Mark Verhagen Citroen AX 1.6 XS

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Die draagarmen zijn zelfs sterker dus daar hoef je je niet druk om te maken :wink:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Enige reden voor die kleine ronde draagarmpjes is de bevestiging van de droplinks. Qua sterkte is het geen probleem, ook niet bij heftig gebruik (zoals Chris al opmerkt).

Ben overigens nog steeds benieuwd wat je met de rest van je 106 gaat doen? Ben wel geïnteresseerd in de hele auto ex motor en bak maar krijg geen reactie op m'n pb (eigenlijk weet ik iemand die geïnteresseerd is, ze hebben een nieuw chassis nodig voor hun crossauto nl.).

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Zo hier ook maar eens wat update fototjes neerzetten.

Alssie toch gestript gaat worden. Dan mag dit:

Image

Image

Begint kaal te worden. Alleen de achterbumper wil er nog niet erg af. 4 bouten vanuit de kofferruimte verwijderd. Maar zit aan de zijkanten nog ergens vast.

Image

Voorfrontje eraf. Bijna aan de motor toe.

Image

Was ook erg leuk om er zo nog ff in te rijden. Met alleen een downpipe!

Image

Maar goed starten kan nu niet meer. De benzinepomp is er nu uit. Had wel lachen geweest om zo een rondje te crossen.

Knalt trouwens heerlijk zonder uitlaat: Opgenomen met gsm dus niet teveel heavy sound verwachten.

http://www.markve.dds.nl/106xs/MOV00175.MP4

http://www.markve.dds.nl/106xs/MOV00176.MP4
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Weer wat verder:

Image

Image

Nu nog eruit zien te krijgen. Die balk vooraan zit in de weg. Kan hem er wel afslijpen... Maar wie weet is er nog interrese voor de carosserie voor de cross.

Versnellingsbak is er bijna af. Maar de motor steund op de karterpan en op de versnellingsbak rand. Dus krijg de bak er nog niet af.

Met zijn 2en even tillen ging hem ook niet worden. Kwam nog een heel klein beetje extra olie uit toen het blok wat schever stond. Nog steeds zo goed als droog gelopen... Maar ja elke druppel extra geeft weer wat hoop.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

En inmiddels is het blok eruit. Vanmiddag het blok aan een takel gehangen. Best eng 5 meter omhoog op een gammel trapje met een zware takel. Maar het werkt perfect. Motor eruit. Stukje opengemaakt.

Versnellingsbak eraf. Koppeling eraf. (Die was ook niet zo best meer).

De vraag is nu of er schade is doordat er bijna geen olie in zat. Mja nog steeds niet duidelijk. Foto's:

Takeltje maken. (brr 5 meter hoog met een zware takel)

Image

Image

Hijsen maar.

Image

Image

Image

Image

Bovenkant. Voorzover je de nokkenas ertussendoor kan zien lijkt ie geen krassen te hebben.

Image

Carterpan eraf. Zat nog een klein laagje in de pan. Hing nog wel wat olie aan de onderkant. Maar ja de oliedruk kan nooit hoog genoeg geweest zijn. Er moet heel veel lucht meegepompt zijn. Te weinig olie om een mooie stroming te houden.

Image

Image

Laagje in de carterpan. Zie geen metaal liggen. Maar het drogere gedeelte van de pan is wel wat hardere olie resten.

Image

Beugeltje ala lagerschaal. Je ziet dat ie heet is geworden.

Image

Lager.

Image

Niet al te beste koppelingsplaat.

Image

En dit is ook bijna door:

Image

Vbakje. Die ziet er nog wel goed uit.

Image

Heb het idee dat ik deze schakelstangen gemold heb. Kreeg ze er op geen mogelijkheid af. Dus de andere kant maar los gemaakt. Maar nu draaien deze zwaar. Of is dat normaal?

Image

Image

Blokje in een bandje dan valt ie niet.

Image

Image

Image

Blokje en vbakje.

Image

Soort van leeg.

Image

Maybe iemand nog interresse als crossauto?

Image
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Eigenlijk is het met dat soort takels de bedoeling dat je alleen met de ketting omhoog gaat en de takel op de grond of in zijn kist blijft liggen :wink:
De takel hijs je daarna tot net boven het object dat omhoog moet gaan.
En liever ook recht verticaal hijsen. Op momentkrachten zijn ze niet echt berekend.
(tips van een oud rigger)

Verder lekker bezig en leuk zo met de foto's!
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

schakelstangen gaan vrij zwaar omdat ze aardig droog zijn.

Lager ziet er zover ik kan zien nog prima uit, geen vegen strepen of andere dingen gewoon goed voor een blok met een ton, ik heb wel eens een blok gesloopt en die zagen er een stuk slechter uit.

hou er rekening mee dat de oliepomp vrij laag ligt en al makkelijk kan voldoen met een liter olie bij wijze van, overall zit ook nog gewoon een laagje olie wat infeite al voldoende is. Ik zie dan ook geen reden om schade te verwachten ziet er allemaal nog gewoon netjes uit.

heb je de cylinderbussen ook al geinspecteerd?

Als de schalen echt schade hebben gehad, hadden ze er zo uit gezien:

Image

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Nee cylinderbussen heb ik nog niet bekeken. Zag ook niet zo snel hoe je er een cylinder uit moet halen. Zit je krukas dan niet in de weg?

Denk dat ik toch liever ook de kop eraf trek. Die olie moet ergens gebleven zijn en het is niet weggelekt. Moet ergens toch iets niet goed zijn.

Maar hoe blokkeer je eigenlijk nu die buiten de auto staat? Even aan je wiel draaien om te blokkeren gaat nu niet echt meer lukken.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

marmottebeige
AX driver
AX driver
Posts: 34
Joined: MonSep24, 2007 12:16:55 AM
Location: LIEGE
Contact:

Post by marmottebeige »

very nice car ! :P woaw!

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Mark wrote:Nee cylinderbussen heb ik nog niet bekeken. Zag ook niet zo snel hoe je er een cylinder uit moet halen. Zit je krukas dan niet in de weg?
.
Die hoeven er ook niet uit, gewoon zover je kan kijken in de cylinder vanaf de onderkant van de zuiger zegmaar ;).

Je kan de kop eraf trekken maar het eerste wat schade zou moeten hebben zijn de lagers, en die zijn juist in een goede staat.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Mooie vorderingen!

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Wat drake al zegt, bij oliegebrek krijgt de motor eerst schade aan de lagerschalen bij de krukas, daarna hoofdlagers, nokkenas lagers enz.. gaat wel echt in een volgorde.

Dit ziet er goed uit, en ik zou zelf dit blok zonder angst zo inbouwen ! Een beetje olie is al genoeg om schade tevoorkomen !
Image

My Cars <98>.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Miste nog een antwoord op je vraag: Als je de distributie er nog aan hebt zitten kan je de krukas gewoon draaien aan het tandwiel aan de riem.
Haal wel eerst je bougies er effe uit, dat scheelt je wat spierpijn :lol:
Overigens krijg ik ook geen enge indruk van dit blok.
Olieverlies zal 'm hoogstwaarschijnlijk in het kopje zitten dat aan een opfrisbeurt toe is.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

De kop ligt er inmiddels af. Nokkenas ziet er nog goed uit. Cylinderwanden zien er ook nog goed uit. Geen krassen. Je ziet de originele krasjes van het hoonen nog.

Viel me wel op dat alle 4 de bougies nat waren van de benzine.

En dat bij 3 van de 4 cylinders de kleppen nat waren van de olie. Dat kan 2 dingen betekenen begrijp ik?

Of de klepseals. Of de olieschraapveren?
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

altijd klepseals, de olie verbrand als de schraapveren slecht zijn. de olie die echter langs de kleppen druipt als hetware niet.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Drake wrote:altijd klepseals, de olie verbrand als de schraapveren slecht zijn. de olie die echter langs de kleppen druipt als hetware niet.
Dat is het eerste goeie nieuws. Hoorde van mijn oom ook de optie om de motor te starten buiten de auto. De complete kabelboom van de 106 ligt er heel uit. Dus dat zou moeten kunnen.

Als dat lukt en ik haal een complete kabelboom van een AX zou je buiten de auto alles al aan kunnen passen.
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

dat zou wel een goede zijn inderdaad en ook lache, wel even tussendoor het uitlaatspruitstuk eraf halen en de vlammen filmen :wink:

denny
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2438
Joined: ThuJun19, 2003 11:36:41 AM
Location: breda

Post by denny »

ow en veranker hem heeeeeeeel goed. en zet voor de veiligheid de bak erop.
Don't walk behind me, I may not lead. Don't walk in front of me, I may not follow. Just walk beside me and be my friend.

Mark
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2265
Joined: ThuJul03, 2003 9:52:45 PM
Location: Bodegraven

Post by Mark »

Voordat het zover is zal nog wel even duren. Moet eerst ergens een klepveertang vandaan halen. Of een lijmklem modificeren.

Weer wat vervolg foto's van het verwijderen van de kop. Iritante Torx kopbouten. Had ik net de juiste dop niet. Alle bouten gaar. Dus dat worden nieuwe en de juiste dop regelen.

106 stond in de weg. Dus moest naar buiten.

Image

Maar ja hij viel er vanaf... Gelukkig was alles er al af.

Image

Met zijn 2en rechtgeduwd en de kabelboom eruit gehaald. Alle massa op de min van de acculader en de plus op de plus he. En dan speelt de radio en versterker weer netjes verder.

Image

Kopbbouten eruit gehaald. Zitten die bouten onderin in de olie ofzo? Zat dukke splut op die bouten.

Image

Tuimelaaras. Ziet er volgens mij nog goed uit.

Image

Image

Kopje. Ligt nog wel olie in. Niet alles kan terugzakken naar onder. Dus carter leeg dan is daar nog wel wat olie.

Image

Nokkenas. Naar mijn mening niet ingesleten.

Image

Koppakking. Lijkt toch iets naar buiten te lekken.

Image

Bah. Schrobben. Vliegwiel is geblokkeerd. Mag ik die pen eruit halen en die andere 2 cylinders naar boven draaien? Anders krijg ik de middelste denk niet goed schoon.

Image

Cylinderbussen. Zie geen krassen recht omhoog lopen door te weinig olie. Die zijwaarste krassen schijnen door het honen te komen.

Image


Image
- Peugeot 106 1.6i Motor
- Peugeot 106 Onderstel
- Citroën Saxo VTS Vbak
- Citroën Saxo VTS Remmerij

Wie ben ik.... Klik.

Image

Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

ziet er allemaal nog goed uit ! De hoonsporen zitten er nog netjes in.

Die pen kan je uit het vliegwiel halen zodat je de motor kan verdraaien, dat is geen probleem.

Meestal als ik een kop eraf haal zet ik alle 4 de cilinders halverwege, dan de kop monteren. En dan weer voorzichtig alles op tijd zetten.

Je zal niet de eerste zijn die de kop monteer met 2 cilinders in BDP en dan de kleppen krom drukt met aandraaien.
Image

My Cars <98>.

Post Reply