Lucas aka Lucas88 - First 1.1i '94 HJ-FL-85

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Lucas88
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriOct22, 2010 9:38:41 AM
Location: Arnhem

Lucas aka Lucas88 - First 1.1i '94 HJ-FL-85

Post by Lucas88 »

Goedenavond!

Om te beginnen even een inleidend verhaaltje :D
Ik heb al sinds mijn 18e m'n rijbewijs maar tot nu toe niet de behoefte gehad zelf een auto te hebben (kon er altijd wel een lenen als het nodig is) Echter begon het een aantal maanden geleden te kriebelen om toch helemaal vrij te zijn om te gaan en staan waar ik wou zonder afhankelijk te moeten zijn van het OV. Ook voor mijn hobby en hopelijk toekomstige werk (fotografie) moet ik nog al eens op gekke tijden op gekke plekken zijn waar geen trein of bus te vinden is, en is het dus fijn om eigen vervoer te hebben.

Zodoende ben ik gaan zoeken naar een passende auto. Ik had hier nog geen ervaring mee maar wist wel wat ik wou (goedkoop in aanschaf/onderhoud, makkelijk te onderhouden en toch redelijk betrouwbaar)
Ik heb uiteindelijk voor een AX gekozen waar ik tot nu toe absoluut geen spijt van heb.
Ik heb 'm voor €250 kunnen kopen, met 120k op de teller. Het ding zag er niet uit, het gras groeide op alle rubbers en de auto had een complete (natuurlijke) bescherming van mos op zich laten groeien. Verder was bekend dat er een aandrijfas ratelde en verder deed ie het prima volgens de verkoper.
Hij had geen apk meer maar dat moest geen probleem zijn.
Nou prima, auto gekocht, op naam gezet en met een autoambulance opgehaald om het weekend eens goed de handen er aan vuil te maken zodat hij maandag gekeurd kon worden (dat was eind oktober)
Toen de auto eenmaal thuis in de garage op de krik stond moest ik toch een paar keer goed slikken. Na een grondige inspectie kwam ik erachter dat ik het heel druk ging krijgen de komende 2 dagen.
Er zaten in de bodem een 4 tal gaten. 2 ter grootte van een cd bij de bestuurdersstoel, 1 achter de bestuurdersstoel en ook waren er 2 langgerekte gaten die langs de dorpels aan beide kanten liepen. Ook zaten er 2 fikse gaten achter de koplampen in het motorcompartiment.
Deze heb ik allemaal goed weten te dichten. Eerst het roest goed verwijderd, daarna ingespoten met zinkspray, kit langs de randen, zinken plaatjes erop gepopnageld en daarna goed in de pek gezet.
Daarna alle remmen gangbaar gemaakt, de handrem gemaakt (deed helemaal niks meer) en nog wat gaten dicht gemaakt (in de kofferbak en langs de deuren) met glasvezelmatjes.

Ik had er niet teveel hoop op dat de auto door de keuring zou komen, ik kwam er namelijk achter dat de vorige eigenaar een uitlaat had gemonteerd zonder aansluiting voor de lambda sonde en er zat geen katalysator aan. Volgens mij is dit wel verplicht bij dit type.
Blijkbaar had ik mazzel want maandagochtend de auto gebracht en s'middags gebeld dat ie goedgekeurd was! Ze moesten alleen een lampje vervangen rechts voor en de remschoenen achter vervangen, deze waren niet goed meer, en de handrem stellen.

Inmiddels heb ik 2000 kilometer met het ding gereden en ben er echt super tevreden mee!
Er is nog een waslijst met andere problemen die ik al gedaan heb of nog moet doen, namelijk:

Done

- V-snaar piept --> uiteindelijk vervangen omdat het huidige exemplaar helemaal ingescheurd was
- Kofferbakslot lam (schroeven van het slot zitten in plastic vast en die zijn dolgedraaid
- Knop van ventilator zit los
- Autoradio is oud en verrot
- Geen speakers in voordeuren
- ernstig schoonmaken en in de was zetten buitenkant
- Olie + filter vervangen
- Karterontluchtingsslangetje vervangen
- Luchtfilter vervangen

To-Do:

- Bougies vervangen
- Er is in gerookt dus binnenkant schoonmaken
- Kachelmotor doet het alleen op standje 3 en maakt af en toe het geluid van een burlend edelhert --> kachelmotor vervangen
- Rechter aandrijfas ratelt in bochten --> aandrijfas vervangen
- Dashboardverlichting doet het maar tot 80 km/h --> vervangen door leds
- Klein subwoofertje erin voor iets meer laag
- Moertje op uitlaat lassen voor lambda-sonde (m'n motormanagement lampje brand nu regelmatig en ik geef hier de sonde de schuld voor)

Nou, als ik dit gedaan heb vind ik het voorlopig wel prima. Hij moet vooral blijven starten :) Een krasje hier en daar deert me niet.

Oja, vorige week toen het zo'n ijsbaan was heb ik een paaltje geramd waarbij m'n bumper gescheurd is en m'n knipper en koplamp zijn gesneuveld... :evil: De bumper ga ik gewoon met kit fixxen en de koplamp en knipper zijn inmiddels vervangen.

Jullie horen nog van me!! :D
En de foto's volgen nog
Last edited by Lucas88 on WedDec15, 2010 12:07:52 AM, edited 1 time in total.

kick-it
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 471
Joined: SunNov22, 2009 5:55:49 PM
Location: Amsterdam

Post by kick-it »

Hey Lucas,

Welkom hier.

Tof dat je de AX op de weg hebt gehouden.
Een aardig waslijstje aan punten, een auto met zoveel punten beland vaak op de sloop. :(

Foto's zijn altijd welkom :)
Image
Auke aka Kick-it (AX GTI '92 - BX Sport '86)

Johannus
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2000
Joined: SunJun07, 2009 5:24:50 PM
Location: Eindhoven
Contact:

Post by Johannus »

Hey, Welkom hier!

Foto's zijn inderdaad welkom!

mooi todo lijstje heb je
Image Image

Lucas88
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriOct22, 2010 9:38:41 AM
Location: Arnhem

Post by Lucas88 »

kick-it wrote:Hey Lucas,

Welkom hier.

Tof dat je de AX op de weg hebt gehouden.
Een aardig waslijstje aan punten, een auto met zoveel punten beland vaak op de sloop. :(

Foto's zijn altijd welkom :)
Van wie ik 'm kocht zei ook dat als ie te lang te koop stond hij hem af zou voeren, ik ben zelf vrij practisch en handig met gereedschap, en vind het leuk nieuwe dingen te leren dus had er niet zoveel moeite mee dat er wat aan moest gebeuren :) Foto's ga ik dit weekend maken, dan ga ik er weer 3 dagen mee aan de slag!

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

als je de auto voor praktisch koopt, en er alleen praktisch/technisch onderhoud aan doet, dan is zo'n loop of sloop wagentje natuurlijk dikke prima, en inderdaad, aardig to-do lijstje, maar niets onoverkomelijks :) als je auto nog in zgan staat is qua uitterlijk ga je je bumper natuurlijk niet fixen met kit, maar als het ding toch al vol butsen zit :lol:
binnenkort ook foto's? :) (en foto's van je reparatiewerk natuurlijk)

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

Welkom! :) Waar zijn de foto's (en je doet nog wel fotografie..) Vooral de mos interesseert me wel :)

Losroyos
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4802
Joined: SatJan02, 2010 12:42:12 AM
Location: Zevenaar

Post by Losroyos »

Eey, Lucas, Welkom.

Ben wel benieuwd naar de auto maar zo te horen is die wel bij iemand terecht gekomen die liefde voor de auto heeft.

Succes nog veder 8)

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

welkom hier, slim alleen klussen om te blijven rijden.
Die lambda is heel bijzonder. snel fixen scheelt je benzine!
weet niet of je goed bent in bakken en braden maar een stukje uitlaat binnen de club is ook goed verkrijgbaar gok ik. Waar hangt overigens nu je lamda? deze wordt nl. verwarmd...

zolang de assen nog niet rechtdoor rammelen zou ik nog gewoon blijven rijden of je moet het TE irritant vinden. dit in jouw kader repareren als het pas echt kapot is 8) .

Voor je ventilator let goed op dat je wederom een 3 standen ventilator vindt. met de aansluiting/stekker op dezelfde manier zijkant of onderkant.
Tevens uit een auto halen die niet zo geen verstelbare roosters heeft aan de zijkant van het dashboard. (even aangenomen dat je die niet hebt op de first) en uiteraard het moet geloof ik een type 2 zijn.
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Lucas88
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriOct22, 2010 9:38:41 AM
Location: Arnhem

Post by Lucas88 »

Joost wrote:welkom hier, slim alleen klussen om te blijven rijden.
Die lambda is heel bijzonder. snel fixen scheelt je benzine!
weet niet of je goed bent in bakken en braden maar een stukje uitlaat binnen de club is ook goed verkrijgbaar gok ik. Waar hangt overigens nu je lamda? deze wordt nl. verwarmd...

zolang de assen nog niet rechtdoor rammelen zou ik nog gewoon blijven rijden of je moet het TE irritant vinden. dit in jouw kader repareren als het pas echt kapot is 8) .

Voor je ventilator let goed op dat je wederom een 3 standen ventilator vindt. met de aansluiting/stekker op dezelfde manier zijkant of onderkant.
Tevens uit een auto halen die niet zo geen verstelbare roosters heeft aan de zijkant van het dashboard. (even aangenomen dat je die niet hebt op de first) en uiteraard het moet geloof ik een type 2 zijn.
Ik rij nu, als ik alleen lange stukken rij en achter vrachtwagens, 1 op 17. In het dagelijks verkeer en korte stukken haal ik net 1 op 13. Mijn vermoeden wordt dus bevestigd dat het de lambda sonde is. Volgens mij kan je met de auto makkelijk 1 op 20 rijden als je het rustig aan doet. Ik heb geen ervaring met lassen, wordt dus een projectje tijdens de voorjaarsvakantie :-) Hij hangt nu aan een tie-wrap aan de pijlstok geloof ik, hij raakt niks aan. Had al gelezen dat hij warm wordt dus zorg ervoor dattie niks raakt.

De aandrijfas is echt te irritant, recht vooruit hoor ik hem nog niet maar in bochten naar links als ik gas geef heel erg. Achterin de auto ligt al klaar een aandrijfas en een kachelmotor. Ik heb een ax first met verstelbare roosters in het midden maar aan de zijkant niet, heb een kachelmotor bij bart ebben gekocht, zij wisten gelijk welke ik moest hebben met mijn bouwjaar en kenteken, ga er vanuit dat het de goede is. Ga dit weekend aan de slag met het vervangen, mocht het niet kloppen laat ik het weten, en ga dan ook foto's maken om het duidelijk te krijgen.

Lucas88
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriOct22, 2010 9:38:41 AM
Location: Arnhem

Post by Lucas88 »

raoel wrote:Welkom! :) Waar zijn de foto's (en je doet nog wel fotografie..) Vooral de mos interesseert me wel :)
Ja die is er dus inmiddels al wel af :D De foto's komen zaterdag/zondag, ga er dit weekend weer mee aan de slag!!!! Hou jullie op de hoogte 8)

Lucas88
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriOct22, 2010 9:38:41 AM
Location: Arnhem

Post by Lucas88 »

Losroyos wrote:Eey, Lucas, Welkom.

Ben wel benieuwd naar de auto maar zo te horen is die wel bij iemand terecht gekomen die liefde voor de auto heeft.

Succes nog veder 8)
Als het autotje me op de plekken brengt die ik wil, krijgt hij natuurlijk ook liefde terug :lol:
Plus dat ik het mooie auto's vind en dat ze makkelijk te onderhouden zijn!!!

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Lucas88
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriOct22, 2010 9:38:41 AM
Location: Arnhem

Post by Lucas88 »

Joost wrote:http://link.marktplaats.nl/402200713

uitlaat + lambda
Ziet er goed uit, bedankt voor de tip!
Het nare is alleen dat de uitlaat die er nu onder zit een nogal vreemd geval is, hij bestaat uit 1 compleet stuk tot aan de einddemper... ben bang dat ik een complete set moet kopen.

AlexanderB
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4781
Joined: SunNov07, 2010 11:39:23 PM
Location: Delft

Post by AlexanderB »

oh, das lastig, geen standaard uitlaat met kat(-vervanger) maar gewoon een rechte pijp..
je mag hier langskomen dan las ik dr n moer in, maar tis n beetje ver weg :P dat kan vast dichterbij bij een ander..

Lucas88
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriOct22, 2010 9:38:41 AM
Location: Arnhem

Post by Lucas88 »

Nou als iemand zich aanbied hou ik me aanbevolen :P

degene
AX Master
AX Master
Posts: 1253
Joined: TueOct13, 2009 1:25:50 AM
Location: Delft

Post by degene »

Heb wel een 1.1 spruitstuk met downpijp (met gat voor lambda) met uitlaat pijp incl. kat maar zonder einddemper en zonder lambda (die heeft joost al :P)

En bij jouw uitlaat zit dit deel
Image

vást aan de rechte uitlaatpijp?

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

een pijp vanaf het blok is een 1.0 pijp uit het hoofd geroepen
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Lucas88
Welkom nieuw AX lid
Welkom nieuw AX lid
Posts: 9
Joined: FriOct22, 2010 9:38:41 AM
Location: Arnhem

Post by Lucas88 »

degene wrote:Heb wel een 1.1 spruitstuk met downpijp (met gat voor lambda) met uitlaat pijp incl. kat maar zonder einddemper en zonder lambda (die heeft joost al :P)

En bij jouw uitlaat zit dit deel
Image

vást aan de rechte uitlaatpijp?
Ow relaxt! Demper heb ik zelf en lambda ook.. Wat wil je ervoor hebben?


Ja bij mij zit downpipe aan de rest vast...

Post Reply