Jan Bos aka Bossie (AX GT '89, 2x AX GT '90)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

gefeliciteeeeeeeeerd:D
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

proficiat 8)

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

had ook niet anders verwacht jantje! zo goed als hester voor die auto zorgt...
Image

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Dank, dank, dank.

Net even opgehaald. Er waren een paar kleine puntjes:
- mistlampen voor doen het niet (was ik gisteravond al achter gekomen) --> hebben ze er uit gehaald voor het geval ze een steekproef kregen
- achterlichten --> massa probleempje, hebben ze opgelost

CO viel mij erg mee, maar 0,79% :)

Hij kan er weer een jaartje tegen :lol:
Image Image Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Toppie! Gefeliciteerd!

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Geen vreemde dingen, super APK dus :D Feli!
AX GTI '91

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Die carb. kan dus nog verder open :wink:
Freude am Fahren.

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

gefeliciteerd dat is een mooie winst!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Dat massa probleem had ik ook met de Apk dan gaat je remlicht knipperen als je remt en richting aangeeft :lol: (als het hetzelfde probleem is)

Gefeliciteerd met je Apk!

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Thanks all!

@Arnie: Zodra de andere ontsteking er op zit, ga ik aan het loggen met de wideband lambda die al gemonteerd is. Met die gegevens hoop ik een goede afstelling te krijgen.

@Happytree: Er knipperde achter wel iets mee. Wat weet ik niet, ze hebben het al opgelost ;)
Image Image Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Bossie wrote:Thanks all!

@Arnie: Zodra de andere ontsteking er op zit, ga ik aan het loggen met de wideband lambda die al gemonteerd is. Met die gegevens hoop ik een goede afstelling te krijgen.
Pardon? Bij een carb.? Heb ik iets gemist... Goede afstelling is in geval van een carb. een kwestie van een goede schroevendraaier.
Freude am Fahren.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

arnie wrote: Pardon? Bij een carb.? Heb ik iets gemist... Goede afstelling is in geval van een carb. een kwestie van een goede schroevendraaier.
Een "gewone" goede afstelling bij een carb is een afstelling met een schroevendraaier in de hand terwijl de motor aan een 4-gas tester meter hangt zodat je kunt zien wat de schroevendraaier doet. En liefst ook nog gelijktijdig met een stroboscoop in de hand om je ontsteking te controleren.

Nog mooier is, en dat is wat Bossie gaat doen, een afstelling die rekening houdt met deel- en vollast draaien van de motor. Dat kan door een wideband-lambda-controller in te bouwen zodat je in real-time je verbranding kunt zien. Kun je daarna je carburateur (en ontsteking) gaan fine-tunen.
APK eisen zeggen weinig over hoe de motor loopt onder normale gebruiks omstandigheden. Kan maar zo dat je lekker door de APK fietst met een keurige afstelling terwijl je bij 3000tpm continue veel te arm of te rijk loopt, of dat je met vol gas er zo ver naast zit dat je zonder het te weten 20% vermogen mist.

Heel interessant allemaal, een GT carb met snelle nokkenas aan een electronische ontsteking met lambda-logging systeem. Veel mooier kun je het niet maken.
Achteraf gezien is dat wat ik met Nigel had moeten doen...
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Klopt precies Collin, dat is exact de bedoeling. Schrale troost, een deel van Nigel herleeft op die manier in mijn GT :)

Nu ik onderstaande foto zie, begin ik er toch over te denken om mijn velgen wit te laten coaten :roll: Het is ook helemaal niet goed om die franse sites af te struinen

Image 8)
Image Image Image

Happytree
AX Master
AX Master
Posts: 1254
Joined: MonFeb02, 2009 10:09:41 PM
Location: IJsselstein[UT]

Post by Happytree »

Zeer mooi! zal hem goed staan!

Mastenhose
profiel verwijderd
profiel verwijderd
Posts: 5910
Joined: SunApr15, 2007 8:17:09 PM
Location: Den Hoorn (ZH)

Post by Mastenhose »

witte velgen onder een rode auto doen het doorgaans errug goed! :D
Bossie wrote:"Je nieuwe naam wordt zeker de Zekeringkoning :lol:
KLIK voor mijn WIE=WIE!
ImageImageImage

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Zo, weinig nieuws eigenlijk. Na de vakantie stond de AX er nog net zo als toen we weggingen. Na een paar weken was het wel even iets langer doorstarten, maar het beestje loopt nog steeds als een zonnetje.

Ik heb me deze week ingeschreven voor een compacte grip- en slipcursus. Deze wordt georganiseerd door onze personeelsvereniging. Ze hebben met de lease afdeling en leasemaatschappijen afspraken gemaakt, zodat we dit met onze leaseauto mogen doen. Maar ik denk dat ik de Picasso thuis laat en maar eens lekker ga spelen met de AX op het circuit van de ANWB in Lelystad :D
Compacte Grip- en Sliptraining

In het verleden heeft Escape al vaker een grip- en slip training georganiseerd. Op verzoek van veel leden gaan we dat dit jaar weer doen.

Op 15 of 16 augustus wordt jij met een introducé door Escape uitgenodigd deel te nemen aan deze training op het instructie circuit van de ANWB in Lelystad. Om de training nog leuker te maken heeft escape in overleg met de leaseafdeling er voor gezorgd dat je aan deze training kan deelnemen met jouw eigen (lease-) auto. Hierdoor zul je nog beter vertrouwd raken. Voor dit evenement wordt een eigen bijdrage gevraagd van 25 euro per persoon.

Tijdens de dag komen de volgende praktijk onderdelen aan bod;

1. Remmen en uitwijken op nat en stroef wegdek

In veel gevallen is de reden van een ongeval het niet tijdig tot stilstand komen in een noodsituatie. Zoals bij filevorming, een kind dat plotseling de weg oversteekt of weggebruikers die voor u rijden en abrupt remmen. Vaak is ook de onderschatting van de eigen rijsnelheid en een gebrek aan inzicht in de stopafstand hier debet aan.

De volgende onderdelen zullen worden behandeld:

-Het oefenen van de juiste remtechniek.
-Het leren beheersen van noodsituaties.
-De werking van het Anti Blokkeer Systeem (ABS).
-Het maken van rem/uitwijkmanoeuvres.

2. Corrigeren van een achterwielslip

Steeds vaker leeft de gedachte dat een achterwielslip slechts voorkomt bij ‘oude voertuigen’. Voertuigen met achterwielaandrijving of met slechte banden. Helaas is dat een misvatting. Door diverse redenen kan een voertuig onstabiel raken op de achteras met een achterwielslip tot gevolg.

3. Slalomrijden

Door de pionnen in de slalom op verschillende afstanden te zetten wordt de stuurtechniek getraind.

Bij een kleine afstand moet u de overhands methode gebruiken en bij een grote afstand de doorgeef methode.

Uiteraard komt tijdens deze praktijk onderdelen het “nieuwe rijden” aan bod. Hoe kun je zuiniger en efficiënter rijden is een onderwerp wat steeds relevanter wordt en daarom is geïntegreerd in het programma.

Naast het actieve programma zal Escape vooraf of achteraf een lunch verzorgen voor alle deelnemers. Het programma zal er als volgt uitzien:

Programmatijden
Dagdeel ochtend
08.45 - 09.00 uur Ontvangst met koffie/thee en cake
09.00 - 09.30 uur Theoriesessie
09.30 - 10.30 uur Praktijkonderdeel I
10.30 - 11.30 uur Praktijkonderdeel II
11.30 - 12.30 uur Praktijkonderdeel II
12.30 - 1.315 uur Afsluiting met een buffetlunch

Dagdeel middag
12.30 - 13.15 uur Ontvangst met een buffetlunch
13.15 - 13.45 uur Theoriesessie
13.45 - 14.45 uur Praktijkonderdeel I
14.45 - 15.45 uur Praktijkonderdeel II
15.45 - 16.45 uur Praktijkonderdeel II
16.45 - 17.00 uur Evaluatie en afsluiting

Overige details:

Locatie
ANWB Test- en Trainingscentrum
Talingweg 120
8218 NX Lelystad

Data

Zaterdag 15 augustus 2009 ochtend of middag
Zondag 16 augustus 2009 ochtend of middag
Image Image Image

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

leuk Bossie!! :D

Zoiets zou ik ook graag nog een keer willen doen ;)

have fun!
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

nice,

vooral punt 2 lijkt me erg leuk met een ax :lol:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

raoel
Eggman
Eggman
Posts: 3308
Joined: FriFeb08, 2008 12:30:11 AM
Location: Amersfoort
Contact:

Post by raoel »

ja je moet echt met de AX gaan, lease auto's hebben teveel electronica om slippen te voorkomen terwijl dat juist het idee is ;-)

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Dat zijn wel de betere uitjes en nog nuttig ook.
Zal het 's bij mijn werk voorleggen.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Post Reply