Auke aka Kick-it (AX GTI '92, BX SPORT '86)
Moderator: webmasters
Door drukte heb ik weinig tijd gehad om aan mijn AX te werken, maar afgelopen zaterdag heb ik wel een hoop kunnen doen.
Ik heb geleerd om te lassen, het zijn nog niet de beste lassen, maar het begin is er en ik heb gemerkt, hoe meer je het doet hoe makkelijker het is.
Is voornamelijk een handigheidje en alles goed schoonmaken helpt ook.
Mijn broer bezig met het lassen van een stuk zijkant.
De zijkant is weer dicht.
Een gat dicht, maar helaas ook weer een nieuw gat erbij.
De oude deur eruit gehaald, deze was erg gedeukt en een keer met harde wind open geklapt, waardoor er een knik in zat.
Ziet er een stuk beter uit met de nieuwe deur erin.
Ben ook begonnen om de achteras los te halen, valt nog niet mee.
Alles zit vastgeroest, moet af en toe brute kracht aan pas komen om het los te krijgen. Veel WD40 en wat geduld helpt ook wel.
Ik heb geleerd om te lassen, het zijn nog niet de beste lassen, maar het begin is er en ik heb gemerkt, hoe meer je het doet hoe makkelijker het is.
Is voornamelijk een handigheidje en alles goed schoonmaken helpt ook.
Mijn broer bezig met het lassen van een stuk zijkant.
De zijkant is weer dicht.
Een gat dicht, maar helaas ook weer een nieuw gat erbij.
De oude deur eruit gehaald, deze was erg gedeukt en een keer met harde wind open geklapt, waardoor er een knik in zat.
Ziet er een stuk beter uit met de nieuwe deur erin.
Ben ook begonnen om de achteras los te halen, valt nog niet mee.
Alles zit vastgeroest, moet af en toe brute kracht aan pas komen om het los te krijgen. Veel WD40 en wat geduld helpt ook wel.
Jep. Heb een lasapparaat staan, kan zelf ook vrij aardig lassen. Kan nu bij jou mooi zien dat het zeker de moeite waard is
Achterbak/binnenschermen/schermen bij achterbumper zijn bij mij ook rot. Ik zal de andere plekjes ook goed inspecteren die bij jou ook croky zijn.
Heb net als jou ook vervangend plaatwerk in de goede kleur, eigenlijk hebben we hetzelfde project, maar dan in een andere kleur en met een ander kenteken
Het voorbereiden is inderdaad het meeste werk.. Schoonmaken/plaatwerk uitslijpen en vervangend plaatswerk op maat maken is het rotte werk.
Het is de enige manier om het goed te doen, zo kan je AX'je er weer jaren tegen!!
Achterbak/binnenschermen/schermen bij achterbumper zijn bij mij ook rot. Ik zal de andere plekjes ook goed inspecteren die bij jou ook croky zijn.
Heb net als jou ook vervangend plaatwerk in de goede kleur, eigenlijk hebben we hetzelfde project, maar dan in een andere kleur en met een ander kenteken
Het voorbereiden is inderdaad het meeste werk.. Schoonmaken/plaatwerk uitslijpen en vervangend plaatswerk op maat maken is het rotte werk.
Het is de enige manier om het goed te doen, zo kan je AX'je er weer jaren tegen!!
Dat is zeker zo, een goed begin is het halve werk.
Wat mij een beetje tegenviel is dat er toch iets meer rotte plekken dan gedacht en gezien.
Maar goed nu ik toch bezig ben, kan ik het beter gelijk goed doen.
Ik moet zeggen dat je een leuk project tegemoet gaat, ik geniet er stiekem toch wel van.
Ik zal de foto's blijven uploaden, dan kan je het resultaat volgen.
Succes met jouw AX.
Wat mij een beetje tegenviel is dat er toch iets meer rotte plekken dan gedacht en gezien.
Maar goed nu ik toch bezig ben, kan ik het beter gelijk goed doen.
Ik moet zeggen dat je een leuk project tegemoet gaat, ik geniet er stiekem toch wel van.
Ik zal de foto's blijven uploaden, dan kan je het resultaat volgen.
Succes met jouw AX.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
Zo komend weekend eindelijk weer eens tijd om verder te gaan met de AX.
Laswerk afmaken, nieuwe voorruit plaatsen, motorklep omwisselen, onderkant schoonmaken en opnieuw in de bodycoat zetten en de achteras schoonmaken en verlagen.
Daarna de voorkant verlagen.
Genoeg te doen, maar ook gelukkig een lang weekend.
Laswerk afmaken, nieuwe voorruit plaatsen, motorklep omwisselen, onderkant schoonmaken en opnieuw in de bodycoat zetten en de achteras schoonmaken en verlagen.
Daarna de voorkant verlagen.
Genoeg te doen, maar ook gelukkig een lang weekend.
Heb bij mijn ax'je de kofferbakbodem helemaal kaalgestoken, daar zit helaas net zoveel roest als bij jouw AX. Ik had ook aan de aansluiting van de binnenwielkast met het chassis aan beide kanten gaten zitten, is het daar bij jou nog hard?
Ik zit er zelf aan te denken om een donor te halen en daar het plaatwerk uit te slijpen, maar aangezien het vlakke stukken zijn zie ik bij jou dat het met vlakke plaat ook erg netjes kan worden.
Jij moet de binnenschermen aan de voorzijde ook nog lassen toch? Daar is het bij mij aan de linkerkant ook erg croky. Ben een beetje huiverig om de spatborden er af te trekken, daar zal ook nog wel wat onder zitten
Succes dit weekend, ik ga waarschijnlijk ook aan de slag
Ik zit er zelf aan te denken om een donor te halen en daar het plaatwerk uit te slijpen, maar aangezien het vlakke stukken zijn zie ik bij jou dat het met vlakke plaat ook erg netjes kan worden.
Jij moet de binnenschermen aan de voorzijde ook nog lassen toch? Daar is het bij mij aan de linkerkant ook erg croky. Ben een beetje huiverig om de spatborden er af te trekken, daar zal ook nog wel wat onder zitten
Succes dit weekend, ik ga waarschijnlijk ook aan de slag
Ik heb zitten twijfelen om een donorauto te kopen, maar ik vond het niet nodig omdat de vlakke platen vrij simpel zelf zijn te maken en te lassen.
De aansluiting van kofferbak met chassis is nog prima, dat was wel fijn om te zien, omdat ik al zoveel rotte plekken tegenkwam.
Werd er wel een beetje moedeloos van. hehe.
Aan de linkerkant voorkant heb je grote kans op roest, omdat daar een aantal kabels liggen waar veel zand en andere rommel zich achter kan verzamelen.
En wanneer je de voorpanelen los haalt, kan je makkelijker bij de bumpersteunen om te lassen.
Ik hoef nog maar 1 plek te lassen en dat is aan de achterkant van de auto, voor de rest is alles klaar.
Succes met jouw AX, wanneer ze beiden weer de weg op kunnen, maar een keer meeten en verhalen uitwisselen.
De aansluiting van kofferbak met chassis is nog prima, dat was wel fijn om te zien, omdat ik al zoveel rotte plekken tegenkwam.
Werd er wel een beetje moedeloos van. hehe.
Aan de linkerkant voorkant heb je grote kans op roest, omdat daar een aantal kabels liggen waar veel zand en andere rommel zich achter kan verzamelen.
En wanneer je de voorpanelen los haalt, kan je makkelijker bij de bumpersteunen om te lassen.
Ik hoef nog maar 1 plek te lassen en dat is aan de achterkant van de auto, voor de rest is alles klaar.
Succes met jouw AX, wanneer ze beiden weer de weg op kunnen, maar een keer meeten en verhalen uitwisselen.
Jazeker, gezellig
Ik moet nog beginnen en ben bang voor alle slechte plekken Ik heb zelf nog een 27jaar oude polo, die echt vele malen harder is..
Als ik het gelast heb ga ik de rest van de bodem ook maar goed inspecteren en behandelen. De skirts er af en daar ook een goede harde wax laag achter aanbrengen denk ik.
Verder heb ik ook nog last van een ontzettend versleten schakelmechaniek.
Motorisch is de jouwe wel goed?
Ik moet nog beginnen en ben bang voor alle slechte plekken Ik heb zelf nog een 27jaar oude polo, die echt vele malen harder is..
Als ik het gelast heb ga ik de rest van de bodem ook maar goed inspecteren en behandelen. De skirts er af en daar ook een goede harde wax laag achter aanbrengen denk ik.
Verder heb ik ook nog last van een ontzettend versleten schakelmechaniek.
Motorisch is de jouwe wel goed?
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Dit weekend weer lekker aan het klussen geweest.
De torsiestaven van de achteras met veel pijn en moeite los weten te krijgen.
Nieuwe seals besteld, de lagers zijn nog perfect, dat is wel fijn, verder is er geen slijtage te zien.
Alle lasnaden ingesmeerd met RX5/Owatrol en daarna met nadenseal en nog een mooie laag bodemlak.
De motorklep verwijdert om makkelijker bij de ruit te kunnen om deze te verwijderen en tevens is het ook makkelijker werken in de motorruimte.
De motor heeft wat olie gelekt in het verleden en was daarom een grote olieramp.
Ik heb de motor helemaal schoongemaakt, eerst alle drab weggehaald en ingesmeerd met vetoplosser, daarna met warm water en zeep met de hogedrukspuit schoongespoten.
Hij is weer als nieuw.
Al met al een productief weekend.
Nog een foto van hoe het er afgelopen weekend bijstond
Volvo P1800 - Saxo VTR - BX Chic - AX Furio - Panhard 24ct
De torsiestaven van de achteras met veel pijn en moeite los weten te krijgen.
Nieuwe seals besteld, de lagers zijn nog perfect, dat is wel fijn, verder is er geen slijtage te zien.
Alle lasnaden ingesmeerd met RX5/Owatrol en daarna met nadenseal en nog een mooie laag bodemlak.
De motorklep verwijdert om makkelijker bij de ruit te kunnen om deze te verwijderen en tevens is het ook makkelijker werken in de motorruimte.
De motor heeft wat olie gelekt in het verleden en was daarom een grote olieramp.
Ik heb de motor helemaal schoongemaakt, eerst alle drab weggehaald en ingesmeerd met vetoplosser, daarna met warm water en zeep met de hogedrukspuit schoongespoten.
Hij is weer als nieuw.
Al met al een productief weekend.
Nog een foto van hoe het er afgelopen weekend bijstond
Volvo P1800 - Saxo VTR - BX Chic - AX Furio - Panhard 24ct
Dank je wel!
Ik was in het begin niet van plan om het zo aan te pakken, want eigenlijk heb ik deze gekocht om aan de Saxo te kunnen werken.
Maar nu ik er zo mee bezig ben, vind ik het toch wel heel leuk om te doen en ach waarom niet.
Plus als je een ding los haalt er altijd weer iets anders naar boven komt wat ik dan ook wil aanpakken.
En zo blijf ik bezig...hahaha!!
Nu nog een paar mooie velgen zien te vinden en alles weer in elkaar zetten en hij is klaar.
Ik was in het begin niet van plan om het zo aan te pakken, want eigenlijk heb ik deze gekocht om aan de Saxo te kunnen werken.
Maar nu ik er zo mee bezig ben, vind ik het toch wel heel leuk om te doen en ach waarom niet.
Plus als je een ding los haalt er altijd weer iets anders naar boven komt wat ik dan ook wil aanpakken.
En zo blijf ik bezig...hahaha!!
Nu nog een paar mooie velgen zien te vinden en alles weer in elkaar zetten en hij is klaar.
Gisteren weer bezig geweest met het reviseren van de achteras.
Alles staat nu in de verf en kan weer in elkaar gezet worden.
Alles wat zwart moet worden, zwart gemaakt.
Torsiestaven in de grondlak gezet.
Rood.
Ook nog een paar kleine dingen aan mijn Saxo gedaan, de oranje zijknipperlichten vervangen door witte zijknipperlichten
en de achterruiten vervangen door ruiten waar alles nog goed zwart is.
Alles staat nu in de verf en kan weer in elkaar gezet worden.
Alles wat zwart moet worden, zwart gemaakt.
Torsiestaven in de grondlak gezet.
Rood.
Ook nog een paar kleine dingen aan mijn Saxo gedaan, de oranje zijknipperlichten vervangen door witte zijknipperlichten
en de achterruiten vervangen door ruiten waar alles nog goed zwart is.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact: