Pieter 1.0 tge
Moderator: webmasters
-
- Welkom nieuw AX lid
- Posts: 4
- Joined: MonJan18, 2010 6:18:22 PM
- Location: gent (wondelgem)
- Contact:
Pieter 1.0 tge
hallo mijn naam is pieter-jan 19 jaar en ben student automechanica.
heb sinds een maand of 3 een ax 1.0 tge relax 5deurs van '91 kunnen kopen als eerste auto, en de ax liefde was geboren.
tot nu toe heeft de auto op mijn stage plaats gestaan waar hij al een klein onderhoud heeft gehad, maar staat nu sinds vorige week thuis.
had ondertussen al een weber carburator en grotere inlaat collector kunnen kopen van een vriend en zit er reeds op maar de motor draait nog niet helemaal mooi.
plannen die komen:
- de ax verlagen
- kijken voor andere velgen
- zoeken voor toerenteller
- ideen zijn altijd welkom..
ik heb ook nog 2 vraagjes waarvan ik hoop jullie mij kunnen helpen:
- de 10 tge, wat is de betekenis hiervan? (kan dit namelijk nergens vinden)
- zou ik de weber en inlaat collector laten zitten en proberen goed krijgen of beter terug de originele collector en carbu steken?
mvg Pieter
heb sinds een maand of 3 een ax 1.0 tge relax 5deurs van '91 kunnen kopen als eerste auto, en de ax liefde was geboren.
tot nu toe heeft de auto op mijn stage plaats gestaan waar hij al een klein onderhoud heeft gehad, maar staat nu sinds vorige week thuis.
had ondertussen al een weber carburator en grotere inlaat collector kunnen kopen van een vriend en zit er reeds op maar de motor draait nog niet helemaal mooi.
plannen die komen:
- de ax verlagen
- kijken voor andere velgen
- zoeken voor toerenteller
- ideen zijn altijd welkom..
ik heb ook nog 2 vraagjes waarvan ik hoop jullie mij kunnen helpen:
- de 10 tge, wat is de betekenis hiervan? (kan dit namelijk nergens vinden)
- zou ik de weber en inlaat collector laten zitten en proberen goed krijgen of beter terug de originele collector en carbu steken?
mvg Pieter
Last edited by Pietr on MonJan18, 2010 7:03:26 PM, edited 2 times in total.
Welkom!
Een grotere carburateur en dito inlaatspruitstuk heeft alleen zin als je ook de uitlaatflow verbeterd middels een spaghetti ofzo.
Denk niet dat een 1.0 zich lekker laat tunen, dus monteer gewoon de originele carb...scheelt ook een stuk in de brandstofrekening.
Wat betekent de afkorting TGI, wat betekenen sowieso de lettercombi's die Citroën gebruikt(e) op haar modellen?
Ik weet dat onze archivaris al snel "niets!" roept omdat er in AX- foldermateriaal niet naar verwezen wordt.
Echter, en dat heb ik in het verleden al eerder aangegeven in soortgelijke vragen, gebruikte Citroën dezelfde lettercombi's op de CX die ook in Aulnay van de band liep.
Ik persoonlijk vind het dus veilig om te stellen dat ze dezelfde betekenis hebben, omdat deze in CX-folders wel degelijk worden toegelicht.
Het heeft inderdaad met het uitrustingsniveau te maken, daarin geef ik hem wel gelijk.
T = 'très' (=zeer) of 'tourismo' (volgend op G(ran)),
R = 'riche' (=rijkelijk),
I = 'injectión',
E = 'essense' (=benzine) of 'électrique' (in bijvoorbeeld IE),
D = 'diesel',
G = 'grand' (=groot(s)),
S = 'sport',
alleen de letters 'Z' en 'X' hebben een niet-vermelde betekenis.
Een grotere carburateur en dito inlaatspruitstuk heeft alleen zin als je ook de uitlaatflow verbeterd middels een spaghetti ofzo.
Denk niet dat een 1.0 zich lekker laat tunen, dus monteer gewoon de originele carb...scheelt ook een stuk in de brandstofrekening.
Wat betekent de afkorting TGI, wat betekenen sowieso de lettercombi's die Citroën gebruikt(e) op haar modellen?
Ik weet dat onze archivaris al snel "niets!" roept omdat er in AX- foldermateriaal niet naar verwezen wordt.
Echter, en dat heb ik in het verleden al eerder aangegeven in soortgelijke vragen, gebruikte Citroën dezelfde lettercombi's op de CX die ook in Aulnay van de band liep.
Ik persoonlijk vind het dus veilig om te stellen dat ze dezelfde betekenis hebben, omdat deze in CX-folders wel degelijk worden toegelicht.
Het heeft inderdaad met het uitrustingsniveau te maken, daarin geef ik hem wel gelijk.
T = 'très' (=zeer) of 'tourismo' (volgend op G(ran)),
R = 'riche' (=rijkelijk),
I = 'injectión',
E = 'essense' (=benzine) of 'électrique' (in bijvoorbeeld IE),
D = 'diesel',
G = 'grand' (=groot(s)),
S = 'sport',
alleen de letters 'Z' en 'X' hebben een niet-vermelde betekenis.
AX 1.0E '87
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
CX 22RE '86
DSuper '73
Mini HLE '82
-
- Archivaris
- Posts: 5045
- Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
- Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
- Contact:
@Pascal: onderstaand een quote uit een Citroën Dynamique van november 1990
Dat de benaming doorgetrokken is vanaf de CX zal me niks verbazen, zal gedaan zijn om nog een beetje een eenheid te behouden maar dan zijn er toch een hoop letter combinaties waar niets van te maken valt.
om maar een paar te noemen met de S er in voorkomend:
AX 14 TZS (ph1): meest luxe AX van het eerste uur maar sportief zeker niet...
AX 11 TRS (ph1/2): scandinavische met stoelverwarming maar ook weer niks sportiefs
AX 14 TRS (ph1 <90): geen skirts alleen maar luxe, weer niets sportiefs.
AX 14 TRS (ph1 '90: wel skirts (in NL) dus misschien iets sportiefs maar niet alszijnde bedoelt...
En dan hebben we nog wat ph2 uitvoeringen zoals de X, SX, VSX, TZX en zo zijn er nog wel wat.
Maar wat ik al zeg, dat de benamingen doorgetrokken zijn vanaf de andere Citroën's zal mij niets verbazen maar ik betwijfel of die benamingen van de letters bij de AX ook nog zo aan de orde waren.
Dat het bij de CX ooit zo bedoelt is geweest ok maar kennelijk niet bij de AX, wat betreft de aanduidingen wordt juist verwezen naar de uitrustingsniveaus als "club", "special" enz... vooral de VISA benamingen worden hiervoor gebruikt.Citroën Dynamique van november 1990 wrote:Citroën Klanten Contact groot succes
[..]
Populair
Ook naar het Citroën modellengamma en de daarop mermelde monogrammen (TGE, TZI) wordt veelvuldig geïnformeerd. Deze letters hebben echter geen speciale betekenis, maar duiden slechts het uitrustingsniveau aan.
Dat de benaming doorgetrokken is vanaf de CX zal me niks verbazen, zal gedaan zijn om nog een beetje een eenheid te behouden maar dan zijn er toch een hoop letter combinaties waar niets van te maken valt.
om maar een paar te noemen met de S er in voorkomend:
AX 14 TZS (ph1): meest luxe AX van het eerste uur maar sportief zeker niet...
AX 11 TRS (ph1/2): scandinavische met stoelverwarming maar ook weer niks sportiefs
AX 14 TRS (ph1 <90): geen skirts alleen maar luxe, weer niets sportiefs.
AX 14 TRS (ph1 '90: wel skirts (in NL) dus misschien iets sportiefs maar niet alszijnde bedoelt...
En dan hebben we nog wat ph2 uitvoeringen zoals de X, SX, VSX, TZX en zo zijn er nog wel wat.
Maar wat ik al zeg, dat de benamingen doorgetrokken zijn vanaf de andere Citroën's zal mij niets verbazen maar ik betwijfel of die benamingen van de letters bij de AX ook nog zo aan de orde waren.
-
- Total admin
- Posts: 3591
- Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
- Location: staden (België)
- Contact:
Mij hebben ze hier wijsgemaakt dat van TRE de 'E' voor Economique staat.
Maargoed, welkom hier En tof dat er zich nog eens een niet-hollander aanmeldt die niet al te ver van mij woont
Ik ben benieuwd naar die weber-carb Ik heb btw vroeger nog een 1.4 GT carburator op een 1.1 geschroefd, en daar werd ie echt wel merkbaar sneller van. Het was enkel toch iets te veel van het goede en het brandstofverbruik was niet meer normaal te noemen. (ik denk een litertje of 15 gemiddeld)
Maargoed, welkom hier En tof dat er zich nog eens een niet-hollander aanmeldt die niet al te ver van mij woont
Ik ben benieuwd naar die weber-carb Ik heb btw vroeger nog een 1.4 GT carburator op een 1.1 geschroefd, en daar werd ie echt wel merkbaar sneller van. Het was enkel toch iets te veel van het goede en het brandstofverbruik was niet meer normaal te noemen. (ik denk een litertje of 15 gemiddeld)