Ivar /Browny, Citroën AX Sport, 2CV, Peugeot 106, 306 en J7

Stel je voor, houdt het up to date en leer van de reacties.

Moderator: webmasters

Post Reply
Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

arnie wrote:Hele nette GT zo, echt strak! De problemen moet je nu toch wel helemaal vergeten zijn bij het zien van die plaatjes :wink:
welke problemen?? :wink:

q01z
Total admin
Total admin
Posts: 14999
Joined: WedApr07, 2004 8:58:52 PM
Location: Kapelle
Contact:

Post by q01z »

Browny wrote:
arnie wrote:Hele nette GT zo, echt strak! De problemen moet je nu toch wel helemaal vergeten zijn bij het zien van die plaatjes :wink:
welke problemen?? :wink:
dat ene koelsensortje :wink:
Image

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

oh, datte, al helemaal vergeten.
Pas ook ff de oliespatplaat onder het kleppendeksel gemonteerd en het injectiehuis gereinigd waardoor ie nu echt vlekkeloos rijdt.
Eerst had ie om de ong. 50 km wel een hapering, maar het injectiehuis was zonder die spatplaat ook binnen no-time smerig.
Inmiddels is carterontluchting ook binnengekomen bij de autoonderdelentoko, morgen ff oppikken en dan dit weekend spaghetti en carterontluchting erop als het meezit. Ook zit de demper in de planning, maar weekend heb ik hard nodig ivm enorme chaos op m'n werk, dus misschien komt er weinig van. :oops:

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Foto-tje van spaghetti, openluchtfilter en carterventilatie.

Image

DuFF
AXtremist
AXtremist
Posts: 8832
Joined: MonDec26, 2005 9:43:07 AM
Location: zeelandia

Post by DuFF »

wat voor kleppendeksel is dat :shock: :P ?
Spreken is goud, Ductape is zilver.

TTF
AX weirdo
AX weirdo
Posts: 3998
Joined: MonMar15, 2004 12:34:16 AM
Location: Heerenveen (Fryslan)

Post by TTF »

van de nieuwere tu motors.. saxo/ 106
Comfort is voor mietjes :music

1.9 TDI 185pk/400nm :)
Citroën Ax 1.6 gti 92'


Image Image

Rio97
Total admin
Total admin
Posts: 5996
Joined: SunJul18, 2004 10:05:50 PM
Location: Delft

Post by Rio97 »

Naizzz 8)
Lekker overzichtelijk zo.

Wat ga je trouwens met dat gat doen in het inlaathuisje waar normaal de carterslang in verdwijnt?
En trek die kous 's van je verdelerkapje af.
K' heb drie Citroëns, hele mooooie.
Een gele, een goude en een rooooie.

Winaar Le Citron Pressé 2012, categorie equipe met de grootste / mooiste bagage :)

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Rio97 wrote: Wat ga je trouwens met dat gat doen in het inlaathuisje waar normaal de carterslang in verdwijnt?
stukje filterdoek op maat knippen en erin. Er zit een soort gatenkaas ijzeren plaatje achter, daar duw ik het tegenaan.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

Lekkende tankdop ook vervangen voor een nieuw exemplaar.
Helaas niet zoals de originele maar wel een zwarte en met slotje.
Ik ga nog eens proberen van deze en de oude 1 te maken zodat het er iig uitziet als een originele.

MrBBQ
AX Master
AX Master
Posts: 1909
Joined: WedAug16, 2006 8:43:43 PM
Location: Haarlem // Zandvoort
Contact:

zIET ER NETJES

Post by MrBBQ »

Browny wrote:Foto-tje van spaghetti, openluchtfilter en carterventilatie.

Image
Ziet er netjes uit Browny.

Gr Mr Dean 8)
Saxo style is sexy style....

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Wat is eigenlijk het nut van zo'n carterventilatie? Die slang zit er niet voor niets, caterdampen helpen de verbranding een handje, dus zo'n filtertje lijkt me iet wat vermogensverlies... Of zit ik nu onzin te praten?
Freude am Fahren.

Ricardo
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 223
Joined: ThuSep13, 2007 2:56:53 PM
Location: Den Helder

Post by Ricardo »

arnie wrote:Wat is eigenlijk het nut van zo'n carterventilatie? Die slang zit er niet voor niets, caterdampen helpen de verbranding een handje, dus zo'n filtertje lijkt me iet wat vermogensverlies... Of zit ik nu onzin te praten?
Ik vroeg me ook al af hoe dat precies zit. Ik zie in de carterontluchtingsslang bij mijn AX de nodige oliedrap zitten. Als je alleen een filtertje op je kleppendeksel zet, gooit hij dan die olie niet uit het filtertje over je motor heen? Ik heb wel eens een constructie gezien van een filtertje met een overlooptankje, waar dan die olie in kan lopen. Of staat er niet zo'n druk op dat ie het door het filter heendrukt en lekt op je motor? In dat geval ga ik het ook eens overwegen. Je houdt je injectiehuis natuurlijk wel mooi schoon op die manier dus...

Grtz,
Ricardo
In bezit van:
- C5 Break 2.0 16V Ligne Prestige uit 2001
- ZX 1.8i Aura 5-deurs uit 1994 (JB-VD-45)

Het halve gereedschap is het goeie werk! ;)
Image

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Ricardo wrote:
arnie wrote:Wat is eigenlijk het nut van zo'n carterventilatie? Die slang zit er niet voor niets, caterdampen helpen de verbranding een handje, dus zo'n filtertje lijkt me iet wat vermogensverlies... Of zit ik nu onzin te praten?
Ik vroeg me ook al af hoe dat precies zit. Ik zie in de carterontluchtingsslang bij mijn AX de nodige oliedrap zitten. Als je alleen een filtertje op je kleppendeksel zet, gooit hij dan die olie niet uit het filtertje over je motor heen? Ik heb wel eens een constructie gezien van een filtertje met een overlooptankje, waar dan die olie in kan lopen. Of staat er niet zo'n druk op dat ie het door het filter heendrukt en lekt op je motor? In dat geval ga ik het ook eens overwegen. Je houdt je injectiehuis natuurlijk wel mooi schoon op die manier dus...

Grtz,
Ricardo
Die drap heeft ook te maken met jouw lekke koppaking. Dan heb je Mayo in je systeem :wink:

Ik doelde op de carterdampen, die zijn explosief en dus goed brandbaar voor in je inlaatsysteem.
Freude am Fahren.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

arnie wrote:
Die drap heeft ook te maken met jouw lekke koppaking. Dan heb je Mayo in je systeem :wink:

Ik doelde op de carterdampen, die zijn explosief en dus goed brandbaar voor in je inlaatsysteem.

Die dampen worden alleen maar afgezogen vanwege het milieu.

De ECU kan ook niet bepalen wat de hoeveelheid van dat spul is dat naar binnen gezogen wordt, dus het is eerder een factor die de motor slechter laat draaien dan dat ie er beter door zou lopen.

arnie
AX super weirdo
AX super weirdo
Posts: 4657
Joined: SunSep14, 2003 9:02:26 PM
Location: Hardinxveld-Giessendam
Contact:

Post by arnie »

Lucske wrote:
arnie wrote:
Die drap heeft ook te maken met jouw lekke koppaking. Dan heb je Mayo in je systeem :wink:

Ik doelde op de carterdampen, die zijn explosief en dus goed brandbaar voor in je inlaatsysteem.

Die dampen worden alleen maar afgezogen vanwege het milieu.

De ECU kan ook niet bepalen wat de hoeveelheid van dat spul is dat naar binnen gezogen wordt, dus het is eerder een factor die de motor slechter laat draaien dan dat ie er beter door zou lopen.
Ook vanwege het milieu, liep gisteren op europort maritime voor mijn werk, daar stond op een carterdeksel van een MAK te lezen "when engine stops do not open for 10 minutes". Toen vroeg ik aan de betreffende vertegenwoordiger waarvoor dat nou eigenlijk was. Zodoende kwamen we op het verhaal van explosieve carterdampen! Die worden dus niet alleen afgezogen voor het milieu, maar ook omdat ze nog uitermate goed brandbaar zijn...
Freude am Fahren.

Lucske
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 205
Joined: WedFeb07, 2007 12:05:08 PM

Post by Lucske »

arnie wrote: Ook vanwege het milieu, liep gisteren op europort maritime voor mijn werk, daar stond op een carterdeksel van een MAK te lezen "when engine stops do not open for 10 minutes". Toen vroeg ik aan de betreffende vertegenwoordiger waarvoor dat nou eigenlijk was. Zodoende kwamen we op het verhaal van explosieve carterdampen! Die worden dus niet alleen afgezogen voor het milieu, maar ook omdat ze nog uitermate goed brandbaar zijn...

Maar dan hebben we het dus over een diesel mag ik aannemen.......die lopen sowieso op olie die met een overmaat aan lucht tot zelfontbranding komt.
Een benzine-auto heeft echter een heel goed geregelde verbranding door middel van een precies gedoseerde hoeveelheid brandstof/luchtmengsel die dmv. een bougie ontstoken wordt......en als er dan een ongecontroleerde hoeveelheid oliedamp bijkomt, dan zal dat echt niet leiden tot betere ontbranding.......meer tot een ongecontroleerdere vorm van ontbranding....en dat wil echt niet hebben. Echter is normaal de hoeveelheid aan carterdampen gering en merk je er niet zoveel van, maar het is dus echt om het milieu gedaan dat die oliedampen niet zo de atmosfeer in gaan, maar mee verbrand worden.

Browny
Total admin
Total admin
Posts: 7960
Joined: MonJan19, 2004 12:07:32 PM
Location: nabij Utrecht

Post by Browny »

bovenstaande heb ik idd ook begrepen bij de auto-onderdelen handel. Een medewerker daar vond het prachtig dat ik carterontluchting wilde. Toen hij meekeek onder de kap voor het opmeten van de diameter vond ie het ook een goed idee omdat de dampen wel heel snel bij het injectiehuis zijn en het ax-je daar iig niet beter van gaat lopen.
Ik heb er nu niet gelijk 40pk extra bij, maar het scheelt me iig het injectiehuis schoonmaken en hij zal er misschien iets zuiniger door lopen ook vanwege een beter gereguleerde verbranding.

Glenn@nl
AX Master Spammer
AX Master Spammer
Posts: 2665
Joined: ThuMay19, 2005 5:04:40 PM
Location: Zuid-Holland

Post by Glenn@nl »

Gefeliciteerd! :occasion6:

CitroCin
Moeder Overste
Moeder Overste
Posts: 2176
Joined: SunNov20, 2005 8:04:30 PM
Location: Beekbergen/axclubforum

Post by CitroCin »

Gefeliciteerd!!!!! :occasion6:
Ik rijd niet voor niks AX....Of toch wel?????

Image

bluecalou
AX liefhebber
AX liefhebber
Posts: 119
Joined: SatMay05, 2007 8:53:53 AM
Location: helmond

Post by bluecalou »

Ivar gefeliciteerd met je verjaardag,zie dat dat vandaag is
Vele jaren nog ! :verjaardag
Image

Post Reply