Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

erg mooie bak, als je 'm zo blijft aanpassen word het echt een straatracer om op te eten 8) .

gaan die zwarte bumperstrips nog in kleur zoals je toen bij je vorige 106 had laten doen ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

denny wrote:enige vervelende van koni's is dat hoe harder hij staat des te sneller hij geen rebuond meer heeft.
Klopt inderdaad, maar daarom mag een koni absoluut niet te hard staan afgesteld en/of moet de veer vrij stug zijn wil je de koni hard instellen (zodat deze terugkomt op de rebound). Dit gaat gaat overgens op voor elke veer/demper combi niet zozeer een koni hoewel die de vervelende eigenschap hebben alleen op de rebound dus instelbaar te zijn.

Eerlijk gezegt ik had ook liever billsteins (je hebt gezien hoe ik die krengen moet afstellen) maar deze zaten er al onder en nu het goed afgesteld is ben ik er erg tevreden mee.
DuFF wrote: gaan die zwarte bumperstrips nog in kleur zoals je toen bij je vorige 106 had laten doen ?
Ik weet het niet, ik heb wat foto's gezien maar dan word hij vrij anoniem en wat minder stoer, de zwarte balken breken een beetje. Wellicht dat ik hier in de toekomst anders over denk maar voor nu laat ik het even zo :wink:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

En het luchtfilter is eindelijk klaar. Vanaf de airbox loopt er nu een ventilatiestang van rubber met een stalen spiraalkern (erg stevig maar wel vrij licht), welke uitmond onder de auto bij een kleine scoop gemaakt van een stuk pleebuis.

Image

Image

Ding is bijna niet te zien en je moet echt compleet op de grond liggen wil je het opmerken. Mooi stealth dus :).

Het enige wat ik denk nog doe is voor de zekerheid een klein schildje achter de slang maken waar hij langs de radiateur loopt. Het is maar een klein stukje en echt warm word hij niet maar alle beetjes helpen.

Of het goed werkt? geen idee het systeem is hetzelfde als eerst (welke een halve pleebuis met ducttape was) en dat werkte ook al goed alleen zuigt hij nu makkelijker koude lucht aan en ziet het er veel netter uit. Heatsoak is sowieso momenteel nog een probleem door het uitlaatspruitstuk welke enorm veel hitte afgeeft, deze gaat ook een keer in de heatwrap om dit tegen te gaan.

De auto zelf draaid verder prima, vanavond een vergelijking gehad tussen een Ibiza 1.8 20VT Sport (ofwel een cupra) van een iemand uit de buurt. Hij wilde wel eens weten wat er nu sneller was domweg in een rechte lijn, en stiekem ik eigenlijk ook wel.De uitkomst was voor hem verassend en laten we het erop houden dat hij het ding snel gaat chippen en ik eerdaags wel de pineut ben ipv andersom ;) (hoewel het verschil nu niet enorm was maar genoeg om de 106 te laten uitlopen).

Donderdag gaat de auto de bank op en word de ecu opnieuw geremapped. De toerenbegrenser zal dan weer teruggaan op een normaal niveau en mag ik wat extra franse paarden optellen. Ik verwacht geen spectaculair resultaat maar alles extra is mooi meegenomen.

Het enige minpunt is dat de dynamo aan het overlijden is, acculampje knippert af en toe ondanks dat hij gewoon bijlaad.Ik gok echter dat de diode half defect is waardoor zo nu en dan het ding omgekeerd werkt. Ik hoop dit voor zaterdag opgelost te hebben ivm de circuitdag.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Een opmerking. Ik ken iemand die ook zijn aanzuig zo laag had zitten. Zijn blok is geexplodeerd (van binnen dan) toen hij met een warm blok een flinke waterplas pakte. Twee mooie gaten in een zuiger + alle daarbij behorende schade was het gevolg. Alleen was het bij hem wel een gesloten systeem en eindigde die buis niet voor het filter maar was deze erin opgenomen. Maar dan nog altijd zorgen dat er op geen enkele manier teveel water ineens het traject in kan stromen.
Ook bij turbo motoren is dit niet aan te bevelen. De schoepen kunnen niet zo goed tegen een lading waterdruppels die met ***.000 toeren geraakt worden. dit laatste ter info
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Chris, die foto dat je langs je auto kijkt op de vorige pagina.. wauw!
ik ben geen fan van 106'jes.. maar die foto is echt super.. ik zou er bijna ook 1 halen!
Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

denny wrote:Een opmerking. Ik ken iemand die ook zijn aanzuig zo laag had zitten. Zijn blok is geexplodeerd (van binnen dan) toen hij met een warm blok een flinke waterplas pakte.
Daar heb ik nog naar zitten kijken, maar de kans is vrij klein, de auto is niet laag en de scoop zit nog achter de bumper, het moet echt een hele rare situatie zijn wil het gebeuren. Ik heb helaas geen andere optie om de inlaat te plaatsen ivm alles onder de kap vol zit.

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

achter de bumper, zit daar kwa lucht geen dood of heel erg turbulent gebied? Kan me niet voorstellen dat er dan een ongestoorde luchtflow kan plaatsvinden dan kan je hem nog beter door de radiator laten aanzuigen. plek zat en recht in de rijwind. die dan wel tja 3 graden warmer is door de radiateur.

just my two cents,
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

nah een radiateur die 90 graden is zal niet bepaald gunstig zijn, er zit een dood gebied maar hij zuigt nog steeds wel koude lucht aan.

Hoe dan ook in de toekomst pas ik nog wel een keer aan, er is gewoon geen ruimte om het echt fatsoenlijk te doen zonder dat het ding alleen maar warme lucht aanzuigt en dat geeft behoorlijk verlies (wat op de rollenbank getest was)

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

Drake wrote:nah een radiateur die 90 graden is zal niet bepaald gunstig zijn, er zit een dood gebied maar hij zuigt nog steeds wel koude lucht aan.

Hoe dan ook in de toekomst pas ik nog wel een keer aan, er is gewoon geen ruimte om het echt fatsoenlijk te doen zonder dat het ding alleen maar warme lucht aanzuigt en dat geeft behoorlijk verlies (wat op de rollenbank getest was)
verder is het ook een prachtbak :shock: heerlijk die franse auto's
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Maar ik ben druk bezig geweest net, ofwel versie 2.0:

De onderkant van de box is dichtgemaakt en hij is nu korter en pakt zijn lucht van voren, ik heb nog geen tijd gehad om het af te werken dus het is allemaal nog
mooi grijs van het schuren.

Image

Het valt lastig te zien maar is bij het eindstuk afgerond wat beter zou moeten zijn.
Image

Image

Het enige probleem nu is dit (nouja of het uberhaupt een probleem is wellicht pakt hij zo al zat lucht):
Image

Ik heb de buis ertussen gepropt, later komt er nog een scoop maar de reden waarom ik deze optie liever niet wou is omdat ik nu iets van polyester moet gaan maken en dat veel tijd gaat kosten. Uiteindelijke zal dit systeem wel beter werken, en hij klink door het kortere traject ook wel lekker :). Ook is er minder kans dat de lucht heet word ivm de slang die warm kon worden nu ongeveer nog maar een kwart van de oorspronkelijke lengte is.

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Traag k*tding, maar 133pk.
Image
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ja hij is nog trager geworden! :lol:

Gisteren de auto laten remappen bij de Ringsleutel, Henk (de eigenaar) had in zijn vrije tijd lopen pielen met een map voor de 106 met de ecu die ik heb (oudere 106 gti's hebben een 8 bit ecu, de mijne is schijnbaar een 16 bits welke een stuk meer kan maar lastiger is en nog niet had getest). Mijn 106 kon dus mooi als testplatform gebruikt worden.

Eerst de auto op zijn huidige manier op de band gezet en meteen kwam weer een oud probleem naar boven: Heatsoak, ik had de kap dichtgelaten en gezien er geen rijwind koeling is (hoewel ik gok dat ze daar mee bezig zijn) kon alles mooi op temperatuur komen en kwamen we niet verder dan 118 pk na 2 runs, en stond ik weer te stressen. (hoewel het de vorige keer nog erger was en eerst 110 pk op het scherm stond , maar later een 124,8 eruit kwam)

Probleem zit hem in het uitlaatspruitstuk welke bloedheet word en daardoor de temperatuur enorm stijgt onder de kap zodra het ding stilstaat, 1 van de modificaties die ik nog ga toepassen is ook het inpakken van het ding.

Dus ik een touwtje geregeld en ervoor gezorgt dat de kap open kan blijven en Henk ook nog op zijn scherm kan kijken. Even een 3 kwartier gewacht en daarna zag ik henk met de laptop uit het kleine kamertje komen welke volgestopt met ecu's en elektronica is. Ding op de auto ingeplugged en weer een tijd gewacht zodat de map kon inlezen.

Daarna de auto weer op temperatuur gebracht en 2 runs gedraaid, de eerste run was er een enorme dip tussen de 4 en 5 k rpm wel al een belovende 132 pk. Meteen weer een run erna gedraaid (de ecu moest blijkbaar nog inleren van de nieuwe map) en dit keer zag het er prachtig uit geen dip en afgerond een mooie 133pk en 168nm, in de praktijk zal dit nog iets meer zijn ivm er geen rijwindkoeling is en het aardig warm binnen was. Het koppelverloop is nu ook meer wat hoord bij een 106 met een 3 tal pieken. (zie de grafiek hierboven)

Tenslotte gevraagt of de toerenbegrenser op 7750 rpm kon en weer 2 test runs later en wat rekenwerk hoorde ik voor het eerst de toerenbegrenser van de 106 (stond eerst op 8400 en met de map van Henk op 8000 wat opzich prima kan maar ik wil het veilig houden en het is toch niet nuttig om boven de 7400 door te trekken).

Al met al ben ik tevreden, de ecu heeft nu weer een juiste map en ik heb er aardig wat franse paarden erbijkregen. Het is geen enorm verschil maar hij trekt bovenin voelbaar lekkerder door en bij het doorschakelen krijg je iets meer een duw in je rug. Eerdaags ook maar eens een g-tech erbij pakken om te kijken wat het verschil in acceleratie is.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

Bas_S wrote:Traag k*tding, maar 133pk.
Image
alsnog zal de 106 sneller zijn dan jouw GTI momenteel :wink: :twisted:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

ow maar dat is zelfs de first al :lol:

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Dat zijn nette waarde, dat spruitstuk inpakken is zeker aan teraden. Heb het toen meteen met de motorombouw van de 106 gedaan. Het is merkbaar kouder onder de kap. Daar heb ik nu overigens een cold air intake gemaakt in de linker morette (binnenste verstraler verwijderd en daar de intake op aan gesloten met een BMC airbox ertussen.

Verder ook nog motorplannen ? TB's erop met een setje wilde nokkenassen zou het een geweldig bommetje op wielen maken.

Overigens die kennis met die cupra, geef hem eens als tip om zijn lmm tevervangen ! Die gaan vaak kapot en kost je best wat vermogen. Een standaard GTI zie ik nog geen cupra bijhouden, en ik heb in beide toch regelmatig gereden ;).

Overigens kijk je ook vaak op het engelse rallye register ? erg veel info tevinden kwa onderstel en motorisch !
Image

My Cars <98>.

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

nette waardes Chris! zeker gezien de minimale modificaties tot nu toe.. mag je trots op zijn!
Image

Bas_S
AX Master
AX Master
Posts: 1497
Joined: TueMar28, 2006 8:31:45 PM
Location: Nieuwveen

Post by Bas_S »

Henri106 wrote:Overigens die kennis met die cupra, geef hem eens als tip om zijn lmm tevervangen ! Die gaan vaak kapot en kost je best wat vermogen. Een standaard GTI zie ik nog geen cupra bijhouden, en ik heb in beide toch regelmatig gereden ;).
Zo spannend is dat ding ook niet, 156pk, lange versenllingsbak, powerband piekt volgens mij ook niet echt.
(het gaat hier om de auto van m'n broer) Het is ook geen cupra, maar een sport :P
Altijd meer PK's dan jou!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Bas_S wrote:Het is ook geen cupra, maar een sport :P
Cupra of sport allebij even snel op papier :wink:

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

Gefeliciteerd met je....

Post by MrBBQ »

Halllo Drake,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag !

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Bossie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5006
Joined: SunMay07, 2006 5:24:23 PM
Location: Harderwijk
Contact:

Post by Bossie »

Chris, van harte gefeliciteerd!!!
Image Image Image

Post Reply