Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ligt er een beetje aan wat de saxo16v club doet, daar gaan een aantal mensen heen die ik ken (waaronder rooney).

Mocht het met de ax niks worden dan kom ik alsnog met de 106 gewoon :wink:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Chris,

zie ik goed dat die groene klepveer meer windingen heeft??
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

hij lijkt op de foto meer windingen te hebben maar in het echt zijn het er net zoveel als een normale.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

keej, dan is het goed :D
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

En weer een dagelijkse update (hoewel ik dat niet elke dag ga doen :lol: )

Helaas door alle drukte geen foto's kunnen maken maar even een lijstje:.

De kabelboom is nagekeken en opgeknapt, hier en daar was de isolatie niet echt best meer en zover mogenlijk alles netjes ingetaped.

Brandstofpomp van de 106 xsi is omgebouwd in de behuizing van een furio pomp, die weer een stekker heeft van de 1.1 pomp (gezien die niet 1 op 1 pasde). Ofwel een beetje een mengelmoes maar hij werkt prima! merk geen verschil met rijden maar dat is alleen maar goed en het is een voorbereiding voor het GTI blok (de 1.1 pomp zou kunnen voldoen maar ik neem liever het zekere voor het onzekere).

Het blok is kwa spuitwerk bijna af, alleen de achterkant nog en de kleppendeksel.

De kering is vervangen alsmede de distrubutieriem (ik vertrouwde de oude riem niet, gezien de rol nog wel perfect was en de riem zelf niet meer leesbaar was). Ik moet alleen nog wachten tot dinsdag gezien ik dan een hevel + gewichtje krijg om de riem te spannen. Alsmede de andere keringen om het af te maken.

Als het meezit zal het blok aan het einde van de week klaar zijn voor inbouw, er zijn er dan nog 4 knelpunten:

-Kabelboom, ik heb geen gti boom kunnen vinden dus de 106 boom zal omgebouwd moeten worden.Niet erg maar kost veel tijd.
-Uitlaat, de huidige is niet best meer en de einddemper zal kwa flow niet kunnen voldoen, ik mis eigenlijk nog steeds een middendemper dus mocht iemand wat over hebben heel graag! :).
-Inlaattraject, ik mis het orginele filter de sensoren e.d heb ik wel maar ik zal zelf wat moeten maken ben ik bang.
-Instrumenten op het dashboard zullen echt geupgrade moeten worden, de kabelboom is hier echter niet op voorbereid en dus zal ik alles zelf moeten maken, een toerenteller die compatible is met de dis bobine ontbreekt ook nog.

Al met al aardig wat werk nog maar ik gok dat de auto op 2 weken na klaar zal zijn voor de vroemdag, het is alleen even duimen of hij netjes zal lopen gezien GTI blokjes een reputatie hebben.

Rooney
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 692
Joined: WedFeb01, 2006 2:16:05 PM
Location: Bleiswijk

Post by Rooney »

Ik heb nog het inlaatgedeelte en luchtfilterhuis liggen van een GTI / 1.6 Rallye, zal vanavond even voor je kijken.
AX Soupapes 16 8)

Powered by VEMS;

158.1 Bhp @ 6732 rpm & 188Nm @ 4846 rpm aan de krukas @ De Ringsleutel 12 mei "10


Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Zou super zijn! ik waarschijnlijk via iemand in buurt al wat gevonden maar voor het geval dat niet doorgaat heb ik een extra optie igg

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Als voorbereiding heb ik gisteren het voorraam compleet opnieuw ingebouwd. Deze zat letterlijk bijna los, alleen bij 1 randje onderaan zat hij nog vast. De ruit is een keer vervangen en ik gok dat er verkeerde kit gebruikt is, gezien het wel hecht op de carroserie maar op het raam..... tja laat ik het zo zeggen ik heb alleen een doekje eroverheen moeten halen :lol: de kit had totaal niet gehecht op het raam.

Alsvast wat goodies voor het blok:
Image
Priesas en krukaskering.

Helaas loop ik nu een paar dagen achter op schema, ik had gehoopt de keringen al vervangen te hebben en de bak e.d te kunnen monteren. Morgen ga ik overgens beginnen met het slopen van de 2e donor auto, een oud project wat dood is gegaan door onkunde (type1 met gti blok, temp was te heet geworden maar er was geen enkel lampje aangesloten dus ze hebben het niet gemerkt, gevolg is dat er nu ongeveer 0,0 compressie op alle cylinders aanwezig is). Ik mis b.v nog een goede downpipe dus die kan mooi in het laatje met onderdelen.

Vrijdag/zaterdag krijg ik het gewichtje en heveltje voor de riem alsmede een stempel voor de krukaskering, die wil je liever 100% zeker correct recht hebben zitten namenlijk. Ik doe het liever goed of niet.

De planning heb ik iets verder gezet, volgende week maandag ga ik beginnen met het uitbouwen van het blok (ik gok 2 avonden nodig te hebben) waarna de inbouw gedaan kan worden.

Even een kort schema:
-23 >27 sept :inbouwen fysieke gedeelte blok.
-28 sept :aanpassen kabelboom en opstarten van de moter, alsmede aansluiten van basisfunctie's dashboard (waarschuwingslampjes).
-29 >30 sept : inlaattraject ontwerpen en inbouwen.
-1 > 4 okt: Testfase auto eventuele kinderziektes oplossen / in kaart brengen
-5 okt : Aanpassen uitlaatsysteem.
-8 okt: Testfase auto op zandvoort bij vrijrijden.
-11 > 21 okt: eventuele aanpassingen doorvoeren.

Nadeel is dat de kosten nu wat hoger beginnen uit te vallen maargoed voor wat het is steld het nog steeds niks voor. Plus ik ken mensen die ongeveer een 10 voudig van het budget wat ik gebruik, in een AX steken. Niks mis mee gezien geld moet rollen op 4 wielen, maar ik vraag mij af wat wijsheid is in sommige gevallen :lol: .

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Succes met de werkzaamheden Chris! Ben benieuwd voor zolder :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Drake wrote:(de 1.1 pomp zou kunnen voldoen maar ik neem liever het zekere voor het onzekere).
nope, redt ie niet. geprobeerd met een 1.6. Hij sloeg wel aan, zodra je gas geeft krijg je een motorstoring en als je serieus een keer op het gas trapt slaat ie af.

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

lijkt me erg sterk, ik heb met de 16V ook met een 1.1 pomp gereden, alleen bij heel hoge toeren en flink doortrekken begon hij licht in tehouden !

Denk dat 9/10 mensen het niet eens zal merken als hij teweinig benzine krijgt !

En van een telage pompdruk kunnen onze ouderwetse ecu's geen storing krijgen, dat herkennen ze niet eens ;).
Image

My Cars <98>.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Henri106 wrote:En van een telage pompdruk kunnen onze ouderwetse ecu's geen storing krijgen, dat herkennen ze niet eens ;).
Blijkbaar weet jij dan niet zoveel van wat een ecu doet. Hij meet de druk niet, dat klopt. Leuke test: Draai een schroef in je injector (aan de toevoerkant) en ga een rondje rijden. Als je m snapt mag je het zeggen.

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

nee daarom ben ik diagnose technicus en mag ik les geven op motorvoertuigen techniek :wink:
Image

My Cars <98>.

2Black
citrofiel in crisis
citrofiel in crisis
Posts: 4469
Joined: SatJul16, 2005 1:14:48 PM
Location: Rheden

Post by 2Black »

Henri106 wrote:nee daarom ben ik diagnose technicus en mag ik les geven op motorvoertuigen techniek :wink:
Hahahaha... touché!
Collin,

Citrofiel in crisis, rij nu in een Mini!
M'n foto's op http://foto.realiseerden.nl en opinies op http://realiseerden.nl, Twitter: @CollinVersteegh

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Mijn ervaring tussendoor:
Een 1.4 gti mpi blok liep goed op een 1.1 pomp van een type 1 ax, of hij op een sterkere pomp beter zal lopen geen idee ivm het ding momenteel gedemonteerd is (zoals eerder beschreven). Ik heb liever alles gewoon goed voorbereid.

Hoe dan ook om dan toch meteen een update te geven; het blok is bijna klaar voor inbouw, bak moet er nog op en het is een kwestie van hier en daar een boutje. Ik zal maandag foto's maken, ik ga over een kleine 6 uur richting de ring met de 106 en zal pas laat terug zijn.

Lijkt erop dat ik aardig op schema lig, als het meezit ga ik maandag de ax preparen voor demontage van het oude blok.

citrofenwick
Total admin
Total admin
Posts: 3591
Joined: SunNov25, 2007 6:47:26 PM
Location: staden (België)
Contact:

Post by citrofenwick »

Jammer dat je niet met de AX was. Had ik nu eindelijk eens de kans om hem in actie te zien! :( Ik heb toch enkele fotootjes van je 106 genomen. (knappe 106 trouwens)

Hier zijn ze:

http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... C53667.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... C53707.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... C53708.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... C53709.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... C53710.jpg
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... C53762.jpg

De rest:
http://i271.photobucket.com/albums/jj13 ... dschleife/
Er staan nog fotootjes tussen van enkele leden van de saxo16v-club en rooney
En de volgende keer ga ik er ongetwijfeld ook met een ax op. Deze keer reed ik met een zwarte corolla.

grtz

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Komt de volgende keer wel goed :wink: bedankt voor de foto's! altijd leuk :D

Nog een actiefoto:
Image

Ik loop iets achter op schema met de first. Combinatie van slecht weer een sloopauto die in de weg staat en wat persoonlijke issues, niks nieuws dus :wink:

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Motorbok kun je heel simpel bouwen. Heb het vandaag zelf ook gedaan.

Gewoon een gat in een pallet zagen. Als je ook bij de onderkant wil komen kun je altijd die pallet ergens opzetten.

Image

Image

Als jij ook kabelbomen moet gaan verbouwen... Goed noteren... Ik moet er ook nog aan geloven he.

Gisteren bij de Peugeot dealer geweest. En die waren erg behulpzaam. Originele 106 boeken erbij gepakt. Maar ook daarin niet gedocumenteerd wat voor signalen er door die ronde stekker lopen. Bal...
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

niet per stekker nee, maar per draad moet toch wel uit te zoeken zijn of ze door die ronde stekker lopen? zodra je ergens een "getal"-N14 tegenkomt is het raak. Iig bij AX'en, want die ronde stekker is zwart (N) en heeft 14 contactpuntjes

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

al eens in het programma autodata gekeken? geloof dat peter daar veel aan had

daar in kun je elk pinnetje van je ecu stekker opzoeken
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Post Reply