Edwin aka Lekkersimpel (peugeot 106 1.4i '92

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Edwin aka Lekkersimpel (peugeot 106 1.4i '92

Post by lekkersimpel »

Hoi ik ben Edwin, 36 jaar jong uit Enkhuizen.

Ik ben bij jullie forum uitgekomen omdat jullie echt over techniek praten en niet alleen hoe je een lampje vervangt :wink:

Mijn auto is een groene peugeot 106 met een klomp olie onder de kap waar het motorblok tussen verscholen zit.
Ik heb deze auto net een paar weken en hij heeft dus danige problemen met het motortje dat ik met jullie steun de keuse heb gemaakt om het klompje olie er uit te halen en er een motorblok voor in de plaats te zetten 8)

Voor een motorblok kon mark (zeker bekent bij iedereen op dit forum) zorgen, van hem heb ik een motortje met alles er op en eraan gekocht.

Aangezien ik niets uit kan sluiten als boosdoener van alle problemen heb ik besloten om de computer ook te vervangen, hier kwam meer bij kijken dan ik hoopte, mijn olieklomp draaide met een 2.2 ontsteker en mijn mooie nieuwe plaats vervanger met een 3.0, dus even ander kabelboompje zoeken en gaan dacht ik, niet dus :oops:
Geen kabelboom te vinden bij de slopers die tussen de auto en het blok past !
Aangezien ik aardig met een soldeer bout overweg kan en een opleiding in de electrotechniek heb, ben ik de kabelboom zelf gaan maken van de bestaande en van een stuk (met de juiste stekkers) die ik van mark mocht mee nemen.
Image
Aan de slag dus, beide draadbomen door gemeten wat waar komt en van oude draadboom afgeplakt op tafel welk onderdeel waar zit voor de maten van de kabels, slopen maar !

Volgende tegenvaller : 8 schema's geen één die aangeeft hoe de donor kabel in elkaar zit, somige aansluitingen op het relay blok kunnen niet :? deze zitten echter aan de ecu vanaf fabriek dus het heeft gewerkt, maar hoe ?
Tevens moest ik volgens het schema van aansluitingen weg naar de voeding terwijl er geen eens een pennetje (aansluiting) zit op dat punt van het relay, al met al hopen op het beste dus :roll:

Image
Dit is het resultaat van 3 avonden na denken en solderen, volgens mij mag het er zijn :P

Nu moet hij nog werken ook, aansluitingen van contactslot zijn volgens het éne schema anders maar volgens het andere schema weer niet, dus dat is nog even de vraag en of het relay nu wel of geen spaning krijgt om te schakellen is niet zeker.

De planning was om éérst op het oude olie blokje de handel te testen ( aangezien die voor de deur staat ), na alles te hebben omgebouwd kwam ik op het aller laatste moment tot een heel vervelende halt ! :evil:
Image
Die zitten niet op mijn blok met Bosch 2.2 ecu !

Auto vandaag naar een garage gesleept waar van de week het blok olie er uit gaat en de motor er in.

Wordt dus vervolgt !
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Nitroën
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 305
Joined: ThuJan17, 2008 7:14:00 PM

Post by Nitroën »

Weliswaar geen AX, maar daarom zeker niet minder welkom! :D
Als het zover is, graag even wat meer foto's van de 106 :wink:
Goed om te lezen dat je deze auto aan het redden bent!

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Om eerlijk te zijn heb ik nog geen tijd gehad om meer foto's te maken, ja van de kabelboom, maar dat is ook het enige wat ik zelf gezien heb van mijn auto :wink:
Ik heb er al 227 km mee gereden !
Koste me alleen 70 euro benzine en was het zelfde ritje, van de garage en weer terug en weer heen.......
En niet te vergeten een kat. want die is door alle rook ook overleden neem ik aan !
Dus niet echt een auto om foto's van te maken he ?!

Maar ik beloof je goed voor hem te zorgen en er zeker mooie foto's van te maken, nog zat leuke ideeen opgedaan hier die zeker mijn peugeot ax niet zullen mistaan ! :P :twisted:
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Tijmen
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2225
Joined: ThuJun22, 2006 9:48:06 AM
Location: DD

Post by Tijmen »

Welkom! Meteen goed aan het klussen, mooi dat veel dingen zo goed uitwisselbaar zijn :)
AX GTI '91

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ja he !

Alleen heeeeel jammer van dat vliegwiel, bij de 2.2 zitten die nokken er niet op en de 3.0 gebruikt die voor de ontsteking/injectie.
De 2.2 gebruikt daar de nokkenas voor.

Ik zit er ook stellig aan te denken om achterop het 106 er af te halen en er ax op te plakken ! :D
Het motortje komt uit een ax dus......
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Stuurde je net een mailtje hoe het ermee ging.. En daarna kijk ik bij wie=wie en zie de antwoorden al staan.

Spannend momentje in ieder geval met de kabelboom. Vind het knap als die het in 1x doet. Vervangen van een motor zelf is niet zoveel werk. Zijn altijd de aanpassingen eromheen die zoveel tijd kosten. Suc6

Edit: Vanaf je kleine avitar foto'tje te zien lijkt het wel een 106 Ph2. >1996
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Welkom hier.
Succes met je ombouw project.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

welkom!

Succes met de kabelboom :D

Joost
Total admin
Total admin
Posts: 7272
Joined: ThuJun12, 2003 2:56:05 PM
Location: Oss

Post by Joost »

het oude blok van Mark, dat is toch een zx blok met 3.0 geweest gaaap carnaval he


alsnog welkom hier!
ax 1.4 first (GT5) en de enige cabrio

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ja Joost, dat is gewoon een standaard 1.4 blokje, maar als het niets mag kosten en je toch weer wilt rijden zonder problemen is het lijkt mij een heel leuke oplossing !
Okee 2l turbo is leuker, maar mijn geldboom kon net mark zijn blokje aan, vandaar.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Kreeg vanaaf een belletje dat mijn oude vertrouwde motortje weer draaid. Wel humor opzich. Die motor is zijn leven begonnen in een ZX. Daarna verhuist bij iets van 65000km in een AX. En ergens rond de 120000km gaat ie een 106 in.

Zullen niet zo heel veel motoren zijn die in 3 verschillende auto's hebben voortbewogen.

En ik haal mijn 1.6i motor uit een 106. En mijn oude motor gaat weer terug in een 106. :P

Dat ie nog maar lang moge snorre! Wel ff foto's plaatsen hoe ie nu onder de kap ligt! Vind ik ook wel leuk om die foto's te hebben.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

amai dat ging best nog snel :)

Foto's zijn inderdaad welkom

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ik zal een foto maken voor je plakboek, je hebt wel gelijk ja, het is zeker humor !
Heeft hier niet iemand nog een stukje pijp leggen als kat. vervanger ?
Ik heb toch echt het idee dat mijn kat aardig verstopt is geraakt door die olie boot die er in lag, motortje lijkt daardoor wat in te houden. :wink:
Niet dat hij slecht loopt, maar onderin wat sloom, komt slecht op kracht en wel heel erg stille sebering eind demper :?
Techniek is simpel zolang je het snapt !

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Nog vergeten te vermelden : De kabelboom die ik had gemaakt werkte in één keer, heb geen wijzigingen hoeven maken !!! 8)

Alleen de toeren teller werkt niet op deze ontsteking, hij kreeg een puls van de bobine en nu krijgt hij die van de ecu en daar kan hij niet mee werken denk ik, boven de 1800 rpm valt hij dood neer, daar onder geeft hij de juist waarde aan !?
Dus morgen even struinen op de sloop voor een ander.
Techniek is simpel zolang je het snapt !

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Kan goed kloppen hoor, dat je idd een toerenteller voor verdeelkappie heb. Zoek er op de sloop dus wel 1 van een auto met dis!

verder, goed gedaan :D:D

Goedom te horen dat alles weer oke is, nu fototjes? ;)
Ceristmo wrote:Zonder Ph.1 geen 2 en 3....De Ph.1 is de moeder aller AX'en. De geboorte. De start. Het begin. En helemaal het einde. De Alfa en de Omega. Je kunt een Ph.2 niet waarderen zonder de Ph.1 een warm hart toe te dragen.
Op de zevende dag rustte God niet. Toen schetste Hij het ontwerp voor de Ph.1 AX (GT).
=

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Als je een keer in de buurd ben kun je mijn oude tellerbak voor een leuk prijsje overnemen. Ik gebruik de 106 tellerbak nu ivm digitale kilometer teller en toerenteller.

Mijn oude tellerbak heeft ook nog is de juiste kmstand van je motor. (hoe verrassend)

Alle draden zijn gewoon plug and play. Dan zou alles in 1x goed moeten werken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

lekkersimpel
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 300
Joined: MonFeb09, 2009 3:28:36 AM
Location: Bovenkarspel

Post by lekkersimpel »

Ik wil even vermelden dat er weer een boel leuke dingetjes zijn gedaan met mijn 106 en dat ik daar leuke foto's van heb gemaakt, echter heb ik net een huisje van de woningbouw gekregen dus mogen jullie hier nog even op wachten tot ik weer wat tijd vrij heb om mijn werk hier voort te zetten.
Ook weer een minder leuk iets met het autotje, hij slaat soms zomaar af voor stoplichten ofzo (altijd leuk) en start dan niet meer, dus hier weer even een vraagje bij techniek voor neer gelegt !

Dus voor de foto's even gedult aub ! 8)
Techniek is simpel zolang je het snapt !

Post Reply