Chris aka Drake (AX First 1.6 16v / 306 xs ph3 LePuG)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Henri106
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 394
Joined: MonJun13, 2005 7:13:13 PM
Location: Werkendam
Contact:

Post by Henri106 »

Dat van die airbox is geen gek idee !

Wij zijn zelf met dit bezig: Image

Ander inlaatspruitstuk, beter resultaat op een standaard blok (gelijk grotere gasklep) en is ook geschikt voor drukvulling.
Image

My Cars <98>.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

kevin.broke wrote:Ik zeg: redelijk netjes. Als je het helemaal perfect wil hebben zorg je dat je een expansiekamer maakt ipv een vierkante ruimte met een buis erin. Doordat er nu lucht min of meer stilstaat rondom de buis rem je de lucht die erin moet nl. af.
Dit bedoelde ik min of meer:

Image

Hier doen ze het ook met velocity stacks (lucht komt vanaf de zijkant erin, niet van boven daar zit normaal gewoon een afdekplaat op) en hierom zou de lucht ook stil moeten gaan staan e.d) natuurlijk niet helemaal representatief maar in princiepe hetzelfde idee.

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Ik zeg ook niet dat het veel zal schelen, maar alle beetjes helpen toch?

Lijkt me dat de setup van je foto wegens ruimtegebrek zo gebouwd is. Je wil nl. ook niet dat het erin regent.

Vond het in een Caterham laatst nog het mooist, Honda S-2000 blok in lengterichting, 4 throttlebodies en dan een luchthapper met waterfilter aan de zijkant.

Stond te koop, ben maar doorgelopen nadat ik de prijs hoorde :lol:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

jup alle beetjes helpen maar ik vraag mij af wat beter helpt, ding afzagen tot de box of een iets langer traject houden, wellicht dat ik wel zo'n toeter erop zet, die dingen zitten er dan weer niet voor niks op :wink:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Van de week een mooi stukje rvs opgehaald :)

Image

Helaas gaat het niet zo makkelijk zoals met de oude 106 gezien deze een dubbele lambda sonde heeft daar moet ik nog even een passende oplossing voor vinden. Als dit gedaan is gaat de airbox aangepast worden, daarna de bank weer op bij de ringsleutel en dan is het blok (voorlopig) voor mij klaar.

Verder de schakelstangen gisteravond allemaal ingevet.Vanuit de fabriek zijn die dingen gewoon gortdroog (ofwel plastic op staal), ding schakeld nu helemaal heerlijk !.

Van de rode ax geen updates behalve dat hij weer gepoetst moet worden en nog steeds prima rijd :) .
Last edited by Drake on ThuJun05, 2008 10:13:37 AM, edited 1 time in total.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Die plastic knoppen zijn van PTFE ofwel een plastic dat zichzelf middels een teflon legering zelfsmeert. Daarom zit er vanuit de fabriek geen vet op. :wink:
Freude am Fahren.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Ah ok, hoe dan ook het schakeld nu een stuk beter en zal ws ook een heel stuk minder snel slijten.

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

en een vet op teflon-basis, is dat geen idee?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Heb mijzelf maar een subje kado gedaan: :)

De Focal bombA a1. 8" actief subje

Het moest een lichtgewicht subje zijn, actief ivm de ruimbesparing en daarbij nog een redelijk goed geluid kunnen geven.

Gisteren de sub gemonteerd, eergisteren had ik de kabels al getrokken e.d (wat in een 106 een rotklus is).

Image

De reden waarom de spanbanden niet gelijk zitten is omdat de achterbank golvend is en de bevestiging nu als het ware niet direct tegen de sub aan zit, maar de leuning zelf wel. Je moet als het ware 4 geleiders voor de spanbanden tegen de bank aan schroeven (en helaas dus 8 gaatjes boren).
Hij zit met de 2 spanbanden overgens muurvast, mooie oplossing zo :) en de kofferbak kan nog gewoon netjes gebruikt worden voor tassen e.d, stalen rooster zorgt ervoor dat de sub zelf niet kan beschadigen.

Hij klinkt ook heel goed, kreng gaat ook behoorlijk hard voor een 125w rms subje zou eerder zeggen dat het een 300 watt subje betreft, gain hoeft ook maar amper opengedraaid te worden.

Afstellen heeft wel wat luistertijd gekost, hij klonk eerst wat overheersend (en dat voor een 8") na wat pregiel en luisterwerk speeld hij nu mooi gebalanceerd mee in de muziek, geluid is vooral diep en strak, voor 90% van de mensen zal het ding meer dan hard zat gaan.

Enige is dat hij niet zo hard en goed klonk als mijn oude lanzard dc8 icm de Audison lrx 1.400 maar dat is een combi die normaal een veel hoger prijskaartje heeft en meer ruimte in beslag neemt

Al met al ben ik erg tevreden met het kastje :)

Er komt overgens nog een goede composet in de auto (cdt), ik hecht momenteel meer waarde aan wat ruimte in de kofferbak en dit subje gaat ook de komende jaren wel blijven.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Gisteren even een rondje gedaan om het 106-je en hij ziet er echt nog supergoed uit. Als je nog eens van je interieur af wilt. :wink:

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

8" woofertjes overheersen, klinken goed en je bespaard ruimte in vergelijking met zo'n 10 of 12" sub in een veel grotere kist.

ik ben ook nog erg blij met mijn 8" actieve sony subje :)
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Weer even een update voor de first.

Tijd geleden is de linkeras vervangen door en spiksplinternieuwe, helaas is de rechteras ook niet goed dus ik ben bij deze opzoek naar een lange as ;)

Verder het ding vanmiddag eens goed onder de handen genomen en
alles binnnen en buiten gepoets, polijst, en gewassen enz.

Het resultaat is een prachtig knalrood blinkende ax:

Image
Image
Image
Image

En ook onder kap is hij even netjes schoongemaakt:
Image

Mocht iemand trouwens geinsterreseerd zijn, hij mag voor een goed bod weg. Infeite is hij af en vind ik het zonde om hem echt als permanente circuitwagen te gebruiken daarvoor is hij veel te netjes.Het liefst zie ik hem binnen de club blijven en zodoende is hij eigenlijk alleen binnen de club te koop, als ik er geen liefhebber voor vind blijft hij gewoon tot die tijd hier staan :wink:

De enige aadachtspunten zijn het asje en eventueel de klepseals, infeite loopt hij er niet minder om en in de toekomst zullen deze problemen opgelost worden, de prijs word dan wel iets hoger natuurlijk maar dat is logisch :wink: . Behalve dat is het een van de beste ax'n die ik gehad heb en rijd hij perfect, maar er is dan ook veel aan vernieuwd.

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Ziet er weer prachtig uit!

Maar zeg's eerlijk Chris, gaan die wieldoppen en dat interieur niet 's jeuken om aan te pakken? :wink:
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

die wieldoppen maken 'm juist zo onopvallend, het lijkt gewoon een standaard braaf axje, en dat is de bedoeling, een vos in schaapskleding :D .

en Chris... dat poetsen kun je goed.. ik heb er hier nog een zwarte voor je staan :wink:
Spreken is goud, Ductape is zilver.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

Psies, en de stoelen zitten best goed :lol:

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

En de 106 heeft vandaag weer een APK, infeite 2 maanden te vroeg maar
ik wil de kat weghalen zonder dat deze over een maand weer eronder moet ;).

Image

Verder om te vieren het verweerde achterkleplogo (wat een kwaaltje is)
vervangen door een mooi blinkend exemplaar.

Image

Volgende stap is een sleeve/steun maken voor de 2elambda sonde en als dat gedaan de kat foetsie maken. Verder druk bezig met de audio wat ook in korte termijn af moet zijn.

Oja de teller staat nu ongeveer op 35,500 km,
Auto gekocht met ongeveer 27,500km

heb hem nu iets meer dan 2 maanden (Datum aanvang tenaamstelling 19-04-2008 ), ofwel 8.000 erbij in die tijd
en als ik dan ga rekenen:
48.000 km per jaar :shock: :|

Nu zitten er een aantal tripjes bij zoals het zwartewoud e.d maar ik moet echt minder gaan rijden gezien de kosten daardoor hoog zijn. De meeste verklaren mij al voor gek maar ik ga niet in een traktor rijden en tja je bent autoliefhebber of je bent het niet :).

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

een beetje plezier mag best wat geld kosten Chris, zolang je het er maar voor over hebt.

Als ik echt cash over had had ik een auto met turbomotor op benzine gehad ;)

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

1000km per week.. dat doe je goed :lol:

met me tdi rij ik nog minder :roll:
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

hehe, komt wel door de tripjes van de afgelopen maanden naar duitsland,
ik gok dat ik uiteindelijk per jaar wat minder zal halen maar hoeveel exact zal ik pas echt over 6 maanden zien.

oja ik heb de rode ax ook nog niet eens meegerekend :lol: daar is ook al een kleine 8.000 km bijgekomen sinds begin dit jaar.

Drake
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: MonApr25, 2005 1:37:33 AM
Location: Nieuwveen

Post by Drake »

De nieuwe radio is geplaats (kenwood KDC-W9537U):
Image

Erg mooi apparaatje en dat voor een kenwood waar ik alles behalve fan van was, maar dit model heeft mij weten te overtuigen (mag ook wel voor dat geld). Lijkt kwa opties en bediening erg op de pioneer die ik had, maar dan iets anders en iets meer opties :) (eigenlijk debiel veel opties). Scherm heeft een hoog gadget gehalte (oel 4095 kleuren) maar voor mij geval heeft het wel degelijk een gebruikersfunctie, je kan namenlijk perfect door all mappen op een usb stick heenbladeren, echt idiaal.

verder was ik niet tevreden over de huidige compo combinatie, de filters (CDT) waren zo afgesteld dat de tweeters alleen puur het meest hoge kregen en geen deel van de stemmen b.v. De tweeters waren ook vrij schel voor mijn doen (oldskool CD spul) en de CDT mid's pasde niet in de deur (te diep)

Dus maar meteen een nieuwe compo besteld:
Audio system mx130 plus
Image

Niet een hele dure compo maar ik heb nu zelf een correct filter samengesteld en ik ben er heel erg tevreden over nu :)


Het verhaal met de katvervanger is ook weer leuk:

De kat heb ik vorige week verwijderd en de op dezelfde dag weer teruggezet, bleek dat de auto met kat beter presteerde, de diameter van de vervangingspijp (compleet van voor naar achteren) was denk te dik wat de flow niet te gunste kwam (onderin en in het middengebied was ik voelbaar koppel kwijt en pas boven de 7 k rpm merkte ik iets verschil maar minimaal in het algemeen voelde de auto sneller aan met kat), ik heb een katvervanger liggen met een kleinere normale diamater en die gaat er in de toekomst onder alleen moet die aangepast worden.

De ecu wil ik eerdaag ook laten herschrijven zodat de toerenbegrenser weer correct is en zover ik vernomen heb mag ik dan aardig wat extra verwachten(hoewel ik dat liever afwachten noem) en een mooier koppelverloop, ofwel ik moet weer een afspraak maken met henk.
Enige nadeel is dat ik eerst het luchtfilter af moet maken daarvoor en het heeft enige vertraging opgelopen door alle andere dingen (audio) tussendoor.

Als laatste is de auto vorige week weer 100% deukvrij gemaakt (totaal 6 kleine deukjes) op een krasje op de rechterdeur na is hij weer bijna in nieuwstaat :) .

Post Reply