Quirine a.k.a. lugduno (AX 1.4 diesel first service)

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
lugduno
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: MonApr21, 2008 11:27:35 AM
Location: Amsterdam

Quirine a.k.a. lugduno (AX 1.4 diesel first service)

Post by lugduno »

Ha!

Ik ben net nieuw op het forum en zal me gelijk even voorstellen. Mijn echte naam is Quirine, ben 28 jaar oud, in het dagelijkse leven advocaat en woon in Amsterdam. Sinds enkele maanden heb ik een zwarte AX 1.4 diesel first service uit 1993. Buiten deze AX hebben wij thuis nog een ZX en vier-en-een-halve eend (2cv's en Acadianes).

De APK van Axel-de-AX vervalt woensdag a.s. en het wordt nog flink wat sleutelen voor die tijd!

Grtz, Quirine

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

WELKOM 8)

gaaf! een van de nog weinige AX'en in service uitvoering :D

leuke verzameling als ik het verder zo lees, een echte Citrofiel dus ;)

plaatst eens wat foto's van de wagens die je hebt 8)

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Welkom Quirine (mooie naam trouwens!)

Succes met het vervangen van de Dashlampjes, wat moest er eigenlijk nog meer gebeuren om m door de APK te krijgen?

Nouja met zoveel Dyanes/eendjes voor de deur heb je al genoeg sleutelervaring iig met simpele auto's, tijd voor wat meer uitdaging met een (ook wel eenvoudige) AX.

Foto's! :-)

lugduno
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: MonApr21, 2008 11:27:35 AM
Location: Amsterdam

Post by lugduno »

Dag mannen, dank jullie wel voor het hartelijk welkom! :D
Ja, ben inderdaad ook best blij met dit kleine-zuinige-verhuiswagentje-op-wielen!

Voor de APK staan in ieder geval nog de volgende punten op het programma:
- binnenkant voorspatborden dichtmaken / lassen (dat zijn nu twee grote gapende gaten - jullie waarschijnlijk welbekend)
- een stuk of 18 dashboardlampjes vervangen
- een stadslicht vervangen
- een claxon vervangen (of massa nakijken)
- en... de zoektocht der zoektochten: hij trekt volledig scheef bij remmen. Ik denk alleen dat ik daarvoor de garageboer ga inschakelen onder de mom van 'veiligheid is best belangrijk' en 'waar moet ik beginnen?'
- passagiersgordel nakijken (die rolt niet of nauwelijks in)

Q.

lugduno
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: MonApr21, 2008 11:27:35 AM
Location: Amsterdam

Post by lugduno »

MBa@NL wrote: plaatst eens wat foto's van de wagens die je hebt 8)

Foto's ga ik organiseren!
:wink:

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

lugduno wrote:- binnenkant voorspatborden dichtmaken / lassen (dat zijn nu twee grote gapende gaten - jullie waarschijnlijk welbekend)
De gaten van de knipperlichten bedoel je ofzo?

voor zover rotten de originele spatvorden van een AX niet of nauwelijks. Alleen onderaan richting de dorpel wil het wel eens mis gaan...
lugduno wrote:- passagiersgordel nakijken (die rolt niet of nauwelijks in)
Mocht je in degene die je er in hebt zitten geen beweging meer krijgen moet je maar een PB'tje naar me sturen want ik heb nog gordels liggen hier voor een klein prijsje...

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

lugduno wrote: - binnenkant voorspatborden dichtmaken / lassen (dat zijn nu twee grote gapende gaten - jullie waarschijnlijk welbekend)
Och, dat is normaal en geen afkeur hoor ;) noemen wij trouwens meestal 'gaten achter de koplampen' Erger dan de mijne zal die niet zijn (en dat is/was geen afkeur) :twisted:
- een stuk of 18 dashboardlampjes vervangen
hahaha, tja, :P bij een phase 2 nog best kutwerk trouwens :P Smalle handjes?:P
- een claxon vervangen (of massa nakijken)

massa idd eerst ff schoonmaken, stekkertjes vallen er ook wel eens af, ennuh, vergeet je zekering niet even te checken ;)
- en... de zoektocht der zoektochten: hij trekt volledig scheef bij remmen. Ik denk alleen dat ik daarvoor de garageboer ga inschakelen onder de mom van 'veiligheid is best belangrijk' en 'waar moet ik beginnen?'

remmen zijn inderdaad belangrijk! maar waar je moet beginnen is wel simpel te antwoorden, AX remt voor vele malen meer dan achter, check de kant waar die niet remt voor, of de zuigers van de klauw wel werken... Een verschil achter merk je namelijk amper, weet ik uit ervaring, maar een verschil voor is echt niet leuk.

En als je qua remmen 1 kant gangbaar maakt, MOET je de andere kant ook doen, anders heb je straks weer een verschil ;)

lugduno
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: MonApr21, 2008 11:27:35 AM
Location: Amsterdam

Post by lugduno »

MBa@NL wrote: De gaten van de knipperlichten bedoel je ofzo?
Nee, het is de ruimte achter de koplampen.
Dus wanneer je de motorkap omhoog doet en naar de binnenkant van de zijschermen kijkt. Dan zie je vrij weinig meer behalve lucht... ;-)
MBa@NL wrote: Mocht je in degene die je er in hebt zitten geen beweging meer krijgen moet je maar een PB'tje naar me sturen want ik heb nog gordels liggen hier voor een klein prijsje...
He, geweldig...! Dat is nog eens een fijn aanbod. Alsdan zal ik je zeker even een pb sturen. Vanavond kijk ik nog even of ik het mechaniek weer werkend krijg.
Oh, over mechanieken gesproken: mijn raam aan de bestuurderszijde hangt ook nergens meer op. Een paar weken geleden denderde het ijzeren mechaniek naar beneden (hoorde ik). Nu zakt het raam voortdurend naar beneden. Maar goed: dat is geen APK-punt. (Toch?).

Grtz, Q.
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970
"Sabel" - de zwarte 2CV6 Club uit 1986
"Axel" - de zwarte AX First diesel service uit 1993
"Zetniks" - de blauwe ZX Avantage 1.9 D uit 1994
"PéPé" - de rode Citroën 2CV6 spécial uit 1990
"Phoenix" - de gele Citroën Acadiane uit 1985
"de ZDZ" - de gele Citroën 2CV spécial uit 1976

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Ramen moeten voor de APK wel gewoon open en dicht kunnen...

Maar als ik zo hoor issie wel vrij rot voor een '93 er :oops:

MBa@NL
Archivaris
Archivaris
Posts: 5045
Joined: TueDec13, 2005 12:03:15 AM
Location: Nieuwerkerk a/d IJssel
Contact:

Post by MBa@NL »

lugduno wrote:
MBa@NL wrote: De gaten van de knipperlichten bedoel je ofzo?
Nee, het is de ruimte achter de koplampen.
Dus wanneer je de motorkap omhoog doet en naar de binnenkant van de zijschermen kijkt. Dan zie je vrij weinig meer behalve lucht... ;-)
aah ok, daarzo.

Dan weet je bij deze zeker dat je een AX hebt.

Als je daar geen roest hebt dan heb je namelijk geen AX, of hij heeft altijd binnen gestaan ;)

lugduno
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: MonApr21, 2008 11:27:35 AM
Location: Amsterdam

Post by lugduno »

grietje wrote: Hahaha, tja, :P bij een phase 2 nog best kutwerk trouwens :P Smalle handjes?:P
(lacht)
Ik had al zoiets vernomen, ja. De vorige poging is gestrand bij een stuur wat niet los wilde. Vanavond staat dit klusje hoe dan ook op het programma en ik ben nu alvast begonnen met de hoe-blijf-ik-rustig-ademhalingstechnieken... ;-)
Fijn ook die andere tips, ik zal bijvoorbeeld zeker ook de zekering niet vergeten! I'll keep jullie posted...
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970
"Sabel" - de zwarte 2CV6 Club uit 1986
"Axel" - de zwarte AX First diesel service uit 1993
"Zetniks" - de blauwe ZX Avantage 1.9 D uit 1994
"PéPé" - de rode Citroën 2CV6 spécial uit 1990
"Phoenix" - de gele Citroën Acadiane uit 1985
"de ZDZ" - de gele Citroën 2CV spécial uit 1976

lugduno
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: MonApr21, 2008 11:27:35 AM
Location: Amsterdam

Post by lugduno »

grietje wrote: Maar als ik zo hoor issie wel vrij rot voor een '93 er :oops:
Haha.. daar heb je een punt maar ik heb in ieder geval nog nooit langs de snelweg gestaan met hem. Dat kan ik van onze eenden niet zeggen. Maar inderdaad: het is een stevig gebruikte AX met dito sporen. :)
Toch zeker nog het koesteren waard!
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970
"Sabel" - de zwarte 2CV6 Club uit 1986
"Axel" - de zwarte AX First diesel service uit 1993
"Zetniks" - de blauwe ZX Avantage 1.9 D uit 1994
"PéPé" - de rode Citroën 2CV6 spécial uit 1990
"Phoenix" - de gele Citroën Acadiane uit 1985
"de ZDZ" - de gele Citroën 2CV spécial uit 1976

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Maar je woont vlakbij hier zo te zien, als je hulp nodig hebt; ik heb wel vaker een type 2 dash uit elkaar gesloopt (6) haha.
Gordels en een hoop andere troep heb ik ook nog wel liggen ;)

Edit, stuur los: moer er nog wel oplaten zitten anders schiet het stuur tegen je neus... Wat ik dan doe is mn knieeen er aan de onderkant tegen, en ff rammen/trekken ;) Als ie eenmaal een keer is losgeweest gaat het daarna een stuk makkelijker!

En vergeet je kmtellerkabel niet (voorzichtig) los te maken, bijna iedereen molt die de eerste keer. Is een knijpstekker...

kevin.broke
AX Spaster Mammer
Posts: 7633
Joined: MonJan31, 2005 3:35:30 PM

Post by kevin.broke »

Welkom!
Toch niet Quirine Blan*** of wel...?

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

Welkom

Post by MrBBQ »

Hallo,

Welkom bij de club !

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Welkom hier.

Zooo, imposant rijtje Cit's staan er voor de deur, en dat in Amsterdam...
Ben erg benieuwd naar foto's!

Een slecht rollende gordel kun je door de apk smokkelen door deze van te voren uit te rollen en in de vergrendeling te klikken. Kan de keurmeester rustig naar rafels kijken en er aan trekken.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

lugduno
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: MonApr21, 2008 11:27:35 AM
Location: Amsterdam

Post by lugduno »

Re-hallo allemaal!

Dat was wel de understatement of the year: dat het vervangen van de dashboardverlichting een "kutklus" was... ;-) Nondeju...
We zijn gisteren tot rond middernacht bezig geweest en na veel gepriegelm gepiel en een opengeschaafte onderarm heb ik de lampjes kunnen vervangen. Wat een bak licht schijnt me nu weer tegemoet, onvoorstelbaar!

Ik vermoed overigens wel dat ik de kilometerkabel gemolesteerd heb bij een laatste wanhopige trek- en duwactie. De (binnen)kabel in de dikkere grijze kabel lijkt weliswaar nog heel maar ik kan hem ongewoon ver naar voren trekken en de beige ronde inknijpsluiting is in twee delen uit elkaar gevallen. Bij het terugzetten van het hele gebeuren heb ik de grijze kabel wel weer op de tellerkast vastgeduwd maar tijdens de terugrit bleken toch de snelheidsmeter, kilometerteller en dagteller het niet te doen. Wat nu? :-D

Voor het overige hebben we aan de voorzijde nog een roestende stoterbalk aangetroffen maar is de claxon gerepareerd en doet ook het stadslicht het weer. Het 'gat achter de koplampen' is toch maar even afgedicht met een plaatje.

@ Grietje: dat is nog eens een fijn aanbod - ik vermoed dat ik daar graag gebruik van ga maken en even bij je langskom in Almere! Morgen weet ik keuringstechnisch meer.

Q.
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970
"Sabel" - de zwarte 2CV6 Club uit 1986
"Axel" - de zwarte AX First diesel service uit 1993
"Zetniks" - de blauwe ZX Avantage 1.9 D uit 1994
"PéPé" - de rode Citroën 2CV6 spécial uit 1990
"Phoenix" - de gele Citroën Acadiane uit 1985
"de ZDZ" - de gele Citroën 2CV spécial uit 1976

grietje
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 5649
Joined: ThuOct14, 2004 8:15:38 PM

Post by grietje »

Tja :P Ik vond het de eerste keer ook niet grappig :P

Maar na elke week tellerbak eruit slopen begon het wel te wennen haha (en ik heb ook elke keer een schroefje minder terug gezet, waardoor ik het op t laatst binnen 2 min kon doen :D)

de KM tellerkabel klinkt overleden.... Als het goed is heb ik daar ook nog wel 1 van liggen maar die is wel al ' beschadigt'. Hij zou het wel moeten doen, maar wel op de parkinson manier (trillende wijzertjes).

lugduno
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: MonApr21, 2008 11:27:35 AM
Location: Amsterdam

Post by lugduno »

(zucht) binnen twee (!) minuten...?!
Morgen weet ik wat ik ongeveer nodig zal hebben: zal je dan zeker op de hoogte houden. Wiebelende wijzers is niet erg: vind het leuker om toch gewoon een kilometerteller te hebben. Axel was immers al hard op weg naar de 400.000 kilomter op de teller (nu: 389.675). ;-)

PS: foto's staan genoteerd op de to-do-lijst!
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970
"Sabel" - de zwarte 2CV6 Club uit 1986
"Axel" - de zwarte AX First diesel service uit 1993
"Zetniks" - de blauwe ZX Avantage 1.9 D uit 1994
"PéPé" - de rode Citroën 2CV6 spécial uit 1990
"Phoenix" - de gele Citroën Acadiane uit 1985
"de ZDZ" - de gele Citroën 2CV spécial uit 1976

lugduno
Vlotte starter
Vlotte starter
Posts: 22
Joined: MonApr21, 2008 11:27:35 AM
Location: Amsterdam

Uitslag keuring

Post by lugduno »

De uitslag van vandaag... Axel is inderdaad (nog) niet door de keuring is en wel om de volgende redenen:

- de handrem werkt aan een kant niet
- aan de voorzijde moeten de remschijven en remblokken vervangen worden
- de remtrommel linksachter is niet goed / beschadigd. De APK-man gaf het advies om desnoods twee gebruikte trommels te zoeken en die te laten afdraaien
- de accu moet goed vastgezet worden (en niet met een spanband..)
- het plaatje op "het gat achter de koplampen" moet worden vastgelast (nu gepopnageld)
- de kokerbalk in de motorruimte moet gelast worden

Werk aan de winkel...! :?
"Blik" - de grachtengroene AZ-A2 uit 1970
"Sabel" - de zwarte 2CV6 Club uit 1986
"Axel" - de zwarte AX First diesel service uit 1993
"Zetniks" - de blauwe ZX Avantage 1.9 D uit 1994
"PéPé" - de rode Citroën 2CV6 spécial uit 1990
"Phoenix" - de gele Citroën Acadiane uit 1985
"de ZDZ" - de gele Citroën 2CV spécial uit 1976

Post Reply