Kevin.broke (AX 1.5D/S.Y. Korando/Suzuki Swift Cabrio)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
IceByte
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2115
Joined: MonMay10, 2004 12:44:31 PM
Location: Den Ham (OV)
Contact:

Post by IceByte »

hehehe, zei toch al dat dat ding dr niet zo gemakkelijk vanaf zou gaan.

Nu maar hopen dat ie beter heel blijft dan bij de vorige eigenaar... al kan dr nu niet veel meer aan kapot :lol:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Haha, blokje ziet er idd mooier uit... Denk wel dat ook die Plaisir op de 0-100 rapper was dan deze GTI :lol:

Maarrem... takel? Mij staat meer iets bij van een eendenkrik enzo :lol:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Paardentrailer trekken zonder problemen, maar ook zonder > 2500 r/min te komen... Waanzinnig, zo'n frisse tweeliter achtklepper :lol:

PeterM
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 723
Joined: FriOct01, 2004 2:08:57 PM
Location: Drunen
Contact:

Post by PeterM »

Ziet er wel heel keurig uit zo kev.

en ja zoals je allang wist: er gaat niets boven KOPPEL


P. :)
C4 vts
DS3
MX5 2.0
defender 110 3.5 kdfi
DS5, aan het aftellen

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ghehe, koppel doet 't nog top :D Wel massaprobleempje, verlichting achter doet raar :roll:

AX GT heeft een ander kopje, loopt nu weer gezond...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Toch irritant als je vriendin je met gemak bijhoudt :roll:

Afgelopen dagen eens aan iets anders geklust. PC gaf het plotseling op, was sowieso tijd om daar weer eens in te investeren dus ik ben nu voorzien van een zelfbouw fileservertje met 1TB veilige schijfruimte (RAID-oplossingkje) en een nieuw (eveneens zelfbouw) werkstation met heel veel werkgeheugen en 10.000 toerenschijven.

Ook meteen overgestapt op Windows Vista, kon nl. geen nieuwe XP-licenties meer krijgen. Nog een beetje huiverig maar tot op heden draait 't als een zonnetje :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

:( Ineens de koppakking van de Golf eruit. Er is niet gestoord mee gereden of wat dan ook.. weet niet wat er mis gegaan is maar hij lekt ook niks. Blok stond wel ineens te schudden in z'n steunen (normaal kan je er prima je glas water op kwijt) en toen ie wit begon te roken was de regel bevestigd.

Enfin, kopje ligt er nu af, nieuwe koppakking is gehaald, morgen weer ff de boel dicht bouwen. Cilinder 3 stond vol water en ook de olie ziet er lelijk uit dus effe spoelen is wel noodzakelijk.

En zo blijf ik de koppakkingman :lol:

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Respect Kevin, dat je het gelijk kunt maken en niet terugdeinst voor dit soort dingen!
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Aspeve wrote:Respect Kevin, dat je het gelijk kunt maken en niet terugdeinst voor dit soort dingen!
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted." :lol:

Maar effe serieus, m'n meiske moet toch rijden... weinig anders aan te doen dan gewoon klussen.

Aspeve
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 425
Joined: MonMay28, 2007 8:09:14 PM
Location: Veghel
Contact:

Post by Aspeve »

Geweldig is dat, als Astrid of mijn ma iets hebben dan kunnen ze inderdaad ook dag en nacht op me rekenen en moet het gewoon goed gemaakt worden. Zou toch zonde zijn als je iets niet kunt maken.
Grappige is wel dat als je dan zelf iets hebt het vaak heel lang duurt eer het gemaakt word.

Maar goed gauw weer ontopic:wink:
"Experience is what you get when you didn't get what you wanted."

MNM(tm)
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4921
Joined: SunSep24, 2006 12:24:38 PM
Location: Dirksland

Post by MNM(tm) »

Dus gelukkig toch geen gescheurde kop? *PFIEUW* :roll:

Toch nog wel wat footoowtjes van gemaakt?
Volcane en ph3 1.5D ex-Spot rijder! Image

Recently done:
- M'n lieve en altijd trouw gebleven witte dieseltje verkocht. :(
- Eindelijk (weer) Pioneer audio in m'n dieseltje! :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Fotootjes komen eraan. Blijft k*twerk tijdens het sleutelen maar ken deze auto nog niet helemaal en heb geen werkplaatshandboek dus wilde e.e.a. toch effe vastgelegd hebben :lol:
Kop lijkt niet gescheurd te zijn, gaan we morgen even nakijken. Heb 'm nog niet schoon en zou haarscheurtjes dus over het hoofd kunnen zien.

Misschien effe kijken of ik Emile kan bereiken op zondag om 'm effe af te persen, just to be sure..

Overigens wel van Jeroen van Bolku gratis & voor niks een koppakking gekregen, blok was immers 20.000km geleden van boven tot onder gereviseerd. Erg netjes moet ik zeggen, gezien er geen lek is en er dus geen boosdoener kan worden aangewezen. Daarnaast heeft ie toen geen klant gehad aan ons maar aan de vorige eigenaar.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

Maarre, hoeveel koppakkingen heb je inmiddels wel niet vervangen??

Et zou bijna een hobby van je worden :)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Hahah, dat is het ook zo'n beetje :lol: Al moet ik zeggen dat ik als het echt moet de lol er vaak pas van inzie als het werk af is ;)

Ga binnenkort wel verder met een klusje aan de T4, dat is dan wél weer leuk. De kans zit erin dat er een 2e T4 komt (voor mezelf) en dat de huidige naar m'n ouders gaat. In dat geval moet ik even een 1.9 TD reviseren :)

Oh ja, dat totaal aantal? Geen idee. Weet van één auto waarbij we (niet ik alleen) het 6 (ja, ZES) keer gedaan hebben.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

6 :shock: keer, hoe doe je dat??? OF je hebt er gewoon echt belachelijk veel km's mee gereden, maar dat zal wel niet het geval zijn :)
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Proberen op te voeren, werken zonder momentsleutel omdat je moet rijden en zo'n ding toevallig even niet voorhanden hebt, dingen doen terwijl je eigenlijk nog niet precies weet hoe ze moeten enz., en ook gewoon domme pech natuurlijk. :P
Vraag maar eens aan q01z hoe dat moet, die kan er ook wat van :lol:

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Oh ja, ga zometeen verder met de Golf.

Komt vandaag niet af, bouw 'm wel dicht; er zit koelvloeistof bij de olie dus ik wil 'm effe spoelen, maar 10 liter Castrol olie erdoor draaien omdat ik moet spoelen weiger ik pertinent.
Morgen effe 15W40 halen bij de Lidl, en daar mag ie dan ook de eerste week even op lopen. Daarna krijgt ie een vers oliefilter en een fatsoenlijke volsyntheet.

DLS
AX Master
AX Master
Posts: 1178
Joined: SatMay19, 2007 5:24:42 PM
Location: Lelystad

Post by DLS »

:) die lidl olie is alleen om door te spoelen??
Mijn wie=wie
Image
Image

Citroën AX 1.4i TGS
Opel Astra G Caravan 2.0 DTL

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

daar gebruik ik 'm in dit geval wel effe voor ja :)

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Huidige status: Nog niet klaar. Kopje zit er wel op maar ga 'm eerst hiernaartoe halen voor ik verder ga, het regent teveel om buiten te sleutelen (bij Femke d'r werk).
Er is sowieso meer misgegaan in deze motor dus wil eerst e.e.a. nakijken voor ik verder bouw (en wie het weet mag het zeggen ;) )

Tijd voor beeldmateriaal! (ik weet het... zeldzaam bij mij. Maak alleen foto's als ik niet precies weet wat ik doe, dus reken niet op een 2e sessie bij hetzelfde blok :lol: )

Image
De GTI tijdens de laatste start voor de boel uit elkaar ging. Motor was hier warm en het weer was er totaal niet naar om witte pluimpjes uit te stoten. Dit was bij stationairloop... Gasgeven resulteerde in nog vééééél meer rook.
Overigens stond het blok plotseling ook te schudden in z'n steunen. Vantevoren kon je er een glas water op zetten zonder en laten staan, zo mooi liep het ding...


Image
Kopje eraf gesloopt en blokje al enigszins schoongemaakt. Vlakheid gemeten van blok: 0,05mm afwijking gemeten op één punt.
Opvallend detail: Cilinder #2 is brandschoon. De rest heeft nette koolrandjes waar de zuigers in hun BDP staan. Die specifieke cilinder kon dus klaarblijkelijk niet verbranden omdat er koelwater in stond.


Image
En dit is dan het kopje... jep, in het gras. Het is onder deze hoek moeilijk te zijn, maar de inlaatpoortjes hebben een mooie vloeiende kromming, om het mengsel zo goed mogelijk te geleiden. Ze zijn bijna glad, zit een lichte ruwing in om het mengsel zo goed mogelijk te vermengen.
Ook hiervan de kromming gemeten: 0,0mm, er gaat nérgens een voelermaatje tussen de kop en een fatsoenlijke (nagenoeg onvervormbaar kunststof) waterpas. Vakwerk van Bolku Tuning!
Mijn eerste vermoeden dat er ergens iets mis was gegaan in het koelsysteem waardoor de kop kromgetrokken is is hiermee 101% ontkracht.


Image
De oude koppakking. Deze kant ziet er eigenlijk vrij redelijk uit, je ziet duidelijk dat ie pas 24.000 km oud was.


Image
Andere kant... ook best prima. Maar hooo, wacht eens even, wat zien we daar...?


Image
Bij de 2e cilinder zitten 2 kleine plekjes in de rand van de koppakking... juist, bij de koelvloeistofkanalen. Ik kan niet uitleggen waarom, maar ik weet dat dit soort plekjes meestal veroorzaakt worden door te hoge temperatuur.
Maar hoe kan dat dan? De motor is wel aan de hete kant geweest, maar dit was maar van korte duur; nadat hij begon te roken stond hij binnen een kilometer geparkeerd, en had ie nog even tijd om draaiend af te koelen. De fan draaide op volle toeren en sprong uiteindelijk uit. Op dat moment was de motorloop al voelbaar in het stuur, er zat dus al onbalans in. De koppakking lekte dus al.
Een Golf III GTI is echter voorzien van zowel een olietemperatuurmeter als een oliekoeler; juist om te wennen aan wat normaal was had ik Femke gevraagd de olietemperatuur in de gaten te houden, en die is sinds de aanschaf nooit hoger geweest dan 106 graden (zelfs niet bij herhaaldelijk trappen met de Skoda als concurrent - daar hoorde ook een kort stukje 200+ bij). Tijdens de laatste rit is de temperatuur niet hoger geweest dan rond de 90 graden... en toch oververhitting van de koppakking!

De theorie
Als je goed kijkt zie je op beide foto's in cilinder 2 en 3 aan de achterkant van het blok (dus aan de kant van de plekjes) dat de gevouwen stalen ringen ook helemaal "gesmolten" zijn. In cilinder 2 is deze ring opengebarsten, precies over de lengte tussen de plekjes in.
Dit kan - in mijn ogen - 3 oorzaken hebben:
- er is een fout gemaakt bij de fabricage van de koppakking, bijv. wat lucht tussen de boven en de onderkant van de ring. Als dit verhit wordt kan het knappen en open gaan staan, waardoor de hitte van de verbranding door de opening in de metalen ring heen bij het zwarte gedeelte van de pakking kan komen. Deze is door oververhitting geploft.
- er is een fout gemaakt bij de montage van de koppakking; in dat geval vermoed ik dat er twee bouten aan de achterkant van het blok in het midden te strak hebben gezeten. Gevolg? Hetzelfde als hierboven; de koppakking barst open en er kan hitte tussen de kop en het onderblok.
- de cilinderkop is door een eerdere motorschade beschadigd geraakt en het materiaal is in het oliekanaal of in het koelvloeistofkanaal ergens gebarsten. Dit kan een hete plek veroorzaken (of in het ergste geval een punt waar de koelvloeistof niet lekker langs stroomt) en zou betekenen dat de volgende koppakking er ook snel weer uit ligt :roll: Ik heb helaas geen apparatuur om dit te onderzoeken.


Image
Enfin, oorzaak onduidelijk (eigenlijk nog nooit zo onduidelijk geweest... ik ben meer van de na een circuitrit compleet verdwenen koppakkingen enz. :lol: )... dus maar gewoon weer opbouwen! Op bovenstaande foto ligt de nieuwe koppakking er alweer op.


Image
...en hier de huidige status: kopje erop en distributie er weer aan.

Nu wordt ie soon naar hier gehaald, en dan ga ik zowel van boven als van onder proberen de boel zo goed mogelijk schoon te krijgen, zodat er geen verdere schade aan het blok komt.

P.S.: Met dank (voor de foto's + de extra handjes) aan mijn lieftallige vriendinnetje die plotseling héél veel over auto's leert :lol:

Post Reply