Peter AKA Pgoddijn (GTI '92)
Moderator: webmasters
Wat is er mis dan?
Hij remt niet goed?
Lekke uitlaat -> ach, boeiend!
en te laag stationair -> gas kabel wat strakker zetten
Remmen zijn altijd te fixen, waarsch rem schoentje losgelaten (die worden vaak te weinig vervangen)
Hij remt niet goed?
Lekke uitlaat -> ach, boeiend!
en te laag stationair -> gas kabel wat strakker zetten
Remmen zijn altijd te fixen, waarsch rem schoentje losgelaten (die worden vaak te weinig vervangen)
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Hij remt sowieso niet geweldig, maar als er een lek is (heb nog niet goed kunnen kijken, nat buiten enzo) ben ik op een ongelukkig moment zwaar de lul als ik ineens helemaal niet meer kan remmen.
Die uitlaat zorgt ervoor dat ik geluiden niet goed kan horen. Maakt teveel herrie om een goede plaatsbepaling te doen van een probleem onder de motorkap. Wel heb ik het idee dat de motor 'droog' klinkt, maar dat kan ook komen doordat ik momenteel bijna spastisch paranoia ben...
De gaskabel had ik al eens strakker gezet toen ik nog die oude bougiekabels had en heb die ook nooit terug gezet. En de ECU wil het toerental niet lager dan 850, is ook te vinden in de Haynes
Ik hoop dat m'n collega zo even bereikbaar is, dan zal ik hopelijk tot in de late uurtjes bezig zijn met het herstellen van de schade... Maar dan wel met effect als het even kan
Die uitlaat zorgt ervoor dat ik geluiden niet goed kan horen. Maakt teveel herrie om een goede plaatsbepaling te doen van een probleem onder de motorkap. Wel heb ik het idee dat de motor 'droog' klinkt, maar dat kan ook komen doordat ik momenteel bijna spastisch paranoia ben...
De gaskabel had ik al eens strakker gezet toen ik nog die oude bougiekabels had en heb die ook nooit terug gezet. En de ECU wil het toerental niet lager dan 850, is ook te vinden in de Haynes
Ik hoop dat m'n collega zo even bereikbaar is, dan zal ik hopelijk tot in de late uurtjes bezig zijn met het herstellen van de schade... Maar dan wel met effect als het even kan
Lek zal je remsysteem niet zijn als ie alleen scheef remt
Als je systeem lek is heb je een zeer zacht/sompig rempedaal en moet je merkbaar olie verliezen. Zoiezo is de remkracht dan ver onder de maat, zover dat het onveilig is er mee te rijden.
Daarbij, een AX die scheefremt is bijna altijd de voorremmerij, niet aan de achterkant. Die remmen zo weinig in verhouding dat een (groot) verschil bijna niet merkbaar is met normaal remmen...
Vooraan daarintegen een groot remverschil is enorm irritant.
En aangezien je je schijven hebt vervangen Ontlucht anders nog even extra, dat is heeel vaaak het probleem...
Ennuhm, wees blij dat je niet zoveel hoort met die uitlaat Heb je ook minder te maken
Stationair toerental zal ik niet zoveel zorgen over maken. ff je vaccuum nalopen en injectiehuis schoonmaken op een vrije zondag middag maar zolang als ie blijft lopen is het allemaal niet zon probleem
Dat de ecu niet lager wil dan 850 is zijn probleem, niet de jouwe van maken. Reset hem anders, dan went ie er maar aan
En schijnbaar heb je de gaskabel niet strak genoeg aangespannen
Als je systeem lek is heb je een zeer zacht/sompig rempedaal en moet je merkbaar olie verliezen. Zoiezo is de remkracht dan ver onder de maat, zover dat het onveilig is er mee te rijden.
Daarbij, een AX die scheefremt is bijna altijd de voorremmerij, niet aan de achterkant. Die remmen zo weinig in verhouding dat een (groot) verschil bijna niet merkbaar is met normaal remmen...
Vooraan daarintegen een groot remverschil is enorm irritant.
En aangezien je je schijven hebt vervangen Ontlucht anders nog even extra, dat is heeel vaaak het probleem...
Ennuhm, wees blij dat je niet zoveel hoort met die uitlaat Heb je ook minder te maken
Stationair toerental zal ik niet zoveel zorgen over maken. ff je vaccuum nalopen en injectiehuis schoonmaken op een vrije zondag middag maar zolang als ie blijft lopen is het allemaal niet zon probleem
Dat de ecu niet lager wil dan 850 is zijn probleem, niet de jouwe van maken. Reset hem anders, dan went ie er maar aan
En schijnbaar heb je de gaskabel niet strak genoeg aangespannen
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ja dat laatste klinkt wel logischPgoddijn wrote: Wel heb ik het idee dat de motor 'droog' klinkt, maar dat kan ook komen doordat ik momenteel bijna spastisch paranoia ben...
Je rijd een oude auto he Tuurlijk klinkt t motorblok droog en rauw, dat doen ze allemaal
Adem in, adem uit, en gewoon lekker gaan rijden.
Remmen is natuurlijk WEL belangrijk, maar de rest is niet zo boeiend.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Dan ligt het nog steeds aan de linker achtertrommel. Die doet het gewoon niet of nauwelijks. Het is ook niet heel erg ofzo, maar je moet bij het remmen toch je handen aan het stuur houden omdat de achterkant dan wegtrekt en het stuur draait. Maar ik blijf er dus bij dat het alleen de achterkant is. Ik hoop dat ik er vanmiddag even naar kan kijken, maar ik heb helaas geen hulp.grietje wrote:Daarbij, een AX die scheefremt is bijna altijd de voorremmerij, niet aan de achterkant. Die remmen zo weinig in verhouding dat een (groot) verschil bijna niet merkbaar is met normaal remmen...
Vooraan daarintegen een groot remverschil is enorm irritant.
Wel een hele opluchting om te horen dat de boel niet lek is, ik dacht zelf dat het op een onbewaakt moment ineens fout zou gaan.
Wat betreft de motor, ik heb het idee dat het meer is geworden, maar ik kan het straks vast iets beter horen als het oude luchtfilter erop zit. En ik wil echt een andere uitlaat want dit maakt echt gewoon teveel herrie!
En als laatste punt, ik moet wel even m'n zuigers controleren, want als ik rem hoor ik wel dat er iets aanloopt in de remmen. Ik denk linksvoor, maar da's niet zeker aangezien ik altijd op de linkerstoel zit.
Enig advies voor de achtertrommels?
Achtertrommels even opmaken, voering ligt waarschijnlijk los.
Ff schoonmaken en ev nieuw setje voerinkjes erin. Wel beide kanten anders remt de andere kant weer harder.
remcilinders kunnen wel gecontroleerd worden, deze kunnen wel zweten en dan moeten ze wel vervangen worden.
Remzuigers voor kan je controleren door schijf er even uit te nemen en als je met de hand de zuiger heen en weer kan bewegen is het wel oke.
Kan ook een kwestie zijn van goed losremmen.
Heb je vrijdag tijd? Anders kom je ff langs, ik heb een poulie trekker om trommels eraf te trekken als ze geen zin hebben
Ff schoonmaken en ev nieuw setje voerinkjes erin. Wel beide kanten anders remt de andere kant weer harder.
remcilinders kunnen wel gecontroleerd worden, deze kunnen wel zweten en dan moeten ze wel vervangen worden.
Remzuigers voor kan je controleren door schijf er even uit te nemen en als je met de hand de zuiger heen en weer kan bewegen is het wel oke.
Kan ook een kwestie zijn van goed losremmen.
Heb je vrijdag tijd? Anders kom je ff langs, ik heb een poulie trekker om trommels eraf te trekken als ze geen zin hebben
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Ik maak gewoon tijd! Dan kan ik eindelijk ook weer iets aan jouw voertuigen doen
Ik denk dat ik de boel er wel uitkrijg en de autohobbyclub heeft wel poulietrekker. Zoniet, er ligt er zeker weten nog een in de garage van m'n vader, tenzij die is uitgeleend voor de Rallye BMW. Maar daar gaan we waarschijnlijk zondag weer naar kijken
Enige grote nadeel is dat ik momenteel (en komende twee a drie weken) vrijwel niets te besteden heb, maar daarna zou ik weer geld in de kar kunnen steken. En dat geldgebrek is dus mijn zenuwspanner, omdat ik dus geen onderdelen kan aanschaffen... Stressssssssss.....
Ik denk dat ik de boel er wel uitkrijg en de autohobbyclub heeft wel poulietrekker. Zoniet, er ligt er zeker weten nog een in de garage van m'n vader, tenzij die is uitgeleend voor de Rallye BMW. Maar daar gaan we waarschijnlijk zondag weer naar kijken
Enige grote nadeel is dat ik momenteel (en komende twee a drie weken) vrijwel niets te besteden heb, maar daarna zou ik weer geld in de kar kunnen steken. En dat geldgebrek is dus mijn zenuwspanner, omdat ik dus geen onderdelen kan aanschaffen... Stressssssssss.....
-
- AX Master
- Posts: 1733
- Joined: MonDec04, 2006 12:22:32 AM
- Location: Rotterdam
- Contact:
De schijven bevallen zeker! Maar als de AX niet meer in topvorm komt zal er een ander komen. Dan komen de schijven gewoon op de volgende
Met een half uurtje trek ik het achterwiel er vanaf en dan zien we wel wat er aan te doen is. Want ik wil veilig in de auto zitten en niet bang zijn omdat de remmen er halverwege ineens mee kunnen ophouden...
Met een half uurtje trek ik het achterwiel er vanaf en dan zien we wel wat er aan te doen is. Want ik wil veilig in de auto zitten en niet bang zijn omdat de remmen er halverwege ineens mee kunnen ophouden...
Peter kom op doe niet zo raarPgoddijn wrote:De schijven bevallen zeker! Maar als de AX niet meer in topvorm komt zal er een ander komen. Dan komen de schijven gewoon op de volgende
andere auto omdat een achtertrommeltje niet mee remt?
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Nee! Zeker niet! Maar als er teveel gebreken aan zijn (en dat moet ik nog even uitzoeken) dan kunnen de onderdelen nog altijd goed gebruikt worden hoor! Ik wil er niet zomaar vanaf, want ik heb tot dus toe veel lol aan deze auto beleeft, en in deze twee maanden meer dan in de Clio (heb zelfs nog geen boete gereden !).
Maar hoe dan ook, ik had duidelijker mogen zijn dat ik zal doen wat ik kan om deze op de weg te houden, gewoon omdat ik het een hele leuke auto vind!
Daarnaast loopt de auto weer een stukje beter. De brug werd gekeurd, dus daar kon ik niet op en er was geen krik beschikbaar. Ben toen maar m'n oude luchtfilter terug gaan zetten en heb maar meteen m'n injectiehuis ingespoten met remmenreiniger. Scheelt een hoop, hij klinkt meteen een heel stuk soepeler. En dat open luchtfilter; ik denk dat deze iets teveel valse lucht veroorzaakte. Als ik dat zeker weet laat ik deze er gewoon vanaf. Komt wel weer een andere auto voor .
Met een beetje mazzel kan ik morgen weer de brug gebruiken en komt een collega een handje helpen. Regel is dat er niemand gebruik maakt van de brug als er niemand anders bij is. En dat vind ik niet eens een slechte regel.
En wees niet bang, voor de 28e april gaat deze er sowieso niet uit!
Maar hoe dan ook, ik had duidelijker mogen zijn dat ik zal doen wat ik kan om deze op de weg te houden, gewoon omdat ik het een hele leuke auto vind!
Daarnaast loopt de auto weer een stukje beter. De brug werd gekeurd, dus daar kon ik niet op en er was geen krik beschikbaar. Ben toen maar m'n oude luchtfilter terug gaan zetten en heb maar meteen m'n injectiehuis ingespoten met remmenreiniger. Scheelt een hoop, hij klinkt meteen een heel stuk soepeler. En dat open luchtfilter; ik denk dat deze iets teveel valse lucht veroorzaakte. Als ik dat zeker weet laat ik deze er gewoon vanaf. Komt wel weer een andere auto voor .
Met een beetje mazzel kan ik morgen weer de brug gebruiken en komt een collega een handje helpen. Regel is dat er niemand gebruik maakt van de brug als er niemand anders bij is. En dat vind ik niet eens een slechte regel.
En wees niet bang, voor de 28e april gaat deze er sowieso niet uit!
Je rechtervoet ?Pgoddijn wrote:@Romy
Ik wil deze auto nog lang niet kwijt (of tenminste houden zolang het kan), maar wat is precies de reden dat hij ong. 1 op 12 loopt?
1 op 12, met weer van afgelopen tijd is niet zo erg hoor
Maaruhm, check je ontsteking (vervang bougiekabels en bougies), thermostaat (word motorblok wel warm genoeg)
Maak je injectiehuis schoon en vervang/controleer vaccuum slangen (dat zei ik ook al bij het stationair te laag ) ECU resetten
en 98 tanken en rustiger rijden (vooral, geen plank gas geven maar geleidelijk op trekken) alleen maar 80 wegen rijden helpt ook goed.
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
Mijn rechtervoet is wel een vervelend ding die redelijk nadelige invloed uitoefend op het benzineverbruik...
Bouiekabels moeten inderdaad nog een keer worden vervangen maar ze lijken goed (ook gekeken in het donker en geen overschietende vonken of iets). Injectiehuis was wel heeeeel erg vies! ECU moet nog worden gereset, maar heb na de cleaning van het injectiehuis de AX even 10 minuten stationair laten lopen. Was toch nodig ivm die remmenreiniger, wat een lucht!
Zal nog eens op zoek naar slangen en andere dingen, maar zal niet overgaan op 80 wegen! Trouwens, mijn dagelijkse (normale) route heeft op z'n snelst 60 wegen (niet dat dat lukt ofzo, ben vaak een beetje laat), maar ik kan gewoon geen 100 rijden op een 120 weg, hoe dan ook! Dan had ik maar een 2cv moeten nemen, toch?
Bouiekabels moeten inderdaad nog een keer worden vervangen maar ze lijken goed (ook gekeken in het donker en geen overschietende vonken of iets). Injectiehuis was wel heeeeel erg vies! ECU moet nog worden gereset, maar heb na de cleaning van het injectiehuis de AX even 10 minuten stationair laten lopen. Was toch nodig ivm die remmenreiniger, wat een lucht!
Zal nog eens op zoek naar slangen en andere dingen, maar zal niet overgaan op 80 wegen! Trouwens, mijn dagelijkse (normale) route heeft op z'n snelst 60 wegen (niet dat dat lukt ofzo, ben vaak een beetje laat), maar ik kan gewoon geen 100 rijden op een 120 weg, hoe dan ook! Dan had ik maar een 2cv moeten nemen, toch?
Goed, vandaag linker achtertrommel uit elkaar getrokken:
Zuiger laat aan de voorkant niet los en trekt aan de achterkant niet aan...
Ook de schoentjes zijn gewoon op.
Dus, nodig:
Nieuwe zuiger en nieuwe schoenen (dus 2 keer)
Heeft iemand een idee waar ik dat het beste vandaan kan halen? Merk misschien? Of als ik toch bezig ben meteen maar omzetten en zorgen dat er achter schijfremmen opzitten ofzo? Misschien wat overbodig met dat mega vermogen, maar wie weet
Zuiger laat aan de voorkant niet los en trekt aan de achterkant niet aan...
Ook de schoentjes zijn gewoon op.
Dus, nodig:
Nieuwe zuiger en nieuwe schoenen (dus 2 keer)
Heeft iemand een idee waar ik dat het beste vandaan kan halen? Merk misschien? Of als ik toch bezig ben meteen maar omzetten en zorgen dat er achter schijfremmen opzitten ofzo? Misschien wat overbodig met dat mega vermogen, maar wie weet
Om er achter schijfremmen op te kunnen krijgen, zul je er de achteras van een Saxo VTS onder moeten hangen. En dan ga je meteen over naar 4-gaats. En dus zal de voorboel ook aangepast moeten worden.
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht.
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje!
=Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
om dezelfde velgen te behouden ja, maar je kunt ook alleen de achteras plaatsen toch ?MNM(tm) wrote:Om er achter schijfremmen op te kunnen krijgen, zul je er de achteras van een Saxo VTS onder moeten hangen. En dan ga je meteen over naar 4-gaats. En dus zal de voorboel ook aangepast moeten worden.
Spreken is goud, Ductape is zilver.