Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)
Moderator: webmasters
Leek allemaal lekker te gaan maar dat blijkt maar weer schijn. De auto staat momenteel in een kleine loods (passen net 1 a 2 auto's in) en ik kreeg vanavond te horen dat de AX ongeveer eind volgende week eruit moet en voorlopig (ik gok minimaal een maand) een niet meer in kan. De eigenaar gaat de loods compleet ombouwen wat begrijpelijk is gezien hij er dan tijd voor heeft.
Dus volgende week haal ik hem weer terug naar huis gezien hij daar buiten niet veilig staat (en een maand duurt te land). Alleen weet hoe ik even niet hoe ik er verder mee moet, het is te koud en 'savonds altijd te donker om buiten te werken eraan en ik kan hem hier niet binnen zetten.
Het is ding is overigens nog lang niet klaar, en het gaat ook zeker niet lukken om het ding op eigen kracht terug te rijden hier.
Dus volgende week haal ik hem weer terug naar huis gezien hij daar buiten niet veilig staat (en een maand duurt te land). Alleen weet hoe ik even niet hoe ik er verder mee moet, het is te koud en 'savonds altijd te donker om buiten te werken eraan en ik kan hem hier niet binnen zetten.
Het is ding is overigens nog lang niet klaar, en het gaat ook zeker niet lukken om het ding op eigen kracht terug te rijden hier.
-
- profiel verwijderd
- Posts: 5910
- Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
- Location: Den Hoorn (ZH)
dat is kl*te chris, net nu het zo goed vlot 
Gebrek aan schuur/loods is zwaar kl*te, weet er alles van

Gebrek aan schuur/loods is zwaar kl*te, weet er alles van

=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Vandaag even een test gedaan op saxo veren uberhaupt kunnen passen en dat was al snel een dikke nee. De plaat die boveraan zit bij het toplager loopt in de veertoren aan, nu kanteld hij wellicht iets met een echte situatie maar er is gewoon geen ruimte verder. Ofwel eerdaags even bij Merwede aan de deur kloppen om wat maatwerk te gaan doen en een set AX veren te laten maken met Saxo specificaties
Bij pijl kan je zien dat hij aanloopt in de testopstelling:

Verder wat glimmends aangepast voor de first, de flensen losgehaald ivm deze krom stonden (invidueel zijn de flensen gelukkig recht) en een uitsparing gemaakt zodat de oliepijlstok niet los hoeft.

En even weer voor de 10de keer erop gezet, aanpassen ervan kost veel tijd en moeite merk ik maar we komen in de buurt

De reden waarom ik het ding vooral vervang, oude spruitstuk weegt 10.6 kilo:

En de nieuwe slechts 3.8 een verbetering van meer dan 50%

Bij pijl kan je zien dat hij aanloopt in de testopstelling:

Verder wat glimmends aangepast voor de first, de flensen losgehaald ivm deze krom stonden (invidueel zijn de flensen gelukkig recht) en een uitsparing gemaakt zodat de oliepijlstok niet los hoeft.
En even weer voor de 10de keer erop gezet, aanpassen ervan kost veel tijd en moeite merk ik maar we komen in de buurt
De reden waarom ik het ding vooral vervang, oude spruitstuk weegt 10.6 kilo:
En de nieuwe slechts 3.8 een verbetering van meer dan 50%
Spruitstuk gemummificeerd (niet echt het meest prettige werk):

En gemonteerd:

Radiateur teruggezet, en zoals te zien nog genoeg ruimte over (naar ax begrippen dan
).

Als laatste de dynamo vastgezet en de riem e.d gemonteerd.

Op de radiateur na kan alles invidueel losgehaald worden (voor de rad moet de dynamo eerst weggehaald worden) wat eventueel onderhoud makkelijker maakt.

En gemonteerd:

Radiateur teruggezet, en zoals te zien nog genoeg ruimte over (naar ax begrippen dan


Als laatste de dynamo vastgezet en de riem e.d gemonteerd.

Op de radiateur na kan alles invidueel losgehaald worden (voor de rad moet de dynamo eerst weggehaald worden) wat eventueel onderhoud makkelijker maakt.
Van de week even naar de auto van jordi gekeken en besloten dat die eigenlijk prima staat op zijn wielen (niet te laag en niet te hard kwa vering, gewoon mooi stug).
Nu is het wel zo dat mijn auto in de neus een stukje zwaarder is wat invloed kan hebben op de hoogte/veereigenschappen. Bij de inbouw van het XSI blok welke +-20kilo waarder was dan het alu GT blok viel het mij op dat de auto toendertijd geen milimeter ingezakt was.
Zodoende maar eens wat wiskunde erop los gelaten.
Vanuit van een 60/40 verdeling:
750 /100 *60= 450
Blok zal ongeveer 25 kilo zwaarder zijn dan het XSI blok
100/450 *25 = 5.5%
Ofwel het totaal gewicht op de veren zal dus met 5.5% groter worden t.o.v het huidige gewicht(Mits ik redelijk er vanuit mag gaan dat de 60% van de verdeling grotendeels op voorveertjes rust).
M.a.w de 20 of 25 kilo wat het ook mag zijn zal lijkt redelijk wat maar als je het met het totaalgewicht op de vooras afweegt is het eigenlijk amper echt merkbaar. Ofwel ik heb gewoon de veertjes besteld die Jordi ook heeft.
Nu is het wel zo dat mijn auto in de neus een stukje zwaarder is wat invloed kan hebben op de hoogte/veereigenschappen. Bij de inbouw van het XSI blok welke +-20kilo waarder was dan het alu GT blok viel het mij op dat de auto toendertijd geen milimeter ingezakt was.
Zodoende maar eens wat wiskunde erop los gelaten.
Vanuit van een 60/40 verdeling:
750 /100 *60= 450
Blok zal ongeveer 25 kilo zwaarder zijn dan het XSI blok
100/450 *25 = 5.5%
Ofwel het totaal gewicht op de veren zal dus met 5.5% groter worden t.o.v het huidige gewicht(Mits ik redelijk er vanuit mag gaan dat de 60% van de verdeling grotendeels op voorveertjes rust).
M.a.w de 20 of 25 kilo wat het ook mag zijn zal lijkt redelijk wat maar als je het met het totaalgewicht op de vooras afweegt is het eigenlijk amper echt merkbaar. Ofwel ik heb gewoon de veertjes besteld die Jordi ook heeft.