Marco, MNM(tm): '94&'95 Volcane,'96 1.5D,'91 4x4

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Zo dan, wat een berg roest...
Wel erg gaaf zo'n 4*4 AX.
Ik zou zeggen, donorkoetsje.
Het wordt anders wel een erg gebed zonder end.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Ah, eindelijk foto's. Donor-blokje heb je iig al liggen...

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Marco, wat een onwijze, geweldige bak!
Wil best een keer die kant opkomen om ergens bij te helpen!

Pure jaloezie wat ik nu voel! ;) :lol:
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Misschien kan ik wel even doorrijden ergens in de komende paar weken? Ga toch m'n GTI interieur omwisselen bij Aad, valt goed te doen, nietwaar? ;-)
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Welja, geef maar ff een seintje als je van plan bent deze kant op te komen. :)

M'goe, 't werk aan de andere AX-en gaat n'tuurlijk ook gewoon door.
En aangezien de APK voor 't dieseltje er weer aan komt ('ie moet voor 22 augustus gekeurd zijn), moest ik toch maar eens wat aan de handrem doen.
Dus vanmiddag de achterwielen maar eens van de grond gehaald en op assteunen gezet en beide handremkabels vervangen (die ik nog had liggen van de GTI-Volcane na diens ombouw begin dit jaar).
Meteen ook het hele remmechaniek van beide achterwielen uit elkaar gehaald en weer goed gangbaar gemaakt. Alle over elkaar schuivende delen ingesmeerd met copaslip, zodat de goede werking ervan ook op langere termijn betrouwbaar is.

Rechts was de klus zo geklaard, maar -zoals het een echte AX betaamd- ging het aan de linker kant n'tuurlijk niet van een leien dakje.
Het uiteinde van de remkabel die in het gat van de ankerplaat steekt (waar schroefdraad op zit, zodat deze gesteld kan worden), zat helemaal vast geroest in de ankerplaat.
Met WD40 aan de gang gegaan, geprobeerd die bus los te draaien met een tang (waarbij de boel uiteraard af brak :roll:), van binnenuit eruit meppen (waarbij de bus naar buiten krulde :roll:), ...
Inmiddels redelijk geïrriteerd ff naar buurman gelopen om een boormachien en staalboor 6mm en 9mm te halen. :twisted:
Dat ging een heel stuk beter! De bus eerst een flink stuk uit geboord met 6mm, daarna nog eens met 9mm. Ging prima. Laatste stukje van de bus eruit getikt met een 8mm bout als drevel. Ankerplaat heeft aan de aktie geen schade overgehouden. :)

Echter bij het schoon maken van het remmechaniek zag ik dat de remcilinder een klein beetje lekte. Niet ernstig en (hopelijk) geen probleem voor de APK, maar evengoed wel weer een aandachtspunt dat ik in de komende twee weken zal moeten aanpakken.
Wordt dus weer twee nieuwe remcilinders. :roll:
Heb daarom ook maar meteen de remleiding-wartels ingespoten met WD40. Hopelijk gaan die dan geen probleem opleveren bij het vervangen van de cilinders.

Afijn, resultaat van de werkzaamheden waren geheel naar verwachting: handrem aangetrokken en zachtjes achteruit proberen te rijden resulteert weer in een omhoog komende achterkant van de AX. :)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Lekker bezig, maar idd, remmerij duurt bij mij ook altijd veel te lang. Da's bij mij voornamelijk de reden dat ik een hekel heb aan remmerij...

Verwacht je verder nog problemen?
Image

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Niet echt eigenlijk.
Mogelijk dat ze gaan lopen zeuren over een lekje in de einddemper, waar het laatste stukje uitlaatpijp aan zit.
En ik denk dat ik ff moet zorgen dat er gewone halogeen-pitjes in de koplamp-units zitten.

Verlichting heb ik nog niet zo heel lang geleden zelf nog helemaal nagelopen en dat werkte allemaal prima. Ook het soms niet me willen doen van de knipper linksvoor is opgelost: gewoon komplete fitting vervangen. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Eindelijk fotos van de 4x4!!

Hoelang heb je hem oindertussen al? En hoelang heeft ie stil gestaan? :P

Hey maaruhm, ik heb natuurlijk geen idee wat je er voor geld in wilt steken.
En ook niet in hoeverre er nog reperatie plaatwerk/carosserie voor een AX te krijgen is.
Maar ik ken wel iemand die je hiermee kan helpen. Een schadehersteller bij mij op de zaak die zeer goed is in plaatwerk kan zeeer goed omgaan met las en slijpapparatuur...
En de spuiters willen ook wel een centje bij verdienen en de spuitcabine is er.

Ik weet niet hoe erg de carosserie is, je moet hem eerst zoiezo helemaal kaal trekken. En dan is de vraag zijn er reperatie delen voorhanden of moet dat van een donor body komen.

Ik zou deze koets herstellen als dat haalbaar is...
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Strippen was sowieso al de bedoeling. Zowel voor herstel van de huidige koets is dat noodzakelijk en anders is alles al los als er toch besloten wordt alles over te bouwen in een donor.

De auto staat zonder problemen op z'n eigen voetjes, dus daar verwacht ik niet echt problemen mee (hoewel de roestvorming bij de rechter veerpoot-kom me wel zorgen baart).
Het front zal sowieso vervangen moeten worden.
Hoe het dak aangepakt kan worden heb ik echt geen flauw idee van.

Ik moet zeggen: door alle berichten tot nu toe ben ik al veel positiever gestemd op behoud van huidige koets. ;)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Als ik die fotos zo zie vind ik het voorfront heel erg meevallen? Veel oppervlakte roest maar ik denk dat het meeste niet zo erg is...

Alleen die roest rond veerpoot ophanging, trek de veerpoten er eens af en ga eens schuren? is het door en door rot?

T dak ziet er op de fotos voor mij uit alsof er wel gaten in zitten..... Dus dat moet je dan eigenlijk wel vervangen....
Last edited by grietje on SunAug09, 2009 5:19:23 PM, edited 1 time in total.
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

MNM(tm) wrote:Ik moet zeggen: door alle berichten tot nu toe ben ik al veel positiever gestemd op behoud van huidige koets. ;)
Gewoon doen! Wij hebben namelijk allebei dezelfde orga-nummers :-D!
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Als ie binnen staat gewoon beginnen met de slijptol en zo'n opschuurding erop.
Soms valt het erg mee hoor, het ziet er niet zo ernstig uit vind ik...
(nou heb ik natuurlijk slecht vergelijkingsmateriaal uit 1977.)

Pgoddijn
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2348
Joined: FriJan16, 2009 1:34:06 AM
Location: Bussum

Post by Pgoddijn »

Ik begrijp dat als ik langs kom dat ik wel wat 3M schijven mag meenemen? Zal m'n achterbank wel platgooien, kan er nog het een en ander mee ;-)
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

grietje wrote: Veel vliegroest maar dat is zo weg.
Vliegroest? Haha, hier is echt wel serieuzer plaatwerken voor nodig dan een beetje kleien...
Freude am Fahren.

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

arnie wrote:
grietje wrote: Veel vliegroest maar dat is zo weg.
Vliegroest? Haha, hier is echt wel serieuzer plaatwerken voor nodig dan een beetje kleien...
wie heeft t over kleien?
Ik denk idd dat het erger lijkt zo dan dat het is, en dat je na schuren nog maar de helft aan roest over houd :P maja t zijn maar fotos

De keef had veel ergere roestplekken waar je nog lang niet doorheen kon prikken.. Maar duits plaatwerk zou dikker zijn :roll:
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

grietje wrote:
arnie wrote:
grietje wrote:
De keef had veel ergere roestplekken waar je nog lang niet doorheen kon prikken.. Maar duits plaatwerk zou dikker zijn :roll:
absoluut waar.. die Fransen hebben veel lichte auto's gemaakt he :) en dan nog eens besparen door het uit Spanje te importeren... (eendjes)

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

arnie wrote:
grietje wrote: Veel vliegroest maar dat is zo weg.
Vliegroest? Haha, hier is echt wel serieuzer plaatwerken voor nodig dan een beetje kleien...
Mja, en dat vermoeden heb ik dus ook. :oops:
(Hoewel ik wèl meteen ff duidelijk wil maken dat ik de boel echt niet 'maar een beetje aan mekaar wil kitten/plamuren', maar serieus wil herstellen!)
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Waar ik wel nieuwsgierig naar ben is in welk opzicht de bodemplaat van een 4x4 afwijkt van een 'normale' AX en hoe de overbrenging naar de achterwielen werkt.
Zijn hier ergens duidelijke foto's/plaatjes van? (kon 't op google zo snel niet vinden...:roll:)
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Rock's
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4586
Joined: SatJun14, 2003 5:09:57 PM
Location: Nieuwerkerk a/d Eikel
Contact:

Post by Rock's »

Moet je ff in Jur zijn wie is wie kijken ... :idea:
Image

TA..tata..TA..tata..Tah..tadaaaaaaaaaaaaah

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

Rock's wrote:Moet je ff in Jur zijn wie is wie kijken ... :idea:
Haha, die had ik inderdaad na m´n bovenstaande post ook gevonden...
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Post Reply