen
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
*mijmert*
En niets zo leuk als dat gechoke op de vroege ochtend. Choke uit, keertje pompen met het gaspedaal, sleuteltje om, en dan een beetje met 't gas spelen terwijl 't motortje rochelend tot leven komt.
En 't voordeel: je hoeft de auto nooit aan vrienden uit te lenen, want die kunnen 'm toch niet starten.
Plus dat lekkere rauwe geluid, met de lucht gorgelend door de carburateur terwijl je 'm, niet gehinderd door een toerenbegrenzer, naar de 100 trapt in z'n 2....
Mooie tijden...
*schrikt wakker*
En niets zo leuk als dat gechoke op de vroege ochtend. Choke uit, keertje pompen met het gaspedaal, sleuteltje om, en dan een beetje met 't gas spelen terwijl 't motortje rochelend tot leven komt.
En 't voordeel: je hoeft de auto nooit aan vrienden uit te lenen, want die kunnen 'm toch niet starten.
Plus dat lekkere rauwe geluid, met de lucht gorgelend door de carburateur terwijl je 'm, niet gehinderd door een toerenbegrenzer, naar de 100 trapt in z'n 2....
Mooie tijden...
*schrikt wakker*
Jij bent precies een Franse auto. Mooi en onverslijtbaar volgens de reclamespot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
Maar als de motor nog wil lopen, dan is het plaatwerk al verrot.
-
- AX Starter
- Posts: 18
- Joined: SatJan22, 2011 4:29:47 PM
- Location: Hasselt
Een ander blok inbouwen zie ik nog wel zittencitrofenwick wrote:Lekker zo laten dan
En hier via de club kan je ook goedkoop aan 2dehands onderdelen geraken. Die kan je dan ophalen/versturen etc, of op een meeting ophalen.
Maar ik heb er geen idee van hoeveel dat me zou kosten...
Kan je mij zo een schatting geven wat een nieuw (tweedehands) blok mij zou kunnen kosten? (een 1.1 tot een 1.4) (Gewoon dat ik een idee heb ongeveer.)
Ik ga proberen de kosten op mijn ouders of mijn zus te verhalen (gezien het feit dat het mijn zus was die de motor bijna kapotgekregen heeft..